Complottheorieen/ flatearthers/klimaatfascisme/ufo's/islam

06-03-2019 12:28 147 berichten
Feminisering van de samenleving, Gele hesjes, witte helmen, bilderberg, chemtrails, homofobie, antivaxxers, bijnadoodervaring, foodextremisme, devergelijkingvanvrouwenmetvarkerns, alle moslims zijn verkachters, vrouwen kunnen niet rijden en mannen worden valselijk beschuldigd van verkachting, abortus is moord in alle gevallen en vrouwen moeten hun plaats kennen, de elite wil ons dood, ufo's bestaan en trump is een held. Muzikanten indoctrineren ons met hun satanistische teksten en ons kraanwater is vergiftigd en we moeten eten als de inuit dus veel vlees en anders niets.
Autisme is te genezen, homoseksualiteit een afwijking, kanker bestaat niet en de aarde is plat.

De achterdocht (iedereen zit ons te bedonderen en iedereen wil ons oplichten) de doemdenkers (we gaan allemaal dood en de aarde is plat) en ons leven is 1 groot toneelstuk waar de elite aan de touwtjes trekt, wij denken dat we vrij zijn maar we zijn allemaal slaven.
We zijn allemaal dom gehouden en geindoctrineerd. En vrouwen moeten maar stoppen met denken en sowieso uit de politiek en terug hun moederdevrouw rol in want ze kunnen absoluut niet abstract denken. Niet een. Allemaal emotiekutten.

Nazi's, joden, 9-11, Soros, moslims, IS, Greenpeace, whatever, niks en niemand wordt gespaard.

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door complotdenkers. Wat drijft ze? Waar halen ze de tijd en motivatie vandaan? Ik kan me soms verwonderen maar vaak ook opvreten. Hoe kunnen sommigen zoveel tijd aan iets besteden, zo niet open staan voor tegengeluiden, in alles de vijand zien en zo wantrouwend in het leven kunnen staan. Waar ging het mis?

Factchecken, zoals NRC dagelijks doet, heeft volgens Harambam weinig zin. „Feiten overtuigen diepgewortelde overtuigingen niet. Bovendien worden factchecks in de regel uitgevoerd door een sociale klasse die wordt gewantrouwd. Als zij dan met zogenaamde harde feiten aankomen is er een grote groep die ze al bij voorbaat wantrouwt.”

Dat maakt een gesprek per definitie onmogelijk. Ik heb wel eens geprobeerd zo'n gesprek open in te gaan uit interesse. Je weet wel, zoals je ook eens in je leven een gesprek hebt geprobeerd te voeren met een jehova. Maar elke keer word ik weer zo teleurgesteld. Er is gewoon echt geen doorkomen aan.
Dat frustreert me enorm.

Zitten hier ook complotdenkers en in welke complotten geloven jullie dan en waarom? En staan jullie ook open voor een gesprek met anders denkenden, heb je daar respect voor en is het soms zelfs mogelijk om op andere gedachten gebracht te worden?

Ik snap dat een gesprek met 2 overtuigingen ingewikkeld is want de ander zou de een willen ompraten om te geloven in het standpunt van hem. Onbevooroordeeld is niemand. Maar waarom gelooft de een zus en de ander zo. Hoe komt dit?

Louis theroux heeft ook een aantal fantastische docu's gemaakt over alternatieve levenswijze en ook over bijzondere groepen waaronder fascisten, en complotdenkers.

Hoe staan jullie hiertegenover?
Ik blijf namelijk gefascineerd.
anoniem_376869 wijzigde dit bericht op 06-03-2019 12:43
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ken er maar weinig die feiten in twijfel trekken. Maar moest wel even mijn wenkbrauwen optrekken bij die Jandino van de week...of we wel op de maan zijn geweest???
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
maar de aarde is ook plat?
Je vergeet nog: de aarde is plat :D

Verder denk ik dat complotdenken van alle tijden is, maar dat het door internet een vlucht heeft genomen. Ik vind het aan de ene kant fascinerend, maar ook wel een zorgelijke ontwikkeling dat mensen die bij hun volle verstand zijn, écht lijken te geloven in dit soort theorieën.
Er is na groot onderzoek bewezen dat vaccinaties geen autisme veroorzaken, desalniettemin zijn er nog zat ouders over de hele wereld die dit bewijs niet aannemen en met liefde hun kroost blootstellen aan de meest vreselijke ziekten.
Er zijn nu eenmaal zaken die aan bepaalde mensen niet zijn besteed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een oom die imker is en hij en zijn bijenvrienden zijn ervan overtuigd dat de bijenvolken jaar op jaar kleiner worden, en dat binnen afzienbare tijd de mens er ook aangaat. Daarom roken en zuipen ze stevig door, want het duurt niet lang meer, en je druk maken om alles wat verder weg is dan 50 kilometer en 10 jaar is dikke onzin, want dat gaan ze toch niet meemaken.
Tja... erg grappig eigenlijk wel.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Al heb je honderdduizend wetenschappelijke bewijzen dat de aarde wel degelijk rond is en dat vaccinatie geen autisme veroorzaken er zijn altijd evenzoveel weirdo's die met hun niet door te komen pseudowetenschappelijke monsterteksten die niemand leest anderen weet te overtuigen. Als je maar genoeg tijd in iemand stopt en iemands onzekerheid op het juiste moment weet te voeden, en maar blijft voeden, dan mag je van goede huize komen wil je dan van het tegendeel te overtuigen zijn. Wetenschap of niet. De achterdocht wint het dan toch....
ninanoname schreef:
06-03-2019 12:44
Ik heb een oom die imker is en hij en zijn bijenvrienden zijn ervan overtuigd dat de bijenvolken jaar op jaar kleiner worden, en dat binnen afzienbare tijd de mens er ook aangaat. Daarom roken en zuipen ze stevig door, want het duurt niet lang meer, en je druk maken om alles wat verder weg is dan 50 kilometer en 10 jaar is dikke onzin, want dat gaan ze toch niet meemaken.
Tja... erg grappig eigenlijk wel.
Dit gaat net even verder dan dat. Deze serieuze complotdenkers winnen terrein. Er is onvrede in de wereld. Mensen zoeken nabijheid van gelijkgestemden en het internet is echt het sodom en gommora wat dat betreft.

Ze zoeken en vinden een platform maar het is alleen maar zenden. Geen tegengeluid dulden en het gaat er echt grof aan toe. Ik vind het echt angstaanjagend als je ziet hoeveel aanhangers dit soort alternatieve groeperingen inmiddels heeft. Ook gewoon hier in Nederland.

Het is net zoiets als met sektes. Ik ben daar altijd mateloos door geintigreerd. En kan me er zo weinig bij voortstellen dat je daarvan in de ban raakt. Ja ik snap het wel, maar begrijp het niet....
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
06-03-2019 12:44
Ik heb een oom die imker is en hij en zijn bijenvrienden zijn ervan overtuigd dat de bijenvolken jaar op jaar kleiner worden, en dat binnen afzienbare tijd de mens er ook aangaat. Daarom roken en zuipen ze stevig door, want het duurt niet lang meer, en je druk maken om alles wat verder weg is dan 50 kilometer en 10 jaar is dikke onzin, want dat gaan ze toch niet meemaken.
Tja... erg grappig eigenlijk wel.
Het is een feit dat er steeds minder bijen zijn hoor. Het gevolg daarvan is een mening, maar ik ken eigenlijk niemand die heel erg positief is over de toekomst van de mensheid.

Persoonlijk heb ik ook sterk het gevoel dat de wereld er over 30 jaar heeel anders uitziet dan vandaag de dag, en dat zal echt geen positieve verandering zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind complotdenken ook fascinerend, ik vind het ook heel leuk om van die websites te lezen.
Ik heb ook het idee dat bij elk mediabericht er wel een complotdenker op staat, zoals vorig jaar toen met de moord op Anne Faber, daar blijkt ook een heel complot omheen te zijn bedacht.
Ik ben ook benieuwd wat die mensen in het dagelijks leven doen dat ze hier de tijd en energie voor hebben...
Kennen jullie die Mike Donkers met zijn fatsnotbadforum? Die man is een geschikfte gek. Het gevaar schuilt hem hierin dat het een narcistische klootzak is met hersens. Hij heeft de macht (en schroomt niet deze te gebruiken) om je bij elk tegengeluid te ip bannen. Hij wil en krijgt een platform voor zijn zieke gedachten. Hier schroomt hij ons forummers trouwens ook niet:

2019 is het jaar dat vrouwen de waarheid over abortus en hun medeplichtigheid hierin onder ogen moeten gaan zien. Als je dacht op een gezellig Viva-forum terecht te zijn gekomen heb je het mis.

https://www.fatsforum.nl/forums/topic/a ... ee/page/5/
Alle reacties Link kopieren
Hoe kunnen sommigen zoveel tijd aan iets besteden, zo niet open staan voor tegengeluiden, in alles de vijand zien en zo wantrouwend in het leven kunnen staan. Waar ging het mis?
Zij denken natuurlijk precies hetzelfde over jou. Hoe kun je nu niet zien, wie de vijand is. Waarom sta je hier niet voor open...

En verder is het er altijd geweest, alleen de schaal is vergroot. Vroeger was dat vrouwtje om de hoek een heks en die alleenwonende man een duivel. Nu kunnen deze mensen zich op grote schaal verenigen en voor elke overtuiging kun je gelijkgestemden vinden. Dat verbroedert, maar versterkt waarschijnlijk ook.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
06-03-2019 13:03
Kennen jullie die Mike Donkers met zijn fatsnotbadforum? Die man is een geschikfte gek. Het gevaar schuilt hem hierin dat het een narcistische klootzak is met hersens. Hij heeft de macht (en schroomt niet deze te gebruiken) om je bij elk tegengeluid te ip bannen. Hij wil en krijgt een platform voor zijn zieke gedachten. Hier schroomt hij ons forummers trouwens ook niet:

2019 is het jaar dat vrouwen de waarheid over abortus en hun medeplichtigheid hierin onder ogen moeten gaan zien. Als je dacht op een gezellig Viva-forum terecht te zijn gekomen heb je het mis.


Eigenlijk vind ik dus dat je dit soort mensen zo min mogelijk podium moet geven Nu ga je ervan uit dat lezers gaan klikken op je link. De man in kwestie heeft weer hits. Wordt groter, makkelijker gevonden. Krijgt van steeds meer mensen z'n gelijk.
Later is nu
Ik was vorige week nog bij een panel over dit topic en vond toen ook al dat er veel te veel vertrouwd wordt op fact checking, alsof iedereen tegenwoordig maar een weldenkend mens is.

Wat ik interessant vind is dat de wantrouwigen en complotdenkers zeker niet verweten kan worden dan ze niet zelf redeneren; eerder een overschot daarvan.
Echt open die link en ga eens dat hele topic lezen en dan de rest van dat forum. Je valt van de ene verbazing in de andere. En daarna word je boos. Want deze man is echt zo'n ontzettende hufter. En in de loop der jaren is hij steeds enger en gefrustreerder geworden. Hij gaat echt way out of line. Hij is uit de weston price foundation geflikkerd ook daarom hengelt hij ook overal zo om geld. Het is een zielige gefrustreerde man. Gadverdamme.
Het is van alle tijden geweest, maar het is wel fascinerend om te lezen.
Hoe en waarom bedenk je zoiets? Wat gaat er dan in je om? Ik snap het niet en ben er vaak veel te nuchter voor, maar het is wel interessant an sich.

Ik was laatst nog op Youtube een filmpje aan het kijken van een Nederlandse man die van allerlei complottheorieën had over het koningshuis, en sommige gingen wel heel ver. Van Julia die zou zijn gestolen van een andere moeder en dus niet van Wilhelmina zou zijn, tot Beatrix die haar zoon bewust zou hebben laten vermoorden. :@@:
Hoe en waarom bedenk je zoiets? Dan moet je toch ook veel tijd hebben.
Of is het een soort angst? Of superioriteitsgevoel dat jij alleen de waarheid weet?
dana boyd schrijft hier interessante dingen over: https://points.datasociety.net/you-thin ... ad6af18ec2
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
06-03-2019 13:08
Echt open die link en ga eens dat hele topic lezen en dan de rest van dat forum. Je valt van de ene verbazing in de andere. En daarna word je boos. Want deze man is echt zo'n ontzettende hufter. En in de loop der jaren is hij steeds enger en gefrustreerder geworden. Hij gaat echt way out of line. Hij is uit de weston price foundation geflikkerd ook daarom hengelt hij ook overal zo om geld. Het is een zielige gefrustreerde man. Gadverdamme.

Waarom zou ik mezelf frustreren met een hufter, als ik ook met een boek op de bank kan? Ik heb daar echt geen zin in.
Later is nu
Je hebt gelijk hoor Dreamer maar ik dit doet mijn nekharen rijzen. Ik raak hier zo pislink van, van zoveel onrecht. En ik val ook in verbazing. Ik wil als een soort ramptoerist verder lezen. Ik weet niet wat het is. Vroeger had ik dat al, dat ik altijd een beetje de zelfkant, het grijze gebied op zocht. De discussie aanging, of aan wilde gaan. Wilde begrijpen. Maar dit soort figuren zijn niet te begrijpen.
Dreamer schreef:
06-03-2019 13:04
Zij denken natuurlijk precies hetzelfde over jou. Hoe kun je nu niet zien, wie de vijand is. Waarom sta je hier niet voor open...

En verder is het er altijd geweest, alleen de schaal is vergroot. Vroeger was dat vrouwtje om de hoek een heks en die alleenwonende man een duivel. Nu kunnen deze mensen zich op grote schaal verenigen en voor elke overtuiging kun je gelijkgestemden vinden. Dat verbroedert, maar versterkt waarschijnlijk ook.

Inderdaad. Nu staat het internet er vol van.
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
06-03-2019 13:10
Je hebt gelijk hoor Dreamer maar ik dit doet mijn nekharen rijzen. Ik raak hier zo pislink van, van zoveel onrecht. En ik val ook in verbazing. Ik wil als een soort ramptoerist verder lezen. Ik weet niet wat het is. Vroeger had ik dat al, dat ik altijd een beetje de zelfkant, het grijze gebied op zocht. De discussie aanging, of aan wilde gaan. Wilde begrijpen. Maar dit soort figuren zijn niet te begrijpen.

Dat is juist een reden voor mij om het niet te lezen. Je kunt er namelijk weinig tot niets aan veranderen, raakt zelf gestrest en hij lacht in z'n vuistje. Je hebt er niets aan.

Ik lees wel eens wat hoor, maar heb ook gewoon geen tijd om me er verder in te verdiepen.
Later is nu
LAgirl82 schreef:
06-03-2019 13:08
Het is van alle tijden geweest, maar het is wel fascinerend om te lezen.
Hoe en waarom bedenk je zoiets? Wat gaat er dan in je om? Ik snap het niet en ben er vaak veel te nuchter voor, maar het is wel interessant an sich.

Ik was laatst nog op Youtube een filmpje aan het kijken van een Nederlandse man die van allerlei complottheorieën had over het koningshuis, en sommige gingen wel heel ver. Van Julia die zou zijn gestolen van een andere moeder en dus niet van Wilhelmina zou zijn, tot Beatrix die haar zoon bewust zou hebben laten vermoorden. :@@:
Hoe en waarom bedenk je zoiets? Dan moet je toch ook veel tijd hebben.
Of is het een soort angst? Of superioriteitsgevoel dat jij alleen de waarheid weet?
Ja dat!! Ik snap dat mensen mijn fascinatie niet begrijpen hieromtrent, en dat is prima. Echt. Ik respecteer dat. Maar 'gelukkig' ben ik niet de enige gek die dit soort bizarre dingen interessant vindt.
Ik heb momenteel ook even tijd (teveel) en dan begin ik gekke dingen te lezen op het internet. Normaal heb ik genoeg aan mezelf. En een boek op de bank inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga al over de rooie van Thierry Baudet. Dat is erg genoeg voor mij :rofl:
Of andere vrouwonvriendelijke voornamelijk religieuze overtuigingen, die af en toe voorbij komen in de media. Overtuigingen van onze 'volksvertegenwoordiging', waar ik dus indirect wél mee te maken heb. Kan ik inderdaad pislink van worden, maar helaas kan ik er weinig aan veranderen.
Later is nu
Isabellarose- schreef:
06-03-2019 13:13
Ja dat!! Ik snap dat mensen mijn fascinatie niet begrijpen hieromtrent, en dat is prima. Echt. Ik respecteer dat. Maar 'gelukkig' ben ik niet de enige gek die dit soort bizarre dingen interessant vindt.
Ik heb momenteel ook even tijd (teveel) en dan begin ik gekke dingen te lezen op het internet. Normaal heb ik genoeg aan mezelf. En een boek op de bank inderdaad.

Nou ik hou me er niet te veel mee bezig hoor. Ik lees het wel eens en ik heb van de meeste complottheorieën wel gehoord.
Ik vind de gedachtegang van de mensen eerder interessant dan hun theorieën. Dat vind ik eerder fascinerend.
Maar ik hou me er echt niet teveel mee bezig met de complottheorieën zelf. Heb ik geen tijd voor en wil ik ook mijn tijd niet aan besteden.
Het is de psychologie die ik wél enorm interessant vind.
AnAppleADay schreef:
06-03-2019 12:53
Ik vind complotdenken ook fascinerend, ik vind het ook heel leuk om van die websites te lezen.
Ik heb ook het idee dat bij elk mediabericht er wel een complotdenker op staat, zoals vorig jaar toen met de moord op Anne Faber, daar blijkt ook een heel complot omheen te zijn bedacht.
Ik ben ook benieuwd wat die mensen in het dagelijks leven doen dat ze hier de tijd en energie voor hebben...

Ja, Niburu! Fantastisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven