Krijgt Den Haag alles terug?

06-04-2019 13:06 29 berichten
https://www.ad.nl/den-haag/gemeente-den ... ~a15a4097/

Stel ik heb een gokprobleem en ontvang ineens een bult geld. Natuurlijk ga ik meteen online, want verslaafd. In de gokwereld is €30.000 peanuts en zo foetsie.
Kan ik dan verantwoordelijk gesteld worden voor het verlies van dat geld?

Hoe groot is de kans dat de gemeente alles terug krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzinvraag!
Gokprobleem of niet, volgens mij ben je wettelijk verplicht onrechtmatig gekregen geld terug te betalen. En zeker in het geval dat je direct kunt weten dat het een fout betreft. Elk mens kan begrijpen dat je niet zomaar 30.000 euro cadeau krijgt van de sociale dienst.
bluewaterrr schreef:
06-04-2019 13:10
Gokprobleem of niet, volgens mij ben je wettelijk verplicht onrechtmatig gekregen geld terug te betalen. En zeker in het geval dat je direct kunt weten dat het een fout betreft. Elk mens kan begrijpen dat je niet zomaar 30.000 euro cadeau krijgt van de sociale dienst.
en dat gaat gebeuren denk je?
ik lees nl:
De groep bestaat uit mensen die een uitkering ontvangen, onder wie daklozen, verslaafden en criminelen
ik denk dat deze mensen :bye: :bye: :bye:
De politiek doet er ook vrij laconiek over dat er straks een hoop Polen op WW vakantie kunnen waardoor er miljoenen op structurele basis weggegooid worden. Waarom zou je je hier dan nog druk over maken? En van 'n kale kip kan men niet plukken.
Tja, ik denk dat het inderdaad niet helemaal lukt, maar het is wel erg makkelijk om te zeggen dat je deze mensen niet verantwoordelijk kunt stellen want dakloos, verslaafd of crimineel. En op zijn minst is het dan een royaal 'voorschot' geweest en ontvangen ze de rest van hun leven geen cent uitkering meer.
bluewaterrr schreef:
06-04-2019 13:18
Tja, ik denk dat het inderdaad niet helemaal lukt, maar het is wel erg makkelijk om te zeggen dat je deze mensen niet verantwoordelijk kunt stellen want dakloos, verslaafd of crimineel. En op zijn minst is het dan een royaal 'voorschot' geweest en ontvangen ze de rest van hun leven geen cent uitkering meer.
Maar dit kun je wettelijk gezien ook niet doen. Je kunt ze wellicht een beetje korten op de uitkering, maar dan gaan er jaren overheen en zal uiteindelijk nog steeds niet genoeg zijn om je geld volledig terug te krijgen, waarschijnlijk. Je kunt ze dus wel verantwoordelijk stellen, maar daarmee krijg je geld wat al weg is niet meer terug.
anoniem_383378 wijzigde dit bericht op 06-04-2019 13:23
7.72% gewijzigd
Nummer*Zoveel schreef:
06-04-2019 13:08
Wat een onzinvraag!
Waarom?
Van een kale kip kun je niet plukken. Maar zodra men ook maar wat geld binnenkrijgt is de overheid de eerste die dat kan verhalen.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
06-04-2019 13:22
Waarom?
Je vraagt: kan men dan verantwoordelijk worden gesteld? Wat denk je zelf?

En je vraagt of de gemeente het terug krijgt. Het meeste is al terug, had je dat ook al gelezen?

En voor de rest; hoeveel denk je dat deze mensen binnen zo’n korte tijd zullen/kunnen wegsluizen? Denk je iedere ontvanger direct door had dat er überhaupt zo’n enorm bedrag was bijgeschreven? En als ze dat wel hadden, denk je dan niet dat zij net als iedereen met daglimieten ed te maken hebben? Zouden er misschien ontvangers tussen kunnen zitten die snappen dat je er niet aan kunt komen? Of zijn al deze mensen onbetrouwbare sujetten die tot het uiterste gaan?

Er zal ongetwijfeld wat meer weg zijn dan de bedoeling is, en dat moet gewoon terug worden betaald, ook als dat wat langer duurt.
Nummer*Zoveel schreef:
06-04-2019 13:35


En je vraagt of de gemeente het terug krijgt. Het meeste is al terug, had je dat ook al gelezen?

waar lees je dat?
Zeer klein. Ik vraag me meer af hoe dit heeft kunnen gebeuren omdat voor het overmaken van een dergelijk hoog bedrag meerdere handtekeningen zijn vereist hebben er daar toch een behoorlijk aantal mensen lopen slapen.
Waarom zou je niet verantwoordelijk zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat het een hypothetische vraag is?

Maarrem, waarom zou je niet zelf verantwoordelijk zijn? Dat slaat wettelijk toch nergens op? Je hebt onterecht geld gekregen, en dus een schuld openstaan als je die niet terugbetaalt. Ook als je het geld er doorheen gejast hebt.
Ik vermoed dat het grootste deel van het geld niet terug komt. Ik las al dat iemand het geld direct had gebruikt om andere schulden mee af te lossen. Dus dat geld is gewoon weg. En kale kippen laten zich moeilijk plukken.
Alle reacties Link kopieren
Och, wat maakt het uit?
In Den Haag zijn er zo wel 100 gemeentelijke projecten aan te wijzen, waar minimaal 2,5 miljoen heen gaat, die een stuk minder nuttig zijn als het geld direct geven aan inwoners!
Ik vind het ook niet erg dat er 2.5 miljoen naar de daklozen is gegaan. Goede leer voor Den Haag om beter op gelduitgaven te letten en die 2,5 miljoen mogen ze uit hun eigen zak betalen :proud:
Alle reacties Link kopieren
Iedere pipo snapt dat dit een foutje is en iedere pipo snapt dat je dat geld niet uit mag geven. Doe je het toch, dan heb je een probleem.
Maar goed, er zullen vast mensen zijn die zich daar niks van aantrekken.
Alle reacties Link kopieren
poppiejoppie schreef:
06-04-2019 16:41
Ik vind het ook niet erg dat er 2.5 miljoen naar de daklozen is gegaan. Goede leer voor Den Haag om beter op gelduitgaven te letten en die 2,5 miljoen mogen ze uit hun eigen zak betalen :proud:
Want alle daklozen zijn zielig en zitten ongevraagd in die situatie?
poppiejoppie schreef:
06-04-2019 16:41
Ik vind het ook niet erg dat er 2.5 miljoen naar de daklozen is gegaan. Goede leer voor Den Haag om beter op gelduitgaven te letten en die 2,5 miljoen mogen ze uit hun eigen zak betalen :proud:
en wie heeft die zak gevuld?
ouwewijsneus schreef:
06-04-2019 16:48
en wie heeft die zak gevuld?

Staat :proud: achter snap je
minnimouse schreef:
06-04-2019 16:47
Want alle daklozen zijn zielig en zitten ongevraagd in die situatie?
De daklozen zijn de ondergeschoven groep in Nederland dus als ik iemand dit bedrag gun is het die groep.
poppiejoppie schreef:
06-04-2019 16:55
De daklozen zijn de ondergeschoven groep in Nederland dus als ik iemand dit bedrag gun is het die groep.
nou dat zie ik toch even anders, kijk is rond hoeveel bruggen er worden gebouwd zodat zij er onder kunnen slapen :mrgreen: mag wat kosten allemaal!
Alle reacties Link kopieren
poppiejoppie schreef:
06-04-2019 16:55
De daklozen zijn de ondergeschoven groep in Nederland dus als ik iemand dit bedrag gun is het die groep.
Ik gun het de gemeente gewoon, dat het geld terugkomt.
Ach als ik jaarlijks zie hoeveel miljoenen er verspild worden in Nederland door foute beslissingen van Gemeenten,Provincies en Rijk dan mogen de daklozen eens lekker van die 2.5 miljoen genieten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven