De regenboog voor lhbt'ers?

11-06-2019 21:30 17 berichten
Ik vraag me dus af, naar aanleiding van het thema van deze maand, wat de regenboog met de lhbt-community te maken heeft. De regenboog zelf is natuurlijk al eeuwenoud, maar als je het tegenwoordig ergens ziet, wordt het altijd met gay/lesbisch /seksuele diversiteit geassocieerd. Dit vind ik persoonlijk best jammer, want vanuit andere opzichten heeft het ook heel andere symbolische betekenissen die nu een beetje in het niet vallen.
Ik heb zelf overigens absoluut niets tegen lhbt'ers, ik vraag me puur af waar die link met de regenboog vandaan komt. Het iemand daar een antwoord op?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Regenboogvlag
Alle reacties Link kopieren
google: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Regenboogvlag
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rainbow ... _movement)

Wikipedia weet er het een en ander van.
Alle reacties Link kopieren
Precies deze vraag had mijn 11 jarige dochter deze week.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Regenboogvlag
Nou slotje dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, misschien even op uh.. wiki kijken?
Alle reacties Link kopieren
:rofl:
Aha interessant! Stom dat ik zelf niet aan Wikipedia had gedacht haha vraag het me al heel lang af, elke keer weer als het voorbij komt.
Leuk van die kleuren dat het ergens voor staat.

roze - seks
rood - leven
oranje - geneeskracht
geel - zonlicht
groen - natuur
turkoois - magie
blauw - sereenheid
violet - karakter
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
11-06-2019 21:30
De regenboog zelf is natuurlijk al eeuwenoud,
Ik denk iets langer....
Alle reacties Link kopieren
Totaal unrelated, maar ik vind het altijd leuk als mensen zeggen ‘ik heb absoluut niets tegen lhbters’.

Overigens denk ik als ik een regenboogvlag aan een school oid zie hangen idd dat die school wel lhbt vriendelijk zal zijn.
Als ik een baby met iets regenbogigs zie, dan denk ik eerder ‘ach jeetje, die mensen hebben hiervoor misschien wel een kindje verloren’.

Dus dat ligt een beetje aan de setting.
Alle reacties Link kopieren
shala91 schreef:
11-06-2019 21:43
Totaal unrelated, maar ik vind het altijd leuk als mensen zeggen ‘ik heb absoluut niets tegen lhbters’.

Overigens denk ik als ik een regenboogvlag aan een school oid zie hangen idd dat die school wel lhbt vriendelijk zal zijn.
Als ik een baby met iets regenbogigs zie, dan denk ik eerder ‘ach jeetje, die mensen hebben hiervoor misschien wel een kindje verloren’.

Dus dat ligt een beetje aan de setting.
Meestal gevolgd door een, maar...
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
shala91 schreef:
11-06-2019 21:43
Totaal unrelated, maar ik vind het altijd leuk als mensen zeggen ‘ik heb absoluut niets tegen lhbters’.

Overigens denk ik als ik een regenboogvlag aan een school oid zie hangen idd dat die school wel lhbt vriendelijk zal zijn.
Als ik een baby met iets regenbogigs zie, dan denk ik eerder ‘ach jeetje, die mensen hebben hiervoor misschien wel een kindje verloren’.

Dus dat ligt een beetje aan de setting.
Ja je kunt met sommige gevoelige onderwerpen soms niet voorzichtig genoeg zijn.

Ik sprak laatst een dominee die vaak een regenboogstola droeg. Hij zei dat dus iedereen dat verkeerd begreep alsof hij dat droeg als statement terwijl het hem dus puur ging om de Bijbelse betekenis.
Alle reacties Link kopieren
De bijbelse betekenis vind ik mooi, de bescherming door God van de schepping.

Ik hoop dat LHBTIQ+'ers bescherming mogen vinden tegen malloten. Voor hetero's hoop ik dat ook.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Toen ik voor het eerst in de regio rond de Andes was, was ik erg verbaasd om allemaal regenboogvlaggen te zien hangen. In die regio hebben de kleuren weer andere betekenissen 🙂
het is allang geen LHBTers meer. Inmiddels is het LHBTQRsTUVwXyX!#×3
Alle reacties Link kopieren
Mooi toch dat "we" een herkenbaar symbool hebben. Ik vind het altijd fijn om in een onbekende stad regenboogvlaggen te zien. Dat geeft me het gevoel dat de gays er welkom zijn en pak ik iets makkelijker de hand van mijn vriendin vast.


Overigens heb je regenboogvlaggen met 5, 6,of 7 kleuren, daar zit ook weer verschil in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven