Molukse wijk

28-05-2019 08:49 14 berichten
Ik hoor net op het journaal dat een woningbouwvereniging heeft beloofd eerst met de Molukse bewoners te gaan overleggen voor ze een woning toewijzen aan iemand. De reden was dat de vorige nieuwe bewoner te maken kreeg met eieren tegen de ramen en ander gedoe.(was geen Molukker)
Ik vind dat nogal ver gaan eigenlijk. Ik begrijp heel goed dat de Molukse mensen een gemeenschap vormen en ze graag bij elkaar wonen maar dit is toch raar of niet?
Hier is al een topic over geweest tijdje terug. Heel logisch van die eigen wijk. Lees dat topic maar eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het idioot. De wijk mag dan toestemming geven of ze iemand in de wijk willen ? Absurd
deenje wijzigde dit bericht op 28-05-2019 08:53
1.08% gewijzigd
Star² schreef:
28-05-2019 08:52
Hier is al een topic over geweest tijdje terug. Heel logisch van die eigen wijk. Lees dat topic maar eens.

Ow dat heb ik gemist. Ga ik doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het sowieso heel erg jammer dat mensen zo vaak alleen met mensen van hun eigen afkomst omgaan. Witte Nederlanders die geen buitenlanders als buren willen, moslims die alleen met andere moslims om willen gaan, Molukkers die dus blijkbaar alleen Molukkers in hun wijk willen. Het klonk allemaal zo mooi, die integratie, maar in de praktijk komt er vaak weinig van terecht.
herfstappeltaart schreef:
28-05-2019 08:53
Ow dat heb ik gemist. Ga ik doen.

Hebbes:

actueel/huis-beklad-om-niet-molukkers-t ... ges/440180

Lees o.a. de post van Maze.
Star² schreef:
28-05-2019 08:53
Hebbes:

actueel/huis-beklad-om-niet-molukkers-t ... ges/440180

Lees o.a. de post van Maze.

Bedankt voor de link. Ik moet nu weg maar ga het topic nog lezen.
Alle reacties Link kopieren
Verdiep je even in de Molukkers en wat ze allemaal beloofd is, en wat nooit is nagekomen. Het ligt toch echt wat complexer als dat jij nu denkt.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
28-05-2019 08:53
Ik vind het sowieso heel erg jammer dat mensen zo vaak alleen met mensen van hun eigen afkomst omgaan. Witte Nederlanders die geen buitenlanders als buren willen, moslims die alleen met andere moslims om willen gaan, Molukkers die dus blijkbaar alleen Molukkers in hun wijk willen. Het klonk allemaal zo mooi, die integratie, maar in de praktijk komt er vaak weinig van terecht.
Heel apart idd..
Vriendin van me heeft een syrisch orthodoxe achtergrond. Als ik haar hoor over moslims.. :facepalm:
Ze zijn erg gelovig als gezin. Ik niet. Zegt ze ook: ja, jullie zijn anders..

En als een ander een opmerking maakt over hun afkomst (statushouder) dan wordt er gediscrimineerd.
Liefst wil zij ook in een bepaalde plaats wonen ivm ‘hun gemeenschap’ , echter zijn ze afhankelijk van waar ze worden geplaatst.

Verder lief mens, zeer gastvrij: daar kunnen anderen nog wat van leren (je kan oa altijd mee-eten, blijven slapen ed)
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
28-05-2019 08:52
Hier is al een topic over geweest tijdje terug. Heel logisch van die eigen wijk. Lees dat topic maar eens.
Van dat topic heb ik ook heel veel geleerd. Leuk om te merken hoe je mening dan totaal veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben best geschokt door de onwetendheid in het andere topic.
Mijn vader had in de jaren '60 en '70 (en een staartje '80) een Warung Kliling (rijdende winkel). We kwamen heel veel thuis bij Indo's en Molukkers en de pijn van deze mensen was voelbaar. De (hut)koffers bij de deur bijvoorbeeld staat me nog levendig voor ogen.
Alhoewel steeds meer Molukkers buiten hun wijken gaan wonen, snap ik nog steeds dat er mensen zijn die graag bij elkaar wonen. De gemeenschapszin viel mij als kind al op. Oudere bewoners konden op de hele wijk terugvallen. Ik kan me niet voorstellen dat dat nu niet meer het geval is.
UIteraard 'sterven' deze wijken uiteindelijk uit, want de nieuwste generaties zijn meer 'geïntegreerd' dan de oorspronkelijke bewoners en zullen ervoor kiezen om niet meer in hun eigen wijken te wonen. Maar zolang er mensen zijn die daar niet weg willen, vind ik dat ze het recht hebben (en de wet staat daar achter) om in die wijk te blijven wonen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
@Star: ik heb het vorige topic gelezen (wel een beetje globaal om eerlijk te wezen want het was nogal een lap tekst)

Dat de Molukkers een hechte gemeenschap vormen wist ik. Ik vind ook dat ze volkomen in hun recht staan wat betreft de beloftes die gedaan zijn door de overheid. Klopt het dat de WBV de huren expres verhoogd heeft om Molukkers de kans ter ontzeggen er te gaan wonen?
Zo ja, dan vind ik dat verwerpelijk.

Ik vind alleen niet dat men het recht heeft over te gaan op vernielingen en geweld.
Dat heeft in het verleden ook gespeeld en kan niet worden goedgepraat.
Dat ze groot onrecht is aangedaan vind ik ook.

Maar de huidige generatie Molukkers trouwt toch ook met mensen uit andere groepen? Hoe lang moet dit worden volgehouden. Zelf ken ik genoeg Molukkers die met een Nederlander (van oorsprong) zijn getrouwd. Mogen die daar wel wonen dan?

Een keer zal dit toch verwateren denk ik.
Alle reacties Link kopieren
[quote=herfstappeltaart post_id=29980572 time=1559036214 user_id=310255

Maar de huidige generatie Molukkers trouwt toch ook met mensen uit andere groepen? Hoe lang moet dit worden volgehouden. Zelf ken ik genoeg Molukkers die met een Nederlander (van oorsprong) zijn getrouwd. Mogen die daar wel wonen dan?

Een keer zal dit toch verwateren denk ik.
[/quote]

Molukkers die getrouwd zijn met een niet-Molukker hebben sowieso binding met de Molukse wijk en komen in aanmerking voor een woning in die wijk.
Uiteindelijk zal het verwateren maar zoals ik in het vorige topic ook al schreef: het is nu gewoon nog te vroeg. Van de eerste generatie wonen er nog steeds een heel klein aantal mensen in de wijk. Van de tweede generatie nog heel wat.
maze schreef:
09-06-2019 08:27
[quote=herfstappeltaart post_id=29980572 time=1559036214 user_id=310255

Maar de huidige generatie Molukkers trouwt toch ook met mensen uit andere groepen? Hoe lang moet dit worden volgehouden. Zelf ken ik genoeg Molukkers die met een Nederlander (van oorsprong) zijn getrouwd. Mogen die daar wel wonen dan?

Een keer zal dit toch verwateren denk ik.
Molukkers die getrouwd zijn met een niet-Molukker hebben sowieso binding met de Molukse wijk en komen in aanmerking voor een woning in die wijk.
Uiteindelijk zal het verwateren maar zoals ik in het vorige topic ook al schreef: het is nu gewoon nog te vroeg. Van de eerste generatie wonen er nog steeds een heel klein aantal mensen in de wijk. Van de tweede generatie nog heel wat.
[/quote]

Oké. Daar heb ik begrip voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven