Nieuwste campagne Pro-rail

05-04-2019 14:07 9 berichten
Pro-rail heeft een nieuwe campagne gestart om mensen te wijzen op de gevaren van het lopen over het spoor.
Echter vinden de medewerkers van de NS dit zeer confronterend. Zij willen dat de campagne per direct stopt.

https://nos.nl/l/2279117
http://www.victim.fashion/

Ik heb de verhalen gelezen en ik snap heel goed dat dit te confronterend kan zijn voor machinisten en conducteurs. Zeker als ze een aanrijding hebben meegemaakt.

Maar ik denk dat zoiets wel binnen komt en je aan het nadenken zet over de gevaren.

Kan een campagne als dit, volgens jou of is dit inderdaad te confronterend en mist het daardoor zijn doel?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze het doel wel bereiken hiermee, maar vind het eigenlijk niet kunnen.

Niet alleen voor treinpersoneel, maar ook voor nabestaanden van mensen die zo zelfmoord hebben gepleegd, mensen die zoiets hebben zien gebeuren en alle andere mensen die er op een of andere manier mee te maken hebben gehad.

Jongeren bewust maken van het gevaar rondom het spoor kan denk ik ook zonder andere mensen te kwetsen en shockeren.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier bereik je juist het doel mee. Het is hard, oke, maar dit geeft wel bewustwording.
Ik weet niet of het helpen zal. De confronterende vuurwerkcampagnes helpen ook niet echt. En als conducteurs hier echt last van hebben.....doe maar niet dan.
Ik heb niet alle foto's bekeken, maar rafelige kleding.... tjsa.... dat is ook hip tegenwoordig. Bij sommige foto's zie je wel duidelijk dat het betrokken is bij een ongeluk, bij andere niet. Zou dit echt zoveel indruk maken? Ik betwijfel het eerlijk gezegd. En bedoel dit niet lelijk, maar ik denk dat het vooral traumatisch is voor mensen die erbij betrokken zijn en dat het anderen niet zoveel zegt, zo'n leeg voorwerp met een verhaal erbij.
Ik vind het een lastige. Ik vind een harde campagne soms kunnen, zo ken ik een paar uit mijn land van herkomst over te snel rijden of rijden met drank op. Die waren heel confronterend, maar treffend.

Toen ik op de NOS link klikte dacht ik wel dat de uitvoering smakeloos was, maar op de website zelf, als je doorklikt naar de verhalen....nee, het is schokkend en hard, maar eigenlijk vind ik het wel goed voor jongeren.
Verhalen zoals dit:

"Nicole (16) uit Rotterdam en Bas (16) uit Delft reden op hun scooters naar een feestje. De bewaakte spoorwegovergang bij Rijswijk was al dicht, maar ze probeerden toch nog over te steken. Volgens vrienden omdat ze al wat laat waren. Bas haalde de overkant. Nicole werd aangereden door de intercity naar Den Haag. Ze was op slag dood.

Het aantal dodelijke ongevallen op en rond het spoor stijgt.

Ook al heb je haast: wacht altijd voor dichte spoorbomen."

"Mark (17)
† 1999—2016
Mark (17) liep met zijn scooter heel dicht langs het spoor vlakbij Rosmalen. Hij had een lekke band en geen zin om helemaal om te lopen via de dichtstbijzijnde overweg. Buurtbewoners waarschuwden hem en belden direct de politie. Maar nog voor de machinist kon worden gewaarschuwd, werd Mark aangereden.

Het aantal dodelijke ongevallen op en rond het spoor stijgt.

Hou het spoor altijd op veilige afstand, loop desnoods om."


Het is zó zonde, zó onnodig. Ik wist zelf niet dat het aantal ongelukken stijgt.

Ik vind wel dat ze een waarschuwing als voorpagina op de website moeten zetten voor mensen voor wie het te confronterend kan zijn zoals machinisten en nabestaanden. De titel 'Vict_m fashion - created by Accident' vind ik wel smakeloos, gaat mij net iets te ver. En ik zou de plaatjes niet zomaar op grote billboards op openbare plekken of in kranten verspreiden ofzo.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 05-04-2019 15:48
51.41% gewijzigd
Ik las laatst op Facebook het verhaal van een politie-agent die een vrouw van 24 uit een auto moest laten knippen die dood was gegaan omdat ze haar gordel niet goed vast had. Dat vond ik veel confronterender, ondanks dat er totaal geen beelden bij zaten. Gewoon omdat het niet alleen feitelijke informatie was, maar ook juist sprak over de gevolgen voor de nabestaanden die het slachtoffer meosten identificeren enz. Dat kwam voor mij in elk geval veel harder binnen dan dit. Maar wellicht werkt dat voor jongeren anders
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend dat een enkele conducteur er last van heeft maar het zei zo.
Er is gekozen voor intimidatie kleding (namaak) en het aantal doden op het spoor loopt weer op.

Soms moet je wat in de hoop een doel te bereiken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik vraag me echt af of het de juiste personen bereikt.
Ik denk dat het beter werkt als je het gebruikt tijdens lessen op middelbare scholen. Een soort bewustwording.

Misschien is het ook goed als mensen horen hoe traumatisch zo’n aanrijding is voor betrokkenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven