Andrew Yang - presidentskandidaat voorstander basisinkomen

10-03-2019 15:12 70 berichten
Andrew Yang is één van de vele democratische presidentskandidaten voor 2020.
“The Freedom Dividend” is het centraal punt van zijn programma. Dat is een onvoorwaardelijk basisinkomen van $1.000 voor elk volwassen persoon boven de 18 jaar. Ik keek vanochtend naar zijn interview op The Breakfast Club en Joe Rogan Podcast en ik moet eerlijk zeggen dat ik bijna verkocht ben. :hyper:

Hij is ook voorstander van universal healthcare maar niet van gratis universiteit/hogeschool. In eerste instantie vond ik dat raar, maar na het horen van zijn argumenten snap ik hem.
Niet iedereen wil of kan een studie op de universiteit volgen, en waarom zou dat moeten? Het heeft weinig invloed op baanzekerheid. Door het gratis te maken word de drempel laag voor jongeren die eigenlijk niet willen studeren maar zich toch inschrijven omdat het niks of wienig kost. Daardoor wordt het voor de overheid en dus de belastingbetaler alleen maar duurder.

Over het basisinkomen zegt hij dat het onvermijdelijk is. Door de automatisering zal er een groot deel van de banen verdwijnen. Wat ik vooral bijzonder vond was dat hij aangaf bijstandsuitkering en andere toeslagen niet af te gaan schaffen. Mensen mogen kiezen tussen hun huidige uitkering + toeslagen (en alle voorwaarden en verplichtingen die daarbij horen) of een basisikomen.

Hij gaat veel verder in detail en legt alles heel goed uit. Het is zeker een aanrader als je een voorstander bent van het basisinkomen, of zelfs als je er kritisch over bent is het een aanrader!

Interview The Breakfast Club

https://youtu.be/87M2HwkZZcw

Joe rogan podcast

https://youtu.be/cTsEzmFamZ8
Geweldig! Weer zo’n democraat die Trump helpt z’n tweede overwinning te bezorgen. Is het nou echt zo moeilijk om een goede kandidaat te vinden tussen die 350 miljoen Amerikanen?!
Alle reacties Link kopieren
En ook hier weer, wie gaat dat betalen dan?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Fantastisch systeem dat basisinkomen. Gratis geld zonder ervoor te hoeven te werken.

Komt er op neer dat er voor veel mensen geen reden meer is om te gaan werken en de economie heel gauw de vernieling indraait.
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
10-03-2019 16:13
Fantastisch systeem dat basisinkomen. Gratis geld zonder ervoor te hoeven te werken.

Komt er op neer dat er voor veel mensen geen reden meer is om te gaan werken en de economie heel gauw de vernieling indraait.
Hangt er van af hoe laag het basisinkomen is en wat de voordelen van werken zijn. Maak het basisinkomen 500 dollar en mensen gaan echt wel werken zodra dat kan.
Sara9876 schreef:
10-03-2019 16:16
Hangt er van af hoe laag het basisinkomen is en wat de voordelen van werken zijn. Maak het basisinkomen 500 dollar en mensen gaan echt wel werken zodra dat kan.
Dan kun je het basisinkomen dus net zo goed 0 dollar laten zijn. Dan gaan mensen zeker werken zodra het kan. In mijn optiek draait een economie het beste als zoveel mogelijk mensen werken, in banen die bij hen passen. Met een basisinkomen ontmoedig je dat. Met name voor laagbetaalde banen zal niemand meer te porren zijn.
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
10-03-2019 16:22
Dan kun je het basisinkomen dus net zo goed 0 dollar laten zijn. Dan gaan mensen zeker werken zodra het kan. In mijn optiek draait een economie het beste als zoveel mogelijk mensen werken, in banen die bij hen passen. Met een basisinkomen ontmoedig je dat. Met name voor laagbetaalde banen zal niemand meer te porren zijn.
Of je moet zulke hoge salarissen gaan betalen dat alles onbetaalbaar wordt.
Fantasisch idee zo’n basisinkomen. Maar waarom maar 1000 dollar per maand en waarom niet gelijk een miljoen dollar gratis geld per maand? Dan kunnen we allemaal in een McMansion wonen met 3 Ferrari’s voor de deur en een privejet :facepalm:

Ik zie alleen maar voordelen. Niemand hoeft ooit meer een dag te werken in zijn leven.
Cazandra schreef:
10-03-2019 16:13
Fantastisch systeem dat basisinkomen. Gratis geld zonder ervoor te hoeven te werken.

Komt er op neer dat er voor veel mensen geen reden meer is om te gaan werken en de economie heel gauw de vernieling indraait.
Hoe kom je erbij dat mensen niet gaan werken? Uit alle onderzoeken tot nu toe is niet gebleken dat mensen niet gaan werken. Het stimuleert juist om creatief te zijn en je talenten beter te benutten als je weet dat je niet plots zonder inkomen komt te staan als je je baan verliest of opgeeft omdat je een studie wil volgen of wil gaan ondernemen.
Hoe we dat gaan betalen? Nou wat dacht je van de miljoenen mensen die over 10 jaar werkeloos raken omdat bijna allem productiewerk, chauffeurwerk en andere adminstratieve banen verwdijnen? Die mensen zal je toch moeten opvangen met een ww uitkering of bijstandsuitkering.

Heb je naar zijn interview gekeken? Hij legt t allemaal heel goed uit.
Ik was ook heel sceptisch maar nu ben ik bijna ervan overtuigd dat het huidig systeem niet werkt en dat we als samenleving een manier moeten vinden om ook creativiteit te belonen ipv alleen productiviteit.
Het leven zal dan snel zoveel duurder worden dat die 1000 basis niets meer waard is.

Ik kwam vanochtend ook al een of andere Europese gekkie tegen die geld wilde laten bijdrukken om het klimaat te redden... :facepalm:
Cazandra schreef:
10-03-2019 16:22
Dan kun je het basisinkomen dus net zo goed 0 dollar laten zijn. Dan gaan mensen zeker werken zodra het kan. In mijn optiek draait een economie het beste als zoveel mogelijk mensen werken, in banen die bij hen passen. Met een basisinkomen ontmoedig je dat. Met name voor laagbetaalde banen zal niemand meer te porren zijn.
Serieus je moet je erin gaan verdiepen voordat je dit soort onzin uitkraamt.
Ten eerste gaan juist laagbetaalde banen in grote aantallen verdwijnen. Dit gebeurt al vele jaren en de trend zal zich in rap tempo gaan voortzetten de komende 10 jaar. Die mensen moet je opvangen. Daarnaast is een basisinkomen geen riant inkomen waardoor je niet meer hoeft te werken. Werken zal ALTIJD lonen.
Kukita-Del-Barrio schreef:
10-03-2019 16:35
Serieus je moet je erin gaan verdiepen voordat je dit soort onzin uitkraamt.
Ten eerste gaan juist laagbetaalde banen in grote aantallen verdwijnen. Dit gebeurt al vele jaren en de trend zal zich in rap tempo gaan voortzetten de komende 10 jaar. Die mensen moet je opvangen. Daarnaast is een basisinkomen geen riant inkomen waardoor je niet meer hoeft te werken. Werken zal ALTIJD lonen.

Als de laagbetaalde banen verdwijnen, waar moeten de mensen dan werken?
biol schreef:
10-03-2019 15:46
En ook hier weer, wie gaat dat betalen dan?
Robots.
https://www.nytimes.com/2018/02/10/tech ... oming.html
redbulletje schreef:
10-03-2019 16:34
Het leven zal dan snel zoveel duurder worden dat die 1000 basis niets meer waard is.

Ik kwam vanochtend ook al een of andere Europese gekkie tegen die geld wilde laten bijdrukken om het klimaat te redden... :facepalm:
Het geld wat “vrijkomt” voor het basisinkomen word niet bijgedrukt. Het is al in omloop maar dan voornamelijk in de handen van de rijken en grote corporaties.
Wat Andrew ook had uitgelegd (als je naar zijn interview had gekeken) is dat waar we de laatste jaren een grote prijsstijging in zien is bij zaken als: huizenprijzen, studiekosten, en zorgkosten. Dit komt vooral omdat mensen steeds meer naar de grote steden vertrekken vanwege baangelegenheid. In amerika zijn de zorgkosten omhoog gegaan puur vanwege hebzucht. Normale dagelijkse goederen zoals boodschappen stijgen over het algemeen minder hard dan inflatie.
Wellicht zullen landen in de verre toekomst ook door robots bestuurd worden.
nerdopviva schreef:
10-03-2019 16:37
Als de laagbetaalde banen verdwijnen, waar moeten de mensen dan werken?
Ze zouden zich om kunnen scholen of hun creativiteit gebruiken om te gaan ondernemen en daarmee meer werkgelegenheid genereren. Voor sommigen zal er simpelweg ook geen werk meer zijn en dat is prima. In het huidig systeem heb je zulke mensen al en het zullen er alleen maar meer gaan worden. die krijgen nu een bijstandsuitkering met de bijbehorende stigma.
Alle reacties Link kopieren
En die 1000 dollar per persoon wordt dan betaald door de mensen die werken?
Als al die banen verdwijnen zijn dat volgens mij te weinig mensen.
Robots krijgen geen loon, dus of de prijzen moeten gestaag omlaag of iedereen een basisloon. Beide opties rieken naar utopie.
koko67 schreef:
10-03-2019 16:50
En die 1000 dollar per persoon wordt dan betaald door de mensen die werken?
Als al die banen verdwijnen zijn dat volgens mij te weinig mensen.

Dezelfde vragen worden nu 10x gesteld.
De overheid haalt nu een groot deel van zijn inkomsten uit inkomstenbelasting. Logischerwijs zal er door het verdwijnen van banen dus minder inkomstenbelasting worden geheven. Dus moet dat door de robots worden betaald. Daarnaast andere belastingen op hele grote rijkr corporaties die de afgelopen decennias hebben geprofiteerd van automatisering en nagenoeg 0 belasting hebben betaald.
freja schreef:
10-03-2019 16:54
Robots krijgen geen loon, dus of de prijzen moeten gestaag omlaag of iedereen een basisloon. Beide opties rieken naar utopie.

Robots krijgen dan wel geen loon, maar ze zijn natuurlijk niet gratis. De robots die nu al worden gebruikt zijn duur in aanschaf en hebben onderhoud nodig. Ik zie nog niet hoe dat in de toekomst anders gaat zijn.
nerdopviva schreef:
10-03-2019 16:59
Robots krijgen dan wel geen loon, maar ze zijn natuurlijk niet gratis. De robots die nu al worden gebruikt zijn duur in aanschaf en hebben onderhoud nodig. Ik zie nog niet hoe dat in de toekomst anders gaat zijn.
Hoezo niet? Technologie gaat razendsnel. Je kunt je niet eens voorstellen hoe het ervoor zou staan over 10 of 15 jaar. Kijk maar naar je smartphone en wat je daar allemaal mee kan. 15 jaar geleden hadden we nooit gedacht dat het zo ver zou kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor die robots.
Het probleem is dat mensen niet vooruit kunnen denken en dat ze continu blijven denken in het NU en hoe het NU is. Je zit klem in je tunnelvisie. Andrew Yang is een tech professional en begrijpt het veel beter en legt het ook heel goed uit.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat levert het op? Alleen naar NL kijkend zie ik het verschil niet.
Nu zijn er mensen met een bijstandsuitkering die niet aan t werk gaan/kunnen/willen.
Dan is er een basisinkomen maar nog steeds blijft die groep niet aan t werk gaan/kunnen/willen.

Dus onderaan de streep vergroot je alleen de groep die behoeftig wordt want als er een basisinkomen gaat zijn dan komt er een groep bij die nu wel kan werken maar dat eigenlijk niet wil en dan niet meer hoeft.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
nerdopviva schreef:
10-03-2019 16:59
Robots krijgen dan wel geen loon, maar ze zijn natuurlijk niet gratis. De robots die nu al worden gebruikt zijn duur in aanschaf en hebben onderhoud nodig. Ik zie nog niet hoe dat in de toekomst anders gaat zijn.
In mijn naïviteit ging ik er vanuit dat een baan pas door een robot werd 'ingepikt' als zou blijken dat dat winstgevender zou zijn, maar die robotworld is dus alleen voor de elite ofzo?
biol schreef:
10-03-2019 17:06
Maar wat levert het op? Alleen naar NL kijkend zie ik het verschil niet.
Nu zijn er mensen met een bijstandsuitkering die niet aan t werk gaan/kunnen/willen.
Dan is er een basisinkomen maar nog steeds blijft die groep niet aan t werk gaan/kunnen/willen.

Dus onderaan de streep vergroot je alleen de groep die behoeftig wordt want als er een basisinkomen gaat zijn dan komt er een groep bij die nu wel kan werken maar dat eigenlijk niet wil en dan niet meer hoeft.
Wat het oplevert is dat de armoedeval verdwijnt. Werken loont altijd! In het huidig systeem is dat niet altijd zo. Dat is heel belangrijk!
Er zijn zat mensen met een uitkering die wel willen werken, studeren of ondernemen maar niet doen vanwege alle plichten die met een uitkering gepaard komen. Daarnaast heb je mensen die misschien meer uren zouden willen maken maar niet doen omdat ze zoveel aan toeslagen verliezen. Dus ja, het levert wel wat op. Je moet “outside the box” proberen te denken.
Kukita-Del-Barrio schreef:
10-03-2019 17:14
Wat het oplevert is dat de armoedeval verdwijnt. Werken loont altijd!
Maar dat is juist het punt. Voor laagbetaalde banen zal werken dan niet meer echt lonen. Vakkenvullen, thuiszorg. Stel: je verdient daar nu 1400 euro mee op maandbasis. Straks krijg je gratis 1000 euro. Wie gaat er dan nog voor de overige 400 euro een volle maand werken? Voor 2 euro per uur?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven