Faillissement door een warme zomer en de toekomst

18-03-2019 19:38 78 berichten
https://www.nu.nl/ondernemen/5796966/kl ... inter.html

Coolcat heeft in Nederland faillissement aangevraagd en de opgegeven reden is dat de zomer te warm is geweest en de herfstcollectie daardoor niet verkocht raakte.

Ik herinner me zo'n uitspraak van een ander bedrijf een paar jaar geleden (was dat V&D?).

Nu lijkt mij dat daar meer aan vooraf gaat dan 1 seizoen dat niet lekker loopt.
Toch, ik heb geen dikke truien gekocht dit jaar (had er nog liggen voor die paar koude dagen die we hebben gehad) en vraag ik me af hoe de toekomst van de mode er uit gaat zien, ook in combinatie met klimaatverandering.

Wat denken jullie?
Een bedrijf van die omvang gaat écht niet failliet na 1 slecht seizoen.

De boel draaide al jaren maar half en dit is gewoon de zoveelste druppel.


Als ze overigens al eens zouden beginnen met wintertruien in de winter te gaan verkopen ipv in september ... zou vaak al iets helpen.
In september heb ik die ondingen zeker niet nodig.

Maar nee, in januari moeten ze persé in de afslag verkocht worden omdat ze ze zogezegd niet kwijt raken.

The same dus met zomerspullen in maart.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk komt dit niet door één slecht seizoen. Maar als je een paar slechte jaren draait doordat je collectie niet (meer) aanslaat, dan kan je laatste strohalm een andere collectie zijn en als die dan door slechte winter niet verkoopt dan kan dat natuurlijk prima de doodsteek zijn.

Maar een winkel gaat niet failliet aan één slechte collectie of slechte zomer. Die gaat failliet omdat er op een gegeven moment geen cent meer is om te investeren. Dan krijg je trouwens ook snel een benedenwaarts gerichte spiraal. Geen geld meer voor goede ontwerpers, vieze winkels door bezuinigen op personeel etc. etc. En dan lopen de klanten helemaal weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er in de tropen ook kleding wordt verkocht.

De woordvoerder van Coolcat gaat natuurlijk nooit zeggen dat ze de slag hebben gemist en gewoon niet (meer) 'cool' waren. Of zouden deze maand alle kleidingwinkels failliet gaan omdat ze door de warme zomer bleven zitten met een de gehele herfstcollectie?
Ms Mode gaat het denk ik ook niet redden ondanks de herstart. ( zelfde eigenaar)
Het is gewoon een verschrikkelijk slechte winkel, daarom.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel eens met Belg dat de producten vaak niet in de winkel liggen als je ze nodig hebt. Als de mussen van het dak vallen van de hitte ligt de herfst/winter collectie in de winkel en tegen de tijd dat het écht koud wordt hangt de lente/zomer collectie binnen.

Maar goed, dat doen alle winkels, dus daar kan het niet alleen aan liggen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
18-03-2019 19:54
Ik ben het wel eens met Belg dat de producten vaak niet in de winkel liggen als je ze nodig hebt. Als de mussen van het dak vallen van de hitte ligt de herfst/winter collectie in de winkel en tegen de tijd dat het écht koud wordt hangt de lente/zomer collectie binnen.

Maar goed, dat doen alle winkels, dus daar kan het niet alleen aan liggen.
Er zijn wel winkels die wat sneller kunnen schakelen en bijv. korte productietijden hebben waardoor ze nog niet de geschatte verkoop voor de hele winter hoeven te produceren. Die kunnen dan besluiten om als het te warm is wat minder te produceren van de producten die niet verkopen. En dan zijn er nog ketens waar dit risico voornamelijk voor rekening van de merken komt. Maar al die luxe krijg je niet meer als je winkel slecht loopt. Dan gaat een grote producent echt niet productiecapaciteit voor je vrij houden die misschien nooit betaald wordt.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
18-03-2019 19:54
Ik ben het wel eens met Belg dat de producten vaak niet in de winkel liggen als je ze nodig hebt. Als de mussen van het dak vallen van de hitte ligt de herfst/winter collectie in de winkel en tegen de tijd dat het écht koud wordt hangt de lente/zomer collectie binnen.

Maar goed, dat doen alle winkels, dus daar kan het niet alleen aan liggen.
Maar ik kan mij wel voorstellen dat als zomerspullen langer in de winkel liggen in de juiste periode, je er ook meer van verkoopt zonder korting te moeten geven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
2019 schreef:
18-03-2019 19:45
Ms Mode gaat het denk ik ook niet redden ondanks de herstart. ( zelfde eigenaar)
Ik zou dat best heel erg jammer vinden. Ze hebben leuk spul, alleen zouden ze eens moeten leren dat er ook dikke mensen zijn die langer zijn dan 1.60.

Maar goed, coolcat kom ik echt nooit, ze zullen wel iets verkeerd doen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Coolcat kon niet opvechten tegen NewYorker en primark.

Daarbij het enige merk waar ze bekend om staan is Cars :facepalm: kwaliteit is gewoon slecht.

te kleine maten te weinig variatie.
Elke seizoen dezelfde troep geen wonder dat iedereen er voorbijloopt. :P
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Alle reacties Link kopieren
De marges in de detailhandel zijn flinterdun. Als het bedrijf dan is gedimensioneerd op een bepaalde seizoensomzet en er wordt (bijvoorbeeld) 20% minder besteed dan waar je de berekeningen op hebt gemaakt wordt het gauw lastig. Als ik naar mezelf kijk, heb ik door het weer misschien wel 40% minder uitgegeven aan kleding. Uiteraard haal je dat wel weer in (kleding slijt immers wel gewoon) maar het zorgt wel voor een slechts cashflow voor retailers. En een slechte cashflow is killing voor bedrijven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
18-03-2019 20:04
Maar ik kan mij wel voorstellen dat als zomerspullen langer in de winkel liggen in de juiste periode, je er ook meer van verkoopt zonder korting te moeten geven.
Ik denk niet dat er veel mensen in bijvoorbeeld september nog zomerkleding kopen, ook al is het nog mooi weer. De meeste mensen hebben nog altijd in hun systeem zitten dat het dan kouder gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij Coolcat liep je zo de jaren tachtig van de vorige eeuw binnen.
Daar zit toch niemand van de doelgroep meer op te wachten?
laatbloeiertje schreef:
18-03-2019 19:38
https://www.nu.nl/ondernemen/5796966/kl ... inter.html

Coolcat heeft in Nederland faillissement aangevraagd en de opgegeven reden is dat de zomer te warm is geweest en de herfstcollectie daardoor niet verkocht raakte.

Ik herinner me zo'n uitspraak van een ander bedrijf een paar jaar geleden (was dat V&D?).

Nu lijkt mij dat daar meer aan vooraf gaat dan 1 seizoen dat niet lekker loopt.
Toch, ik heb geen dikke truien gekocht dit jaar (had er nog liggen voor die paar koude dagen die we hebben gehad) en vraag ik me af hoe de toekomst van de mode er uit gaat zien, ook in combinatie met klimaatverandering.

Wat denken jullie?
Het was dezelfde eigenaar die dit zei. Meneer Kahn zei dit toen M&S mode failliet ging. Het heeft helemaal niks te maken met de warme zomers, maar met de grote leningen die afgesloten werden om leveranciers te betalen.

Het ergste is nog dat het personeel het via de media heeft moeten vernemen. Heb er geen goed woord voor over.

Maar goed we doen er zelf aan mee. Steeds meer winkels verdwijnen uit de steden door online aankopen en daar komt meer horeca voor in de plaats, lijkt wel.
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws. Baggerwinkel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
18-03-2019 20:20
Goed nieuws. Baggerwinkel.
De vraag is welke bagger er voor in de plaats komt.


Of het zoveelste leegstaande pand in elke grote stad.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel lastig te voorspellen wat het weer doet in Nederland. Men gaat toch uit van een gemiddelde zomer/winter.
Als je merkt dat het bijv een warme zomer is, dan ben je snel al te laat om nog (bij) te produceren.
Daarnaast werken meeste merken lange termijn, wat betekent dat er wordt geproduceerd aan de hand van wat de winkels inkopen. Dit in 4 collecties: 2 winter en 2 zomer, dus twee collecties zijn al meer overgang dan.
Korte termijn is steeds minder, dus anticiperen is heel lastig.
Alle reacties Link kopieren
Ze verkopen aso kleding. Daarom gaan ze failliet.
Nouschi schreef:
18-03-2019 20:20
Goed nieuws. Baggerwinkel.
Ook voor al het personeel dat op straat komt te staan?
Sjulia schreef:
18-03-2019 20:22
Ze verkopen aso kleding. Daarom gaan ze failliet.
Precies. Vreselijk.

Net zoals dat MS mode erg weinig kleding had die echt in de mode was. Naast korte modellen was het ook vooral erg lelijk en truttig.

Gewoon niet de juiste doelgroepen meer te vinden. Al heel lang niet, Dan is een lange zomer gewoon de druppel. Meer niet.
vivagirl2013 schreef:
18-03-2019 20:23
Ook voor al het personeel dat op straat komt te staan?
Die worden vroeg of laat wel opgevist door Primark, Action en dergelijke.

Waar ze zowat continu om personeel schreeuwen.
vivagirl2013 schreef:
18-03-2019 20:23
Ook voor al het personeel dat op straat komt te staan?
Vervelend!
Gelukkig is er zat ander werk te vinden. Ook bij andere winkels.

Ik zou in deze tijd als winkelmedewerker toch echt kijken of ik me kon laten omscholen eerlijk gezegd, maar er zijn nu nog genoeg winkelpersoonvacatures.
Coolcat heeft al 100 jaar dezelfde collectie. De winterkleding bestaat daar ook gewoon uit naveltruitjes en minirokjes in maat xxs als grootste maat.
Belg007 schreef:
18-03-2019 20:26
Die worden vroeg of laat wel opgevist door Primark, Action en dergelijke.

Waar ze zowat continu om personeel schreeuwen.
Continue om personeel schreeuwen heeft waarschijnlijk een reden, dat mensen er niet graag willen (blijven) werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven