Wie gaat dit betalen?

07-03-2019 17:25 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... an-90-euro

Ik weet het, er wordt al jaren gesproken over dat de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer. Ik denk dat dit zeker een kern van waarheid bevat, maar aan de andere kant denk ik ook vaak, wie gaat dit dan allemaal betalen?

Er moet extra geld naar het onderwijs, naar de zorg, naar de politie... allemaal dingen die echt moeten. Daar ben ik van overtuigd en dat is ook goed te onderbouwen. Ook het algemeen maatschappelijk belang van deze drie punten lijkt me heel duidelijk. Ook ben ik van mening dat er meer geld vrijgemaakt moet worden voor mensen die niet kunnen werken. En dan bedoel ik echt op medische gronden, welke gronden dat dan ook zijn. Maar nu moet er ook een agenda punt in de politiek komen over het meer geld vrij maken voor alleenstaande moeders. Waar moet dat geld vandaan komen?

Op het AD stond een filmpje, er werd een vrouw geïnterviewd en ze had het financieel zwaar. Dat geloof ik direct, ik neem aan dat niemand dat voor zijn lol op internet gaat zeggen. Later bleek dat de beste vrouw 18 uur per week werkte. Op de vraag of ze niet meer kon werken kwam als antwoord: ja dat kan wel, maar dan ben ik niet thuis als mijn kind uit school komt en die moet ook een uitlaatklep hebben en dus is dat geen oplossing. De oplossing is dat de overheid gewoon meer bijdraagt.

Dit zijn dingen waar ik best geïrriteerd van raak, wellicht ook omdat ik in mijn omgeving allemaal werkende mensen heb. Ik ben me bewust van het feit dat ik het goed heb, dat ik weinig te klagen heb en in de gelukkige hoedanigheid ben dat ik gezond ben. Doordat ik gezond ben, kan ik werken en daardoor heb ik het goed.
Ik vind het echter te bizar om gezonde mensen te zien reageren, die dus al een periode in de bijstand zitten of slechts een aantal uur per week werken omdat ze voor de kinderen moeten zorgen en dan te gaan voorzien in hun dagelijkse levensonderhoud.

Hoe kijk jij hier tegen aan? moet er meer geld vrijgemaakt worden om alleenstaande ouders te helpen?

Ik wil het wel graag beleefd houden, je mening geven mag, maar we gaan elkaar niet afzeiken.
biol wijzigde dit bericht op 07-03-2019 19:50
Reden: Schrijven is moeilijk
0.05% gewijzigd
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Nee. Alleenstaande ouders die kunnen werken die moeten gewoon werken en in hun onderhoud voorzien net zoals iedereen.
Waarom moet de staat daarvoor opdraaien?
Ik vind dit een lastige discussie.

Natuurlijk moet je werken voor je inkomen. Maar wat voor volwassenen krijg je als je kinderen nu continue maar naar de opvang brengt omdat je als ouder moet werken?

Ik ben zelf geen ouder maar ik denk ook wel dat er iets meer aandacht naar het ouderschap mag gaan. Partnerallimentatie zie je steeds minder geloof ik. Maar wanneer een van de ouders het grootste deel van de zorg op zich neemt kom je er niet onderuit dat dat invloed heeft op je carriere.. En dat te kort aan inkomen komt nu dan dus bij de overheid te liggen.. Terwijl er twee waren die kinderen wilde.
Heel zwart-wit bekeken vind ik dat je altijd je best moet doen om zelf zoveel te verdienen zodat je daarvan kan leven.
Als jij kan leven van wat die 18 uur opbrengt dan is het prima.
Maar ga niet je handje ophouden terwijl je gewoon meer kan gaan werken.
-Darkside- schreef:
07-03-2019 17:37
Heel zwart-wit bekeken vind ik dat je altijd je best moet doen om zelf zoveel te verdienen zodat je daarvan kan leven.
Als jij kan leven van wat die 18 uur opbrengt dan is het prima.
Maar ga niet je handje ophouden terwijl je gewoon meer kan gaan werken.

Inderdaad.

Uitkeringen zijn goed, die zijn er voor noodsituatie's, maar niet om van te leven als je niet meer wil gaan werken.
LAgirl82 schreef:
07-03-2019 17:34
Nee. Alleenstaande ouders die kunnen werken die moeten gewoon werken en in hun onderhoud voorzien net zoals iedereen.
Waarom moet de staat daarvoor opdraaien?
als zo'n alleenstaande ouder (aanvullende) bijstand krijgt zal de staat altijd kijken of ze dat bij de ex-partner vandaan kunnen halen.


Maar ik vind ook dat als twee ouders besluiten dat een van hen geheel of gedeeltelijk thuisblijft voor de kinderen dat ze dan een spaarplan oid moeten opstarten voor het geval ze uit elkaar gaan.
YellowLemon schreef:
07-03-2019 17:36
Ik vind dit een lastige discussie.

Natuurlijk moet je werken voor je inkomen. Maar wat voor volwassenen krijg je als je kinderen nu continue maar naar de opvang brengt omdat je als ouder moet werken?

Ik ben zelf geen ouder maar ik denk ook wel dat er iets meer aandacht naar het ouderschap mag gaan. Partnerallimentatie zie je steeds minder geloof ik. Maar wanneer een van de ouders het grootste deel van de zorg op zich neemt kom je er niet onderuit dat dat invloed heeft op je carriere.. En dat te kort aan inkomen komt nu dan dus bij de overheid te liggen.. Terwijl er twee waren die kinderen wilde.
Er zit nog van alles tussen 18 uur en fulltime.
Ik vermoed dat deze vrouw iets van 4x4,5 uur werkt. Kind hoeft dan niet naar een opvang.
Ze kan ook kiezen voor 3,5 dagen, dan werkt ze ineens 28 uur en kind gaat dan 3 dagen naar een bso. Of minder als zijn vader ook een middag minder gaat werken.
2 a 3 dagen bso is echt geen drama hoor.

Edit: grofweg berekend met een algemene cao vang je met een mbo-geschoolde baan 500 euro meer met 28 uur ipv 18 uur.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 07-03-2019 17:56
5.42% gewijzigd
Ik weet niet goed wat ik hiervan vind. Maar ter overweging wil ik wel zeggen, toen ik net gescheiden was had ik ineens ook geen werk meer. Ik moest naar de bijstand. Heb ik 1 maand gehad en toen de schoonmaak in gegaan. Met toeslagen had ik evenveel als in de bijstand. Later kreeg ik ander werk. Minder toeslagen. Ik had nog steeds evenveel. Weer later kreeg ik een nieuwe man, met baan. Ik werkte toen meer maar kwam evengoed geen stap verder. Het systeem zit echt super raar in elkaar. In de bijstand had ik ook evenveel “vrij” te besteden als mijn exman die toen al veel meer dan ft werkte. Dat is echt raar!

Ik vind overigens opvang helemaal geen alternatief voor thuis. Voor mij is opvang max 2/3 dagen en eerlijk gezegd liever helemaal niet. Als ik goed ben in mijn werk kan dat ook tot 15 uur. Opvang is ook maf. Betaal tot 19 uur ook al haal ze op om half 5... Baby naar de opvang vind ik ronduit zielig. Tot 1 thuis is wmb het beste. We hebben 7 dagen en 24 uur pd. Achterhaald dat alles van ma-vrij moet tussen 9-17 uur. Iedereen minder werken is ook meer banen en dan over meer uren en dagen verdeeld.
De vader (mits niet er in geluisd) moet dan meer betalen. De kinderbijslagkraan moet gewoon dicht en mensen moeten aantonen dat ze een kind kunnen onderhouden voordat ze het op de wereld mogen zetten ipv dat ze maar wat aan mogen fokken.
Laatst bij paleis voor een prikkie een alleenstaande moeder van 6 die niet werkte omdat ze voor de kids moest zorgen.
Alle reacties Link kopieren
maar zelfs als je geen opvang wil nemen, het kind zit duidelijk op school. dan zoek je een baan onder schooltijden. Dan kan je nog steeds 25 of 28 uur werken.

Maar los van dat werken, als de staat dit zou gaan betalen, waar komt dat geld dan vandaan? het is dan toch vestzak broekzak? Want ook dan moet dat geld ergens vandaan komen en dus gaan er weer kosten omhoog.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
07-03-2019 17:42
als zo'n alleenstaande ouder (aanvullende) bijstand krijgt zal de staat altijd kijken of ze dat bij de ex-partner vandaan kunnen halen.


Maar ik vind ook dat als twee ouders besluiten dat een van hen geheel of gedeeltelijk thuisblijft voor de kinderen dat ze dan een spaarplan oid moeten opstarten voor het geval ze uit elkaar gaan.
Dit! Volledig dit!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Dat gedoe moet toeslagen moet ook anders inderdaad.
Als je net over een bepaalde drempel komt hou je gewoon minder over. Van de gekke!
Of je krijgt toeslag en halverwege het jaar ga je meer uren werken...hoppa: terugbetalen.
Maak dingen gewoon goedkoper en stop met die toeslagen.
YellowLemon schreef:
07-03-2019 17:36
Natuurlijk moet je werken voor je inkomen. Maar wat voor volwassenen krijg je als je kinderen nu continue maar naar de opvang brengt omdat je als ouder moet werken?

Schipperskinderen gaan vanaf 6 jaar alle schoolweken naar een internaat, dus dag en nacht in de opvang. Ik zeg zeker niet dat dat ideaal is, maar die kinderen worden over het algemeen prima volwassen.
nerdopviva schreef:
07-03-2019 18:05
Schipperskinderen gaan vanaf 6 jaar alle schoolweken naar een internaat, dus dag en nacht in de opvang. Ik zeg zeker niet dat dat ideaal is, maar die kinderen worden over het algemeen prima volwassen.
Ik heb er persoonlijk nog nooit een gesproken die er echt blij mee was, je moet het er maar mee doen.

Plus dat ik juist uit dat wereldje ook veel verhalen met ellende ken.
Er zit ook heel veel tussen 24/7 op een internaat en 2 middagen bso.
Ik heb ook 2 van die schipperskinderen gekend die op internaat zaten en ik had er toch niet mee willen ruilen. Neem dan gewoon geen kinderen.
nerdopviva schreef:
07-03-2019 18:05
Schipperskinderen gaan vanaf 6 jaar alle schoolweken naar een internaat, dus dag en nacht in de opvang. Ik zeg zeker niet dat dat ideaal is, maar die kinderen worden over het algemeen prima volwassen.
Nou nee hoor. Ik ken die wereld van binnenuit en dat is verre van ideaal. Groot geworden tegen wil en dank zou ik willen zeggen.
herfstappeltaart schreef:
07-03-2019 18:37
Nou nee hoor. Ik ken die wereld van binnenuit en dat is verre van ideaal. Groot geworden tegen wil en dank zou ik willen zeggen.

Ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Dat werkend Nederland zou moeten bijbetalen zodat iemand die 18 uur werkt haar kinderen niet naar de opvang hoeft te sturen vind ik vrij bizar. Ik vind dat iedereen gewoon moet werken indien mogelijk, of dat je dan maar genoegen moet nemen met dat lagere inkomen (even los van de discussie dat ik denk dat je daar je kind ook enorm mee tekort doet want dan kan het vervolgens noet mee op schoolreisjes etc).
Ik wil ook wel om 3 uur beetje thee drinken maar daar komt geen salaris mee binnen, waarom zou ik dat voor iemand anders subsidiëren?
-Darkside- schreef:
07-03-2019 17:42
als zo'n alleenstaande ouder (aanvullende) bijstand krijgt zal de staat altijd kijken of ze dat bij de ex-partner vandaan kunnen halen.


Maar ik vind ook dat als twee ouders besluiten dat een van hen geheel of gedeeltelijk thuisblijft voor de kinderen dat ze dan een spaarplan oid moeten opstarten voor het geval ze uit elkaar gaan.

Nou dat laatste vind ik nu eigenlijk een heel goed idee.
Alle reacties Link kopieren
24/7 naar een internaat is weer een andere discussie. Maar ik denk dat 2 of 3 dagen naar de opvang echt geen kwaad kan en eigenlijk ook best goed is voor een kind. Ze leren sociaal te zijn, dat ze moeten delen, dat ze soms even moeten wachten en dat ze niet altijd de volledige aandacht krijgen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
07-03-2019 18:01
Dat gedoe moet toeslagen moet ook anders inderdaad.
Als je net over een bepaalde drempel komt hou je gewoon minder over. Van de gekke!
Of je krijgt toeslag en halverwege het jaar ga je meer uren werken...hoppa: terugbetalen.
Maak dingen gewoon goedkoper en stop met die toeslagen.
Wederom, eens!
Het huidige systeem faalt. Je wordt niet gemotiveerd om (meer) te werken want zodra je dat doet wordt je aan alle kanten gekort en hou je minder over dan wanneer je niet werkt
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
07-03-2019 18:01
Dat gedoe moet toeslagen moet ook anders inderdaad.
Als je net over een bepaalde drempel komt hou je gewoon minder over. Van de gekke!
Of je krijgt toeslag en halverwege het jaar ga je meer uren werken...hoppa: terugbetalen.
Maak dingen gewoon goedkoper en stop met die toeslagen.
De spijker op zijn kop 👌
Als je niet genoeg verdient om je kind te onderhouden, dan ga je meer werken. Hoe je het met elkaar regelt als je getrouwd bent moet je zelf weten, maar als alleenstaande zorg je dat je zoveel mogelijk verdient en niet van de staat afhankelijk bent.

'Ik wil thuis zijn voor mijn kind'. Dat wil iedereen wel, maar wat niet gaat gaat niet. Je kind gaat niet dood van een paar middagen bso en loopt ook geen hechtingsstoornis op. (dit geldt voor gezonde kinderen. Niet voor kinderen die het echt niet trekken om naar een bso of iets te gaan)

Ik vind een houding 'Ik werk alleen onder schooltijden en de rest vult de staat maar aan' een gotspe en zo iemand mag van mij per direct gekort worden.

Niets mis met uitkeringen en ik ben blij dat ze er zijn, maar er wordt wel heel gemakkelijk gebruik van gemaakt. Ze zijn een vangnet voor als het echt niet anders lukt, geen uitgangspunt.

Wat mij betreft geldt dit voor iedereen, zowel allochtoon als autochtoon. Prima als je naar Nederland verhuist, maar je moet wel gaan werken. Emigreren en direct een uitkering trekken is belachelijk. (en kan helaas wel) Thuis willen zijn voor je kind en je hand intussen ophouden is net zoiets.

Dit sociale vangnet wat in principe fantastisch is gaat naar de vaantjes met deze houdingen.
-Darkside- schreef:
07-03-2019 18:01
Dat gedoe moet toeslagen moet ook anders inderdaad.
Als je net over een bepaalde drempel komt hou je gewoon minder over. Van de gekke!
Of je krijgt toeslag en halverwege het jaar ga je meer uren werken...hoppa: terugbetalen.
Maak dingen gewoon goedkoper en stop met die toeslagen.

Mee eens. Werken zou per definitie altijd meer op moeten leveren dan uitkeringen of een parttime baantje met tig toeslagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven