Korter douchen bespaart water! Toch?

17-04-2019 15:24 191 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

zwengelde ik maar weer eens de eeuwig voortdurende discussie tussen mij en mijn broer aan, namelijk: we moeten water besparen, want drinkwater wordt schaars vs welnee er is genoeg water. Mijn broer komt telkens met 1 vraag waar ik geen antwoord op heb: hoe draagt minder douchen bij aan waterbesparing? Want het water verdwijnt niet spontaan. Oftewel, hoe verbruik (dus niet gebruik) je tijdens het douchen drinkwater?

Dit frustreert mij uiteraard enorm, want hoe kan ik als klimaatgekkie zo mijn gelijk halen?! ;)
Maar even serieus, ik ben hier nu dus, na urenlang gegoogle, ook wel benieuwd naar.
Wie helpt mij met een antwoord op deze prangende vraag?
Verbaas u niet, verwonder u slechts
Alle reacties Link kopieren
Omdat je je douchewater niet opvangt en er daarna thee van zet
Het water gaat weer het riool in, is weer vies water, moet weer gezuiverd worden en is dan pas drinkwater
Idem. Zodra het water uit de kraan is is het geen drinkwater meer maar afval water.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar dat is precies zijn punt: het verdwijnt niet, het gaat het riool in, wordt gezuiverd en weer opnieuw gebruikt. Water wat je gebruikt om bv de planten mee te besproeien in de tuin gaat de grond in en dat geeft Vitens dan wel weer duidelijk aan: dat wordt steeds moeilijker om uit de grond te halen.
Maar hoe bespaar je met douchen nou precies water als het gezuiverd wordt en weer opnieuw de kraan uitkomt?
Verbaas u niet, verwonder u slechts
Alle reacties Link kopieren
Bovendien moet het water verwarmd worden, kost energie.
Ik hou van lang onder de hete douche staan. Gelukkig bespaar ik een helehoop water omdat ik geen extra waterverbruikertje op de wereld heb gezet ;-D
Alle reacties Link kopieren
Het zuiveren kost ook tijd, moeite en energie.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar dat het energie kost is geen punt van discussie :) het gaat puur om water besparen.
En ik heb wel een extra waterverbruikertje, dus ik moet me wel gaan wassen met water uit de regenton. Tenzij het dus helemaal geen water bespaart, want dan ga ik weer lekker warm douchen :P
Verbaas u niet, verwonder u slechts
Alle reacties Link kopieren
Met korter douchen bespaar je dus drinkwater, wat met kosten en moeite gezuiverd moet worden. En verder is het gewone logica, wat je niet verbruikt, verspil je ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet binnen 10 minuten gezuiverd, dat duurt weken. Dat betekent dat in tijden van schaarste we meer water gebruiken dan dat we kunnen zuiveren. Zo ontstaat er een watertekort. Door korter te douchen hoeven we dus ook minder water te zuiveren en ontstaat er geen water tekort.

Daarnaast verdampt er tijdens het douchen ook nog eens een heleboel water. Dat water verlies je dan.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er ook om dat de capaciteit van de waterwinning de komende tijd verhoogd moet worden om te blijven voldoen aan de vraag (meer mensen, meer huishoudens, dus hoger gebruik). Wanneer we nu allemaal gewoon wat korter douchen (of gewoon jezelf eens een dag wassen ipv onder de douche te stappen), hoeft die verhoging niet (of in elk geval minder) en bespaar je dus water.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik gebruik die argumenten ook maar mijn broer blijft dan met die vraag komen, hoe verbruik je water tijdens het douchen... Dat is iets anders dan GEbruik. Maar is het dan dus een kwestie van terminologie? Het drinkwater wordt dan geen drinkwater meer genoemd, maar afvalwater. Dat wordt gezuiverd en kost inderdaad energie en moeite, maar vervolgens heb je wel weer drinkwater.

Ik moet dan alleen nog steeds mijn broer gelijk geven, want als je 100 liter water gebruikt tijdens het douchen, dit wordt dan gezuiverd en komt weer als 100 liter water uit de kraan, dan is het nog steeds 100 liter water. En dus lijkt het geen oplossing te zijn voor waterschaarste.
Verbaas u niet, verwonder u slechts
Alle reacties Link kopieren
marshmallowfluff schreef:
17-04-2019 15:28
Ja maar dat is precies zijn punt: het verdwijnt niet, het gaat het riool in, wordt gezuiverd en weer opnieuw gebruikt. Water wat je gebruikt om bv de planten mee te besproeien in de tuin gaat de grond in en dat geeft Vitens dan wel weer duidelijk aan: dat wordt steeds moeilijker om uit de grond te halen.
Maar hoe bespaar je met douchen nou precies water als het gezuiverd wordt en weer opnieuw de kraan uitkomt?
Het water in zijn algemeen is afgelopen zomer wel 'verdwenen', het is verdampt en niet teruggekeerd in de vorm van regen. Rivieren stonden laag en spaarbekkens waren niet meer vol. Zoet water mengde met zout water bij riviermondingen. De voorraad was niet uitgeput, maar dat zou in theorie wel kunnen gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ah kijk, dat argument van wekenlang zuiveren ga ik gebruiken! Ben benieuwd wat mijn broer daarop gaat zeggen :)
Verbaas u niet, verwonder u slechts
Alle reacties Link kopieren
marshmallowfluff schreef:
17-04-2019 15:30
Ja maar dat het energie kost is geen punt van discussie :) het gaat puur om water besparen.
En ik heb wel een extra waterverbruikertje, dus ik moet me wel gaan wassen met water uit de regenton. Tenzij het dus helemaal geen water bespaart, want dan ga ik weer lekker warm douchen :P
Je broer heeft gelijk, er blijft net zoveel water in de kringloop
Maar jij hebt ook gelijk, er verdwijnt drinkwater, dat wordt afvalwater
(het verwarmen van water tot douchewater kost veel energie en het zuiveren van afvalwater tot drinkwater ook)

Daarom komen jullie niet uit deze discussie
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad fairy1, daar heb je gelijk in. Het is ook een beetje een flauwe discussie vind ik, maar mijn broer blijft er bij dat ie niet minder hoeft te douchen om water te besparen. Maar ik heb weer nieuwe argumenten :)
Verbaas u niet, verwonder u slechts
Alle reacties Link kopieren
Feitelijk heeft je broer natuurlijk gelijk: waterbesparing is niet nodig, maar wel bespaar je op de waterzuivering en het verwarmen van het water.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/16/wa ... 9-a1532071

Interessant stuk wat hier deels op aanhaakt.

Verder lijkt het me sterk dat 100 liter ook 100 liter blijft tijdens douchen en zuivering. Maar ik zou daarvoor nog even door moeten zoeken. Niet alleen door verdamping tijdens douchen maar ook door het zuiveringsproces wat gewoon een deel van het vocht zal moeten onttrekken om te zuiveren.
Alle reacties Link kopieren
marshmallowfluff schreef:
17-04-2019 15:37
Ja ik gebruik die argumenten ook maar mijn broer blijft dan met die vraag komen, hoe verbruik je water tijdens het douchen... Dat is iets anders dan GEbruik. Maar is het dan dus een kwestie van terminologie? Het drinkwater wordt dan geen drinkwater meer genoemd, maar afvalwater. Dat wordt gezuiverd en kost inderdaad energie en moeite, maar vervolgens heb je wel weer drinkwater.

Ik moet dan alleen nog steeds mijn broer gelijk geven, want als je 100 liter water gebruikt tijdens het douchen, dit wordt dan gezuiverd en komt weer als 100 liter water uit de kraan, dan is het nog steeds 100 liter water. En dus lijkt het geen oplossing te zijn voor waterschaarste.
Nee, ook dan verdampt water en je zit nog met het afvalwater dat niet meer schoon wordt. Je houdt altijd een restant dat je niet meer als drinkwater kan gebruiken. Dus (en dit is een geen echt percentage) van de 100 liter die je verbruikt, komt er weer 90% terug het drinkwaterkanaal in.
Alle reacties Link kopieren
Een onderdeel van de waterkringloop is ook neerslag, en als die ontbreekt zit je vrij snel met een watertekort. Als je 1000 liter water verbruikt in de Sahara en iedere druppel via gesloten systemen terug wint, ben ik toch heel benieuwd hoe lang het 1000 liter blijft.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-04-2019 15:25
Omdat je je douchewater niet opvangt en er daarna thee van zet
Het water gaat weer het riool in, is weer vies water, moet weer gezuiverd worden en is dan pas drinkwater
Water wat via de rioolwaterzuivering gaat wordt vrijwel nooit direct als drinkwater gebruikt. Dat wordt na zuivering eerst geloosd als oppervlaktewater en daarna eventueel nog weer gezuiverd tot drinkwater (daar waar drinkwater uit het oppervlaktewater wordt gehaald)
Alle reacties Link kopieren
marshmallowfluff schreef:
17-04-2019 15:28
Ja maar dat is precies zijn punt: het verdwijnt niet, het gaat het riool in, wordt gezuiverd en weer opnieuw gebruikt. Water wat je gebruikt om bv de planten mee te besproeien in de tuin gaat de grond in en dat geeft Vitens dan wel weer duidelijk aan: dat wordt steeds moeilijker om uit de grond te halen.
Maar hoe bespaar je met douchen nou precies water als het gezuiverd wordt en weer opnieuw de kraan uitkomt?

Het is niet zo dat het afvalwater na rioolwaterzuivering direct weer drinkwater wordt.
Het schijnt nog steeds zo te zijn dat drinkwater vooral uit grondwater gemaakt wordt, behalve in West-Nederland, waar het uit de Rijn, de Maas of het IJsselmeer wordt gewonnen.
Het probleem is dus dat de grondwaterstand lager is door de droogte. Grondwater delen we natuurlijk met de planten en dieren, en boeren gebruiken het soms ook rechtstreeks om hun land te besproeien.
Dit is een link waar je misschien iets aan hebt. https://www.helpdeskwater.nl/onderwerpe ... rinkwater/

Zo heb ik het althans begrepen.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 17-04-2019 15:50
5.90% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Water stroomt naar de zee.
Oftewel, dat zoete water uit dat spaarbekken dat gezuiverd wordt en het waterleidingnetwerk ingaat, verdwijnt in het riool en gaat dan naar een volgende waterzuivering die lager is gelegen waar een deel verdampt en de rest in dat andere spaarbekken weer door zo'n cyclus gaat totdat het als afvalwater geloosd wordt op een plak waar geen spaarbekkens meer zijn omdat de zee teveel zout water toevoegd.

En aangezien door de hitte water verdampt, overal, zal het vanuit spaarbekkens en rivieren enzo het grondwater insijpelen om daar het tekort aan te vullen dat continue verdampt. Hierdoor neemt de hoeveelheid in spaarbekkens af, evenals in de zuivering zodat die minder goed de boel kunnen zuiveren, wat weer langer duurt daardoor zodat er nog meer verdampt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
fairy1 schreef:
17-04-2019 15:45
Een onderdeel van de waterkringloop is ook neerslag, en als die ontbreekt zit je vrij snel met een watertekort. Als je 1000 liter water verbruikt in de Sahara en iedere druppel via gesloten systemen terug wint, ben ik toch heel benieuwd hoe lang het 1000 liter blijft.
Maar ook water dat verdampt komt op een gegeven moment weer ergens uit de lucht vallen.
Mss niet op de plaats die je wilt, maar ik denk dat er per saldo geen water verdwijnt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Het idee van water besparen is in NL niet echt relevant. Er is water zat. Heeft je broertje volkomen gelijk an.

Waarom dan wel besparen?
- water opwamen kost energie. Veel energie.
een douche met een spaardouche (7 liter/minuut), waarbij het water ong. 25 graden opgewarm moet worden (tot laten we zeggen 38 graden) , kost je rond de 2 kwh. Dat is energie waarmee een elektrische auto ong. 15 km kan rijden. Een fietser levert die energie gedurende pakwg 10 uur fietsen.

- vers drinkwater aanleveren kost energie. Denk aan de capaciteit en infrastructuur die nodig is. Zou er minder water verbrukt worden, kan die infrastructuur minder groot zijn.
- rioolwater zuiveren kost ook energie (ook als het om "schoon" douchewater gaat).
kastella wijzigde dit bericht op 17-04-2019 15:52
36.68% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven