Acties voor pensioen

17-03-2019 12:13 28 berichten
Er worden morgen allerlei acties gehouden voor een beter pensioen. Ik werk bij een overheidsorganisatie waar de gemiddelde leeftijd tegen de 50 is. Veel oudere collega’s dus, die erg actiebereid zijn. Tegengeluid wordt eigenlijk niet op prijs gesteld.
Hoe leeft dat bij jullie op het werk?
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet. Moet ook zeggen dat ik toevallig een vakbond volg op Facebook en die wel wat zie posten maar verder lees of hoor ik er niks over.
Alle reacties Link kopieren
Er hangen hier al een tijdje wat posters van FNV, ik hoor de oudere collega's ook over hun eigen situatie, maar verder leeft het niet zo heb ik het idee, althans niet als in actievoeren.
Life is a bitch (and I'm helping her).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst bij een hypotheekberekening mijn pensioen bekeken en het was shocking veel wat er overblijft aan inkomen. Daarnaast neemt men bij mij in de CAO op dat je vanaf 60-62,5 jaar 80% mag werken voor 90% salaris en 100% pensioenopbouw. Ik zou echt niet weten waar ik actie voor zou moeten voeren behalve wellicht solidariteit met zware beroepsgroepen en sectoren waar het minder is geregeld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
17-03-2019 12:20
Ik heb laatst bij een hypotheekberekening mijn pensioen bekeken en het was shocking veel wat er overblijft aan inkomen. Daarnaast neemt men bij mij in de CAO op dat je vanaf 60-62,5 jaar 80% mag werken voor 90% salaris en 100% pensioenopbouw. Ik zou echt niet weten waar ik actie voor zou moeten voeren behalve wellicht solidariteit met zware beroepsgroepen en sectoren waar het minder is geregeld.
Bij ons ook zo ongeveer. Mijn pensioen per maand komt hoger uit dan mijn huidige netto salaris, maar je hebt er dan geen vakantiegeld en 13e maand bij. Dan die pensioenleeftijd, ik zie wel wanneer het wordt, maar misschien snak ik er wel naar als ik 66 ben en is doorwerken tot 69 eigenlijk onmenselijk.
Als ik zo’n geluid uit in de FB-groep met collega’s vinden ze dat niet echt geslaagd.
Het leeft bij ons nauwelijks: vergrijsde club, mooie regeling. Voor wat betreft mezelf: ik verwacht niet dat er over 35 a 40 jaar nog iets van die pensioenpotjes over is. Zodra ik kan, begin ik gedeeltelijk voor mezelf. Die premies kan ik beter doorberekenen en zelf investeren ipv dat ze straks zijn opgesoupeerd.
Totaal 0,0

Ik werk in een welzijnsinstelling met oudere en jonge collega's, geen sprake van enkele actie van wat dan ook. Het boeit mij zelf ook totaal niet.
Nog ruim 20 jaar te gaan tot mijn pensioen.
Nederlands pensioenstelsel is het beste van de wereld: https://www.salarisnet.nl/2018/10/pensi ... 1552822522


En jij werkt toch voor de overheid Minke? Het ambtenarenpensioenfonds is hard op weg om de achterstand in te lopen: Uit de nieuwe cijfers blijkt dat het ABP, het grootste pensioenfonds, het tekort bijna heeft weggewerkt. De dekkingsgraad was in het tweede kwartaal van 2018 gestegen tot 103,9 procent, terwijl een dekkingsgraad van 104,2 procent nodig is om een korting te voorkomen. Het ABP hoeft de financiële positie dus maar iets te verbeteren om niet te hoeven snijden in de ambtenarenpensioenen. https://www.elsevierweekblad.nl/economi ... it-632449/


Ik vind dat er belangrijkere dingen zijn om je druk over te maken. En ik denk dat ambtenaren helemaal niet mogen klagen eerlijk gezegd, zij zijn ongeveer het meest baanzeker hier in Nederland, in veel andere beroepen moet men nog maar afwachten of je kunt werken tot je 67e.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik tot en met mijn 74e moet werken denk ik nog niet ech aan pensioen.. Heb liever die leeftijd wat lager. Terug naar 65 ofzo.
Foodisgood schreef:
17-03-2019 12:39
Aangezien ik tot en met mijn 74e moet werken denk ik nog niet ech aan pensioen.. Heb liever die leeftijd wat lager. Terug naar 65 ofzo.
Júíst als je tot en met 74e ‘moet’ kan je nu beter beginnen aan een financieel plan om wel te kunnen stoppen begin 60.

Reken er maar op dat tegen onze generatie gezegd gaat worden dat we tijd hebben gehad om wat te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook veel 50plusser
Ik wist niet eens dat er morgen acties waren en hoor er op het werk maar ook prive niemand over
Voor sommige functies kan ik me er iets bij voorstellen. Wij hebben ook een bewapende unit, en die hebben wel redelijk fysiek zwaar werk. Voor die mensen wordt ook gezorgd (na 55 geen nachtdiensten meer bijv), en dan verliezen ze zelfs niet hun ORT. Maar ja, het salaris is wel lager en het werk fysiek zwaarder. Dat is natuurlijk hoe het meestal werkt, een stratenmaker redt het meestal niet tot 65.
Ik hoor er op het werk niemand over. Mijn collega's en ik zijn allemaal rond de 40.
Zorg, dus fysiek en mentaal zwaar, maar als je de tilhulpmiddelen goed benut ontzie je je lijf en kun je langer klachtenvrij werken.
Mijn man was ook ambtenaar en ik krijg nu een weduwepensioen van het ABP. Prima geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn collega's en ik zijn allemaal onder de 30. Wij zijn vooral bezig geweest met de vroeg hoe we toch zo goed mogelijk kunnen werken ondanks de ov stakingen (de meeste zitten normaal al voor 7 uur in het ov). Ik heb de indruk dat er bij de meeste van mijn collega's vooral irritatie heerst over de acties.
MinkeDeWit schreef:
17-03-2019 12:13
Er worden morgen allerlei acties gehouden voor een beter pensioen. Ik werk bij een overheidsorganisatie waar de gemiddelde leeftijd tegen de 50 is. Veel oudere collega’s dus, die erg actiebereid zijn. Tegengeluid wordt eigenlijk niet op prijs gesteld.
Hoe leeft dat bij jullie op het werk?
Juist die oudere collega’s moeten niet zeuren. De solidariteit in het systeem die er nu is, betekent in de praktijk dat de rekening van de vergrijzing bij jongeren terecht komt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op werk word er wel gestaakt, ik mag zelf doorwerken tot in de 70. Dat vind ik ook wel erg lang hoor. Je moet gewoon werken tot je dood neer valt straks. Maar wie weet ga ik wel veel eerder dood dat scheelt dan weer in hoelang ik nog moet hè
Alle reacties Link kopieren
Kijk, voor wie nu jong is, is de situatie uitzichtloos.
Laten we even iemand nemen die nu 30 jaar is en via de site van de svb de geschatte pensioenleeftijd berekenen.

Voor iemand die nu 30 wordt, dus geboren is op 17-03-1989 staat er de volgende uitkomst:
U krijgt naar verwachting uw AOW pensioen vanaf 17-6-2060
Uw geschatte AOW leeftijd is 71 jaar + 3 maanden

Lekker vooruitzicht. Dat staken is dus zo gek nog niet.
willem1959 schreef:
17-03-2019 14:05
Kijk, voor wie nu jong is, is de situatie uitzichtloos.
Laten we even iemand nemen die nu 30 jaar is en via de site van de svb de geschatte pensioenleeftijd berekenen.

Voor iemand die nu 30 wordt, dus geboren is op 17-03-1989 staat er de volgende uitkomst:
U krijgt naar verwachting uw AOW pensioen vanaf 17-6-2060
Uw geschatte AOW leeftijd is 71 jaar + 3 maanden

Lekker vooruitzicht. Dat staken is dus zo gek nog niet.
Nu staken voor iets wat over meer dan 40 jaar gaat gebeuren. Mens ga aan het werk, denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-03-2019 14:24
Nu staken voor iets wat over meer dan 40 jaar gaat gebeuren. Mens ga aan het werk, denk ik dan.
Tsja, dat kan. Maar die 40 jaar gaat terugkijkend razend snel hoor. En wat over 20 jaar is afgebouwd krijg je de 20 jaar die daarop volgen niet weer opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
17-03-2019 12:42
Júíst als je tot en met 74e ‘moet’ kan je nu beter beginnen aan een financieel plan om wel te kunnen stoppen begin 60.

Reken er maar op dat tegen onze generatie gezegd gaat worden dat we tijd hebben gehad om wat te regelen.
Moet t/m 69 jaar, werk fulltime moet genoeg zijn voor mijn pensioen, mijn financieel plan is afgestemd om mijn kinderen 16 en 18 jaar zonder studie schuld het HBO door te duwen incl.rijbewijs.
Christiana schreef:
17-03-2019 15:00
Moet t/m 69 jaar, werk fulltime moet genoeg zijn voor mijn pensioen, mijn financieel plan is afgestemd om mijn kinderen 16 en 18 jaar zonder studie schuld het HBO door te duwen incl.rijbewijs.
Dan ben jij van ca. 1964? Niet de generatie die ik bedoelde, ik ben van ruim 20 jaar later. Mijn inschatting is dat er voor mij en mijn generatiegenoten dan helemaal niets meer over is. Geen AOW, geen belastingvoordeel, nauwelijks pensioen.

Het heeft voor mij geen zin om te staken. Zolang de 55+ers zo enorm in de meerderheid zijn komt er geen toekomstbestendig plan. Jammer maar helaas. Daarom is het belangrijk om zo vroeg mogelijk zelf aan de slag te gaan met een oudedagvoorziening.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal al 25 jaar voor mijn pensioen en zou ook graag hier gebruik van maken als aanvulling op de AOW, dus ja, ik betaal daar nu graag voor.

De ervaring leert dat zelf sparen niet voor iedereen werkt, ik geef het graag uit handen.


Ik ga niet staken maar ik snap dat er mensen zijn die het wel gaan doen.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
17-03-2019 16:40
Ik betaal al 25 jaar voor mijn pensioen en zou ook graag hier gebruik van maken als aanvulling op de AOW, dus ja, ik betaal daar nu graag voor.

De ervaring leert dat zelf sparen niet voor iedereen werkt, ik geef het graag uit handen.


Ik ga niet staken maar ik snap dat er mensen zijn die het wel gaan doen.
Aan zelf sparen zitten sowieso haken en ogen. Mocht je werkeloos raken, dan moet je eerst je spaargeld opmaken.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet. Iedereen beseft dat, willen we het betaalbaar houden, er langer gewerkt moet worden. Bovendien willen de meeste mensen gewoon doorgaan.

Uiteindelijk is het een hele simpele rekensom. Meer gepensioneerden die aanspraak maken op AOW en minder werkenden die de inkomsten voor de AOW genereren.

Wat nog een optie kan zijn is om de leeftijd lager te maken, maar het totale budget niet te verhogen. Dan daalt de AOW maar kan je wel eerder stoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven