Bijna 8,5 uur per dag tv kijken, internetten en krant lezen

25-04-2019 14:25 35 berichten
Zie net een onderzoek in het Parool waarin staat dat de gemiddelde Nederlander 8 uur en 23 minuten per dag besteedt aan tv kijken, netflixen, internetten, radio luisteren, whatsappen, gamen en krant lezen en zo. Kortom: aan media-gebruik. Gemiddeld.

Hoe kan dit? Er zit maar 24 uur in een dag en ik ga er even vanuit dat de meeste mensen sowieso ongeveer 8 uur in bed liggen en 8 uur per dag werken. Nou begrijp ik dat appen en tv kijken tegelijk dubbel telt en terwijl je naar de radio luistert kun je bijvoorbeeld ook een auto besturen. Maar toch. Wat bizar veel tijd!

https://www.parool.nl/kunst-en-media/de ... ~a4626549/
En dan moet je bedenken dat veel mensen ook voor hun werk nog voor een beeldscherm zitten. Dus eigenlijk ben je gewoon de godganse dag naar een schermpje aan het turen. Dat kan nooit goed zijn. :-[
Alle reacties Link kopieren
Ik neem dit soort onderzoeken altijd met een korreltje zout. Neem de zin:
Media-multitasking scoort dubbel: appen terwijl je met een half oog naar de televisie kijkt.
Dus als de vraagstelling is: appt u wel eens tijden het tv kijken? En je vult "ja" in, en dat je 2 uur per dag tv kijkt, hoppa, dan is je schermtijd al 4 uur per dag.
Zo kan ik ook optellen ja...
Iedere dag bijvoorbeeld een uur radio luisteren in de auto telt ook mee, dat zou ik niet bepaald onder schermtijd rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Mwa, ik denk dat het in de praktijk meevalt, want 2 uur internetten tijdens het tv-kijken telt dus voor 2 uur internetten en 2 uur tv kijken. Ja, zo krijg je grote getallen die niet terecht zijn.

Op mijn werk luister ik radio, dus dat is al weer 8 uur per dag, in de auto en thuis staat hij ook vaak aan. Dus je komt zo aan 10 uur per dag. En als ik tv-kijk, zit ik ook vaak op het internet, eread of ben iets anders aan het doen. Dus dan zou ik de helft van de dag met media/beeldschermen bezig zijn.

Het zou een reëler onderzoek zijn, als ze die 2 uur tv + internet gewoon als 2 uur zouden tellen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb een iphone en daar kan je tegenwoordig je schermgebruik op bijhouden.

Ik haal zeker 4 uur per dag o_o

En dan doe ik voor mijn gevoel helemaal niet veel. ‘s morgens nieuws lezen, whatsappjes lezen en schrijven, in pauze en de avond wat fora scrollen. Af en toe informatie opzoeken.

Wel gebruik ik ook dagelijks zeker een half uurtje de telefoon om te navigeren, dat telt ie ook mee. Het gaat ongemerkt heel hard.

Geen tv of andere media hier. Ik kan me voorstellen dat je makkelijk 6-8 uur per dag haalt als je ook nog radio luistert in de auto bijvoorbeeld en in de avond een filmpje kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Compleet zinloos onderzoek dus met als doel wat opzienbarende cijfertjes vissen voor extra clicks.
Alle reacties Link kopieren
HKr schreef:
25-04-2019 14:44
Compleet zinloos onderzoek dus met als doel wat opzienbarende cijfertjes vissen voor extra clicks.
Volledig eens. En daarbij, wat nu? Wat moeten we met die informatie?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Toch tikt het snel aan hoor. Uurtje in de auto de radio aan, idem op de terugweg is al 2 uur. Krant lezen half uur, email en app checken half uur. 2 of 3 uur tv/netflix kijken, ff ontspannen en een suf spelletje doen. Muziekje tijdens het koken... Zit je zo aan de 7 uur en dat is op een werkdag. Komen daar de gamers bij die de hele zaterdag zitten te spelen tikt het aan. Of lekker ff een luisterboekje op. Ook muziek telt mee dus de zondag lui op de bank met boek en muziekje telt al snel 4 uur dubbel al je een e reader gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op een werkdag al op 5 a 6 uur, nog voor ik thuis ben van het werk. Daarom zegt dat onderzoek ook zo weinig. En dat is puur muziek.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik heb net mn schermtijd eens bekeken, afgelopen 7 dagen 8,15 uur per dag gemiddeld. Snap ik ook wel, ik kijk er in de ochtend al YouTube op, heb m open als ik naar werk loop voor Pokemon go. In trein Facebook en instagram ik, ik kijk nog wat Netflix in bed. App de hele dag random tussendoor..

Tja
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Ik ben daarom ook heel erg tegen "schermtijd" Als je vroeger een plaatje opzette, een boek las of een bordspelletje deed was je als kind net zo lang bezig Een aantal ouders van nu zien schermtijd als iets heel speciaals en een duivels ding. Wat is het verschil tussen een cd'tje draaien of spotify. Het ene heet schermtijd het andere is lekker bezig zijn.
Tegenwoordig vinden heel veel normale bezigheden nou eenmaal via "scherm' plaats Ik moet de eerste ouder nog tegenkomen waarvan een kind niet langer dan 2 uur een boek mag lezen. Maar owee als het via een scherm is.
Alle reacties Link kopieren
ik zit voor mijn werk al 8 uur per dag online, dus ik haal dat makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
25-04-2019 15:12
Ik ben daarom ook heel erg tegen "schermtijd" Als je vroeger een plaatje opzette, een boek las of een bordspelletje deed was je als kind net zo lang bezig Een aantal ouders van nu zien schermtijd als iets heel speciaals en een duivels ding. Wat is het verschil tussen een cd'tje draaien of spotify. Het ene heet schermtijd het andere is lekker bezig zijn.
Tegenwoordig vinden heel veel normale bezigheden nou eenmaal via "scherm' plaats Ik moet de eerste ouder nog tegenkomen waarvan een kind niet langer dan 2 uur een boek mag lezen. Maar owee als het via een scherm is.
Dat is dan ook vaak niet goed, want kind moet spelen, bij voorkeur buiten. :nut:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
HKr schreef:
25-04-2019 14:44
Compleet zinloos onderzoek dus met als doel wat opzienbarende cijfertjes vissen voor extra clicks.
Zinloos weet ik niet, maar het is volgens mij wel een redelijk series onderzoek. Dit is de derde keer dat het gehouden is. Zie hier de bron van het onderzoek zelf: https://www.mediatijd.nl/
@nina1966
Omdat een beeldscherm veel vermoeiender is voor je ogen. Vanwege het blauwe licht, het constante zoeken wat je doet met je ogen, en we schijnen ook minder te knipperen als we naar een scherm kijken, waardoor je droge ogen krijgt.
En ik geloof ook best dat, met de komst van smartphones en tablets, het heel slecht is voor onze zithouding. Als je ziet hoe mensen voorovergebogen naar hun telefoons turen, ik geloof nooit dat dat goed kan zijn voor je nek.
florence13 schreef:
25-04-2019 15:14
ik zit voor mijn werk al 8 uur per dag online, dus ik haal dat makkelijk.
Dat telt niet mee. Behalve als je 8 uur per dag online radio luistert of privé zit te e-mailen of zo.
Zanahoria schreef:
25-04-2019 14:34
Ik neem dit soort onderzoeken altijd met een korreltje zout. Neem de zin:
Media-multitasking scoort dubbel: appen terwijl je met een half oog naar de televisie kijkt.
Dus als de vraagstelling is: appt u wel eens tijden het tv kijken? En je vult "ja" in, en dat je 2 uur per dag tv kijkt, hoppa, dan is je schermtijd al 4 uur per dag.
Zo kan ik ook optellen ja...
Iedere dag bijvoorbeeld een uur radio luisteren in de auto telt ook mee, dat zou ik niet bepaald onder schermtijd rekenen.
De onderzoeksgroep moest per 10 minuten bijhouden wat ze deden. En het gaat dus niet alleen om schermtijd, maar om media-gebruik in het algemeen. Vandaar dat een uur radio luisteren in de auto ook meetelt.
Alle reacties Link kopieren
Als de radio aanstaat op je werk heb je al 8 uur. :biggrin:

Makkelijk tellen zo.

Ik zet een filmpje op als ik het huishouden doe of aan het koken ben, hoppa, weer een paar uur erbij.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Jest schreef:
25-04-2019 15:35
Dat telt niet mee. Behalve als je 8 uur per dag online radio luistert of privé zit te e-mailen of zo.

En juist daarom vind ik het zinloos. Want wat willen ze er nou mee? Wat moeten wij met die informatie? Wat leert ons dit, dat wij al dan niet meer netflixen of minder muziek luisteren tijdens werk?

Ze geven aan dit te doen om trends te volgen, maar ik vind de trends die ze volgen verder vrij inhoudloos.
doornroosje9 schreef:
25-04-2019 15:47
Als de radio aanstaat op je werk heb je al 8 uur. :biggrin:

Makkelijk tellen zo.

Ik zet een filmpje op als ik het huishouden doe of aan het koken ben, hoppa, weer een paar uur erbij.


Maar dat laatste klopt toch ook? Ook al zet je het op terwijl je aan het koken bent, dan ben je toch bezig met mediagebruik?
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
25-04-2019 15:54
Maar dat laatste klopt toch ook? Ook al zet je het op terwijl je aan het koken bent, dan ben je toch bezig met mediagebruik?
Tuurlijk, maar zo'n onderzoek zegt toch niets dan.

In veel bedrijven staat de radio de hele dag aan, dus al die mensen komen al aan 8u op een dag.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
25-04-2019 15:54
Maar dat laatste klopt toch ook? Ook al zet je het op terwijl je aan het koken bent, dan ben je toch bezig met mediagebruik?
Maar het wordt gebracht of we 8 uur per dag alleen maar tv-kijen of zo. Terwijl je heel vaak ook andere dingen erbij doen. Het klinkt als heel ernstig in de eerste situatie, want tv-kijken enzo wordt toch vaak als niet zinvol gezien. Dus ohoh, er wordt zoveel tijd verspild aan mediagebruik. Terwijl de realiteit anders is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
8,5 uur is nogal veel maar ik zit toch best vaak achter een beeldscherm gedurende de dag. Als ik op sta kijk ik meestal even of ik meldingen heb. Als ik me klaar gemaakt heb en gegeten en ik heb nog tijd over ga ik het nieuws lezen op nu.nl of iets anders doen. In de pauze van m'n werk kijk ik weer even op m'n telefoon en bij thuiskomst kijk ik vaak series en doe andere dingen online. En tijdens mijn werk staat er vaak wel een radio of iets dergelijks aan voor de muziek.

Kan trouwens ook prima zonder want op vakantie kijk ik alleen in de ochtend even en savonds als het al te laat is om nog iets te ondernemen maar te vroeg om te gaan slapen.

Misschien kom ik stiekum onopgemerkt aardig in de buurt van de 8,5 uur.
dianaf schreef:
25-04-2019 17:00
Maar het wordt gebracht of we 8 uur per dag alleen maar tv-kijen of zo. Terwijl je heel vaak ook andere dingen erbij doen. Het klinkt als heel ernstig in de eerste situatie, want tv-kijken enzo wordt toch vaak als niet zinvol gezien. Dus ohoh, er wordt zoveel tijd verspild aan mediagebruik. Terwijl de realiteit anders is.
Ik vind 2 uur en 44 minuten tv kijken per dag ook best veel.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
25-04-2019 15:34
@nina1966
Omdat een beeldscherm veel vermoeiender is voor je ogen. Vanwege het blauwe licht, het constante zoeken wat je doet met je ogen, en we schijnen ook minder te knipperen als we naar een scherm kijken, waardoor je droge ogen krijgt.
En ik geloof ook best dat, met de komst van smartphones en tablets, het heel slecht is voor onze zithouding. Als je ziet hoe mensen voorovergebogen naar hun telefoons turen, ik geloof nooit dat dat goed kan zijn voor je nek.
Dus jij luistert muziek al turend naar je beeldscherm :D En wat is het verschil tussen een tablet en tv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven