Ongesteld zijn op basisschool taboe

09-04-2019 23:22 17 berichten
https://nos.nl/artikel/2279202-ongestel ... nemen.html

Afsluitbare prullenbakjes op het meisjestoilet, lessen over menstruatie en een voorraadje maandverband. Er zijn maar weinig basisscholen die dat soort dingen goed hebben geregeld voor leerlingen die op jonge leeftijd ongesteld worden, zegt kenniscentrum voor seksualiteit Rutgers.

En dat is een probleem, vindt Elsbeth Reitzema van het kenniscentrum. "Want als je niet weet wat je moet doen en er wordt niet over gesproken, dan ga je je wel een beetje schamen."

Achtstegroepers Fien, Loïs en Anne waren zo stoer om er in het Jeugdjournaal over te praten:

Video afspelen 01:14
'Ik moest stiekem maandverband meenemen'
Gemiddeld worden meisjes op hun dertiende voor het eerst ongesteld, dus als ze op de middelbare school zitten. Ongeveer een op de tien meisjes menstrueert al eerder, in groep 7 of 8. "Zij hebben dus een uitzonderingspositie," zegt Reitzema, "maar het is wel belangrijk dat scholen dingen voor hen regelen."

Reitzema denkt aan lessen over bijvoorbeeld het gebruik van maandverband en tampons, maar ook aan praktische zaken als aparte prullenbakken in de wc's. "En het is belangrijk dat niet alleen meiden daarin worden betrokken, maar ook de jongens. Ook zij moeten weten wat het betekent om ongesteld te zijn."

Ik liep stiekem met maandverband onder mijn shirt de wc in
Anne
Anne weet hoe het is als er op de basisschool niets is geregeld. Zij werd op haar tiende voor het eerst ongesteld, maar op haar vorige school werd daar niet over gesproken. "Mamma stopte iets in mijn tas en dan liep ik stiekem met maandverband onder mijn shirt de wc in."

Op haar huidige school ligt er een voorraad maandverband op het toilet en is het ook niet meer nodig om stiekem te doen. "Aan het begin was ik er nog wel onzeker over, maar nu durf ik er meer open over zijn. En we hebben op de wc speciale zakjes en prullenbakjes, dus niet iedereen hoeft het te zien."

Ook haar klasgenoot Fien, die op haar elfde ongesteld werd, vindt het belangrijk dat scholen letten op voorzieningen. "Als er in de wc zelf prullenbakken zijn, hoef je niet heel stiekem te doen om je maandverband weg te gooien."

Taboes
Op de basisschool van Anne en Fien zijn de zaken dus goed geregeld, maar op veel scholen wordt nog altijd ongemakkelijk gedaan over menstruatie, aldus Rutgers. Ook Plan Nederland, dat zich inzet voor kansen voor meisjes, denkt dat er nog veel taboes bestaan rond ongesteldheid.


Voor het eerst is er een ongesteldheids-emoji NOS

Twee jaar geleden ontwikkelde de ontwikkelingsorganisatie een speciale 'ongesteldheids-emoji' in de vorm van een bloeddruppel. Die emoji wordt later dit jaar beschikbaar. "We hopen dat praten over ongesteldheid daarmee iets normaler wordt", zegt Mascha Singeling van Plan Nederland. "Het is makkelijker om een emoji te versturen dan om helemaal uit te leggen dat je niet lekker bent. Het is een symbool."

Richtlijn voor basisscholen, pagina 15, containers dienen er op toiletten bovenbouw te zijn https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 202016.pdf
Dan is dit artikel van de NOS vooral heel gek
Ongesteldheids-emoji?
Blijf je nou aan de gang?
Je hebt er een paar dagen over moeten nadenken?
Alle reacties Link kopieren
MoederVanDiamanto Heeft gevraagd om op anoniem gezet te worden. Misschien dan ook maar niet meer reageren op haar euh... bijdrages.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 15, totaal niet mee bezig toen.
Alle reacties Link kopieren
Maar wel terecht, dit artikel. De meeste basisscholen houden er totaal geen rekening mee dat sommige van hun leerlingen al lang en breed ongesteld zijn. Mijn zus heeft moeten soebatten voor een afvalemmertje op de meisjestoiletten omdat haar dochter met 9 jaar al ongesteld werd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Even de lange film terugspoelen.

Ik was voorgelicht door mijn moeder, dus het schrikken is mij bespaard gebleven. Mijn moeder zei me een kwart eeuw geleden dat ik sindsdien een vrouw was en zolang ik de pil niet gebruikte zwanger kon raken door seks. Heel simpel, het stelt ook niet veel voor, vrijwel elk meisje maakt dat mee. Daarna volgde een uitleg hoe ik gebruikte tampons of maandverband moest inpakken met closetpapier, want er waren niet altijd wegwerpzakjes op closets aanwezig en het was wel zo fris om iets weg te gooien zonder zoiets open en bloot te zien liggen. Allemaal redelijk en niets bijzonders. Daarnaast deed ik bijna altijd stiekem over mijn menstruatie, behalve tijdens gym, dan las ik liever rustig een tijdschrift in de gymzaal en dat mocht toen ook. Normaal deed ik altijd fanatiek mee, dus het was geen smoesje, begreep ook de gymleraar. Ik had dan namelijk vaak last van buikkrampen, dat sport niet lekker.
Niet zo zuuur!!!
Niet alleen op de basisschool is het taboe hoor, gewoon overal. En het slaat nergens op, want het is gewoon een natuurlijk lichamelijk proces voor vrouwen van een bepaalde leeftijd, dus in mijn ogen niks om geheimzinnig over te doen. Je hoeft het er ook niet te pas en te onpas over te hebben, maar dat verkrampte geheim houden vind ik ook een beetje overdreven
Alle reacties Link kopieren
Het is de taak van de ouders om hun kinderen (ja ook jongens) voor te lichten over menstruatie en alles wat daar bij komt kijken. Het is echt volstrekt iets normaals dat de helft van de bevolking maandelijks doormaakt. Dus ik snap niet dat daar zo spastisch over gedaan moet worden. Het is echter de taak van school om in de WC's faciliteiten te hebben voor afval en ook eventueel wat maandverband en tampons op voorraad.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
10-04-2019 08:43
Niet alleen op de basisschool is het taboe hoor, gewoon overal. En het slaat nergens op, want het is gewoon een natuurlijk lichamelijk proces voor vrouwen van een bepaalde leeftijd, dus in mijn ogen niks om geheimzinnig over te doen. Je hoeft het er ook niet te pas en te onpas over te hebben, maar dat verkrampte geheim houden vind ik ook een beetje overdreven
Ik vergelijk menstruatie met de andere behoeftes waar je niet op zit te wachten, maar waar je niet omheen kan, zoals poepen en plassen. Daar doe je niet geheimzinnig over, maar het is gewoon privé.
Niet zo zuuur!!!
zilverlach schreef:
10-04-2019 08:51
Ik vergelijk menstruatie met de andere behoeftes waar je niet op zit te wachten, maar waar je niet omheen kan, zoals poepen en plassen. Daar doe je niet geheimzinnig over, maar het is gewoon privé.

Ja, natuurlijk is het privé. Maar ik vind het wel overdreven, bijvoorbeeld als je een tampon nodig hebt, om dan zo extreem geheimzinnig te doen. Die schaamte die er is als iemand ziet dat je een tampon in je tas hebt, dat zou toch nergens voor nodig moeten zijn? Dat vrouwen heel geheimzinnig aan elkaar moeten vragen of ze even een tampon kunnen 'lenen', dat vind ik overdreven... Een tampon zou niet anders moeten zijn dan vragen om een pleister of een paracetamol, dat is ook geen schande, dus waarom zou een tampon zo beschamend moeten zijn?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
10-04-2019 08:55
Ja, natuurlijk is het privé. Maar ik vind het wel overdreven, bijvoorbeeld als je een tampon nodig hebt, om dan zo extreem geheimzinnig te doen. Die schaamte die er is als iemand ziet dat je een tampon in je tas hebt, dat zou toch nergens voor nodig moeten zijn? Dat vrouwen heel geheimzinnig aan elkaar moeten vragen of ze even een tampon kunnen 'lenen', dat vind ik overdreven... Een tampon zou niet anders moeten zijn dan vragen om een pleister of een paracetamol, dat is ook geen schande, dus waarom zou een tampon zo beschamend moeten zijn?
Nooit gemerkt dat het zo'n taboe is. Wij leenden op de middelbare school zonder problemen maandverband en tampons aan elkaar. En we praatten gemakkelijk over krampen en ongemakken.
Weliswaar een tijd geleden (jaren '70). Mogelijk dat de hedendaagse jeugd preutser is.
amarna schreef:
10-04-2019 10:29
Nooit gemerkt dat het zo'n taboe is. Wij leenden op de middelbare school zonder problemen maandverband en tampons aan elkaar. En we praatten gemakkelijk over krampen en ongemakken.
Weliswaar een tijd geleden (jaren '70). Mogelijk dat de hedendaagse jeugd preutser is.

Ik heb zelf een premenstruele aandoening, waardoor het voor mij dus een onderwerp is dat echt heel veel effect op mijn leven heeft en waardoor ik dit dus helaas best vaak moet benoemen /uitleggen en een hoop mensen gaan hier echt heel erg verkrampt mee om.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd ook in groep 8 al ongesteld, kort daarna mijn vriendinnetje ook dus ik was niet alleen. Ik kan me niet herinneren dat dit op welke manier maar een probleem was. Ik kan me niks herrinneren van aparte vuilnisbakjes of voorraden maandverband. Dat nam ik gewoon zelf mee in mijn tasje. Ik kan me ook niet herrinneren dat ik mij schaamde ofzo.

De meisjes uit mijn klas vonden het wel hoogst interessant en wilden van alles weten. Ik denk dat als een moeder Ophef gaat maken over dat er opeens vanalles geregeld moet worden, een kind dan denkt dar er heel wat bijzonders aan de hand is.

Al ik nu ongesteld ben neem nog steeds gewoon mijn tas mee naar het toilet. Niemand hoeft van mij te zien wat ik ga doen of wat ik gebruik, dat is mijn privé zaak.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
Eind jaren '90.
Ik kreeg op de basisschool ook geen voorlichting. Wel van mijn moeder.
Zelf werd ik in groep 8 ongesteld. Waarschijnlijk de eerste of een van de eersten uit de klas. Mijn moeder had het als waarschuwing aan de buurvrouw verteld. Haar dochter zat bij mij in de klas. Dat het zomaar ineens kon gebeuren. Het was de bedoeling dat die nog even haar mond hield. Maar ze had het toch aan haar dochter verteld en die heeft het lopen rondbazuinen.
Regelmatig werd door klasgenoten gevraagd of ik "het" al was. Ik ontkende altijd.

Een keer lag er op het schoolplein een coupon van Allways. Alle meiden van de klas, ook mijn vriendinnen, gingen rond me staan. Lachend zeiden ze dat die coupon van mij was. "Want jij bent als enige ongesteld, wij niet. Je hebt jezelf verraden." Heel genant. Ook al was dat ding niet van mij. Ook zei dat buurmeisje dat ze condooms op mijn kamer had gezien en ik seks had met mijn buurjongen. Die regelmatig bij mij at. We waren dan vaak alleen. Toen mijn moeder verhaal ging halen zei de buurvrouw: "Ja maar dat zou toch kunnen?? Ze is nu geslachtsrijp." Uh hallo? We waren 11 en 12! Bovendien wist die buurjongen nog niet eens wat ongesteld was. Ik heb altijd gedaan alsof er niks aan de hand was. Gelukkig waren toen oversized T-shirts in de mode. Die vielen over mijn kont, dus niemand zag mijn maandverband bij het omkleden. En ik had niet heel veel last, dus kon gewoon meedoen met gym. Maandverband wisselen deed ik zo stil mogelijk. Waarschijnlijk kreeg ik opmerkingen uit jaloezie, denk ik achteraf. Maar door hun reacties had ik wel het idee dat het iets is om je voor te schamen.

Maandverband kopen vind ik gevoelsmatig toch nog ietwat ongemakkelijk. Doe ze het liefst samen met een boel andere boodschappen. En als er niet toevallig iemand anders bij dat rek staat. Een overblijfsel van toen waarschijnlijk.
Raar dat er veel aandacht is voor de situatie in landen in Afrika waar menstruerende meisjes niet naar school mogen, terwijl in Nederland hetzelfde onderwerp taboe is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven