Olcay fatshaming

11-06-2019 23:20 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
Zo! Ho eens ;-D ... Ik las het vanmiddag en vind het ook best veel gedoe rondom haar uitspraak. Hoewel ik wel begrijp dat er mensen zijn die er over struikelen. Het was geen handige actie van haar. Vooral voor haar eigen imago niet. Laten we het daarop houden...
Geen idee? Wat zei ze dan?
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
11-06-2019 23:20
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
Of ze echt aan fatshaming doet weet ik niet. Wel vond ik haar argumenten heel zwak.

Eerlijk gezegd vond ik dat ze geen enkel redelijk argument had om te zeggen dat die pop niet kon. Wegens het verschil met de dunne pop? Tja, die is misschien wel heel dun. Daar herkent ook niet iedereen zich in. Dus waarom kan heel dik dan ook niet? Ik vind het eigenlijk wel mooi wat Nike doet.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van wat ik er over lees denk ik wel dat Olcay Gulsen misschien beter na moet denken voordat ze wat zegt. Je weet toch dat je op TV komt en dat er mensen kunnen zijn die er iets van vinden? Dan moet je niet een dag later terugkrabbelen en zeggen dat je het niet zo bedoelde.

Die paspop is wel forser dan een paspop die je normaal gesproken ziet, maar Olcay zegt dat ze niet denkt dat iemand met zo'n figuur fit genoeg is om te sporten en dat is natuurlijk onzin. Ik ben fors gebouwd, heb maat 44 en ben best lang. Ik denk dat ik er ook zo ongeveer uitzie als die paspop. Ik zal niet zeggen dat ik de fitste vrouw van het land ben, maar ik sport wel en dat lukt me ook prima. Hoezo zou dat niet kunnen met zo'n figuur?

Ook snap ik niet zo dat zij wel begrijpt dat mensen scheve ogen zouden hebben richting Nike omdat het verschil zo groot is. Ik zeg dat echt niet omdat ik zelf geen slanke den ben, maar het is toch juist goed dat merken niet alleen maar slanke modellen afbeelden? Obesitas hoeft echt niet aangemoedigd te worden, maar we hoeven ook niet te doen alsof er niets anders bestaat dan slank.
coravanmora schreef:
11-06-2019 23:24
Of ze echt aan fatshaming doet weet ik niet. Wel vond ik haar argumenten heel zwak.

Eerlijk gezegd vond ik dat ze geen enkel redelijk argument had om te zeggen dat die pop niet kon. Wegens het verschil met de dunne pop? Tja, die is misschien wel heel dun. Daar herkent ook niet iedereen zich in. Dus waarom kan heel dik dan ook niet? Ik vind het eigenlijk wel mooi wat Nike doet.
Woepsie, niet de op quoten Cora, anders heb je zo een ban te pakken :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Het interesseert me niet met welke maat iemand dit zegt. Waar ik pissig om werd/ben, is de manier waarop die mensen maar denken te moeten bepalen voor anderen met welk figuur je welke kleding aan wil trekken tijdens het al dan niet sporten.

Bemoei je met je eigen lichaam. Ik sport wanneer ik wil, met de kleding aan die ik zelf heb uitgekozen, in de maat waar ik me prettig in voel. En daar heb ik geen andere mensen voor nodig. Daar heb ik wél bedrijven zoals Nike bij nodig die zorgen dat er sportkleding in mijn maat is.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
11-06-2019 23:28
Bemoei je met je eigen lichaam. Ik sport wanneer ik wil, met de kleding aan die ik zelf heb uitgekozen, in de maat waar ik me prettig in voel. En daar heb ik geen andere mensen voor nodig. Daar heb ik wél bedrijven zoals Nike bij nodig die zorgen dat er sportkleding in mijn maat is.
Goeie.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
11-06-2019 23:24
Of ze echt aan fatshaming doet weet ik niet. Wel vond ik haar argumenten heel zwak.

Eerlijk gezegd vond ik dat ze geen enkel redelijk argument had om te zeggen dat die pop niet kon. Wegens het verschil met de dunne pop? Tja, die is misschien wel heel dun. Daar herkent ook niet iedereen zich in. Dus waarom kan heel dik dan ook niet? Ik vind het eigenlijk wel mooi wat Nike doet.
Van sommige standaardpoppen kun je je sowieso afvragen of die - als ze echt waren - konden lopen.
Alle reacties Link kopieren
Er is al een hele discussie over Olcay's uitspraak hier: psyche/waarom-zijn-mensen-vaak-zo-snel- ... ges/444066
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
11-06-2019 23:29
Van sommige standaardpoppen kun je je sowieso afvragen of die - als ze echt waren - konden lopen.
of waar ze hun spijsverteringssysteem precies zouden herbergen
Ik vind het slim dat Nike dit doet, maakt sporten meer toegankelijk. Wel gek dat het alleen vrouwelijke mannequins zijn. Wat betreft Olcay vond ik het onhandig, maar om er nu zo’n hetze tegenaan te gooien 🤷🏻‍♀️
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij bedoelde ze gewoon ongeveer: ‘in de mode-industrie zie je vaak of heeeeeel dik of heeeeeeel dun geportretteerd, terwijl ‘de gemiddelde vrouw’ niet heeeeeeel dik of heeeeeeel dun is, dus ik snap deze keuze niet helemaal, waarom niet meer een tussenmaat?’

Maar heeft ze dat een beetje boel onhandig gezegd. Dat is wat ik ervan denk. Verder vind ik dat iedereen of ze nu zo mager zijn als een ladder of zo rond als een strandbal moet kunnen sporten en fijne kleding moet kunnen kopen.
lux- wijzigde dit bericht op 11-06-2019 23:46
21.40% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Valt me tegen want de wetten van thermodynamica kan ze doorgaans heel goed uitleggen en met haar laatste roman had ze meen ik de Libris Literatuurprijs te pakken.
Ik dacht gelezen te hebben dat ze zei dat maat 48-50 niet ‘een maatje meer’ was, wat natuurlijk geen heel gekke uitspraak is. En vervolgens zei iemand anders dat mensen met maat 48-50 vast niet sporten.
Maar Olcay is zelf toch ook geen sprietje met maat 34/36? (Sprietje geheel niet onaardig bedoeld, ik zou willen dat ik het was).
verkeerd gelezen *poef*
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
11-06-2019 23:46
Valt me tegen want de wetten van thermodynamica kan ze doorgaans heel goed uitleggen en met haar laatste roman had ze meen ik de Libris Literatuurprijs te pakken.
:proud:
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Feit is dat heel veel mensen nog steeds het idee hebben dat dikkere mensen de hele dag met een zak chips en een fles cola op de bank liggen te netflixen.

Ik vind wat er gezegd is nogal dom en onnadenkend.
Niet gezien of gehoord wat Olcay zei en ook de Nike-pop niet gezien maar als Nike sportkleding maakt voor grotere maten valt dat natuurlijk alleen maar aan te moedigen.

Ik volg op Instagram een paar plussize modellen/influencers en hoewel sommigen zeggen dat dat een reclame voor obesitas is, zie ik die meiden ook in de sportschool/gym en dat lijkt me hoe dan ook een voorbeeld.

Zeker bijvoorbeeld Ashley Graham met haar maat 44. Niet ongezond dik, wel stevig en aantrekkelijk voor veel mensen en met een figuur dat ze al van jongs af aan heeft en bij haar past en net zo goed flink aan het sporten om fit te blijven.
MinkeDeWit schreef:
11-06-2019 23:48
Ik dacht gelezen te hebben dat ze zei dat maat 48-50 niet ‘een maatje meer’ was, wat natuurlijk geen heel gekke uitspraak is. En vervolgens zei iemand anders dat mensen met maat 48-50 vast niet sporten.
Maar Olcay is zelf toch ook geen sprietje met maat 34/36? (Sprietje geheel niet onaardig bedoeld, ik zou willen dat ik het was).

In een vorig topic zag ik je ook al de plank misslaan en zeggen dat maat 38 te fors zou zijn voor een skins broek of zoiets.
Misschien in jouw perceptie (en jij bent vrij klein begrijp ik).

Maar Olcay is natuurlijk echt wel echt mooi slank met maat 34/36. Geen 'spriet' misschien (wat je daar ook onder mag verstaan) maar wel 'petite' in mijn woordenboek. Ze is denk ik ook niet heel lang.

Jouw uitspraak insinueert dat zelfs Olcay niet echt slank zou zijn..... Nou dan weet ik het niet meer......

Volgens mij heb je een beetje vertekend idee van maatvoering bij vrouwen en gezien de opmerking dat je zou willen dat jij het was, verdenk ik je ook van een milde eetstoornis of in ieder geval slankheid-verheerlijking.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen mag alles zeggen maar of het heel handig is dat denk ik niet, het item gister waarin niet alleen Olcay maar ook Caroline behoorlijk de plank missloegen vind ik totaal ondoordacht, je weet van te voren dat je dit item gaat opnemen dus als je iets duidelijk wilt maken zorg dan dat je de juiste bewoordingen gebruikt. Dingen als ‘moet je in een wijd shirt gaan sporten’ of ‘maat 48/50 is wel meer dan een beetje meer’ ‘iemand met die maat kan niet fit zijn’ zijn wat mij betreft echt niet oké. Peter gaat er ook op in maar ik merk nog steeds niet dat Olcay door heeft wat ze nu eigenlijk zegt, een sorry een dag later vind ik dan ook ongemeend over komen.
knopper wijzigde dit bericht op 12-06-2019 01:26
4.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat op mij dan weer behoorlijk dom overkomt is dat ze vindt (en velen met haar) dat dikke mensen moeten sporten, want ze moeten afvallen, maar als er dan sportkleding voor dikke mensen gemaakt wordt, dan is dat raar, want dikke mensen sporten toch niet @(
Naast het feit dat genoeg dikke vrouwen sporten én fit zijn en die zijn blij, dat er niet alleen kleding voor hen is, maar ook een paspop, waar ze zich in herkennen.

En dat Caroline zei 'Daar wil je als dik persoon toch niet in lopen, dan heb je liever iets wijds', komt volgens mij puur door haar eigen gevoel, als ze een keer weer aangekomen is. Jammer voor haar, maar zo werkt het niet met alle dikke vrouwen.

Wat mij en velen met mij opviel, is dat juist de mannen het geen probleem vonden, dat dikke vrouwen die kleding dragen, maar dat het (weer) de vrouwen zijn, die op vrouwen af lopen te geven.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
12-06-2019 01:10
Wat op mij dan weer behoorlijk dom overkomt is dat ze vindt (en velen met haar) dat dikke mensen moeten sporten, want ze moeten afvallen, maar als er dan sportkleding voor dikke mensen gemaakt wordt, dan is dat raar, want dikke mensen sporten toch niet @(
Naast het feit dat genoeg dikke vrouwen sporten én fit zijn en die zijn blij, dat er niet alleen kleding voor hen is, maar ook een paspop, waar ze zich in herkennen.

En dat Caroline zei 'Daar wil je als dik persoon toch niet in lopen, dan heb je liever iets wijds', komt volgens mij puur door haar eigen gevoel, als ze een keer weer aangekomen is. Jammer voor haar, maar zo werkt het niet met alle dikke vrouwen.

Wat mij en velen met mij opviel, is dat juist de mannen het geen probleem vonden, dat dikke vrouwen die kleding dragen, maar dat het (weer) de vrouwen zijn, die op vrouwen af lopen te geven.
Eens.
Olcay zat ook flink te overdrijven met dat geneuzel over dat ze zich niet voor kan stellen dat iemand met dat figuur van die paspop sport. Hoezo niet? Ze doet net of die pop een figuur heeft van een morbide obees die niet meer uit bed kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Zoekend naar wat er dan gezegd is, werd ik afgeleid want ik kwam #wenermaaraan tegen. Mooi initiatief.

Vervolgens kwam ik ergens een blog tegen van een vrouw die jarenlang haar benen niet durfde te laten zien. Al was het zo heet dat de mussen dood van het dak vallen, nooit blote benen.

Ik vind dat zo erg. Blote benen en blote voeten vind ik echt het allerfijnste dat de zomer te bieden heeft. Hoe ze er ook uitzien, het vóélt gewoon zo fijn.

Wat doen we elkaar toch aan? Hier op het forum ook. Hoe vaak heb ik in al die jaren hier niet gelezen dat blote benen niet mogen, dat blote voeten onwenselijk zijn, dat dit niet mag, dat niet mag, zus niet goed is en zo al helemaal niet.

We wonen in een van de rijkste landen ter wereld, hoe bestaat het dan toch dat we door allerlei volslagen onzinnige ideeën over uiterlijke schoonheid niet onbekommerd van het leven mogen/kunnen genieten?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Hillegonda1 schreef:
12-06-2019 00:37
In een vorig topic zag ik je ook al de plank misslaan en zeggen dat maat 38 te fors zou zijn voor een skins broek of zoiets.
Misschien in jouw perceptie (en jij bent vrij klein begrijp ik).

Maar Olcay is natuurlijk echt wel echt mooi slank met maat 34/36. Geen 'spriet' misschien (wat je daar ook onder mag verstaan) maar wel 'petite' in mijn woordenboek. Ze is denk ik ook niet heel lang.

Jouw uitspraak insinueert dat zelfs Olcay niet echt slank zou zijn..... Nou dan weet ik het niet meer......

Volgens mij heb je een beetje vertekend idee van maatvoering bij vrouwen en gezien de opmerking dat je zou willen dat jij het was, verdenk ik je ook van een milde eetstoornis of in ieder geval slankheid-verheerlijking.
Olcay heeft echt geen maat 34/36. Eerder 38/40. Ik vind Olcay een normaal lijf hebben, zeker geen sprietje. Ze heeft echt billen, heupen en borsten. Haar punt was denk ik dan ook; waar wordt de gemiddelde vrouw vertegenwoordigd, die niet plussize of heel mager is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven