Extra betalen voor opbaren op kamer

22-04-2019 11:39 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
So, dat wist ik niet. Dat sinds januari 2009 een zorginstelling vanaf het moment dat iemand overlijdt, geld krijgt uit de Wet Langdurige Zorg. Die regeling is er zodat zorginstellingen eventuele kosten voor een leegstaande kamer op kunnen vangen. Maar het verzorgingstehuis rekent toch nog extra kosten per dag dat iemand in de eigen kamer opgebaard ligt. Daarom wil ik dit onder de aandacht brengen.

Zou jij later opgebaard willen worden? Thuis, op je kamer, of in het morturarium? Of liever geen 'bezoekers' willen hebben als je gestorven bent.



Verzorgingstehuizen rekenen ten onrechte kosten voor opbaren overledenen http://a.msn.com/01/nl-nl/BBWaqOP?ocid=se

Een gedeelte uit de link:

RTL Nieuws
Verzorgingstehuizen rekenen ten onrechte kosten voor opbaren overledenen

RTL Nieuws / Koen de Regt
2 uur geleden


[foto:© ANP Beeld ter illustratie.]

Verzorgings- en verpleegtehuizen rekenen regelmatig extra kosten als een overleden bewoner in zijn kamer opgebaard wordt. Tehuizen vragen geld aan de familie, terwijl ze voor de huur van de kamer ook geld van de overheid krijgen.

Dat blijkt uit onderzoek van de onderzoeksredactie van RTL Nieuws. De praktijk van de tehuizen is tegen de afspraken die eerder tussen consumentenorganisaties en de tehuizen zijn gemaakt.

'Komt regelmatig voor'

Uitvaartondernemingen DELA en Monuta herkennen deze praktijken. Véronique Klaassen, directeur uitvaartverzorging van DELA: "Ik hoor vooral van onze uitvaartverzorgers dat het met regelmaat gebeurt. Wij brengen het op allerlei manieren onder de aandacht van de verzorgingstehuizen, want we willen graag dat het stopt."

Hoeveel tehuizen dit doen, is niet bekend. Maar mensen die in de sector werken zeggen het allemaal 'regelmatig' tegen te komen.
Vergoeding leegstand

Sinds 1 januari 2009 krijgt een zorginstelling vanaf het moment dat iemand overlijdt, geld uit de Wet Langdurige Zorg. Die regeling is er zodat zorginstellingen eventuele kosten voor een leegstaande kamer op kunnen vangen. Toch vragen sommige tehuizen bedragen tussen de 80 en 100 euro per dag aan de familie voor de extra 'huur' van de kamer.

Brigitte kreeg extra rekening van 330 euro

Het overkwam Brigitte Striekwold. Haar schoonvader Bennie overleed vorig jaar zomer in het verzorgingstehuis Gertrudis in ’s Heerenberg. "De verpleging vroeg of mijn schoonvader op zijn eigen kamer zou blijven. We hebben gezegd dat we dat graag wilden als dat kon. En dat was geen probleem."

Maar als Brigitte en haar familie de volgende dag weer langs gaan ligt er ineens een rekening van 330 euro. Het verzorgingstehuis rekent extra kosten per dag dat iemand in de eigen kamer opgebaard ligt. "Je moet dan dus eigenlijk dubbel betalen", zegt Brigitte. "330 euro om opgebaard te liggen op je eigen kamer die je betaalt, vinden wij gewoon heel raar."

"Het verzorgingstehuis heeft niks aan gedaan aan laatste verzorging of wat dan ook. Dat hebben we allemaal zelf gedaan, samen met de uitvaartmaatschappij." Uiteindelijk heeft Brigitte toch de rekening betaald.

'Het zou verboden moeten worden'

Zelfstandig uitvaartondernemer Dennis Kremer vindt dat het rekenen van deze extra kosten verboden zou moeten worden: "Ik vind het misbruik maken van de situatie waarin die mensen zitten. Wij leveren de koeling en de airco. Ook doen wij de dagelijkse controle. Het enige wat ze doen is de kamer leveren en dat is al betaald." Kremer maakte al vaker mee dat zorginstellingen via hem de kosten probeerden te verhalen, maar daar is hij mee gestopt.

Zo snel mogelijk nieuwe cliënt in kamer

Azora is de overkoepelende zorginstelling van Gertrudis in ’s Heerenberg, waar Brigitte's schoonvader overleed. Bestuurder Hans Metzemaekers reageert: "Wij rekenen extra kosten aan nabestaanden om onze eigen kosten te dekken. De mutatiedagenvergoeding die we vanuit de Wet Langdurige Zorg krijgen is voor ons niet voldoende om zo’n leegstaande kamer te betalen."

Ook geeft Azora aan bewust een hoger bedrag te vragen om mensen te ontmoedigen familieleden op de kamer op te laten baren. Metzemaekers: "In verzorgingstehuis Gertrudis hebben we te maken met lange wachtlijsten en willen leegstaande kamers zo snel mogelijk beschikbaar maken voor nieuwe cliënten. Daarnaast merken we dat andere bewoners het niet altijd prettig vinden als er een overledene in hun buurt opgebaard ligt."


...................etc.
LOEP ME MAAR aub.
Nou, jeetje hoor. Wat goed dat je het aankaart zeg. :lol:

Nee dat wil ik niet, maar heeft niks met kosten te maken.

Gewoon in de koeling bij de uitvaart en daarna de oven in. Graag een dichte kist tot die tijd. Hoe mooi ik ook nog ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn uitvaartverzekering prima geregeld, als het goed is blijft er zelfs nog genoeg geld over voor nabestaande om op vakantie te gaan o.i.d.

Gewoon zo goedkoop mogelijk dus zonder koets, witte kist etc.
Wat en GROOT onrecht. Jeetje zeg. Als we jou ook niet hadden.

En verder wat Lucifer ook zegt:
Lucifer2018 schreef:
22-04-2019 11:45
Gewoon in de koeling bij de uitvaart en daarna de oven in. Graag een dichte kist tot die tijd. Hoe mooi ik ook nog ben.

Oh aanvulling: ik wil graag voor ik de koeling inga wel thuis zijn. Zodat mijn katten kunnen zien dat ik dood ben en niet zomaar weg ben en niet meer terugkom.
Toen mijn vader overleed in het verpleeghuis moest ook de kamer zo snel mogelijk leeg. Dat is best rot als je al vol verdriet zit maar ik vind het ook heel logisch.
Er staan mensen op een wachtlijst om in het verpleeghuis opgenomen te worden en die indicatie hebben ze niet voor niets.


En zeg nou zelf..zo gezellig is zo'n kamertje in het verpleeghuis ook niet. Wat is de toegevoegde waarde om iemand daar opgebaard te laten tegenover een kamertje in het rouwcentrum?
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
22-04-2019 12:00


En zeg nou zelf..zo gezellig is zo'n kamertje in het verpleeghuis ook niet. Wat is de toegevoegde waarde om iemand daar opgebaard te laten tegenover een kamertje in het rouwcentrum?
Ik vind het wel toegevoegde waarde hebben.
Mijn oma woonde met een aantal andere zeer oude mensen op een gang. Natuurlijk kwam er ook visite en familie en liep de verzorging in en uit, maar voor een groot deel van de tijd waren die mensen op elkaar aangewezen voor contact. Het is niet aan mij om te beoordelen of er diepe vriendschappen ontstonden, maar het waren zéker geen wildvreemde onbekenden voor elkaar. Tot iemand stierf. Dan hoorde je het te laat om nog afscheid te kunnen nemen, want hup-vlug-geld.

Ik heb bij de oma van mijn man gezien dat dat ook anders kan. Bij haar kwamen bewoners in de dagen na haar overlijden op de kamer afscheid nemen en was er een soort bewoners/personeel ritueel op het moment dat de kist het gebouw voor de uitvaart en begrafenis verliet. Daar stonden dus ook mensen die fysiek niet meer in staat waren het verzorgingshuis te verlaten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
22-04-2019 12:13
Ik vind het wel toegevoegde waarde hebben.
Mijn oma woonde met een aantal andere zeer oude mensen op een gang. Natuurlijk kwam er ook visite en familie en liep de verzorging in en uit, maar voor een groot deel van de tijd waren die mensen op elkaar aangewezen voor contact. Het is niet aan mij om te beoordelen of er diepe vriendschappen ontstonden, maar het waren zéker geen wildvreemde onbekenden voor elkaar. Tot iemand stierf. Dan hoorde je het te laat om nog afscheid te kunnen nemen, want hup-vlug-geld.

Ik heb bij de oma van mijn man gezien dat dat ook anders kan. Bij haar kwamen bewoners in de dagen na haar overlijden op de kamer afscheid nemen en was er een soort bewoners/personeel ritueel op het moment dat de kist het gebouw voor de uitvaart en begrafenis verliet. Daar stonden dus ook mensen die fysiek niet meer in staat waren het verzorgingshuis te verlaten.
Dan kost het je dus blijkbaar extra. Is dan toch prima.
feow schreef:
22-04-2019 12:13
Ik vind het wel toegevoegde waarde hebben.
Mijn oma woonde met een aantal andere zeer oude mensen op een gang. Natuurlijk kwam er ook visite en familie en liep de verzorging in en uit, maar voor een groot deel van de tijd waren die mensen op elkaar aangewezen voor contact. Het is niet aan mij om te beoordelen of er diepe vriendschappen ontstonden, maar het waren zéker geen wildvreemde onbekenden voor elkaar. Tot iemand stierf. Dan hoorde je het te laat om nog afscheid te kunnen nemen, want hup-vlug-geld.

Ik heb bij de oma van mijn man gezien dat dat ook anders kan. Bij haar kwamen bewoners in de dagen na haar overlijden op de kamer afscheid nemen en was er een soort bewoners/personeel ritueel op het moment dat de kist het gebouw voor de uitvaart en begrafenis verliet. Daar stonden dus ook mensen die fysiek niet meer in staat waren het verzorgingshuis te verlaten.

Dat snap ik ja. Bij mijn vader was het rouwcentrum heel handig naast het VPH.

Maar dan nog blijf ik bij wat ik in diezelfde post zei: Er staan mensen op een wachtlijst om in het verpleeghuis opgenomen te worden en die indicatie hebben ze niet voor niets.
Pipistrello schreef:
22-04-2019 12:00
En zeg nou zelf..zo gezellig is zo'n kamertje in het verpleeghuis ook niet. Wat is de toegevoegde waarde om iemand daar opgebaard te laten tegenover een kamertje in het rouwcentrum?
Mensen hebben daar soms jaren gewoond, dan kan het verpleeghuis echt als thuis zijn gaan voelen.
Ik werk zelf in een verpleegtehuis en bij ons moet ook de kamer na overlijden binnen een week worden leeggemaakt en opgeleverd. Inderdaad is dat snel, maar net wat iemand hier al schreef staan er weer andere mensen op de wachtlijst voor zo snel mogelijke opname. Wat het extra betalen betreft bij opbaring op de kamer, zou ik het niet weten hoe dat geregeld is.
Als er gewoon voor die maand huur betaald was, dan vind ik het absurd dat er nog 'n rekening bovenop komt, terwijl de verzorging de overledene niet meer dagelijks hoeft te wassen, geen luiers hoeft te verschonen en geen eten hoeft te geven.
Ik laat het helemaal aan mijn nabestaanden om dat te beslissen. Het is hun rouwverwerking dus zij moeten doen wat goed voelt.
Haasjehop schreef:
22-04-2019 12:51
Mensen hebben daar soms jaren gewoond, dan kan het verpleeghuis echt als thuis zijn gaan voelen.
Dat kan goed. Maar hoe hard het ook klinkt, je houdt een plek bezet voor een ander dringende opname.

Extra betalen vind ik zowel terecht als onterecht. Terecht, vanwege de plek die je bezet houdt. Onterecht, als er toch al betaald is voor die maand.
anoniem_370063 wijzigde dit bericht op 22-04-2019 13:08
0.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-04-2019 12:59
Als er gewoon voor die maand huur betaald was, dan vind ik het absurd dat er nog 'n rekening bovenop komt, terwijl de verzorging de overledene niet meer dagelijks hoeft te wassen, geen luiers hoeft te verschonen en geen eten hoeft te geven.
Is dat zo dat je per maand betaald? Geen idee.
Maar als dat zo is mag een tehuis toch helemaal niet eisen dat de kamer binnen een week leeg is. In ieder geval niet als de maand nog niet om is.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Gatti schreef:
22-04-2019 13:06
Is dat zo dat je per maand betaald? Geen idee.
Maar als dat zo is mag een tehuis toch helemaal niet eisen dat de kamer binnen een week leeg is. In ieder geval niet als de maand nog niet om is.
Ik weet ook niet hoe dat geregeld is hoor, maar als daar gewoon maandelijks geld naartoe gaat, dan zou het andersom ook zo moeten zijn dat er voor 14 dagen teruggestort wordt als de huurder halverwege de maand overlijdt.
Pipistrello schreef:
22-04-2019 12:18
Dat snap ik ja. Bij mijn vader was het rouwcentrum heel handig naast het VPH.

Maar dan nog blijf ik bij wat ik in diezelfde post zei: Er staan mensen op een wachtlijst om in het verpleeghuis opgenomen te worden en die indicatie hebben ze niet voor niets.
Oh jij haalt de dag van overlijden direct heel de kamer leeg?
Pipistrello schreef:
22-04-2019 12:18
Dat snap ik ja. Bij mijn vader was het rouwcentrum heel handig naast het VPH.

Maar dan nog blijf ik bij wat ik in diezelfde post zei: Er staan mensen op een wachtlijst om in het verpleeghuis opgenomen te worden en die indicatie hebben ze niet voor niets.
Dan moeten ze die verzorgingstehuizen niet allemaal afbreken, maar juist zorgen dat elk dorp een eigen voorziening heeft zodat er voldoende ruimte is voor nieuwe bewoners.
Volgens mij betaal je niet per maand hoor.
Ik heb in mijn omgeving al verschillende keren gehoord dat mensen binnen een week zo'n kamer moeten leeghalen en dat is zwaar hoor. Hoezeer ik ook begrip heb voor mensen die op de wachtlijst staan en snel een plekje nodig hebben, vind ik het ook iets koel en berekenends hebben. Alsof er geen mens overleden is die iemands dierbare was, maar een mens die als dode alleen maar een kostenpost is en zo snel mogelijk plaats moet maken voor de volgende.
Ikzegookwat schreef:
22-04-2019 13:26
Ik heb in mijn omgeving al verschillende keren gehoord dat mensen binnen een week zo'n kamer moeten leeghalen en dat is zwaar hoor. Hoezeer ik ook begrip heb voor mensen die op de wachtlijst staan en snel een plekje nodig hebben, vind ik het ook iets koel en berekenends hebben. Alsof er geen mens overleden is die iemands dierbare was, maar een mens die als dode alleen maar een kostenpost is en zo snel mogelijk plaats moet maken voor de volgende.

En dat is vaak na schrijnende situaties en een mega lange wachtlijst..aangezien er bijna geen verpleegtehuizen meer zijn.

In een ziekenhuis ( het is een tijdelijk zorghuis en geen eigen woning, al voelt dat misschien wel zo) word ook meteen zo'n kamer weer gebruikt. Het is een zorgfaciliteit.

Ik vind er niks berekenends aan. Het is gewoon heel erg nodig. Helaas.

Hoe vervelend het ook is.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 22-04-2019 13:33
7.43% gewijzigd
sam1968 schreef:
22-04-2019 13:14
Oh jij haalt de dag van overlijden direct heel de kamer leeg?

Mijn vader is op een zondag overleden.
De dag erna hebben mijn man en zwager de kamer leeg gehaald terwijl wij de uitvaart aan het organiseren waren.
Gatti schreef:
22-04-2019 13:06
Is dat zo dat je per maand betaald? Geen idee.
Maar als dat zo is mag een tehuis toch helemaal niet eisen dat de kamer binnen een week leeg is. In ieder geval niet als de maand nog niet om is.

Een verpleeghuis wordt betaald door de overheid. Bewoners betalen naar draagkracht een eigen bijdrage. Je betaalt dus geen huur oid.
Lucifer2018 schreef:
22-04-2019 13:31
En dat is vaak na schrijnende situaties aan gezien er bijna geen verpleegtehuizen meer zijn. In een ziekenhuis ( ja want dat is het een zorghuis en geen eigen woning) word meteen zo'n kamer weer gebruikt.
Ik vind er niks berekenends aan. Het is gewoon heel erg nodig.

Hoe vervelend het ook is.
Moeten ze daar wat aan doen. Hier hebben ze verzorgingstehuizen gesloten terwijl er zeker genoeg aanbod van zieke/demente ouderen was.
redbulletje schreef:
22-04-2019 13:34
Moeten ze daar wat aan doen. Hier hebben ze verzorgingstehuizen gesloten terwijl er zeker genoeg aanbod van zieke/demente ouderen was.
Tja. Zo werkt het niet. Iets met bezuinigingen en de politiek. Misschien anders gaan stemmen.

En trouwens vroeger ( toen ik er werkte zo'n 25 jaar geleden) ook wachtlijsten. En moest de kamer leeg binnen een week. Wat Puss zegt, het is geen eigen woning en je betaald geen huur.

Het is een zorgfaciliteit.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
22-04-2019 12:57
Ik werk zelf in een verpleegtehuis en bij ons moet ook de kamer na overlijden binnen een week worden leeggemaakt en opgeleverd. Inderdaad is dat snel, maar net wat iemand hier al schreef staan er weer andere mensen op de wachtlijst voor zo snel mogelijke opname. Wat het extra betalen betreft bij opbaring op de kamer, zou ik het niet weten hoe dat geregeld is.
Als de algemeen ( wettelijke ?) termijn 7 dagen is ( waarvoor de instelling dus al huur ontvangt), zou iemand er dus best 5 dagen zonder extra kosten opgebaard kunnen liggen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven