Contrast gasbeleid Nederland en Duitsland

09-04-2019 09:18 97 berichten
Wat is dit nou weer voor ongein.

In Nederland moeten we massaal van het gas af, terwijl je in Duitsland bijna 900 euro subsidie krijgt als je overstapt op aardgas! „Want aardgas is de milieuvriendelijkste fossiele brandstof. Vanwege de geringe uitstoot wordt het steeds meer energiesoort nummer 1.”

Worden wij nou zo voorgelogen?


https://www.telegraaf.nl/nieuws/3409398 ... tes-wringt
Op de middellange termijn is in Europa aardgas de brandstof van de toekomst. Nederland.. tja..
Ja! We worden voorgelogen.
Dit land loopt aan het handje van Amerika en die willen niet dat wij ons committeren aan Russisch gas, dus buigen onze politici daar voor.
Alle reacties Link kopieren
Dankje RikM voor het openen van dit topic!

Ik hoorde er ook over maar het is wat mij betreft duidelijk dat Nederland fout zit. Dat we van Gronings gas af moeten is glashelder maar dat is iets heel anders.
Yep. De Russen zijn slecht, dus we moeten van het gas af en gezellig aan de warmtepomp.
Alle reacties Link kopieren
En de warmtepomp krijgt zijn elektriciteit (iig) in de winter uit gasgestookte centrales? Zolang we het allergrootste deel van de elektriciteit nog steeds niet CO2 neutraal opwekken is een warmtepomp jezelf voor de gek houden.
Alle reacties Link kopieren
De meeste Duitsers in mijn omgeving (zeg vijf fietsminuten verderop) draaien op kolen en olie. Acht fietsminuten de andere kant op zit ik in België waar de eerste dorpen huis na huis nog volledig op mazout (olie) draaien.

Dus met een rondje boodschappen en tanken krijg ik eerst vooral de boodschap dat ik moet overstappen op aardgas (die Nord Stream 2 moet rendabel zijn geloof ik) dan in België nogmaals het dringende verzoek om over te stappen op aardgas (daar is een vergelijkbaar probleem aangezien ze in 2021 geloof ik, van de olie af moeten stappen) om bij thuiskomst vooral te kijken naar warmtepompen en zonnepanelen.

Ik ben er voorlopig even klaar mee. Die zonneboiler is een drama, de zonnepanelen vervang ik niet meer. Ik wacht wel af. Op zijn minst totdat de warmtepompen toe zijn aan de derde generatie modellen. Voor de rest is het huis GroenLinksproof.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ja we worden voorgelogen, ook heel Oostenrijk moet van olie overstappen op aardgas. Het gaat nergens over.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben er in Den Haag niet aan gedacht dat er mensen aan de grens wonen die het verschil ontdekken.
Ja Nederland wordt wederom voorgelogen.
Dáár zouden 'ns protestmarsen voor georganiseerd moeten worden!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-04-2019 09:57
Ja Nederland wordt wederom voorgelogen.
Dáár zouden 'ns protestmarsen voor georganiseerd moeten worden!
Ehm, de gele hesjes beweging?
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
09-04-2019 09:58
Ehm, de gele hesjes beweging?
In Frankrijk heeft het geholpen.
Volg.
Ouders hadden die klimaatspijbelaars gewoon goed op moeten voeden en hen een lesje vaste lasten moeten geven. Dát valt pas op als die pubers gaan lopen vóór het gas ipv tegen.
Yep. Ik hoorde gisteren over het binnentredingsrecht dat men heeft ingesteld om te kunnen handhaven. Waanzin.
Alle reacties Link kopieren
:pukey:

Alles bii elkaar is het weer eens ronduit belachelijk !
Alle reacties Link kopieren
Sja, het gas in Slochteren begint op te raken. Althans... het winnen ervan begint steeds meer problemen te veroorzaken. Je kan het uiteraard importeren, maar dat heeft ook zijn nadelen.

Van het gas af is dus een lange termijn doel, geen korte termijn doel. Hogere belasting is dan een middel om alternatieve vormen interessanter te maken.

Gas is op zich schoner dan olie of kolen. Maar het zal alleen maar schaarser worden. Dus duurder. Je kan dus beter vooruit kijken en nu al gaan investeren in alternatieven. Dat kost dan wat extra, maar is peanuts wanneer je het vergelijkt met afwachten tot de gasprijzen werkelijk de pan uit rijzen en dan niet voorbereid zijn.

Het stomme in Duitsland is dat ze daar van de kernenergie afwillen en in plaats daarvoor bruinkoolcentrales open houden.
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
09-04-2019 10:20
Sja, het gas in Slochteren begint op te raken. Althans... het winnen ervan begint steeds meer problemen te veroorzaken. Je kan het uiteraard importeren, maar dat heeft ook zijn nadelen.

Van het gas af is dus een lange termijn doel, geen korte termijn doel. Hogere belasting is dan een middel om alternatieve vormen interessanter te maken.

Gas is op zich schoner dan olie of kolen. Maar het zal alleen maar schaarser worden. Dus duurder. Je kan dus beter vooruit kijken en nu al gaan investeren in alternatieven. Dat kost dan wat extra, maar is peanuts wanneer je het vergelijkt met afwachten tot de gasprijzen werkelijk de pan uit rijzen en dan niet voorbereid zijn.

Het stomme in Duitsland is dat ze daar van de kernenergie afwillen en in plaats daarvoor bruinkoolcentrales open houden.
Inderdaad. Gas geeft meer warmte bij dezelfde hoeveelheid CO2, dus het is schoner dan olie of kolen.
Het schoonst is natuurlijk windenergie, en Duitsland zal hopelijk niet eeuwig aan het gas blijven.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt je af of we worden voorgelogen door Den Haag?!!
Alle reacties Link kopieren
Verwarmen (van je huis of van water) op aardgas is vele malen efficienter dan verwarmen met electriciteit. Een CV-ketel haalt bijna 100% rendement. Een electriciteitscentrale op gas haalt misschien 80% rendement, en daarna verlies je nog eens 20% in transport. En dan heb je ook nog een behoorlijke kans dat die centrale op kolen of andere rommel wordt gestookt.

Als alle electriciteit uit windmolens of zonnepanelen of iets dergelijks kwam, dan zou verwarmen op electriciteit beter zijn. Maar zolang dat niet zo is, is het aanmoedigen van aardgas geen slecht idee.

En dat is in Nederland dan ook altijd gedaan. Sterker nog, nog steeds is aardgas veel goedkoper dan electriciteit, precies om deze reden. Maar tot heel kort geleden werd aardgas aangemoedigd, behalve in sommige nieuwbouwwijken met stadsverwarming (omdat aardgas alleen om te koken dan weer niet de moeite waard is om aan te leggen).

Pas sinds het aardbevingsprobleem in Groningen is de sfeer in Nederland omgeslagen. Dat heeft niets met milieu te maken, en alles met politiek, aardbevingsrisico, niet afhankelijk willen zijn van rusland, en dergelijke factoren. Overigens is de politiek daar altijd open over geweest, dus waar je precies het idee vandaan krijgt dat je 'voorgelogen' wordt is mij totaal onduidelijk?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Omdat er steeds gesproken wordt over het moeten behalen van 'klimaatdoelen'. We moeten zo snel mogelijk van het gas af, want anders halen we de klimaatdoelen niet.
Dat blijkt dus heel anders te liggen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
09-04-2019 11:30
Omdat er steeds gesproken wordt over het moeten behalen van 'klimaatdoelen'. We moeten zo snel mogelijk van het gas af, want anders halen we de klimaatdoelen niet.
Dat blijkt dus heel anders te liggen.
Die klimaatdoelen tellen wel degelijk mee, maar niet over de keuzes die je nu maakt. Nederland moet in 2050 ongeveer 95% minder CO2 uitstoten dan op het hoogtepunt. Dat is niet haalbaar als we aardgas blijven gebruiken. Dus op termijn moeten we van het gas af. Maar zonder argumenten als aardbevingen en Rusland zou je dat pas gaan doen als je een overschot hebt aan duurzame energie. Eerst de kolencentrales dicht, dan meer wind/water/zon/kernenergie, en dan pas als laatste het aardgas aanpakken.

Dat het aardgas op den duur er aan moest geloven was met Kyoto en Parijs inderdaad al wel duidelijk. En sowieso raakt die bel bij Slochteren een keer leeg, dus dat stond al op de agenda. Maar dat het nu allemaal wat sneller moet, komt dus door andere factoren.

Volgens mij is dat altijd heel helder geweest, ik kan zowel in de debatten in de politiek als in de voorlichting van de overheid weinig vinden dat dat niet helder uitlegt. Misschien dat de media soms wat eenzijdig de aandacht leggen? In elk geval zou ik het geen 'voorliegen' noemen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Mijn moeder moet binnenkort haar verwarmingsketel laten vervangen en de installateur vertelde dat er momenteel echt 'n rush op is om bijtijds nog een nieuwe gasgestookte ketel aan te kunnen schaffen 'voordat het te laat is'.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-04-2019 12:01
Mijn moeder moet binnenkort haar verwarmingsketel laten vervangen en de installateur vertelde dat er momenteel echt 'n rush op is om bijtijds nog een nieuwe gasgestookte ketel aan te kunnen schaffen 'voordat het te laat is'.
Moet ik nu preventief mijn ketel gaan vervangen ? Echt goed voor het milieu dit soort dwingelandij zonder nadenken .

Zolang die warmtepompen stroom vreten, zijn ze helemaal geen goed alternatief.
tinydancer schreef:
09-04-2019 12:11
Moet ik nu preventief mijn ketel gaan vervangen ? Echt goed voor het milieu dit soort dwingelandij zonder nadenken .

Zolang die warmtepompen stroom vreten, zijn ze helemaal geen goed alternatief.
Mijn moeders ketel is gewoon écht aan vervanging toe want ouderdom en 'n lek. Maar mensen die in normale omstandigheden wellicht nog wel 'n jaar of 2-3 met hun ketel zouden doen vervangen blijkbaar écht preventief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven