Bloody Sunday (het vervolg)

02-03-2019 21:54 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bloody Sunday is de bijnaam die in Noord-Ierland wordt gebruikt voor 30 januari 1972, de dag waarop in het stadsdeel Bogside van Derry veertien ongewapende jongens en mannen werden neergeschoten door Britse soldaten na een vreedzame, maar door de Britten verboden, demonstratie voor de burgerrechten
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloody_Sunday_(1972)



Nu worden de schutters - Britse militairen - 47 jaar na dato vermoedelijk alsnog vervolgd.
https://nos.nl/artikel/2274128-britse-v ... unday.html

Graag jullie - gewaardeerde - mening.

Ik zal beginnen:

Na 47 jaar is een fatsoenlijk proces nauwelijks mogelijk, getuigen zijn overleden, herinneringen vervaagd.
Slachtoffers en daders zijn inmiddels grijze senioren.
Een proces lijkt me zinloos.

Maaaaaaaaaaar wat ik wel zinvol vind is een verzoeningscommissie waar daders strafvervolging kunnen ontlopen door openheid van zaken te geven, zoiets als is Zuid Afrika gedaan is.

Ik ben voorstander van een

Totaal aantal stemmen: 31

* Een strafproces (45%)
* Een verzoeningscommissie (45%)
* Lekker laten rusten (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de herinneringen bij velen nog heel diep in het geheugen gegrift staan. Er worden ook nog steeds processen gevoerd tegen oorlogsmisdadigers uit WOII. Ook maar mee stoppen?

Ik heb mijn kennis niet helemaal up to date, maar voor een proces is het handig om te weten of de schutters eigenhandig zijn gaan schieten of nav een bevel.

Ik denk wel dat het misschien iets zal verzachten van de pijn die dit nog steeds geeft, een ieniemienie iets.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Tijd is een raar ding. Voor de nabestaanden voelt die 47 jaar waarschijnlijk nog als de dag van gisteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vooral de timing wat vreemd. Met de brexit voor de deur, die de Ierse kwestie toch al op scherp zet. Link hoor
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
02-03-2019 22:10
Ik denk dat de herinneringen bij velen nog heel diep in het geheugen gegrift staan. Er worden ook nog steeds processen gevoerd tegen oorlogsmisdadigers uit WOII. Ook maar mee stoppen?

Ik heb mijn kennis niet helemaal up to date, maar voor een proces is het handig om te weten of de schutters eigenhandig zijn gaan schieten of nav een bevel.

Ik denk wel dat het misschien iets zal verzachten van de pijn die dit nog steeds geeft, een ieniemienie iets.
Het nadeel van een proces is dat iedereen belang heeft bij zijn mond houden om straf te ontlopen.
Dat zal het advies van de advocaten vermoedelijk ook zijn, beroep je op een falend geheugen of je zwijgrecht.

Een waarheidscommissie zorgt er misschien voor dat de waarheid aan het licht komt.

Vervolging van WO2 daders is ook redelijk zinloos, daar worden bejaarden van in de 90 de rechtszaal ingetild.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-03-2019 22:17
Het nadeel van een proces is dat iedereen belang heeft bij zijn mond houden om straf te ontlopen.
Dat zal het advies van de advocaten vermoedelijk ook zijn, beroep je op een falend geheugen of je zwijgrecht.

Een waarheidscommissie zorgt er misschien voor dat de waarheid aan het licht komt.

Vervolging van WO2 daders is ook redelijk zinloos, daar worden bejaarden van in de 90 de rechtszaal ingetild.
Dus als je maar oud genoeg wordt, ontloop je je straf
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zich niet tegen een waarheidscommissie hoor, maar ik denk dat dat helemaal niet aan ons is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
02-03-2019 22:20
Dus als je maar oud genoeg wordt, ontloop je je straf

Klopt........... Misdrijven verjaren nu eenmaal ( de meeste)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... misdrijven

De reden is dat een fatsoenlijk proces niet meer mogelijk is.
Weet jij nog wat je 25 jaar geleden deed, zag, hoorde?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
02-03-2019 22:30
Klopt........... Misdrijven verjaren nu eenmaal ( de meeste)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... misdrijven

De reden is dat een fatsoenlijk proces niet meer mogelijk is.
Weet jij nog wat je 25 jaar geleden deed, zag, hoorde?

Het is bekend wat er is gebeurd. Als daarnaast bekend is wie er geschoten heeft en op wiens bevel, dan heb je een zaak volgens mij. Het is niet alsof er zich na 47 jaar ineens getuigen melden van een straatroof of zo, die een willekeurige verdachte aanwijzen.


edit: of het verjaard is of niet is natuurlijk een ander verhaal, dat zal de wet moeten uitwijzen.
anoniem_379633 wijzigde dit bericht op 02-03-2019 22:36
Reden: aanvulling
7.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-03-2019 22:30
Klopt........... Misdrijven verjaren nu eenmaal ( de meeste)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... misdrijven

De reden is dat een fatsoenlijk proces niet meer mogelijk is.
Weet jij nog wat je 25 jaar geleden deed, zag, hoorde?
bepaalde dingen weet ik echt nog heel helder ja. Dingen die echt heel veel impact hebben op je leven, vergeet je niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
02-03-2019 22:35
bepaalde dingen weet ik echt nog heel helder ja. Dingen die echt heel veel impact hebben op je leven, vergeet je niet
Toch blijken getuigenverklaringen aan zeer onbetrouwbaar
Vooral na enkele jaren. Laat staan een halve eeuw
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
02-03-2019 22:35
bepaalde dingen weet ik echt nog heel helder ja. Dingen die echt heel veel impact hebben op je leven, vergeet je niet
Dat klopt dus niet.

Afbeelding

Dit boek gaat er over, je geheugen is een ramp.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
rosanna08 schreef:
02-03-2019 22:35
bepaalde dingen weet ik echt nog heel helder ja. Dingen die echt heel veel impact hebben op je leven, vergeet je niet
Je vergeet ze niet, maar het is na elke keer vertellen al niet meer het verhaal wat het daarvoor was. Je geheugen maakt aanpassingen, vult dingen in, vergeet dingen en vervlecht dingen. Het verandert dus steeds.
Gewoon een wetenschappelijk feit trouwens.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-03-2019 22:16
Ik vind vooral de timing wat vreemd. Met de brexit voor de deur, die de Ierse kwestie toch al op scherp zet. Link hoor
Ja dat denk ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Moord verjaart niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
03-03-2019 06:10
Moord verjaart niet.

Klopt maar wat is het doel vraag ik me af.
Ik heb het stadsdeel Bogside in Derry bezocht in 2003 (de kogelgaten waren nog zichtbaar) en er daarna over gaan lezen.
Wat de nabestaanden vooral willen weten is wat er gebeurd is.

Dat bereik je niet met een proces, advocaten adviseren verdachten zich te beroepen op hun zwijgrecht / slecht geheugen.
Een goed voorbeeld daarvan is het proces tegen Demjanjuk in Israël (jaren 80) dat uitdraaide op een proces "hoe betrouwbaar is het geheugen" volgens de Nederlandse geheugendeskundige dr. Willem Wagenaar, die optrad als getuige-deskundige, was de herkenning van Demjanjuk door overlevenden van Treblinka onbetrouwbaar.

Persoonlijk ben ik wel van mening dat de Britse militairen volkomen onterecht zijn gaan schieten, paniek? Verkeerde instructies?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
rosanna08 schreef:
02-03-2019 22:10
Ik denk dat de herinneringen bij velen nog heel diep in het geheugen gegrift staan. Er worden ook nog steeds processen gevoerd tegen oorlogsmisdadigers uit WOII. Ook maar mee stoppen?
Ja, graag. Processen tegen geriatrische patienten vind ik tenenkrommend.
Alle reacties Link kopieren
Het is definitief, er wordt een soldaat vervolgt voor moord
https://nos.nl/artikel/2275931-britse-v ... unday.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
03-03-2019 08:58
Ja, graag. Processen tegen geriatrische patienten vind ik tenenkrommend.
Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat ook niet om wat de nabestaanden van de slachtoffers willen. Het gaat om het fundament van de rechtsstaat. In zo'n staat heb je het grondrecht om voor je mening uit te komen, te demonsteren. Het vuur openen op demonstranten is dan ook een grove aanslag op de rechtsstaat. Vervolging van de daders (en de opdrachtgevers) is dus de enige logische keuze.
Alle reacties Link kopieren
MollyMalone schreef:
14-03-2019 23:24
Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat ook niet om wat de nabestaanden van de slachtoffers willen. Het gaat om het fundament van de rechtsstaat. In zo'n staat heb je het grondrecht om voor je mening uit te komen, te demonsteren. Het vuur openen op demonstranten is dan ook een grove aanslag op de rechtsstaat. Vervolging van de daders (en de opdrachtgevers) is dus de enige logische keuze.
Maar hoe kan je - 47 jaar na dato - nog een fatsoenlijk proces voeren?
Getuigen zijn dood, dement en hun geheugen aangetast na 47 jaar, DNA hadden ze niet en filmbeelden zijn nauwelijks aanwezig.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven