Bagage gered, mede reizigers dood

11-05-2019 11:36 145 berichten
Ik zat echt te gillen toen ik dit las. En daarna nadenken: wat zou ik doen?
Ik hoop niet dit gedrag.
Ik heb zelf wel alle papieren in een jaszak of op mijn lichaam omdat dit een angstscenario is
(Een soort nachtmerrie idee dat omdat ik getint ben ik in een illegale stroom terecht zou kunnen komen anders of ander onheil).
Aan de andere kant: je zou maar zoals die man daarachter met je rolkoffertje op beeld staan terwijl de mensen achter je verbranden, wat een schandaal.
Wat vinden jullie hiervan?

Uit het parool van vandaag over de vliegramp bij Moskou van afgelopen maandag:

De ramp begin deze week kostte 41 van de 78 inzittenden het leven.


De splinternieuwe Sukhoi Superjet kwam na twee eerdere pogingen tijdens de derde landing hard met de staart op de baan terecht, waarna ogenschijnlijk de brandstoftanks scheurden en het achterste deel van het toestel vlam vatte.

15 seconden nadat het toestel tot stilstand kwam, werd de eerst voordeur geopend, waarna de evacuatieglijbaan automatisch werd opgeblazen. Tien seconden later volgde de tegenoverliggende deur. 70 seconden later verliet de laatste – levende – inzittende het toestel.

Rolkoffertjes
Op video’s van de evacuatie is te zien dat meerdere reizigers hun bagage hebben meegenomen – tot rolkoffertjes toe. Op een Instavideo is een passagier te zien die op de landingsbaan zijn koffer inspecteert terwijl achter hem 43 medereizigers omkomen in de rook en de vlammen

Het gangpad van de Superjet is, zoals bij de meeste vliegtuigen, niet breed genoeg om te passeren. Dat betekent dat reizigers van de achterste rijen hebben moeten wachten tot hun medepassagiers de bagagebakken openden en hun koffers met zich meezeulden.

Bagagemanie
De bagagemanie is van alle tijden. Op een smartphonefilmpje dat in 2016 werd gemaakt in een Boeing 777 van Emirates, die na de landing in Dubai in brand vloog, is te zien dat paniekerige passagiers de bagagebakken openen, koffers over de hoofden van medepassagiers tillen terwijl de cabine zich met rook vult.

Hetzelfde gebeurde een jaar eerder bij een vergelijkbare incident met een ‘triple seven’ van British Airways in Las Vegas en in 2013 bij een vliegramp in San Francisco. In 2008, bij de crash van een 777 van BA op Heathrow, ging een passagier zelfs terug het vliegtuig in om zijn bagage op te halen.

Bij een evacuatieproef van de Amerikaanse veiligheidsdienst NTSB uit 2000 probeerde de helft van de proefpersonen bagage mee te nemen bij een evacuatie. Een enkeling was zelfs bereid daartoe tegen de stroom mensen in naar zijn koffer te lopen.

Levensbedreigend
Vorig jaar erkende 39 procent van de ondervraagden bij een enquête van de Britse Aeronautical Society dat ze bij een levensbedreigende evacuatie bezittingen zullen meenemen, ook als hun dat expliciet wordt verboden.

In Groot-Brittannië is dat gedrag nu strafbaar. Easa, de Europese veiligheidsdienst, scherpte vorig jaar de voorwaarden voor training van de cabinebemanning aan. En de Australische luchtvaartautoriteiten opperen dat bagagebakken automatisch op slot moeten als het licht voor riemen-vast brandt.


Alle reacties Link kopieren
OMG, ik word hier echt verdrietig van.
Alle reacties Link kopieren
Wtf, wat bezielt die mensen zeg.
Alle reacties Link kopieren
Pure paniek volgens mij. Makkelijk oordelen als je zelf niet in zo'n situatie hebt gezeten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik werd er ook niet goed van toen ik dit hoorde.
Maar bedacht me dat mensen misschien juist in paniek op de routine terugvallen en dat is nu eenmaal dat je bagage mee moet. Geen idee of het dat is maar ik kan me niet voorstellen dat een rationeel denkend mens dat zou doen normaal gesproken.
Luiken op slot en goed bij de instructie vertellen geen bagage mee te nemen in een noodgeval helpt misschien.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Kijk de aflevering " Iederëen had het erover'" van Art Rooijakkers eens terug over de vliegramp van Turkish airlines. Daar praten overlevenden en dan zal je horen dat men de raarste dingen doet in zo'n geval en niet omdat iemand raar is maar gewoon door wat hem/haar overkomen is
Wat een bizar gedrag in zo een situatie. Ik weet niet wat ik zou doen en hoop het nooit te weten te komen, maar ik zou het verschrikkelijk vinden als ik in paniek op wwg naar een uitgang ben ben en iemand voor mij staat te stuntelen met zijn bagage. Lekker belangrijk!
Alle reacties Link kopieren
Het bevestigt mijn idee over hoe diep empathie bij de mens werkelijk zit: namelijk altijd ondieper dan eigen belang. Zwerfhondjes trekken tranen zolang het geen enkel eigenbelang hindert. En zo ook de rest: natuur, dieren, planten, de hele fff planeet, het interesseert iedereen en niemand. Elk eigenbelang gaat voor.

De suggestie om alles automatisch op slot te gooien zodat er geen keuzes zijn, is de enige effectieve.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de video’s vanuit het vliegtuig gezien, het was echt een heftige brand. Onbegrijpelijk dat men hun bagage heeft gepakt, in plaats van mensen helpen en erdoor laten. :confused:
¡Apagando las luces!
Nouschi schreef:
11-05-2019 11:40
Pure paniek volgens mij. Makkelijk oordelen als je zelf niet in zo'n situatie hebt gezeten.

Juist, dat volgens mij kan je wel weglaten.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat ik in een levensbedreigende situatie zou doen. We kunnen nu wel oordelen over die persoon, het is voor ons nu raar, maar wat zouden we zelf doen in zo’n situatie?
truusperenat schreef:
11-05-2019 11:41
Kijk de aflevering " Iederëen had het erover'" van Art Rooijakkers eens terug over de vliegramp van Turkish airlines. Daar praten overlevenden en dan zal je horen dat men de raarste dingen doet in zo'n geval en niet omdat iemand raar is maar gewoon door wat hem/haar overkomen is

Precies. Ik heb deze aflevering niet gezien, maar wel eerder twee zussen die ook aan boord zaten. Een van de twee deed de raarste dingen, puur door de shock.
Ik heb dat Dubaifilmpje gezien in een ander topic laatst. Zelf houd ik mijn handtas, met belangrijke papieren, portemonnee en telefoon, altijd bij me, onder de stoel voor me. Mocht het ooit tot een evacuatie komen dan neem ik die wel mee. De rest boeit me niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Dit moet strafbaar worden.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
11-05-2019 11:40
Pure paniek volgens mij. Makkelijk oordelen als je zelf niet in zo'n situatie hebt gezeten.
Dit.
En vanuit je luie stoel is het makkelijk bedenken dat jij adequaat en rationeel zult handelen in zo'n situatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Vreselijk :(
Toch is het ook makkelijk oordelen als je er zelf niet bij was of ooit in zo´n situatie hebt gezeten.

Bagage bakken op sluit bij riemen-vast had overigens in dit geval geen verschil gemaakt denk ik? Want er is geland, dus de riemen-vast lampjes waren vast uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd belangrijke zaken altijd in mijn tas, zodat een eventuele koffer onbelangrijk wordt. Ik hoop dat ik me dat in zo’n situatie zal herinneren.

Maar inderdaad, je weet niet waarom mensen handelen zoals ze doen. Alleen goed getraind heb je de beste kans dat je in een rampscenario alleen maar verstandige dingen doet, en dan nog.

En stel dat je uit automatisme toch die koffer pakt, en later hoort wat de consequenties van (mede) jouw gedrag zijn geweest. Ik weet niet of ik daarmee zou kunnen leven.
Alle reacties Link kopieren
Sooofff schreef:
11-05-2019 11:44
Dit moet strafbaar worden.
Ik denk dat het beste is als die kleppen dicht blijven.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
11-05-2019 11:47
Bagage bakken op sluit bij riemen-vast had overigens in dit geval geen verschil gemaakt denk ik? Want er is geland, dus de riemen-vast lampjes waren vast uit.
De lampjes moet handmatig uitgeschakeld worden, en dat gebeurt vaak pas aan de gate als het toestel veilig stilstaat. Ik kan me niet voorstellen dat men daar aandacht aan heeft besteed in deze situatie.
Nummer*Zoveel schreef:
11-05-2019 11:48
Ik houd belangrijke zaken altijd in mijn tas, zodat een eventuele koffer onbelangrijk wordt. Ik hoop dat ik me dat in zo’n situatie zal herinneren.

Maar inderdaad, je weet niet waarom mensen handelen zoals ze doen. Alleen goed getraind heb je de beste kans dat je in een rampscenario alleen maar verstandige dingen doet, en dan nog.

En stel dat je uit automatisme toch die koffer pakt, en later hoort wat de consequenties van (mede) jouw gedrag zijn geweest. Ik weet niet of ik daarmee zou kunnen leven.

Nou inderdaad. Net of mensen expres andere mensen laten verbranden. Wat een idioterie om dit op empathie te gooien.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee wat ik zou doen, mss ook mijn handtas nemen. Ik zou niet eens kunnen nadenken, vrees ik. Paniek dus.

Duidelijk zeggen dat je geen bagage mag meenemen bij een noodgeval, zou mss kunnen helpen?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
11-05-2019 11:49
Ik denk dat het beste is als die kleppen dicht blijven.
Ja, dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn, dat de bagagevakken tijdens start en landing automatisch vergrendeld worden en alleen na een handmatige handeling weer geopend kunnen worden.

Aan de andere kant zou dat natuurlijk wel weer voor technische problemen en daarmee vertragingen kunnen zorgen op al die vele vluchten die wel goed gaan.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
11-05-2019 11:50
Geen idee wat ik zou doen, mss ook mijn handtas nemen. Ik zou niet eens kunnen nadenken, vrees ik. Paniek dus.

Duidelijk zeggen dat je geen bagage mag meenemen bij een noodgeval, zou mss kunnen helpen?
Dit wordt standaard meegenomen in het veiligheidspraatje voor de vlucht begint.
Ik zou er denk ik gewoon vandoor gaan, zonder mijn bagage. Maar ook zonder te kijken of ik iemand zou kunnen helpen eruit te komen. In pure paniek doen mensen gekke dingen en niemand weet vooraf hoe ze gaan reageren. Misschien zou ik wel blijven zitten, verstijfd. Je weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
Die bagagerekken dicht houden maakt de situatie mss nog erger, omdat mensen dan alsnog gaan proberen ze open te krijgen en dus juist het gangpad blijven blokkeren.
Nu liepen ze iig door zodra ze hun bagage hadden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven