Ufo, meteoor.. lichtjes in de lucht.

25-05-2019 01:57 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand het ook gezien? Ufo meldpunt staat er vol mee, NASA heeft gereageerd dat het gewoon puin is. Maar het is gezien door Engeland, Nederland, \Duitsland maar ook Italie. Het was een soort snoer van lichtjes. Mensen beschrijven het als een trein van lichtjes, 200 bolletjes achter elkaar, bolletjes van voren groter dan van achter in de staart etc. Twitter begint aardig vol te lopen met deze berichten.
Het was een bizar gezicht. In de eerste instantie dacht ik aan de staart van een meteoor maar het bleef veel te lang zichtbaar en maakte ook niet die boog wat vallende sterren normaal wel doen. Het ging ook langzamer. Volgens iemand in Engeland én in Duitslang veranderde de snelheid van de bolletjestrein.
Bizar iig. Ben benieuwd wat het geweest is. Afbeelding
anoniem_170687 wijzigde dit bericht op 25-05-2019 02:01
5.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
overig/wie-zag-dit-net-ook-zeg-me-dat-i ... ges/443138
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Met dank aan zazameneade en in het andere topic.

https://m.youtube.com/watch?feature=you ... 2XPjOs5qYQ
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Die Elon Musk toch, zet de hele wereld op z'n kop.
Alle reacties Link kopieren
Mag dit wel?
Iemand met een drone mag niet zomaar ergens vliegen, iemand met een 'bakkie' mag niet zomaar zenden. Het ziet wel leuk uit, maar wat kan of doet het nog meer? Is het er ook overdag?


https://m.youtube.com/watch?feature=you ... 2XPjOs5qYQ
LOEP ME MAAR aub.
Je hebt wel de pest aan astronomie als je zoiets lanceert. Ben je als astronoom net bezig aan een observatie, komt er zoiets door je beeld gefietst.
Zit niks anders op dan ook waarnemingen vanuit de ruimte te gaan doen. Ik hoop dat Musk dan gaat meebetalen.
Vast een stel meteorieten die op dezelfde hoogte verbranden oid.
Voor alle duidelijkheid, dit waren dus pas de eerste 60 satellieten hè. Bedoeling is dat het er uiteindelijk een stuk of 12.000 worden. o_o
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
25-05-2019 12:23
Voor alle duidelijkheid, dit waren dus pas de eerste 60 satellieten hè. Bedoeling is dat het er uiteindelijk een stuk of 12.000 worden. o_o

Ja, en dat worden lange lichttreintjes aan de nachtelijke hemel!
Dit is de webcast van de lancering gisteren, van Space X zelf. Vooral het begin oogt wel érg gelikt, maar in de laatste minuten zie je hoe de satellieten de ruimte ingaan en loskomen. Op minuut 14 is de lancering vanaf de aarde te zien.
Ik blijf het spannend en ontroerend vinden, zo'n moment.
https://www.spacex.com/webcast
nounou
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
25-05-2019 12:23
Voor alle duidelijkheid, dit waren dus pas de eerste 60 satellieten hè. Bedoeling is dat het er uiteindelijk een stuk of 12.000 worden. o_o

Dat is niet te hopen.

Is dat allemaal wel veilig? Kunnen er geen botsingen ontstaan omdat ze oncontroleerbaar zouden zijn, waardoor er puin in het luchtruim komt. Zit er ook iets van spionage-gedoe tussen?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet ontroerend en ook geen spannend moment.

SpaceX lanceert eerste zestig satellieten voor project Starlink https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/25/sp ... k-a3961562

SpaceX lanceert eerste zestig satellieten voor project Starlink

De satellieten waren in de nacht van vrijdag op zaterdag boven Nederland te zien als een streep van lichtjes.

Steven Musch

25 mei 2019 om 10:00

[foto]

SpaceX heeft vrijdagochtend de eerste zestig satellieten gelanceerd voor het ruimte-internetproject Starlink. Dat meldt het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf van Tesla-baas Elon Musk. Doel van het project is om een netwerk van 12.000 satellieten in een baan om de aarde te brengen om breedbandinternet vanuit de ruimte aan te bieden.

De satellieten waren in de nacht van vrijdag op zaterdag rond 1.00 uur te zien boven Nederland als een soort streep van lichtjes. Satelliettracker Marco Langbroek legde het verschijnsel vast op video.

[tweets]

[video]

Vrijdagochtend lanceerde het bedrijf een Falcon 9-raket met de zestig satellieten vanaf de militaire lanceerbasis Cape Carnaval in het oosten van Florida. De lancering was al twee keer uitgesteld, maar kon deze keer wel doorgaan.

Nog twaalf lanceringen

SpaceX wil met zijn Starlink-netwerk gaan concurreren met bestaande internet-netwerken. Om internet te kunnen aanbieden moet het bedrijf nog zes keer zestig satellieten de ruimte in sturen. Voor wereldwijde dekking zijn nog zo’n twaalf lanceringen nodig.

Met het project hoopt Musk genoeg geld binnen te halen om zijn andere ruimtevaartambities te kunnen financieren.
Zo wil Musk als eerste een bemande vlucht naar Mars sturen en wil hij een kolonie op de rode planeet stichten.

Overigens is Musk niet de enige met dergelijke ambities, ook Amazon wil een netwerk van zo’n 3.200 satellieten in een baan om de aarde brengen met het ‘Project Kuiper’, genoemd naar de Nederlands-Amerikaanse astronoom Gerard Kuiper. Ook Amazon-oprichter Jeff Bezos, de rijkste man op aarde, heeft ambitieuze ruimteplannen met zijn bedrijf Blue Origin.
LOEP ME MAAR aub.
Oh wat grappig, gisteren zat ik rond negenen in de bus (Haarlem0 en toen zag ik dit dus. Het was nog licht en het leek inderdaad op een komeet... een soort brandende staart. Best leuk om te zien. Ik heb het geprobeerd te filmen, maar uiteraard was er niets te zien. Er ging inderdaad ook door mijn hoofd dat het een komeet kon zijn of een vliegtuig heel erg hoog in de brand. Beide ideeën eigenlijk afgeschud als "onmogelijk".

Geen idee wat het was dus en toen ik de bus uitkwam was ik het alweer vergeten. Maar leuk dat ik nu weet wat het was.
Met zoveel communicatiesatellieten lijkt het wel of de aarde een eigen zenuwstelsel krijgt, met mensen als zenuwknopen.
Ik zit al aan kunstmatige intelligentie te denken, de aarde met een bewustzijn.
aviv_13 schreef:
25-05-2019 15:42
Met zoveel communicatiesatellieten lijkt het wel of de aarde een eigen zenuwstelsel krijgt, met mensen als zenuwknopen.
Ik zit al aan kunstmatige intelligentie te denken, de aarde met een bewustzijn.

Het is een grote puinzooi daarboven. :(

http://stuffin.space
Toch doet me het aan het plaatje in dit artikel denken:

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/05/la ... 54-a495195
Alle reacties Link kopieren
aviv_13 schreef:
25-05-2019 17:35
Toch doet me het aan het plaatje in dit artikel denken:

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/05/la ... 54-a495195

Kan het niet lezen, mijn quotum 'gratis te lezen' is op. Gaat het over gliacellen?
Had je deze associatie?

Afbeelding

RikM, wat een zooi, inderdaad (en nog moeilijker op te ruimen dan het plastic in de oceanen) maar toch een prachtig beeld, ook bij het uitzoomen. Is echt elk stuk met zijn baan zo precies geïdentificeerd?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-05-2019 18:25
..............

RikM, wat een zooi, inderdaad (en nog moeilijker op te ruimen dan het plastic in de oceanen) maar toch een prachtig beeld, ook bij het uitzoomen. Is echt elk stuk met zijn baan zo precies geïdentificeerd?

Dit dus.
LOEP ME MAAR aub.
Zazamaenade schreef:
25-05-2019 18:25
Kan het niet lezen, mijn quotum 'gratis te lezen' is op. Gaat het over gliacellen?
Had je deze associatie?

Afbeelding
Ik vond het al verdacht, een NRC link zonder betaalmuur. Maar inderdaad, dat bedoelde ik.

Hoewel ik bij nader inzien nu ik de link van RikM weer bekijk, ook de associatie met hoofdluis heb! :sick:
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
25-05-2019 15:51
Het is een grote puinzooi daarboven. :(

http://stuffin.space
De relatieve afstand tussen alles wat daar zweeft is nog altijd oneindig veel groter dan wat we op aarde hebben.
Het zit toch behoorlijk dicht op elkaar als je daar tussendoor moet laveren met 'n raket richting maan of Mars. En ook ISS is er niet veilig voor, vooral als satellieten met elkaar in botsing komen en resulteren in kleine onzichtbare stukjes ruimtepuin met hoge snelheid.
En natuurlijk moeten die satellieten wel in hun baan blijven en niet uit hun baan richting aarde raken anders kunnen we ze ook nog op ons kop krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven