"Kinderen niet goed leren lezen is verwaarlozing"

02-06-2019 20:55 179 berichten
Ik moest de kop een paar keer lezen. Was dit echt waar?

‘Meerderheid basisscholen heeft lees- en spellingonderwijs niet op orde’, stond er boven het artikel. Dat is toch zoiets als: ‘Merendeel badmeesters slaagt er niet in kinderen te leren zwemmen.’ Of: ‘In de meeste ziekenhuizen krijgen patiënten geen effectieve behandeling.’ Bij zulke berichten zou het land op zijn kop staan.

Op school zit je om te leren lezen. En nog een paar dingen, maar als je niet goed kunt lezen, wordt het ook nooit wat met al die sociale, communicatieve en digitale vaardigheden die hoogst belangrijk worden geacht in de 21ste eeuw. Dan ben je een gedoemde achterblijver.

[...]

De onthutsende constatering van de Inspectie dat op 53 procent van de basisscholen het lees- en spellingonderwijs niet deugt, was eigenlijk bijvangst in het onderzoek naar de dyslexieverklaringen, maar het is onbedoeld de belangrijkste conclusie. Er mankeert op het merendeel van de basisscholen van alles aan de instructie die de leerlingen krijgen, aan het commentaar en de hoeveelheid oefening. Ook wordt er te weinig gekeken of gevolgde strategieën wel iets uithalen. Hoe is dat toch mogelijk, terwijl álles over leerlingen moet worden vastgelegd?

Het is zorgwekkend dat al dat nuttige, inzicht verschaffende onderzoek de scholen niet bereikt. Daar is het toch voor bedoeld? Scholen moeten al zoveel, wordt vaak verzucht, val ze niet lastig met wetenschappelijke prietpraat. Maar als er zo veel tijd, energie en goede bedoelingen worden verspild en er zo veel laaggeletterdheid is, dan moet dat wél. Kinderen niet goed leren lezen is verwaarlozing.

bron: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b0418244/
Bij ons op de basisschool heb ik soms ook wel het idee dat een deel van de juffen vooral bezig met de protocollen en dergelijke zonder daadwerkelijk bezig te zijn met waarom die protocollen er zijn. Oftewel het is wel makkelijk om je achter een systematiek te verschuilen. Andere ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
We wentelen als samenleving heel veel af op scholen. Opvoeding, gezonde voeding, normen en waarden.
Met steeds grotere klassen. En waanzin als bijna geen speciaal onderwijs meer.
We breken als samenleving ons onderwijs af.
En nee, ben geen leraar, maar zie het als moeder al jaren met lede ogen aan. En dan hebben wij de mazzel dat we thuis wel voorlezen en bijles kunnen betalen
Alle reacties Link kopieren
Zonder het maken van kilometers leren mensen niet echt goed lezen. Dat betekent ook thuis lezen en naar de bibliotheek.
Als je je zwemdiploma hebt moet je de vaardigheid blijven oefenen (Ook kilometers maken) om goed te kunnen zwemmen.
Beiden vragen ook een inspanning van ouders.
Alle reacties Link kopieren
Juffiejuf schreef:
02-06-2019 21:14
Zonder het maken van kilometers leren mensen niet echt goed lezen. Dat betekent ook thuis lezen en naar de bibliotheek.
Als je je zwemdiploma hebt moet je de vaardigheid blijven oefenen (Ook kilometers maken) om goed te kunnen zwemmen.
Beiden vragen ook een inspanning van ouders.
Dat is ook waar, maar daar gaat dit onderzoek niet over
Wij besteden op school heel veel aandacht aan de basisvaardigheden lezen en rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Al die geweldige vernieuwingen rondom gepersonaliseerd onderwijs, competentiegerichte sh*t, leerling & eigenaarschap van het eigen leerproces, geen leraar maar coach...

Allemaal verkapte bezuinigingen in een hip jasje. Waar het concreet op neerkomt: kinderen krijgen steeds minder contacttijd met een leraar. Zowel op PO als VO. Je ziet dat prachtig (helaas) aan de hand van de PISA onderzoeken. Vanaf 2003 een neerwaartse lijn. En tegelijkertijd een stijging van de uitwassen van het Nieuwe Leren (lees: we bezuinigen de t*f*s uit het onderwijs).

Paar jaar terug kon een school geld ‘verdienen’ met een vernieuwend schoolconcept waarin taalvaardigheid schoolbreed centraal zou staan. Ons team heeft de lessentabel uit 1995 afgestoft, voorzien van wat pakkende (loze) kreten en voila: het was zo’n succes dat Sander D. himself polshoogte kwam nemen. Ineens waren we een Excellente school. Totdat er eentje op het Ministerie erachter kwam dat het niet zo vernieuwend was. Einde pilot. En daarmee weer het normale budget (dus minder lesuren en meer ‘coachend zelfstandig het onderwijsproces sturend leerlinggericht ‘onderwijs’). En daar gingen de cijfers weer omlaag.

Zolang beleidsmakers doodnormale ontwikkelingsprocessen van een gemiddeld kind blijven negeren en vooral aan paniekvoetbal doen (‘Oh, seksuele voorlichting! Gezonde school! Veilig in het verkeer! Maatschappelijke stage! Burgerschapsvorming! Netiquette! Stop pesten! Aandacht voor omgevingsonderwijs! Recyclen doe je zo! Inclusief onderwijs, weg met SBO! Etc etc) blijft het een neerwaartse lijn.

Dus ja, ik snap wel waarom ik iedere dag met zoon nog een uur thuis aan tafel zit met leesboekjes, woordenschat en spelling.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
53 procent? Ja daar schrik ik enorm van. Ongelofelijk. Schandalig.
Leren lezen lijkt mij met stip de allerbelangrijkste taak van een school. Als je dat niet kunt, kun je ook niks anders leren. En gewoon niet functioneren in de maatschappij.
Ik ben echt in shock.
impala wijzigde dit bericht op 02-06-2019 21:28
10.46% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-06-2019 21:10
We wentelen als samenleving heel veel af op scholen. Opvoeding, gezonde voeding, normen en waarden.
Met steeds grotere klassen. En waanzin als bijna geen speciaal onderwijs meer.
We breken als samenleving ons onderwijs af.
En nee, ben geen leraar, maar zie het als moeder al jaren met lede ogen aan. En dan hebben wij de mazzel dat we thuis wel voorlezen en bijles kunnen betalen
Precies!
En het onderwijzend personeel verdoet noodgedwongen zijn tijd met administratie, protocollen , leerplannen en weet ik wat niet meer.
Ze houden geen tijd meer over voor het lesgeven zelf!
Verbaast mij echt niks. Ik denk dat Lemoos' reactie de vinger op de zere plek legt. En ik wil daaraan toevoegen dat mij is opgevallen dat de generatie leerkrachten die nu voor de klas staat en tussen de 25 en 35 zijn zelf ook echt een belabberde basiskennis hebben en over het algemeen zelf ook niet goed zijn in taal en rekenen.
miedo schreef:
02-06-2019 21:27
Precies!
En het onderwijzend personeel verdoet noodgedwongen zijn tijd met administratie, protocollen , leerplannen en weet ik wat niet meer.
Ze houden geen tijd meer over voor het lesgeven zelf!
Inderdaad, nadruk ligt ook te veel op samenwerken. Dat is in het leven geroepen zodat leraren administratief bezig kunnen zijn. Voor later is dit niet van dermate belang als wat het onderwijs ons wil laten denken. Individuele capaciteiten dat heeft later juist met digitalisering en automatisering de aandacht nodig. Maar goed, leren lezen is ook een onderdeel voor thuis en niet alleen op school.
Alle reacties Link kopieren
SuperflySister schreef:
02-06-2019 21:36
Verbaast mij echt niks. Ik denk dat Lemoos' reactie de vinger op de zere plek legt. En ik wil daaraan toevoegen dat mij is opgevallen dat de generatie leerkrachten die nu voor de klas staat en tussen de 25 en 35 zijn zelf ook echt een belabberde basiskennis hebben en over het algemeen zelf ook niet goed zijn in taal en rekenen.

Nou zeg dat! Ik krijg zo vaak mails met fouten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Lezen: 8 jaar geleden een nieuwe methode aangeschaft, die echt je-van-het moest zijn!
Na een aantal jaar vielen de resultaten echt tegen. Dus een deskundige ingevlogen, die de hele methode neerhaalde, en vertelde dat we vooral zelf lessen moesten gaan ontwerpen.
Uhm... we hadden juist een nieuwe methode aangeschaft, die ervoor moest zorgen dat we die lessen voorhanden hadden, maar oke, we gingen ermee aan het werk.
2 jaar geleden: nieuw onderzoek toonde aan dat de methodiek die we aangeleerd hadden gekregen van de deskundige niet genoeg resultaat oplevert.

Echt, soms weet ik als leerkracht ook niet meer waar ik het moet zoeken.

Ik heb n.a.v. bovenstaand artikel een aantal onderzoeken opgezocht en las daarin weer wat anders. Ik ga me er (weer) eens flink in verdiepen.
Helaas blijven visies en denkwijzen steeds veranderen.
Dat voorlezen goed is, is iets wat al jaren uit onderzoeken naar voren komt.
Ik lees mijn eigen kinderen voor, maar helaas heb ik er voor mijn leerlingen te weinig tijd voor.

De grote revolutie zou moeten zijn dat het basisonderwijs weer meer tijd zou besteden aan basis, zonder alle lentekriebels, buitenlessen, Koningsspelen etc.
En dat er een orgaan zou moeten komen dat de onderzoeken vertaalt naar de werkvloer.

Ik vind het met terugwerkende kracht nog steeds zonde van mijn tijd dat ik zes cursusmiddagen en veel vrije weekenden heb besteed aan het leren van een methodiek en ontwerpen van lessen die uiteindelijk de kinderen toch niet hebben geholpen met lezen.
impala schreef:
02-06-2019 21:27
53 procent? Ja daar schrik ik enorm van. Ongelofelijk. Schandalig.
Leren lezen lijkt mij met stip de allerbelangrijkste taak van een school. Als je dat niet kunt, kun je ook niks anders leren. En gewoon niet functioneren in de maatschappij.
Ik ben echt in shock.
Zeg dat!

Wat doen ze dan de hele dag daar als ze die basis niet eens fatsoenlijk aanleren?
Aan de andere kant was lezen in onze kindertijd iets wat we in onze vrije tijd deden, nu hebben ze 24/7 computerspelletjes, social media en tv.
Ik heb mijn twee kinderen zelf Nederlands leren lezen toen wij nog in het buitenland woonden. Ik heb de Veilig Leren Lezen methode tweedehands gekocht, werkboekjes erbij en hoppa. Ze lazen destijds allern Engels omdat ze op een internationale school zaten.

In Oktober 2018 zijn ze in het Nederlandse onderwijs ingestroomd. Drama! Eindeloos doortoetsen en tot overmaat van ramp is mijn oudste een langzame lezer hardop. Dat zei de vorige school in het buitenland en ook de Nederlandse school. DUS: Ipv het lezen te stimuleren en leuk te houden zoals op de internationale school, presteerde de Nederlandse school (na 3x de citotoets met A op begrijpend lezen!!) Het mijn kind elke ochtend in een leesgroepje te zetten waar ze de godganse ochtend DMT rijtjes moeten lezen. Zijn plezier in lezen is volledig teniet gedaan. Van een kind dat al op zij n 9e 3 delen Harry Potter in het Engels te lezen is het nu een kind dat naar eigen zeggen "lezen haat" en alleen nog maar Donald Duck (en ok, Dummie de Mummie) leest.

En bedankt Nederlands onderwijs👍👍
Alle reacties Link kopieren
liubi schreef:
02-06-2019 22:15
Ik heb mijn twee kinderen zelf Nederlands leren lezen toen wij nog in het buitenland woonden. Ik heb de Veilig Leren Lezen methode tweedehands gekocht, werkboekjes erbij en hoppa. Ze lazen destijds allern Engels omdat ze op een internationale school zaten.

In Oktober 2018 zijn ze in het Nederlandse onderwijs ingestroomd. Drama! Eindeloos doortoetsen en tot overmaat van ramp is mijn oudste een langzame lezer hardop. Dat zei de vorige school in het buitenland en ook de Nederlandse school. DUS: Ipv het lezen te stimuleren en leuk te houden zoals op de internationale school, presteerde de Nederlandse school (na 3x de citotoets met A op begrijpend lezen!!) Het mijn kind elke ochtend in een leesgroepje te zetten waar ze de godganse ochtend DMT rijtjes moeten lezen. Zijn plezier in lezen is volledig teniet gedaan. Van een kind dat al op zij n 9e 3 delen Harry Potter in het Engels te lezen is het nu een kind dat naar eigen zeggen "lezen haat" en alleen nog maar Donald Duck (en ok, Dummie de Mummie) leest.

En bedankt Nederlands onderwijs👍👍
Dat is tekenend voor het Nederlandse onderwijs. Er blijft jarenlang een grote focus op technisch lezen (vaak met de methode "estafette"), waarbij veel rijtjes worden gelezen. Een goede oefening voor de DMT, maar verder niet goed voor de leesontwikkeling. Voor de leesontwikkeling is het maken van leeskilometers veel belangrijker, die maken kinderen vanzelf als ze boeken lezen. Maar juist dat leesplezier bevorderen, zijn veel leerkrachten niet zo bekwaam in.
Alle reacties Link kopieren
Liubi, ik zie ook niet in wat het nut is van het DMT-rijtjes oefenen, want het is saaaiiii.
Maar wel noodzakelijk om drie keer per week te doen, voordat een kind eindelijk in aanmerking komt voor een vergoed dyslexieonderzoek en de nodige hulp.
Alle reacties Link kopieren
Wat is DMT?
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-06-2019 22:26
Wat is DMT?
DrieMinutenToets.
Een blad met allemaal rijtjes woordjes, waarvan een leerling in 1 minuut zoveel mogelijk foutloos moet lezen. Uit de test komt een technisch leesniveau.
Afhankelijk hoe goed de leerling zo'n blad doet, leest de leerling 1-3 bladen, vandaar de naam: DrieMinutenToets.
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
02-06-2019 22:12
Lezen: 8 jaar geleden een nieuwe methode aangeschaft, die echt je-van-het moest zijn!
Na een aantal jaar vielen de resultaten echt tegen. Dus een deskundige ingevlogen, die de hele methode neerhaalde, en vertelde dat we vooral zelf lessen moesten gaan ontwerpen.
Uhm... we hadden juist een nieuwe methode aangeschaft, die ervoor moest zorgen dat we die lessen voorhanden hadden, maar oke, we gingen ermee aan het werk.
2 jaar geleden: nieuw onderzoek toonde aan dat de methodiek die we aangeleerd hadden gekregen van de deskundige niet genoeg resultaat oplevert.

Echt, soms weet ik als leerkracht ook niet meer waar ik het moet zoeken.

Ik heb n.a.v. bovenstaand artikel een aantal onderzoeken opgezocht en las daarin weer wat anders. Ik ga me er (weer) eens flink in verdiepen.
Helaas blijven visies en denkwijzen steeds veranderen.
Dat voorlezen goed is, is iets wat al jaren uit onderzoeken naar voren komt.
Ik lees mijn eigen kinderen voor, maar helaas heb ik er voor mijn leerlingen te weinig tijd voor.

De grote revolutie zou moeten zijn dat het basisonderwijs weer meer tijd zou besteden aan basis, zonder alle lentekriebels, buitenlessen, Koningsspelen etc.
En dat er een orgaan zou moeten komen dat de onderzoeken vertaalt naar de werkvloer.

Ik vind het met terugwerkende kracht nog steeds zonde van mijn tijd dat ik zes cursusmiddagen en veel vrije weekenden heb besteed aan het leren van een methodiek en ontwerpen van lessen die uiteindelijk de kinderen toch niet hebben geholpen met lezen.
Drie woorden: Cummins, Gibbons en Vernooy. Qua achtergrond en praktische voorbeelden zijn Hajer & Meestringa een aanrader. De rest uit het raam kieperen, direct achter de ‘joh laten we lekker chillen op beanbags want dan is lezen wel ontspannend’ ideetjes. Met name Cummins (sinds 1979) is al decennialang bulletproof.

Ik heb er in ieder geval veel aan gehad.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
DMT: drie minuten toets.
Een leerling krijgt drie kaarten voor zich met daarop woordrijen. De woorden hebben niks met elkaar te maken. Voor elke kaart krijgt het kind 1 minuut de tijd om zoveel mogelijk woorden te lezen.
De woorden zijn zo opgesteld dat er geen enkel verband is, dus dat de leerling elk woord afzonderlijk goed moet lezen. Hiermee toets je dus de snelheid van het verklanken van de letters tot een woord (de technische leeshaneing).

Op de eerste kaart staan woorden als
kruk
lek
sip
boer etc

Tweede kaart
Schat
Kraag
Streek
Honger
Broertje etc

De derde kaart
Grootvader
Kluizen
Thermometer etc
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
02-06-2019 22:29
Drie woorden: Cummins, Gibbons en Vernooy. Qua achtergrond en praktische voorbeelden zijn Hajer & Meestringa een aanrader. De rest uit het raam kieperen, direct achter de ‘joh laten we lekker chillen op beanbags want dan is lezen wel ontspannend’ ideetjes. Met name Cummins (sinds 1979) is al decennialang bulletproof.

Ik heb er in ieder geval veel aan gehad.
Super! Dank je wel. De naam Vernooij kende ik al, de rest nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Promethium schreef:
02-06-2019 22:23
Dat is tekenend voor het Nederlandse onderwijs. Er blijft jarenlang een grote focus op technisch lezen (vaak met de methode "estafette"), waarbij veel rijtjes worden gelezen. Een goede oefening voor de DMT, maar verder niet goed voor de leesontwikkeling. Voor de leesontwikkeling is het maken van leeskilometers veel belangrijker, die maken kinderen vanzelf als ze boeken lezen. Maar juist dat leesplezier bevorderen, zijn veel leerkrachten niet zo bekwaam in.
Een zwakke technische lezer kan niets met leesstrategieën omdat het tekstoverzicht ontbreekt. Ook al heeft de technisch zwakke lezer een goede woordenschat, die kennis is niet toepasbaar omdat het werkgeheugen vol zit met tekstverwerken. En zal dus ook slecht scoren op begrijpend lezen.
Een goede technische lezer maar met een beperkte woordenschat gaat snel door teksten heen maar ontgaat bij teveel woorden het woordbegrip waardoor de teksten een grote brij worden. Kan ook niets met leesstrategieën want herkent geen signaalwoorden, koppelwoorden of verwijswoorden. Begrijpend lezen is dan ook beneden de maat.

Die kinderen, daar moet je gericht op inzetten. En dat kost tijd en dus geld. En dat geld is er niet. Tenzij je een verklaring weet los te peuteren, dan is er via een ander potje een remedial teacher te regelen. Vaak is de achterstand dan al zo groot dat het niet meer is in te lopen. Dat zijn de kinderen die vroeger een uurtje extra per dag gingen lezen met een juf of meester. En zodoende wel hun schooltaalwoordenschat wisten uit te breiden waardoor het leesprobleemzich niet als een olievlek over alle ‘vakken’ kon spreiden.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 02-06-2019 22:42
0.30% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Liubi, ik ben het met je eens dat basisschoolleerlingen plat getoetst worden als het om lezen gaat. Nu vindt mijn dochter lezen gelukkig heel erg leuk, maar ze heeft een aantal vriendinnetjes die door al het getoets een hekel hebben gekregen aan lezen. Ze halen de norm niet, moeten meer oefenen, krijgen preken dat het toch echt beter moet en dat het niet zo goede lezen toch wel heel zorgwekkend is. Als je als groep 3'er regelmatig de boodschap krijgt dat het niet goed (genoeg) is, dan is de lol er snel vanaf.

Lilalinda, ook met jou ben ik het eens. School heeft veel te veel extra taken gekregen die de ouders prima kunnen doen of die anders op de middelbare school opgepikt kunnen worden bij biologie ofzo.

Ik zie het op de school van mijn dochter. Er moet (van wie?) meer aan cultuur gedaan worden, dus ze gaan ineens regelmatig naar het museum gegaan worden. Leuk hoor, maar dat doen wij ook al als gezin. Kinderen zijn dikker dan vroeger, dus er is extra gymles. Omdat er meer dikke kinderen zijn dan vroeger, zijn we nu ook een gezonde school. (en daar is een hoop gesteggel over, want 'gezond' is een vrij breed begrip) Kinderen in groep 3 moeten veilig het verkeer in, dus er wordt fietsles gegeven. (alle kinderen uit de klas kunnen prima fietsen en fietsen veel)

Naast al deze hele belangrijke dingen zijn er projecten. Heel veel projecten, want daar leren de kinderen van. We hebben net Rembrandt afgesloten en gaan nu door naar iets anders. Ook hebben we een project schaken gehad, want dat is goed voor ze. We hebben ook een dansproject gehad, want daar bewegen ze meer door. De andere projecten van dit jaar ben ik weer vergeten.

Tussen al deze projecten en zinnige dingen door krijgen ze in groep 3 heel veel toetsen. Elke week is er dictee, elke keer wordt afgesloten met een toets en eventueel een begeleidende mail naar ouders van wie het kind 'niet zo goed heeft gescoord', ze hebben DMT, AVI lezen en gezellig samen in een groepje lezen. Dat niet iedereen even ver is in dat groepje is juist heel goed, want zo kunnen de sterke leerlingen de zwakkeren helpen. (mijn dochter haat dit groepslezen met passie)

Ik heb het nu over een school waar relatief veel hoogopgeleide ouders rondlopen. 't Is er best fijn hoor en dochter vindt het gezellig op school, maar ik word simpel van al dat getoets, projectgebeuren en opvoedkundig geneuzel.

Leer die kinderen nou maar gewoon lezen en rekenen. De rest pakken we als ouders wel op.
Alle reacties Link kopieren
Leesplezier staat voorop. Misschien kan je met luisterboeken het leesplezier terugkrijgen, Liubi.

Dat snel lezen is terecht alweer uit. Om iets te begrijpen kan je juist beter niet te snel lezen, want dan lees je over kleine woorden heen, die wellicht wel belangrijk zijn. (Geef 3 redenen, waarom ..... niet ......) Die oudste van mij leest zo'n woordje, niet, niet. Langzame lezers, zien het vaak beter.

De klassen in Nederland zijn te groot. De leesniveau's te divers binnen 1 klas. Zo'n leerkracht geeft een instructie en de helft doet niet mee. De instructie is te makkelijk, te moeilijk, te auditief, te weet ik niet wat. Het sluit in elk geval vaak niet aan bij de helpt en de andere helft is afgeleid, is te moe, heeft moeilijk gedrag, verzin het maar. Ik kom in zoveel klassen en de leerkrachten werken echt hard, maar het is echt lastig, zeker na de bezuinigingen met Passend onderwijs.

Er zijn een aantal heel simpele methodes om kinderen te leren lezen, maar dat lukt vooral goed in kleine groepjes.
Lemoos, wat is het triest dat het van geld afhankelijk is. Misschien nog wel triester dat er verklaringen nodig zijn om een kind het onderwijs te geven wat het nodig heeft.

Nederland regeltjesland. Soms is het fijn, al die regeltjes. In het geval van onderwijs vind ik het een kleine ramp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven