Ter info; NL’se ww uitkeringen in de export

19-03-2019 20:16 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo beste forummers,

Zojuist het nieuws gekeken en, hoewel het logisch is dat de meeste zendtijd over de vreselijke aanslag in Utrecht gaat, verbaast het mij toch eigenlijk dat er één dag voor de verkiezingen met geen woord gerept wordt over wat ons nog meer te wachten staat met Nederlands paradepaard “de EU”..

Vrijwel iedereen klaagt dat alles duurder wordt. De vaste lasten nemen een steeds groter deel van het inkomen in. Nou, dat gaat alleen maar erger worden!

Iedereen die straks namelijk na 1 maand werken in Nederland werkloos raakt en jaren in een andere EU-staat heeft gewerkt kan dus aanspraak gaan maken op een Nederlandse ww-uitkering.

Bijzonder vind ik het ook om te lezen dat de uitkering dus gewoon meegenomen mag worden naar het thuisland. Niks geen verplichte UWV bijeenkomsten of sollicitaties op Nederlandse functies. Nee een “netwerkgesprek” met een boer of baruitbater zonder telefoon of e-mail uit Slovenië of Roemenië telt ook gewoon. En de hoogte van de uitkering aanpassen aan het prijspeil daar? Ben je mal..

Hebben we echt niks geleerd van al die uitkeringsfraude met voornamelijk Polen? Die lekker vakantie vierden in het thuisland en na 3-6 maanden weer in Nederland aan de bak gingen als hun ww afliep. Om dan vervolgens een tijd later het kunstje weer te herhalen? Er wordt/werd zelfs niet eens gekeken of iemand zelf opzegt of ontslag krijgt.

Ik word hier echt oprecht heel pissig van en ik vraag me af of stemmend Nederland dit soort beslissingen welke onze sociale zekerheid onbetaalbaar maakt ook meeneemt in hun keuze morgen?


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
“BRUSSEL - Werknemers die in een ander EU-land na minstens een maand werken onvrijwillig werkloos worden, krijgen recht op een werkloosheidsuitkering in hun ’gastland’. De aanspraak op de uitkering wordt beoordeeld op basis van het ook elders opgebouwde arbeidsverleden. De buitenlandse werknemer kan de uitkering desgewenst mee naar zijn thuisland nemen.

Dat zijn de lidstaten, het Europees Parlement en de Europese Commissie in Brussel overeengekomen. Het politieke akkoord moet nog formeel worden goedgekeurd. De nieuwe regels zijn onderdeel van een pakket maatregelen om de socialezekerheidsstelsels te coördineren in de EU.

Noodklok
Minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) trok vrijdag nog aan de bel over de „nieuwe, ingrijpende sociale EU-wetgeving die er in Brussel doorheen gejaagd dreigt te worden.” Nederland vreest dat arbeidsmigranten het land met de hoogste uitkering kiezen. Ook blijkt uit cijfers dat weinig werklozen die hun uitkering exporteren snel een nieuwe baan vinden, terwijl mensen zo snel mogelijk weer aan het werk moeten gaan, vindt Koolmees.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3316443 ... aangenomen
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Ja en wij maar bezuinigen op zorg en ouderen. Leuk dat hij aan de bel trok op vrijdag maar dat schiet natuurlijk weinig op. Ze vinden ons gek dat we zomaar geld uitdelen, maar dat zijn we natuurlijk ook.
anoniem_64df35cce50ab wijzigde dit bericht op 19-03-2019 20:19
24.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toevallig is die aanslag wel gebeurd recht voor een UWV kantoor.

In het buitenland is er voor 80% van de uitkeringsgerechtigde geen werk dat net zo een hoog loon heeft als de WW uitkering. Solliciteren heeft dus weinig zin en levert zelden hetzelfde op als een WW uitkering.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
19-03-2019 20:19
Toevallig is die aanslag wel gebeurd recht voor een UWV kantoor.

In het buitenland is er voor 80% van de uitkeringsgerechtigde geen werk dat net zo een hoog loon heeft als de WW uitkering. Solliciteren heeft dus weinig zin en levert zelden hetzelfde op als een WW uitkering.
Ja, dus?
Gaaf land is dit, toch Rutte?

Bezuinigen op:
- Onderwijs
- Ouderen
- Zorg
- Politie
- Bevorderen van integratie (we delen uitkeringen uit aan nieuwkomers)
- Huisvesting

Kosten worden duurder en de belastingen gaan omhoog. Daarvan profiteren Polen bijvoorbeeld door hier maar een maand te werken en daarna een uitkering te ontvangen.

Neem ik de Polen iets kwalijk? Nee. Ik zou ook een maand in het buitenland gaan werken als daar een lekkere uitkering tegenover staat.

De staat en de EU. Die neem ik een hele hoop kwalijk.
Alle reacties Link kopieren
:furious: Het wordt hier g@#$%&*!! ook steeds gekker!! :pukey:
Alle reacties Link kopieren
Veel EU landen voegen aan bet coordinatiesysteem bepalingen toe die verhinderen dat je als nieuwe inwoner direct aanspraak kunt maken. De Denen bevoorbeeld (ww tot 3 jaar, 90% van laatste salaris) hebben als eis dat je drie jaar in het land moet wonen voor dat je de 1 maandtruuk kunt toepassen.

Mijn punt is: het coordinatiesysteem staat niet op zichzelf. Het is zelden zo simpel als de telegraaf het voorstelt.
De WW-export is idd volkomen debiel. Ik weet niet precies de achtergrond, maar volgens mij hebben vooral de Fransen hier in Europa voor gepleit. De reactie uit Den Haag komt op mij over als jammer maar helaas, niks meer aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
19-03-2019 20:43
Veel EU landen voegen aan bet coordinatiesysteem bepalingen toe die verhinderen dat je als nieuwe inwoner direct aanspraak kunt maken. De Denen bevoorbeeld (ww tot 3 jaar, 90% van laatste salaris) hebben als eis dat je drie jaar in het land moet wonen voor dat je de 1 maandtruuk kunt toepassen.

Mijn punt is: het coordinatiesysteem staat niet op zichzelf. Het is zelden zo simpel als de telegraaf het voorstelt.
Waar kan ik daar meer informatie over vinden?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
19-03-2019 20:43
Veel EU landen voegen aan bet coordinatiesysteem bepalingen toe die verhinderen dat je als nieuwe inwoner direct aanspraak kunt maken. De Denen bevoorbeeld (ww tot 3 jaar, 90% van laatste salaris) hebben als eis dat je drie jaar in het land moet wonen voor dat je de 1 maandtruuk kunt toepassen.

Mijn punt is: het coordinatiesysteem staat niet op zichzelf. Het is zelden zo simpel als de telegraaf het voorstelt.
Nederland is in Europa voor o.a. de ziektwet en de WIA het enige land met een risicostelsel. Wat betekent dat je vanaf je eerste werkdag volledig verzekerd bent ook wanneer je op de eerste ziektedag al evident ongeschikt was voor (dat) werk tgv ziekte/gebrek. In alle andere landen geldt een opbouwstelsel waarbij je meer bent verzekerd hoe langer je werkt. In principe kun je een huis dat al in de brand staat niet meer verzekeren. Toch heeft NL in 2011 de clausule uit de wet gehaald waarbij je iemand uit de verzekering komt beschouwen wanneer men bij aanvang al ongeschikt was.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Maar is dat dan de schuld van de Polen? Zij maken handig gebruik van de regeltjes. Zelfs die regels zijn nog wel te begrijpen. Je kan je eerder afvragen waarom werkgevers, die toch ook belasting betalen, deze mensen aannemen terwijl er werklozen zijn, uitbuiten met lange uren, laten wonen op bedenkelijke campings/polenhotels. Je zou bijna denken dat het slaafse tijden zijn. Werkgevers stemmen vooral vvd en cda. Partijen rechts van het midden. Dus de kans dat die partijen het humaner en dus duurder maken om dergelijke constructies te hebben, is nihil. De zondebok is dus niet de Pool of de Turk die in de jaren '60 ons vuile werk in de fabriek kan doen, maar de werkgevers en de overheid die het mogelijk maakt. Of de VVD of het CDA hebben de laatste 50 jaar in de regering meegeregeerd en vaak ook samen. Het is dus niet een linkse hobby maar een rechtse fout. Doek de kamphuisvesting op en dwing zo werkgevers en uitkeringstrekkers tot andere oplossingen.
Alle reacties Link kopieren
Voor wie nog moet stemmen, snel naar het bureau en op FvD of PVV stemmen.
Dan is het met dat Europa gedoe snel afgelopen.

Want waar gaat dit heen?
Iedere Oostblokker komt een maandje in NL werken en vertrekt met een ww uitkering (was 3 maanden, wordt ZES maanden, opgelegd door de EU) naar zijn thuisland.
En bedenk, een Nederlandse WW-uitkering is daar mee dan het salaris dat de beste man/vrouw zou kunnen gaan verdienen. En na een half jaar herhaald het spel zich.

Wie dit gaan betalen?
Jij en ik.
Alle reacties Link kopieren
Onhoudbare situatie. Zeker met al die media-aandacht erbij kun je veel meer tijdelijke werknemers verwachten. Niet alleen van Polen, maar ook van veel andere armere EU-lidstaten.

Vanuit EU-standpunt een rationeel besluit. Rijke regio's zoals Nederland dragen zo bij aan de ontwikkeling van arme regio's zoals Polen. Net zoals de randstad een forse netto betaler is aan de voorzieningen in 'de rest van Nederland'.
Alle reacties Link kopieren
En wat houdt dat voor de Nederlandse WW gerechtigden in?
Waarom zou er verschil zitten tussen Markus uit Polen die in de WW zit en Klaas uit Nederland, qua verplichtingen in de WW?
minnimouse schreef:
20-03-2019 18:14
En wat houdt dat voor de Nederlandse WW gerechtigden in?
Waarom zou er verschil zitten tussen Markus uit Polen die in de WW zit en Klaas uit Nederland, qua verplichtingen in de WW?
Mark uit Nederland betaalt (via zijn werkgever) premie in Nederland. Per gewerkt jaar bouwt hij 1 maand WW-recht op.

Markus uit Polen betaalt geen of weinig premie in Polen, want daar kennen ze niet zo’n goede WW als in Nederland.

Markus gaat daarna 3 maanden asperge steken in Nederland. Zijn contract loopt af en hij wordt werkloos. Marcus krijgt daarna recht op 6 maanden WW, want zijn arbeidsverleden in Polen telt mee. Markus gaat naar Polen om nog een half jaar van zijn WW genieten, de uitkering is daar hoger dan wat hij zou kunnen verdienen. Formeel heeft hij een sollicitatieplicht, maar dat is niet te controleren. Hij kan vakantie vieren over de ruggen van Nederlandse werknemers en werkgevers die zijn uitkering ophoesten.

Na een tijdje komen er nieuwe cijfers. Nederland heeft nog meer arbeidsmigranten nodig, de belastingen gaan omhoog en de pensioenleeftijd stijgt verder door.

Dat is hoe het volgens mij straks gaat.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
20-03-2019 19:07
Mark uit Nederland betaalt (via zijn werkgever) premie in Nederland. Per gewerkt jaar bouwt hij 1 maand WW-recht op.

Markus uit Polen betaalt geen of weinig premie in Polen, want daar kennen ze niet zo’n goede WW als in Nederland.

Markus gaat daarna 3 maanden asperge steken in Nederland. Zijn contract loopt af en hij wordt werkloos. Marcus krijgt daarna recht op 6 maanden WW, want zijn arbeidsverleden in Polen telt mee. Markus gaat naar Polen om nog een half jaar van zijn WW genieten, de uitkering is daar hoger dan wat hij zou kunnen verdienen. Formeel heeft hij een sollicitatieplicht, maar dat is niet te controleren. Hij kan vakantie vieren over de ruggen van Nederlandse werknemers en werkgevers die zijn uitkering ophoesten.

Na een tijdje komen er nieuwe cijfers. Nederland heeft nog meer arbeidsmigranten nodig, de belastingen gaan omhoog en de pensioenleeftijd stijgt verder door.

Dat is hoe het volgens mij straks gaat.


Mark uit Nederland heeft een sollicitatieplicht tijdens zijn uitkering en kan dus niet 6 maanden met zijn WW-uitkering op vakantie gaan.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
20-03-2019 18:14
En wat houdt dat voor de Nederlandse WW gerechtigden in?
Waarom zou er verschil zitten tussen Markus uit Polen die in de WW zit en Klaas uit Nederland, qua verplichtingen in de WW?
Goede vraag. Waarom wordt de Nederlanders hier benadeelt?!
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
20-03-2019 19:07
Mark uit Nederland betaalt (via zijn werkgever) premie in Nederland. Per gewerkt jaar bouwt hij 1 maand WW-recht op.

Markus uit Polen betaalt geen of weinig premie in Polen, want daar kennen ze niet zo’n goede WW als in Nederland.

Markus gaat daarna 3 maanden asperge steken in Nederland. Zijn contract loopt af en hij wordt werkloos. Marcus krijgt daarna recht op 6 maanden WW, want zijn arbeidsverleden in Polen telt mee. Markus gaat naar Polen om nog een half jaar van zijn WW genieten, de uitkering is daar hoger dan wat hij zou kunnen verdienen. Formeel heeft hij een sollicitatieplicht, maar dat is niet te controleren. Hij kan vakantie vieren over de ruggen van Nederlandse werknemers en werkgevers die zijn uitkering ophoesten.

Na een tijdje komen er nieuwe cijfers. Nederland heeft nog meer arbeidsmigranten nodig, de belastingen gaan omhoog en de pensioenleeftijd stijgt verder door.

Dat is hoe het volgens mij straks gaat.
Dat snap ik, maar was niet de vraag.
Als ze beiden dezelfde uitkering krijgen, dan hangen daar dezelfde verplichtingen aan (neem ik aan)? Dat zou dus betekenen dat de Poolse Markus alleen met toestemming naar Polen mag en zeker geen maanden achter elkaar.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
20-03-2019 12:47
Voor wie nog moet stemmen, snel naar het bureau en op FvD of PVV stemmen.
Dan is het met dat Europa gedoe snel afgelopen.

:rofl:

Ja, want die zullen de Europese wetten wel eens even gaan veranderen..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wanneer stapt Nederland 'ns uit die geldverslindende EU?
Alle reacties Link kopieren
Door nieuwe EU-regels mogen arbeidsmigranten hun Nederlandse werkloosheidsuitkering straks langer meenemen naar hun thuisland: niet drie, maar zes maanden.

Polen zijn verplicht om te solliciteren in Polen, maar het is voor hen niet lonend om echt te gaan werken, omdat hun Nederlandse uitkering doorgaans hoger is dan hun Poolse loon.
Door EU-regels uit 2004 moet Nederland deze zogenoemde ‘export-WW’ aanbieden. Het gebruik ervan neemt snel toe. Het aantal aanvragen is tussen 2011 en 2016 gestegen van 600 naar 5.000.

En je kunt wel raden dat het er nog meer worden bij zes maanden.

Eén maand werken in NL is reeds voldoende.
Boogschutter10 schreef:
20-03-2019 15:19
Onhoudbare situatie. Zeker met al die media-aandacht erbij kun je veel meer tijdelijke werknemers verwachten. Niet alleen van Polen, maar ook van veel andere armere EU-lidstaten.
Hoezo onhoudbaar? Er ligt blijkbaar werk wat gedaan moet worden en waar onze werklozen geen zin in hebben.
Vanuit EU-standpunt een rationeel besluit. Rijke regio's zoals Nederland dragen zo bij aan de ontwikkeling van arme regio's zoals Polen. Net zoals de randstad een forse netto betaler is aan de voorzieningen in 'de rest van Nederland'.
Wij betalen allemaal belasting hoor. Vergeet bovendien de Groningse gasbel niet. Daar profiteert de Randstad enorm van, terwijl de lasten op de rug van de Groningers terechtkomen.
carrie-bradshaw schreef:
19-03-2019 20:16
Iedereen die straks namelijk na 1 maand werken in Nederland werkloos raakt en jaren in een andere EU-staat heeft gewerkt kan dus aanspraak gaan maken op een Nederlandse ww-uitkering.

Hoe zit het met Nederlanders die jaren in een andere EU-staat gewerkt hebben, de Nederlandse nationaliteit nog steeds bezitten (zoals ik) en die terugkeren naar Nederland om daar weer te gaan werken, maar daar na een maand werken weer werkloos worden?

Gelden voor deze mensen dezelfde regels? Of is dat anders omdat deze mensen Nederlander zijn?

Oprechte vraag, ik probeer het allemaal even duidelijk te krijgen. Kan best zijn dat ik iets mis of ergens overheen lees.
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
21-03-2019 16:50
Hoe zit het met Nederlanders die jaren in een andere EU-staat gewerkt hebben, de Nederlandse nationaliteit nog steeds bezitten (zoals ik) en die terugkeren naar Nederland om daar weer te gaan werken, maar daar na een maand werken weer werkloos worden?

Gelden voor deze mensen dezelfde regels? Of is dat anders omdat deze mensen Nederlander zijn?

Oprechte vraag, ik probeer het allemaal even duidelijk te krijgen. Kan best zijn dat ik iets mis of ergens overheen lees.
https://ec.europa.eu/social/main.jsp?la ... erNews=yes
Ik wil niet vervelend doen, maar ja, je leest natuurlijk over het een en ander heen want dit is een heel langlopend dossier waar op hoog diplomatiek niveau over wordt onderhandeld.

Je kunt al die informatie niet krijgen via De Telegraaf (of dit forum), je zult als je het echt wilt weten de nieuwe regels moeten lezen, en de politieke standpunten en eventuele nationale toevoegingen en beperkingen die Nederland zal doen moeten doorspitten. NL heeft een centrumrechts kabinet en zal dus naar verwachting het pakket redelijk minimaal implementeren.


Dit zijn volgens de EC de belangrijkste wijzigingen:

Jobseekers may export their unemployment benefits from the current minimum period of 3 months to at least 6 months. This will give them a better chance to find work, and help tackle EU-wide unemployment and skill mismatches.
For frontier workers (who live in one country, work in another country, and go home at least once a week), the Member State where they worked for the last 12 months would become responsible for paying unemployment benefits. This reflects the principle that the Member State which has received contributions should pay benefits.
Member States may require that someone has worked for at least 3 months on its territory before a person who becomes unemployed can rely on previous experience in another Member State to claim unemployment benefits.

Kortom: Nederland zou gebonden raken aan de export voor langere periode (6 ipv 3 maanden) en moet ww betalen voor mensen die vanuit BE of DE in NL werken, als ze dat langer dan 12 maanden doen (maar alleen als het frontier workers zijn en daar is natuurlijk in de tekst veel meer over te vinden). Tot slot mag Nederland eisen dat iemand minimaal 3 maanden ervaring op moet doen voordat hij/zij ervaring uit het thuisland als ervaringsjaren mag meetellen.
MadameJean schreef:
21-03-2019 17:06
https://ec.europa.eu/social/main.jsp?la ... erNews=yes
Ik wil niet vervelend doen, maar ja, je leest natuurlijk over het een en ander heen want dit is een heel langlopend dossier waar op hoog diplomatiek niveau over wordt onderhandeld.

Je kunt al die informatie niet krijgen via De Telegraaf (of dit forum), je zult als je het echt wilt weten de nieuwe regels moeten lezen, en de politieke standpunten en eventuele nationale toevoegingen en beperkingen die Nederland zal doen moeten doorspitten. NL heeft een centrumrechts kabinet en zal dus naar verwachting het pakket redelijk minimaal implementeren.

Ja, dat snap ik. Dit zijn ingewikkelde kwesties, logisch dat je de juiste informatie niet op een forum of in een krant vindt.

Ik weet dat dit dossier bestaat, ik was gewoon benieuwd of iemand een antwoord kon geven op een makkelijk, niet al te hoog diplomatiek niveau. Het stukje dat jij deelt maakt in ieder geval wel een en ander duidelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven