Proefballon: van bijstand tot basisbaan

09-03-2019 10:25 220 berichten
Een plan van CDA-leider Buma: mensen die al lang in de bijstand zitten, krijgen een basisbaan.

De baan is part-time en mensen gaan erop vooruit (naar 85% in plaats van 100% van het minimumloon. Volgens Buma zou het kunnen gaan om ondersteunende banen in de zorg, onderwijs en plantsoenonderhoud.

https://www.bd.nl/binnenland/buma-bijst ... ~a07b4756/

Wat vind je van dit plan?

My 2 cents: het idee is niet bepaald heel nieuw. Ik vermoed dat de praktijk heel weerbarstig is omdat er in de bijstand best wat mensen zitten met, eufemistisch, ‘een grote afstand tot de arbeidsmarkt’. Ofwel laaggeschoold, slechte taalbeheersing, mensen met sociale en/of psychische problemen etc. Verder is er het gevaar van verdringing aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Waarom nog iemand een volwaardige baan aanbieden in de plantsoenendienst wanneer je voor een fractie mensen kunt aannemen via een subsidie?
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel. Dat soort banen, plantsoenendienst, klusjesman op een bedrijf, productiemedewerker, enz. horen volwaardige banen te zijn en de mensen die daarop solliciteren, behoren gewoon aan de eisen te voldoen, en daarvoor een normaal salaris te krijgen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
gaat in de praktijk toch niet werken
Prima idee toch?

Zat 50/60+ ers die moeilijk aan het werk komen vanwege hun leeftijd maar prima leraren kunnen ondersteunen met kinderen en licht administratief werk.

Plantsoendienst in de 2 steden waar ik heb gewoond waren veelal verstandelijk beperkt, dus of daar een opleiding voor nodig is of een correcte grammatica dat lijkt mij niet.

Zorg zit ook te springen om mensen, kunnen zij de bedden verschonen terwijl de verpleging zich eindelijk weer bezig kan houden met de patiënten.

En ja, werk moet beloond worden met een hoger loon dan bijstand niveau, anders heeft het inderdaad geen zin om te werken in de ogen van die mensen.
Alle reacties Link kopieren
Op het eerste gezicht lijkt het wel wat.
Zou het parttime gedeelte er niet voor zorgen dat de verdringing meevalt? Il heb het niet nagerekend?
De vraag is wel wat je met mensen doet die in de bijstand zitten omdat ze fysieke beperkingen hebben, maar niet genoeg om afgekeurd te zijn voor werk.
Tegen!

Dat zijn banen die gedaan moeten worden door mensen die lichamelijk en geestelijk gezond zijn en die er 'n volwaardig salaris mee kunnen verdienen.

Het is toch al eerder fout gegaan dat er mensen in minimumloonbaantjes worden ontslagen zodat ze als bijstandsslaven zonder CAO het zelfde werk gesubsidieerd terug mogen komen doen?

Hebben ze daar nu nog niet van geleerd?
*Iets met klok en klepel.
Er is een participatie wet/regeling.
En die banen waar ze geen mensen voor kunnen vinden komt dat niet omdat ze alleen maar nul uren contracten willen bieden met 24/7 inzetbaarheid tegen het minimumloon?

Dat ze dáár 'ns wat aan doen. Als men verplicht normale contracten zou moeten aanbieden met 'n serieuze CAO en goede beloning, dan zouden ze er heus wel mensen voor kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-03-2019 10:39
En die banen waar ze geen mensen voor kunnen vinden komt dat niet omdat ze alleen maar nul uren contracten willen bieden met 24/7 inzetbaarheid tegen het minimumloon?

Dat ze dáár 'ns wat aan doen. Als men verplicht normale contracten zou moeten aanbieden met 'n serieuze CAO en goede beloning, dan zouden ze er heus wel mensen voor kunnen vinden.
Correct, zo is het gewoon. Heel veel banen die tot voor kort nog hele fatsoenlijke banen waren, met vast contract, pensioenvoorziening, goede vakantieregelingen, enz. zijn nu gedegradeerd tot vrijwilligersbanen of nul-uren-contract-banen. Logisch dat je er geen mens voor kunt vinden, hooguit als ze gedwongen worden ingezet "met behoud van uitkering". Het is gewoon een schande, maak van die banen weer de volwaardige banen die het nog niet zo lang geleden waren, mét ontwikkelingsmogelijkheden, mét goede secundaire arbeidsvoorwaarden, en er zijn genoeg mensen te vinden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-03-2019 10:29
Heel simpel. Dat soort banen, plantsoenendienst, klusjesman op een bedrijf, productiemedewerker, enz. horen volwaardige banen te zijn en de mensen die daarop solliciteren, behoren gewoon aan de eisen te voldoen, en daarvoor een normaal salaris te krijgen.
Dit, dan lijkt me het beter dan mensen voor een normaal salaris aan het werk gaan en de overheid risicodrager blijft. Werken moet lonen vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij een heel erg goed idee!
Er is momenteel overal werk. (ook ongeschoold!)
Het is tamelijk absurd dat er nog honderdduizenden mensen thuis blijven zitten.

En inderdaad, veel mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Die afstand ga je niet oplossen door maar thuis te blijven zitten. Daarvoor moet je de deur uit.

Een goed voorbeeld zijn de tienduizenden Syrische asielzoekers. Daarvan zit na een verblijf van vier jaar in Nederland nog 97% thuis met een bijstandsuitkering.
Die gaan dus nooit de taal leren, als je de hele dag thuis zit.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: dat vreselijke idee dat werk zaligmakend is, daar moeten we echt vanaf.
Ten tweede: ik denk dat er in de bijstand heel veel mensen zitten die om allerlei redenen niet kúnnen werken, maar om ook allerlei redenen nooit officieel afgekeurd zijn.
Ten derde: eerst alle ondersteunende functies in zorg en onderwijs wegbezuinigen en dan die 'luie' bijstandstrekkers daar neerzetten. :nooo:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
09-03-2019 10:51
Het lijkt mij een heel erg goed idee!
Er is momenteel overal werk. (ook ongeschoold!)
Het is tamelijk absurd dat er nog honderdduizenden mensen thuis blijven zitten.

En inderdaad, veel mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Die afstand ga je niet oplossen door maar thuis te blijven zitten. Daarvoor moet je de deur uit.

Een goed voorbeeld zijn de tienduizenden Syrische asielzoekers. Daarvan zit na een verblijf van vier jaar in Nederland nog 97% thuis met een bijstandsuitkering.
Die gaan dus nooit de taal leren, als je de hele dag thuis zit.
Zo hebben we wel meer bevolkingsgroepen binnengehaald de laatste 10 jaar die nog steeds geen klap uitvoeren, geen Nederlands spreken en ook geen ambitie hebben om daar zelf iets aan te doen. Je kan (ik weet het, raar idee) ook zomaar zélf eens het initiatief nemen als immigrant, gaan zoeken naar een mogelijkheid om de taal te leren, je te ontwikkelen, en door te groeien naar de arbeidsmarkt. Je hóeft niet thuis te blijven zitten achter je kop thee met je bijstandsuitkering. Ik zie echter verdomd weinig van die mensen die dat initiatief nemen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Solomio schreef:
09-03-2019 10:51
Ten eerste: dat vreselijke idee dat werk zaligmakend is, daar moeten we echt vanaf.
Ten tweede: ik denk dat er in de bijstand heel veel mensen zitten die om allerlei redenen niet kúnnen werken, maar om ook allerlei redenen nooit officieel afgekeurd zijn.
Ten derde: eerst alle ondersteunende functies in zorg en onderwijs wegbezuinigen en dan die 'luie' bijstandstrekkers daar neerzetten. :nooo:
Ik denk dat weinig mensen van mening zijn dat betaald werk zaligmakend is. Maar de meeste mensen zijn het er volgens mij wel over eens dat er een maatschappelijk als ook menselijk belang is dat zoveel mogelijk mensen in hun eigen onderhoud voorzien.
Oke het gaat weer over vluchtelingen. Ik ben weer weg bij dit onderwerp.
pejeka schreef:
09-03-2019 10:55
Zo hebben we wel meer bevolkingsgroepen binnengehaald de laatste 10 jaar die nog steeds geen klap uitvoeren, geen Nederlands spreken en ook geen ambitie hebben om daar zelf iets aan te doen. Je kan (ik weet het, raar idee) ook zomaar zélf eens het initiatief nemen als immigrant, gaan zoeken naar een mogelijkheid om de taal te leren, je te ontwikkelen, en door te groeien naar de arbeidsmarkt. Je hóeft niet thuis te blijven zitten achter je kop thee met je bijstandsuitkering. Ik zie echter verdomd weinig van die mensen die dat initiatief nemen.
Is ook niet zo vreemd in een vreemd land waar je de weg niet weet in het doolhof van eventuele mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Gaat niet werken. Driekwart van de bijstandtrekkers vind het wel goed zo, die willen helemaal niet werken. Dus die melden zich binnen no time weer ziek.
ik geef mn bek ook maar een douw
2019 schreef:
09-03-2019 11:01
Oke het gaat weer over vluchtelingen. Ik ben weer weg bij dit onderwerp.
Nee, het gaat over een proefballon om mensen in de bijstand met enige dwang weer aan het werk te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-03-2019 10:55
Ik zie echter verdomd weinig van die mensen die dat initiatief nemen.
Sterker nog; toen ik de zoveelste verplichte sollicitatiecursus moest doen werden de niet Nederlandssprekenden gewoon naar huis gestuurd (ook een medeflatbewoner waarvan ik weet dat ze vloeiende Nederlands praat maar het "ineens" niet meer kon). Want ja, die kan je toch niets leren als ze je niet verstaan.
Terwijl de parttime werkende vrouw van een stel in de bijstand maar vrij moest nemen van haar werk om aanwezig te zijn want ze zaten als stel in de bijstand en moesten als stel verplicht aanwezig zijn.

Verder is het idee van Buma weer gewoon hetzelfde liedje dat al grijs gedraaid is.
Gebruikersnaamingebruik schreef:
09-03-2019 10:32
Prima idee toch?

Zat 50/60+ ers die moeilijk aan het werk komen vanwege hun leeftijd maar prima leraren kunnen ondersteunen met kinderen en licht administratief werk.

Plantsoendienst in de 2 steden waar ik heb gewoond waren veelal verstandelijk beperkt, dus of daar een opleiding voor nodig is of een correcte grammatica dat lijkt mij niet.

Zorg zit ook te springen om mensen, kunnen zij de bedden verschonen terwijl de verpleging zich eindelijk weer bezig kan houden met de patiënten.

En ja, werk moet beloond worden met een hoger loon dan bijstand niveau, anders heeft het inderdaad geen zin om te werken in de ogen van die mensen.
Natuurlijk. Je kunt een 60plusser die zijn hele leven boekhouder, stratenmaker of supermarktmanager is geweest niet zomaar bedden laten verschonen of hovenierwerk laten doen. Ten eerste moet hijnofnzij dat fysiek of geestelijk maar aan kunnen. In die bedden liggen patiënten, die er vaak niet uit kunnen. Of die gestimuleerd moeten worden uit hun bed te komen. Moet alsnog de verpleging erbij komen. Zet je ze in de plantsoenendienst tussen mensen met een beperking. Jij denkt dat vanzelf goed gaat? Daar is gewoon dure begeleiding bij nodig hoor.

Ik ben helemaal voor handen laten wapperen. Maar niet tegen elke prijs en elke omstandigheid. Een beetje realistisch blijven, in de zin van, misschien is in sommige situaties de bijstand het beste alternatief, lijkt me verstandig.
Alle reacties Link kopieren
Alleen al vanuit mijn werk als wijkverpleegkundige lijkt me dit een slecht idee. Een aantal jaar geleden zijn bij ons alle helpende op straat gegooid (had nooit mogen gebeuren want nu is er een nog groter tekort aan personeel waardoor ik mensen voor zorg moet afwijzen omdat ik de zorg met mijn team niet rondkrijg) en nu krijg ik straks via een zijdeur allerlei mensen die ik weer moet opleiden tot iets in de zorg en dan trekt men over een paar jaar hier weer de stekker uit? Lijkt me niet de bedoeling, andere ondersteunende functies zoals gastvrouw in de huiskamer van een verpleeghuis zijn ook banen waar je affiniteit mee moet hebben. Laten we van zorg en onderwijs geen afvoerputje maken, waarbij mensen die nergens anders terecht kunnen dus maar in de zorg en het onderwijs aan de slag moeten. Lijkt me een slecht plan.

Wellicht zijn er andere oplossingen te bedenken zoals eens zelf aan deze mensen vragen waarom ze nog geen passend werk hebben kunnen vinden. Er is vast in elke gemeente een locale databank met functies en mensen aan te leggen waar men deze bij elkaar kan brengen, maar dan zal de gemeente wellicht ook een stap moeten zetten in een bijdrage voor scholing etc. Of tja ik zeg het toch maar weer eens: basisinkomen en verder al de geldslurpende machines stopzetten.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-03-2019 11:01
Is ook niet zo vreemd in een vreemd land waar je de weg niet weet in het doolhof van eventuele mogelijkheden.
Maar als je thuis blijft zitten, leer je de weg nooit kennen. Dus gewoon, neem initiatief, bij de meeste overheidsinstanties vind je folders in je eigen taal, vraag aan buurtgenoten, start google een keer op, vraag het desnoods aan je uitkeringsinstantie waar je tóch regelmatig langs moet. Doe iets. Maar niks doen levert zeker niks op. Maar die actie mis ik vaak bij die mensen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-03-2019 10:51
Ten eerste: dat vreselijke idee dat werk zaligmakend is, daar moeten we echt vanaf.
Ten tweede: ik denk dat er in de bijstand heel veel mensen zitten die om allerlei redenen niet kúnnen werken, maar om ook allerlei redenen nooit officieel afgekeurd zijn.
Ten derde: eerst alle ondersteunende functies in zorg en onderwijs wegbezuinigen en dan die 'luie' bijstandstrekkers daar neerzetten. :nooo:
Ik neem aan dat jij niet werkt? Nee, werken is lang niet altijd leuk, maar waar denk jij dan dat al die uitkeringen en allerlei andere zaken van betaald worden? Denk jij dat het geld aan een boom groeit of zo? Ik denk dat er in de bijstand ook heel veel mensen zitten die helemaal geen zin hebben om te werken. Sommigen durven dat zelfs hardop te zeggen. Met alle extraatjes, toeslagen en vaak nog wat zwart werk kunnen deze mensen prima rondkomen.

Wat een idiote instelling heb jij! Als je in een verzorgingsstaat leeft, dan is het de bedoeling dat degenen die kunnen werken bijdragen voor degenen die daar niet toe in staat zijn. Als mensen moeten gaan werken voor anderen die liever thuis blijven zitten, dan is het met die verzorgingsstaat snel gedaan. En met de solidariteit ook.

Een uitkering is een recht, maar aan rechten zitten ook plichten. Helaas vergeten heel veel mensen dat. Jij ook.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
09-03-2019 11:05
Sterker nog; toen ik de zoveelste verplichte sollicitatiecursus moest doen werden de niet Nederlandssprekenden gewoon naar huis gestuurd (ook een medeflatbewoner waarvan ik weet dat ze vloeiende Nederlands praat maar het "ineens" niet meer kon). Want ja, die kan je toch niets leren als ze je niet verstaan.
Terwijl de parttime werkende vrouw van een stel in de bijstand maar vrij moest nemen van haar werk om aanwezig te zijn want ze zaten als stel in de bijstand en moesten als stel verplicht aanwezig zijn.

Verder is het idee van Buma weer gewoon hetzelfde liedje dat al grijs gedraaid is.
Zei je dan niet op die cursus dat die medeflatbewoner prima Nederlands sprak? Ik zou daar niet mijn mond over houden. Zulke mensen parasiteren op de Nederlandse samenleving.
nursy schreef:
09-03-2019 11:05
Alleen al vanuit mijn werk als wijkverpleegkundige lijkt me dit een slecht idee. Een aantal jaar geleden zijn bij ons alle helpende op straat gegooid (had nooit mogen gebeuren want nu is er een nog groter tekort aan personeel waardoor ik mensen voor zorg moet afwijzen omdat ik de zorg met mijn team niet rondkrijg) en nu krijg ik straks via een zijdeur allerlei mensen die ik weer moet opleiden tot iets in de zorg en dan trekt men over een paar jaar hier weer de stekker uit? Lijkt me niet de bedoeling, andere ondersteunende functies zoals gastvrouw in de huiskamer van een verpleeghuis zijn ook banen waar je affiniteit mee moet hebben. Laten we van zorg en onderwijs geen afvoerputje maken, waarbij mensen die nergens anders terecht kunnen dus maar in de zorg en het onderwijs aan de slag moeten. Lijkt me een slecht plan.

Wellicht zijn er andere oplossingen te bedenken zoals eens zelf aan deze mensen vragen waarom ze nog geen passend werk hebben kunnen vinden. Er is vast in elke gemeente een locale databank met functies en mensen aan te leggen waar men deze bij elkaar kan brengen, maar dan zal de gemeente wellicht ook een stap moeten zetten in een bijdrage voor scholing etc. Of tja ik zeg het toch maar weer eens: basisinkomen en verder al de geldslurpende machines stopzetten.
Dit dus. Je kunt niet iedere bijstandsgerechtigde maar op iedere willekeurige werkplek dumpen. Er is zorgvuldige matching en begeleiding nodig, wat ook weer geld kost.
anoniem_203344 wijzigde dit bericht op 09-03-2019 11:15
0.20% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven