Dient de rechtspraak de samenleving nog wel?

24-06-2019 11:22 58 berichten
Na Michael P., Philip O., hebben we nu wederom een eerder veroordeelde man rondlopen die opnieuw de fout in is gegaan: Mourad T.
Donderdag was het dan raak. Na drie weken arresteerde de recherche een 29-jarige man uit Hoorn voor de gewelddadige verkrachting aan de Holenweg. Maar de ontsteltenis en woede zijn groot nu blijkt dat het om een man gaat die in 2015 nog veroordeeld werd voor een brute verkrachting van een 16-jarig meisje in dezelfde plaats. Hij was toen nota bene op proefverlof na een veroordeling voor een eerder delict.
bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2035312 ... eerder-toe

Ter herinnering:
Weer een onderzoek. Weer falende instanties. Weer excuses. En weer een Kamerdebat. Het falende justitiebeleid rond Michael P., de moordenaar van Anne Faber, doet veel stof opwaaien. Maar de zaak staat niet op zichzelf. Ook in de Amsterdamse metromoord misten instanties signalen rond verdachte Philip O.

De conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zijn even schokkend als helder; een gebrek aan regie, de lakse houding van instanties en een belabberde informatie-overdracht.
bron: https://www.at5.nl/artikelen/192847/hoe ... ndering-is

En
De nabestaanden van de vermoorde Anne Faber hebben nooit een reactie ontvangen van de oud-rechter die moordenaar Michael P. in 2012 een veel kortere straf en geen tbs oplegde voor twee gruwelijke verkrachtingen.

Zij eisen in een interview met De Telegraaf dat de toenmalige voorzitter van het hof, de huidige procureur-generaal Rinus Otte, “moet opstappen om het geloof en het vertrouwen in de rechtspraak te behouden”.
bron: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... s-oplegde/

Waarom lukt het de rechtspraak niet om een gepaste straf te vinden voor dit soort daders? Waarom zitten er zoveel fouten in het systeem dat gestoorde verkrachters? Is de rechtspraak niet te technisch geworden? En wordt er niet veel teveel aandacht besteed aan de belangen van verdachten?
Alle reacties Link kopieren
Dus omdat enkele idioten tijdens hun straf een manier vinden om weer strafbare feiten te plegen voldoet de rechtspraak niet meer? Het is mij te kort door de bocht. De belangen van een verdachte zijn m.i. zéker belangrijk, alhoewel soms heel, heel moeilijk te verkroppen. Het resultaat van de rechtspraak als dit niet meer het geval zou zijn, zou m.i. vele male erger zijn. Hierbij denk ik bijv. aan Amerika.

Overigens: falende instanties zijn niet 1 op 1 te linken aan een falende rechtspraak. Het TBS systeem is hier bijvoorbeeld erg goed, ondanks dat er soms iemand ontsnapt.
pergamon wijzigde dit bericht op 24-06-2019 11:32
18.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wie niet in staat is een fout te maken, is tot niets in staat. - Abraham Lincoln

De mensen wie men de minste fouten kan verwijten zijn gewoonlijk het vlugst bereid ze te erkennen. - Samuel Johnson
Een intelligent man begaat geen kleine flaters. - Johann Wolfgang von Goethe

Beminnen en de gebreken inzien van hen die men bemint, haten en de deugden erkennen van hen die men haat, dat is zeldzaam in de wereld. - Confucius
De helft van de fouten die we in het leven maken zijn een gevolg van het feit dat we voelen wanneer we zouden moeten denken en denken wanneer we zouden moeten voelen. - John Churton Collins

En de Klassieker: Waar gehakt wordt, vallen spaanders
Ja dat denk ik wel. Het ligt gelijk in de lijn van het aftakelende maatschappelijke moraal dat we hebben. Nederland wordt onbeschofter, bedrijven gebruiken het woordje u niet, politie die geen koek heeft gegeten van wetgeving. Nee hoor, alles is nog in balans.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
24-06-2019 11:39
Ja dat denk ik wel. Het ligt gelijk in de lijn van het aftakelende maatschappelijke moraal dat we hebben. Nederland wordt onbeschofter, bedrijven gebruiken het woordje u niet, politie die geen koek heeft gegeten van wetgeving. Nee hoor, alles is nog in balans.
Het gaat beter dan ooit in NL en in de wereld
Valt allemaal erg mee hoor, met jullie zwartgallige beelden
lilalinda schreef:
24-06-2019 11:40
Het gaat beter dan ooit in NL en in de wereld
Valt allemaal erg mee hoor, met jullie zwartgallige beelden
Zeker weten. Ook bijzonder geloofwaardig, net zo geloofwaardig als dat ik elke dag een miljoen verdien. :whoops:
Alle reacties Link kopieren
De rechtspraak werkt niet foutloos. Er is sprake van maat- en mensenwerk en niemand die een glazen bol heeft en daarmee kan voorspellen hoe zaken zullen gaan verlopen.

Sommige fouten hadden inderdaad nooit gemaakt mogen worden.

Veiligheid van de samenleving tegen verknipte figuren zou altijd voorop moeten staan.

Als dit je interesseert, woon eens een paar zittingen bij in een rechtbank. Je krijgt dan een beter beeld van de complexiteit van veel zaken en ziet dan ook dat geen zaak hetzelfde is.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
24-06-2019 11:44
Zeker weten. Ook bijzonder geloofwaardig, net zo geloofwaardig als dat ik elke dag een miljoen verdien. :whoops:

Kan er veel beter? Ja.
Wordt de maatschappij individualiser? Ja.
Mag je in je handjes knijpen als je hier woont? Ja.
Gaat het goed in Nederland? Zoals altijd zijn er schrijnende gevallen, maar over de linie genomen wonen wij in een TOP5 land qua welvaart en goed geregeld. Als jij niet ziet dat we het hier verdomd goed voor elkaar hebben, dan heb je niet half door hoe slecht het in andere landen georganiseerd is.
Boogschutter10 schreef:
24-06-2019 11:48
De rechtspraak werkt niet foutloos. Er is sprake van maat- en mensenwerk en niemand die een glazen bol heeft en daarmee kan voorspellen hoe zaken zullen gaan verlopen.

Sommige fouten hadden inderdaad nooit gemaakt mogen worden.

Veiligheid van de samenleving tegen verknipte figuren zou altijd voorop moeten staan.

Als dit je interesseert, woon eens een paar zittingen bij in een rechtbank. Je krijgt dan een beter beeld van de complexiteit van veel zaken en ziet dan ook dat geen zaak hetzelfde is.
Zeer treffend geschreven!
Pergamon schreef:
24-06-2019 11:51
Kan er veel beter? Ja.
Wordt de maatschappij individualiser? Ja.
Mag je in je handjes knijpen als je hier woont? Ja.
Gaat het goed in Nederland? Zoals altijd zijn er schrijnende gevallen, maar over de linie genomen wonen wij in een TOP5 land qua welvaart en goed geregeld. Als jij niet ziet dat we het hier verdomd goed voor elkaar hebben, dan heb je niet half door hoe slecht het in andere landen georganiseerd is.
Klopt inderdaad.
Mijn zus woont in Italië (al meer dan 25 jaar) en als ik soms verhalen van haar hoor, dan word ik daar niet altijd vrolijk van.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
24-06-2019 11:29
Dus omdat enkele idioten tijdens hun straf een manier vinden om weer strafbare feiten te plegen voldoet de rechtspraak niet meer? Het is mij te kort door de bocht. De belangen van een verdachte zijn m.i. zéker belangrijk, alhoewel soms heel, heel moeilijk te verkroppen. Het resultaat van de rechtspraak als dit niet meer het geval zou zijn, zou m.i. vele male erger zijn. Hierbij denk ik bijv. aan Amerika.

Overigens: falende instanties zijn niet 1 op 1 te linken aan een falende rechtspraak. Het TBS systeem is hier bijvoorbeeld erg goed, ondanks dat er soms iemand ontsnapt.
Het tbs systeem is hier goed? Ik weet niet waar je deze uitspraak vandaan haalt. Ik ken uit het verleden nog een hoop criminelen die gewoon telefoons hadden in de tbs, drugs verkochten binnen de tbs en zelfs wapens verhandelde van binnen uit. Het tbs systeem faalt zwaar, je hoort er alleen niets over, behalve in heel extreme gevallen zoals bij geweldadige verkrachtingen.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
24-06-2019 11:44
Zeker weten. Ook bijzonder geloofwaardig, net zo geloofwaardig als dat ik elke dag een miljoen verdien. :whoops:
tja, beter je best doen
Alle reacties Link kopieren
Waarom lukt het de rechtspraak niet om een gepaste straf te vinden voor dit soort daders? Waarom zitten er zoveel fouten in het systeem dat gestoorde verkrachters? Is de rechtspraak niet te technisch geworden
In de wet ligt de maximum straf vast, daar gaat de politiek over.
De rechterlijke macht heeft geen eindverantwoordelijkheid over keuzes door individuen.
Of ga je politierechters ook verwijten dat voetbalhooligans steeds weer geweld plegen?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij gaat het er niet in. Stel je voor dat jou zus/moeder/dochter verkracht word en zwaar mishandeld/vermoord. Wat is dan rechtvaardig in jou ogen? Dat de dader nog vrolijk rondvladert in een tbs kliniek waar verlof krijgen echt makkelijk is dan je denkt. Of dat er echte straffen komen? Zoals gewoon levenslang vastzitten? Ik vind het helemaal niet lastig. Sommige mensen zijn gewoon echt heel ziek in hun hoofd. Die kun je niet helpen. Die moet je opsluiten en de sleutel weg gooien.
Alle reacties Link kopieren
Anoniempjerosso schreef:
24-06-2019 11:56
Het tbs systeem is hier goed? Ik weet niet waar je deze uitspraak vandaan haalt. Ik ken uit het verleden nog een hoop criminelen die gewoon telefoons hadden in de tbs, drugs verkochten binnen de tbs en zelfs wapens verhandelde van binnen uit. Het tbs systeem faalt zwaar, je hoort er alleen niets over, behalve in heel extreme gevallen zoals bij geweldadige verkrachtingen.
Het tbs-systeem faalt zwaar, omdat jouw criminele vrienden uit het verleden vertellen de waarheid en de informatie die wij krijgen klopt niet.
Ik ga een aluminiumfolie hoedje maken.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Anoniempjerosso schreef:
24-06-2019 12:02
Bij mij gaat het er niet in. Stel je voor dat jou zus/moeder/dochter verkracht word en zwaar mishandeld/vermoord. Wat is dan rechtvaardig in jou ogen? Dat de dader nog vrolijk rondvladert in een tbs kliniek waar verlof krijgen echt makkelijk is dan je denkt. Of dat er echte straffen komen? Zoals gewoon levenslang vastzitten? Ik vind het helemaal niet lastig. Sommige mensen zijn gewoon echt heel ziek in hun hoofd. Die kun je niet helpen. Die moet je opsluiten en de sleutel weg gooien.
Wat een nutteloos geblaat
Sommige mensen zitten ook levenslang vast. En sommigen zitten in de longstay
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar de documentaire; Max, een leven in TBS
https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... n-tbs.html

Dan ga je alles misschien wat beter in perspectief zien.

Elke overtreding van de wet is er natuurlijk 1 teveel. Maar het is echt niet zo dat elke TBS-gestelde een gevaar voor de samenleving. Ook andere burgers kunnen de fout in gaan, doordraaien, psychotisch worden etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Anoniempjerosso schreef:
24-06-2019 11:56
Het tbs systeem is hier goed? Ik weet niet waar je deze uitspraak vandaan haalt. Ik ken uit het verleden nog een hoop criminelen die gewoon telefoons hadden in de tbs, drugs verkochten binnen de tbs en zelfs wapens verhandelde van binnen uit. Het tbs systeem faalt zwaar, je hoort er alleen niets over, behalve in heel extreme gevallen zoals bij geweldadige verkrachtingen.
Het systeem werkt goed, dat blijkt uit alle onderzoeken. Dat is niet hetzelfde als foutloos. Van de duizenden malen dat TBS-ers op verlof gaan jaarlijks gaat het slechts in een enkel geval heel erg mis. Natuurlijk moet alles erop gericht zijn om die kans nog kleiner te maken, maar volledig uitsluiten kun je het niet helaas. Overigens zitten de long stay afdelingen van TBS-klinieken vol met mensen die daar al tientallen jaren zitten en daar blijven zitten, omdat ze te gevaarlijk zijn om op verlof te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-06-2019 11:40
Het gaat beter dan ooit in NL en in de wereld
Valt allemaal erg mee hoor, met jullie zwartgallige beelden
Helemaal mee eens. We zijn rijker en gelukkiger dan ooit, we leven langer in goede gezondheid en de kans dat je slachtoffer wordt van een ernstig misdrijf in Nederland is bijzonder klein.
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
24-06-2019 12:10
Het systeem werkt goed, dat blijkt uit alle onderzoeken. Dat is niet hetzelfde als foutloos. Van de duizenden malen dat TBS-ers op verlof gaan jaarlijks gaat het slechts in een enkel geval heel erg mis. Natuurlijk moet alles erop gericht zijn om die kans nog kleiner te maken, maar volledig uitsluiten kun je het niet helaas. Overigens zitten de long stay afdelingen van TBS-klinieken vol met mensen die daar al tientallen jaren zitten en daar blijven zitten, omdat ze te gevaarlijk zijn om op verlof te laten gaan.

Ik hoef niks meer te typen zie ik :)

Er komen veel landen hier kijken om te zien hoe het geregeld is. Niet omdat het hier niet loopt. Gaan er dingen mis? Ja. Is dat kut? Ja. Maakt dat het systeem verkeerd? Nee.

Iederéén maakt fouten. Jij. Ik. Koning Willem-Alexander. De hartchirurg. En dus ook een rechter of een medewerker van een TBS kliniek. Dat betekent niet dat jij meteen je werk schandalig slecht doet, dat Willem uit zijn ambt gezet moet worden, dat alle hartchirurgen volslagen incapabele idioten zijn en dus óók niet dat de rechtspraak faalt of dat TBS niet werkt.
Pergamon schreef:
24-06-2019 11:29
Dus omdat enkele idioten tijdens hun straf een manier vinden om weer strafbare feiten te plegen voldoet de rechtspraak niet meer? Het is mij te kort door de bocht. De belangen van een verdachte zijn m.i. zéker belangrijk, alhoewel soms heel, heel moeilijk te verkroppen. Het resultaat van de rechtspraak als dit niet meer het geval zou zijn, zou m.i. vele male erger zijn. Hierbij denk ik bijv. aan Amerika.

Overigens: falende instanties zijn niet 1 op 1 te linken aan een falende rechtspraak. Het TBS systeem is hier bijvoorbeeld erg goed, ondanks dat er soms iemand ontsnapt.
Het laatste klopt. Het gaat mij om het hele systeem. Zowel bij rechtspraak als instanties die invulling geven aan de straf lijkt van alles fout te gaan.

Ik ben geneigd om het met je eens te zijn. Toch valt het me wel op dat er telkens dit soort zware types vrij rondloopt. Je zou toch denken dat daar een structureel betere maatregelen voor te bedenken zijn.
Pergamon schreef:
24-06-2019 12:15
Ik hoef niks meer te typen zie ik :)

Er komen veel landen hier kijken om te zien hoe het geregeld is. Niet omdat het hier niet loopt. Gaan er dingen mis? Ja. Is dat kut? Ja. Maakt dat het systeem verkeerd? Nee.

Iederéén maakt fouten. Jij. Ik. Koning Willem-Alexander. De hartchirurg. En dus ook een rechter of een medewerker van een TBS kliniek. Dat betekent niet dat jij meteen je werk schandalig slecht doet, dat Willem uit zijn ambt gezet moet worden, dat alle hartchirurgen volslagen incapabele idioten zijn en dus óók niet dat de rechtspraak faalt of dat TBS niet werkt.
Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV):
Het onderzoek schetst een beeld van een sector waarin de nadruk ligt op zorg voor de patiënt en veel minder op de taak om de samenleving te beschermen tegen de risico’s van terugkerende delinquenten. Om de veiligheid in de samenleving te verbeteren moeten deze risico’s in kaart gebracht worden en dient de informatievoorziening verbeterd te worden. Verlofaanvragen moeten kritisch getoetst worden en er is beter toezicht nodig op de toegekende vrijheden aan delinquenten.
bron: https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/4 ... -michael-p
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
24-06-2019 12:21
Het laatste klopt. Het gaat mij om het hele systeem. Zowel bij rechtspraak als instanties die invulling geven aan de straf lijkt van alles fout te gaan.

Ik ben geneigd om het met je eens te zijn. Toch valt het me wel op dat er telkens dit soort zware types vrij rondloopt. Je zou toch denken dat daar een structureel betere maatregelen voor te bedenken zijn.

Procentueel valt dat "telkens" onwijs mee. Wat jij ziet zijn de uitschieters in de media, niet de totale rechtspraak. Een beetje hetzelfde dat op social media "iedereen" (influencers) maat 34 (of 52) heeft en niemand 'gewoon' Truus uit de polder is met maat 42 en een spuugvlek op haar schouder van de pasgeboren baby, of dat "iedereen" iemand kent met een gruwelijke bevalling, een medische misser of ander gruwelijk verhaal. Dat is geen correcte weergave van de werkelijkheid. Om de werkelijkheid te kennen moet je kijken naar de feiten, de onafhankelijke onderzoeken en de cijfers. En die zeggen niet wat jij in je OP beweert. Kan je trouwens ook zien aan de bronnen: de telegraaf is wel vaker uit op een lekkere rel i.p.v. goede journalistiek.
pergamon wijzigde dit bericht op 24-06-2019 12:28
5.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
24-06-2019 12:23
Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV):


bron: https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/4 ... -michael-p

Dit is echt wezenlijk anders dan een falend rechtssysteem. En door dergelijke onderzoeken worden zaken verbetert voor de toekomst. Je zal mij nooit horen beweren dat alles hier foutloos en perfect is.

Zo'n klein quoteje uit een groot rapport vind ik trouwens wel een valkuil: alle nuance sla je er nu uit. Een volledig rapport lezen geeft een volledig beeld. Een quote kan volledig uit zijn verband worden getrokken.
hamerhaai schreef:
24-06-2019 12:09
Kijk eens naar de documentaire; Max, een leven in TBS
https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... n-tbs.html

Dan ga je alles misschien wat beter in perspectief zien.

Elke overtreding van de wet is er natuurlijk 1 teveel. Maar het is echt niet zo dat elke TBS-gestelde een gevaar voor de samenleving. Ook andere burgers kunnen de fout in gaan, doordraaien, psychotisch worden etc.
Dank. Ik ga er naar kijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven