Wat deden jullie vroeger op school als het heet was?

22-06-2019 23:28 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
De nieuwssites barsten van de berichten over tropenroosters en daar komen allerlei commentaren op: “nou vroeger...”

Dus wat deden jullie op school?

Ik zat op de basisschool van ‘85 - ‘93.
De conciërge spoot ‘s ochtends water op het (platte) dak om de boel wat koel te houden. We mochten onze tafeltjes buiten in de schaduw zetten om te werken. ‘s Middags na het broodje eten trok iedereen zijn badpak/zwembroek aan en dan ging de brandspuit het schoolplein over. Geweldig!
Als we gym hadden gingen we naar een veld i.p.v. in de hal (die was veel warmer) en dat veldje met bomen was naast het huis van een klasgenoot. Zijn moeder maakte dan voor de hele klas rode en groene ranja.
We hebben een keer een dag of twee om half 8 begonnen en dan waren we om kwart voor 2 vrij i.p.v. kwart voor 3.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Gewoon in de klas, zoals altijd op normale tijden. Gym in de zaal of hooguit slagbal op het schoolplein.
Zoon idem, alleen hadden ze dan wel een watergevecht. Zoiets frivools deed mijn school niet aan.
Op de lagere school waren we volgens mij wel 'ns extra vrij 's middags en op het middelbaar spijbelde ik toch vaak, dus waarschijnlijk al helemaal bij te heet weer.
Bij zulke hittegolven ( maar 3x gehad ofzo) hadden we tropenroosters en ook veel waterspellen ( favoriet was met natte gele sponzen gooien naar elkaar) op de lagere school. Sowieso werd er veel geklooid met water op warme dagen, ook bij wat minder heftige temperaturen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 22-06-2019 23:34
22.00% gewijzigd
En ouders die raketjes voor klassen kochten met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Nou gewoon: rekenen, taal, geschiedenis, aardrijkskunde.
En buitengym..... :bonk:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wij speculeerden vooral over een tropenrooster. Nooit gebeurd. Wel buiten gymmen en langere pauzes met waterspellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat trouwens op een montessorischool, dat was sowieso al frivoler :mrgreen:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Solomio schreef:
22-06-2019 23:33
Nou gewoon: rekenen, taal, geschiedenis, aardrijkskunde.
En buitengym..... :bonk:
Dit. Tropenrooster was een woord wat wij niet kenden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt geen flauw idee meer. Kan me niet iets bijzonders herinneren. Ik zat tot 1996 op de basisschool.
Mijn kleuterschool stond trouwens midden in een bos, dus altijd schaduw :)
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
22-06-2019 23:38
Mijn kleuterschool stond trouwens midden in een bos, dus altijd schaduw :)
Heerlijk! Ons schoolgebouw was zo’n semi-permanent gebouw van glas en hout en plat dak, dus vooral gebouwd om goedkoop te zijn, nog net geen portacabin. Heeft er trouwens dertig jaar gestaan. Mijn eigen kinderen hebben er ook nog gezeten. Toen ie gesloopt werd mochten we er nog doorheen lopen. Zag ik in een paal een nog door mij gekerfd hartje staan. Hahaha.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik zat ook rond die tijd op de basisschool, halverwege de jaren 80 begin jaren 90 en ik weet nog dat we met hele warme dagen vooral veel water spelletjes deden dus het schoolplein was een groot water ballet soms. Daarnaast kregen we ook wel eens les op het gras rondom school. Werd er rond gegaan met extra drinken en ijsjes. En als het echt veel te warm werd mochten we s middags de hele middag op het schoolplein spelen, in de tuin op het gras gaan liggen of in de grote aula/bibliotheek mee doen met een activiteit of gewoon film kijken. Je moest dan wel laten weten waar je was.
Ja ze hadden ons ook naar huis kunnen sturen maar dat besloten ze niet te doen omdat niet iedereen naar huis kon omdat ouders werkten. Vonden de kinderen die naar huis konden en de thuis blijf moeders niet zo leuk.

Mijn school was een heel oud gebouw wat in de winter niet warm te stoken viel en in de zomer niet koel te krijgen was. Inmiddels is dat gebouw gesloopt en staat er een lelijke blokkendoos.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 22-06-2019 23:50
10.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Weinig... maar dat was eigenlijk alle seizoenen :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet herinneren dat er ooit iets speciaals gedaan is met warm weer. Waarschijnlijk wat meer buitenspelen/buitengym. Ik kan me trouwens ook niet herinneren dat ik echt heb zitten creperen van de hitte op school.

Ik heb op de middelbare school wel een dag vrij gehad toen er echt een extreme storm was en school het niet verantwoord vond kinderen 3 kwartier over een dijk te laten fietsen. Maar ook nooit ijsvrij volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt dagen en dagen na elkaar boven de 35 graden was, hadden we zomaar tropenrooster, zoals het heette, en dan begon de school een half uurtje eerder (8 uur in plaats van half 9) en was je om 14.00 uur klaar. En verder maakten we ons er niet druk om. De ramen in de klaslokalen stonden wijd open (aan de schaduwzijde) en de lessen gingen gewoon door. Als kind vonden we het vooral interessant dat we dan eerder vrij waren, verder deed de warmte ons niet zo veel. Want zodra we thuis waren, stormden we weer naar buiten om van de extra vrije middag te genieten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-06-2019 23:50
Als het echt dagen en dagen na elkaar boven de 35 graden was, hadden we zomaar tropenrooster, zoals het heette, en dan begon de school een half uurtje eerder (8 uur in plaats van half 9) en was je om 14.00 uur klaar. En verder maakten we ons er niet druk om. De ramen in de klaslokalen stonden wijd open (aan de schaduwzijde) en de lessen gingen gewoon door. Als kind vonden we het vooral interessant dat we dan eerder vrij waren, verder deed de warmte ons niet zo veel. Want zodra we thuis waren, stormden we weer naar buiten om van de extra vrije middag te genieten.
Jij zat ook op een school voor pussy’s dus.
Ik heb ook 1x sneeuwvrij gehad.

Maar toen woonde ik in het oosten net aan de grens met Duitsland en was er echt belachelijk veel sneeuw gevallen. Daar viel sowieso veel sneeuw toen.

En een keer ijs 'vrij' gehad maar toen gingen we de hele middelbare school schaatsen op de vijver naast school. Dat was meer omdat het eigenlijk al jaren niet echt meer gevroren had waar ik toen woonde.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 22-06-2019 23:56
13.28% gewijzigd
Ik kan me geen 35+ graden herinneren uit die tijd (jaren ‘80).
Ijsvrij... Ik heb dat 3x gehad op de middelbare. 2x werd het pas gezegd toen ik al op school was helaas dus kon ik weer terug ploeteren door de sneeuw. Toen durfde ik nog wel te fietsen bij glad weer. Daar hadden we ook wel eens tropenroosters waarbij we eerder begonnen en de lessen werden ingekort en hadden we wat vaker de middag vrij.
Alle reacties Link kopieren
Zowel basisschool als middelbare school: business as usual. De enige extra voorziening: we mochten drinken in de les. Dat was het wel zo’n beetje.
Op de basisschool wel eens meegemaakt dat we niet naar buiten mochten met speelkwartier vanwege de kou. Toen lag de sneeuw echt ontzettend hoog (maar goed, toen was ik nog een ukkepuk).

Ook wel eens opgehokt op de middelbare school vanwege een alarm. Was ontzettend leuk aangezien de directeur het geen punt vond om pizzabezorgers bloot te stellen aan gevaar en massaal pizza’s liet aanrukken toen we om 18.00 nog niet naar buiten mochten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Gewoon leren volgens mij. Ik kan me echt niets bijzonders herinneren.
Het woord "tropenrooster" leerde ik pas kennen toen ik werkte.

In de winter hadden we wel eens ijsvrij. En in 1979 hadden we "sneeuwvrij" omdat iedereen ingesneeuwd was.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
1975-1982
Volgens mij nooit een tropenrooster gehad. Wel sneeuwvrij in 1979, daar kwam ik pas achter toen ik aan kwam op school. Mijn moeder wilde me niet geloven toen ik terugkwam geschuifeld. Tot voorbij mijn navel in de sneeuw.

https://youtu.be/ZLGfZIOE5C0
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Hé, tegelijk vrij en tegelijk gepost.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Begin jaren 90 en de lessen gingen gewoon door.

In 't beste geval hadden we gym in 't fietsenhok ipv binnen.

Geen mens die sprak over uur-aanpassingen. Gewoon van 20 voor 9 tot 4 uur les.
(Met 's middags een pauze van ongeveer 1.5 uur.)


Waterspelletjes en dan 's avonds iedereen nat moeten afleveren aan de ouders?
In geen 100 jaar dat mijn school daaraan mee deed.
Dat "hoorde niet" in een fatsoenlijke school, vond men.



Sneeuw? Geen flauw idee.
Ik woonde 300 meter van school en ging sowieso altijd te voet en raakte er dus wel.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 23-06-2019 00:15
1.99% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven