Het recht van demonstreren.

03-06-2019 08:17 52 berichten
Op Twitter kwam een filmpje voorbij, geplaatst door Esther Voet, pro Israel activiste, van een oudere man die gearresteerd werd nadat hij op de Dam in zijn eentje gedemonstreerd had tegen anti Israel demonstranten op diezelfde Dam. Uit de reacties bleek onder meer dat die man én de anti Israel demonstrant(en) elke week daar plegen te demonstreren en dat op last van de gemeente ze nu om en om daar mogen staan. Nooit tegelijkertijd.
Uit de krant las ik dat Pegida wederom heeft aangekondigd donderdag as voor een moskee te gaan demonstreren, en dat een onbekende moslim organisatie heeft aangekondigd om met duizend man te komen om een tegendemonstratie op te zetten.
Met als gevolg dat de burgemeester waarschijnlijk opnieuw Pegida zal verbieden te komen demonstreren, en het dreigement om met duizend man te komen terwijl het al eerder geëscaleerd is, in feite het geweld wint. Ook niet echt een aantrekkelijke oplossing, want die zal vast tégen gebruikt gaan worden.
Dan heb je nog de zwarte Piet en de anti zwarte Piet demonstranten, voor en tegen abortus, én het dierenactivisme die door boeren aangepakt worden.
Het recht tot demonstreren moet aangepast worden is mijn stelling.
Demonstreren moet altijd kunnen, tenzij het de openbare orde verstoort.
De om-en-om oplossing vind ik wel goed gevonden eigenlijk.
Overigens is wat Pegida doet geen demonstreren maar provoceren.
Da's iets anders.
herfstappeltaart schreef:
03-06-2019 08:20
Demonstreren moet altijd kunnen, tenzij het de openbare orde verstoort.
De om-en-om oplossing vind ik wel goed gevonden eigenlijk.
Overigens is wat Pegida doet geen demonstreren maar provoceren.
Da's iets anders.
Dat doen antiabortustypes ook en vergeet vooral die veganterroristen niet.
redbulletje schreef:
03-06-2019 08:28
Dat doen antiabortustypes ook en vergeet vooral die veganterroristen niet.

Die anti-abortustypes provoceren inderdaad als ze voor een kliniek gaan staan. Ze mogen van mij wel demonstreren als ze ergens anders gaan staan. En welke vegan-terroristen bedoel je?
Klopt, maar wetmatig doen ze niks verkeerd. Dús kunnen ze dáárop niet aangepakt worden, en gaan ze door met doen wat ze altijd gedaan hebben. De tegendemonstranten daarentegen, doen wetmatig wél dingen verkeerd. Ze blokkeren de weg, ze gebruiken geweld, en vernielen de eigendommen van burgers die daar toevallig wonen. Die mensen staan doodsangsten uit en kunnen nergens terecht met hun schade. Er is door niemand excuses aan hen aangeboden, niet door Pegida die de aanleiding was, niet door die moslim jongens, die de zaak vernield hebben.
Daarom stel ik ook dat de wet aangepast moet worden.
Je kunt bijvoorbeeld op een parkeerterrein aan de rand van de stad laten demonstreren door één organisatie. Nummer twee mag op en ander tijdstip. Nooit twee tegelijk. Een soort speakers corner zoals in Hyde Park.
Het moet bereikbaar zijn voor de politie en ME, zodat ze zonodig kunnen ingrijpen. De organisaties worden persoonlijk aansprakelijk voor gevolgschade.
Er zijn dus altijd mensen aan te spreken op wat er tijdens dat evenement gebeurt.
47084 schreef:
03-06-2019 08:33
Klopt, maar wetmatig doen ze niks verkeerd. Dús kunnen ze dáárop niet aangepakt worden, en gaan ze door met doen wat ze altijd gedaan hebben. De tegendemonstranten daarentegen, doen wetmatig wél dingen verkeerd. Ze blokkeren de weg, ze gebruiken geweld, en vernielen de eigendommen van burgers die daar toevallig wonen. Die mensen staan doodsangsten uit en kunnen nergens terecht met hun schade. Er is door niemand excuses aan hen aangeboden, niet door Pegida die de aanleiding was, niet door die moslim jongens, die de zaak vernield hebben.
Daarom stel ik ook dat de wet aangepast moet worden.
Je kunt bijvoorbeeld op een parkeerterrein aan de rand van de stad laten demonstreren door één organisatie. Nummer twee mag op en ander tijdstip. Nooit twee tegelijk. Een soort speakers corner zoals in Hyde Park.
Het moet bereikbaar zijn voor de politie en ME, zodat ze zonodig kunnen ingrijpen. De organisaties worden persoonlijk aansprakelijk voor gevolgschade.
Er zijn dus altijd mensen aan te spreken op wat er tijdens dat evenement gebeurt.
Mja misschien best een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
De reden dat de Pegida demonstratie is verboden, is omdat ze geen 3 werkdagen van te voren die aangevraagd hebben bij de gemeente. Die dagen heeft de gemeente nodig om ordehandhavingsmaatregelen te treffen.

Probeer rond het Hemelvaartweekend maar een blik agenten open te trekken. Helaas moeten gemeenten vaak extra maatregelen treffen bij demonstraties. Want het blijft vaak niet bij demonstreren alleen. Of door de demonstranten en of de tegendemonstranten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
herfstappeltaart schreef:
03-06-2019 08:32
Die anti-abortustypes provoceren inderdaad als ze voor een kliniek gaan staan. Ze mogen van mij wel demonstreren als ze ergens anders gaan staan. En welke vegan-terroristen bedoel je?
Die bezetting/overval op die varkensstal is je ontgaan?
redbulletje schreef:
03-06-2019 08:36
Die bezetting/overval op die varkensstal is je ontgaan?

Nee maar dat vind ik dus geen demonstranten want die verstoren de openbare orde. Ik stelde je die vraag bewust.
Alle reacties Link kopieren
https://www.ed.nl/eindhoven/pegida-mag- ... oogle.com/

Het gaat door op een andere locatie .
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
HBG, nou, gelukkig maar!
Je hoopt hiermee mededemonstranten te ronselen? :roll:
nounou
Naar wat moet dat recht aangepast worden dan?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
12-06-2019 19:40
HBG, nou, gelukkig maar!
Je hoopt hiermee mededemonstranten te ronselen? :roll:
Waarom?
Ik ben geen Pegida toch

Je politiek instinct laat je behoorlijk in de steek de laatste weken :lol:
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 12-06-2019 19:56
16.59% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het zou niet onverstandig zijn om uniformiteit op dit gebied te maken.

Nu is het zonder twijfel zo dat er een groot verschil zit in de behandeling door de overheid van een aanvraag tot demonstratie door bijv. een neo nazi beweging en een milieubeweging. Ik denk dat de eerste nooit de kans zou hebben gekregen op Koningsdag in het water te springen terwijl de NOS geduldig wacht tot de spandoeken zijn uitgerold.

Dat lijkt gevoelsmatig misschien logisch, maar is het niet. Het is in strijd met de rechtsstaat. Als je daar echt in gelooft, moet je partijen gelijk behandelen.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
12-06-2019 19:55
Het zou niet onverstandig zijn om uniformiteit op dit gebied te maken.

Nu is het zonder twijfel zo dat er een groot verschil zit in de behandeling door de overheid van een aanvraag tot demonstratie door bijv. een neo nazi beweging en een milieubeweging. Ik denk dat de eerste nooit de kans zou hebben gekregen op Koningsdag in het water te springen terwijl de NOS geduldig wacht tot de spandoeken zijn uitgerold.

Dat lijkt gevoelsmatig misschien logisch, maar is het niet. Het is in strijd met de rechtsstaat. Als je daar echt in gelooft, moet je partijen gelijk behandelen.
Precies al moet ik zeggen dat Pegida wel de grenzen opzoekt.

Je hebt een PM ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
12-06-2019 19:55
Waarom?
Ik ben geen Pegida toch

Je politiek instinct laat je behoorlijk in de steek de laatste weken :lol:

Ik kan me goed herinneren dat je weleens geschreven hebt meegedaan te hebben aan een Pegida-actie.
Of dat echt zo was, of dat je het alleen lollig vond om dat hier te schrijven weet alleen jij.
nounou
Nu mogen ze alleen demonstreren, in het centrum van de stad. Ik gok op een plein met een hek erom heen. Als dan het landelijk opgetrommelde rapalje op komt dagen, worden ze door de overheden opgevangen en opgepakt.
En de demonstranten krijgen geen effect van hun demonstratie, want er is geen doelwit, behalve overheidsgebouwen....
47084 schreef:
12-06-2019 21:25
Nu mogen ze alleen demonstreren, in het centrum van de stad. Ik gok op een plein met een hek erom heen. Als dan het landelijk opgetrommelde rapalje op komt dagen, worden ze door de overheden opgevangen en opgepakt.
En de demonstranten krijgen geen effect van hun demonstratie, want er is geen doelwit, behalve overheidsgebouwen....
Maar wat wil je nou veranderen dan?
redbulletje schreef:
03-06-2019 08:36
Die bezetting/overval op die varkensstal is je ontgaan?
Dat is geen demonstratie.
Het was het binnendringen van andermans privéterrein. Afschuwelijk. Hoe kan je zoiets doen.

Ga dan het vleesvak bij de supermarkt bezetten zodat klanten geen kiloknaller-vlees kunnen kopen. Wie betaalt, bepaalt. De meeste mensen willen goedkoop vlees eten, en vervolgens worden boeren als criminelen afgeschilderd. Bah.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
12-06-2019 20:08
Ik kan me goed herinneren dat je weleens geschreven hebt meegedaan te hebben aan een Pegida-actie.
Of dat echt zo was, of dat je het alleen lollig vond om dat hier te schrijven weet alleen jij.
Koekoek :@@: :@@: :@@: :@@:
Echt nooit meegedaan
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
12-06-2019 22:06
Koekoek :@@: :@@: :@@: :@@:
Echt nooit meegedaan


Vergis ik me dan? Het is al een paar jaar geleden.
Misschien verwar ik je met een ander. Ik heb het onthouden omdat ik het vrij schokkend vond dat iemand die op een forum als dit schreef betrokken was bij Pegida.
Mijn excuses als ik het echt misheb.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
12-06-2019 22:15
Vergis ik me dan? Het is al een paar jaar geleden.
Misschien verwar ik je met een ander. Ik heb het onthouden omdat ik het vrij schokkend vond dat iemand die op een forum als dit schreef betrokken was bij Pegida.
Mijn excuses als ik het echt misheb.
Aanvaard ;-)

Geeft verder niet, ik heb wel geschreven dat ik actief actie heb gevoerd tegen AZC's maar nooit met PEGIDA, altijd lokale initiatieven.
Pegida is anti islam en dat ben ik niet, daarom wilde ik nooit PVV stemmen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-06-2019 08:36
Die bezetting/overval op die varkensstal is je ontgaan?
Je hoeft geen veganist te zijn om tegen massale veeteelt te zijn. Maar kennelijk is binnen jouw kader alles wat niet gaat voor lappen vlees een vegaterrorist.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
12-06-2019 22:43
Aanvaard ;-)

Geeft verder niet, ik heb wel geschreven dat ik actief actie heb gevoerd tegen AZC's maar nooit met PEGIDA, altijd lokale initiatieven.
Pegida is anti islam en dat ben ik niet, daarom wilde ik nooit PVV stemmen.
Ik vind de islam ondertussen wel erg prominent aanwezig in onze samenleving. Als iemand moslim is dan moet hij dat zelf weten, maar ik wil eigenlijk niet telkens met al die geloofsuitingen geconfronteerd worden. Hou het allemaal lekker achter je voordeur. De islam heeft ons als samenleving in ieder geval weinig gebracht en veel problemen opgeleverd. Ik verwacht dat naarmate er hier steeds meer moslims wonen de problemen zullen toenemen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-06-2019 23:09
Ik vind de islam ondertussen wel erg prominent aanwezig in onze samenleving. Als iemand moslim is dan moet hij dat zelf weten, maar ik wil eigenlijk niet telkens met al die geloofsuitingen geconfronteerd worden. Hou het allemaal lekker achter je voordeur. De islam heeft ons als samenleving in ieder geval weinig gebracht en veel problemen opgeleverd. Ik verwacht dat naarmate er hier steeds meer moslims wonen de problemen zullen toenemen.

Toevallig is er bij onze Zuiderburen wat "reuring" ontstaan, een jeugdige moslima / instagram topper heeft haar hoofddoek afgedaan.
Eerlijk is eerlijk de reacties zijn gemengd en tot nu toe genuanceerd maar het geeft ook aan dat het in islamitische kringen zelf ook rommelt.


Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven