Keti Koti: 150 jaar geleden werd de slavernij afgeschaft.

01-07-2019 12:07 135 berichten
Vandaag vieren diverse mensen de afschaffing van de slavernij in 1869. Toch wel een historische mijlpaal die wat mij betreft wel wat meer aandacht verdient. Of het alleen over de trans-Atlantische slavenhandel moet gaan...
Keti Koti is een jaarlijks terugkerende feestdag waarop wordt herdacht en gevierd dat Nederland de slavernij heeft afgeschaft in de toenmalige koloniën Suriname en de Nederlandse Antillen.
bron: https://www.nu.nl/dvn/5958227/alles-wat ... -koti.html

In Amsterdam gaat men zelfs excuses aanbieden voor het slavernijverleden, maar niet iedereen kan zich daarin vinden. Activist Esajas is bezorgd dat bij het uitblijven van herstelbetalingen aan nazaten van slaven opnieuw kan leiden tot slavernij:
Wel zien Esajas en Codfried de Amserdamse excuses slechts als een eerste stap. Uiteindelijk, zo vinden ze, moet ook de Nederlandse staat sorry zeggen – en herstelbetalingen doen aan de nazaten van de slaven. „Excuses zonder enige vorm van compensatie zijn een lege huls”, zegt Esajas. „Dan kun je ze beter voor je houden.”
[...]
Dat de plantagehouders genoegdoening kregen en de slaven en hun familie niet, vindt Esajas misschien wel het allerpijnlijkst. Dit is de Hollandse koopmansgeest in al zijn brute naaktheid. En, zegt Esajas: die zal zich weer manifesteren als er geen herstelbetalingen komen. „Dan prevaleren opnieuw economische belangen boven ethische en morele argumenten.”
bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/28/ex ... d-a3965526

Volgens berekeningen van diverse Caraïbische landen komen de herstelbetalingen voor Nederland neer op een bedrag van 65 miljard euro.
In 2014 lanceerde een groep Caraïbische landen waaronder Suriname een tienpuntenplan waarbij voormalige koloniale machten uit Europa werden opgeroepen over de brug komen met excuses en herstelbetalingen. De Surinaamse econoom Armand Zunder berekende eerder dat Nederland Suriname rond de 65 miljard euro aan herstelbetalingen zou moeten betalen. „In Nederland ben ik verguisd om mijn onderzoek, in Suriname ben ik de man die miljarden komt brengen”, zei Zunder in 2016 in NRC.
bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/30/wa ... n-a3965631

Excuses zouden overigens niet alleen van Nederland moeten komen, maar ook van bijvoorbeeld Ghana:
In het kader van het helingsproces zouden excuses vanuit West-Afrika, en dan met name Ghana waar de roots liggen van veel Surinamers, voor Wijngaarde emotioneel meer betekenen dan de excuses van Nederland. „We weten dat onze voorouders verkocht zijn door Ashanti-koningen. Zij speelden een belangrijke rol bij de mensenhandel en kregen in ruil onder meer buskruit, kralen en drank van de Nederlanders. Dat wij verkocht zijn door onze bloedverwanten doet pijn.”
bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/30/wa ... n-a3965631

Wat vinden jullie? Hebben de nazaten van slaven nog steeds recht op herstelbetalingen? Moeten "wij" als Nederlanders meebetalen aan het overdraagbare leed van 150 jaar geleden? Bestaat er zoiets als overerfbare schuld?
anoniem_366318 wijzigde dit bericht op 01-07-2019 12:09
Reden: Het bericht ingekort voor de leesbaarheid
15.34% gewijzigd
Onzin, het is verjaard. Het zijn zaken tussen mensen die niet meer leven.

Je excuus aanbieden voor iets wat een betovergrootfamilielid ooit heeft gedaan vind ik al te ver gaan.
Nee dan kan je bezig blijven. In de loop der eeuwen heen zijn door alle vormen van culturen slaven aan te pas gekomen. Mensen moeten ook ophouden met zichzelf issues aan te praten over iets wat ze zelf niet hebben meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Deze jongens zeggen precies zo als het is (vind ik) https://www.youtube.com/watch?v=LfXKYXed3p0 Bij 15.40
anoniem_127384 wijzigde dit bericht op 01-07-2019 12:39
4.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-07-2019 12:28
Onzin, het is verjaard. Het zijn zaken tussen mensen die niet meer leven.

Je excuus aanbieden voor iets wat een betovergrootfamilielid ooit heeft gedaan vind ik al te ver gaan.
Het gaat vooral om geld.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk draait alles weer om geld. Ikzelf word een beetje moe van al dit geneuzel. Alsof ik er wat aan had kunnen doen toendertijd. Maar ik mag wel mee betalen. Nu slaven, dan krijgen we nog de molukkers, volgende stap zijn de moslims, wie volgd. Want er is geld te halen.
redbulletje schreef:
01-07-2019 12:28
Onzin, het is verjaard. Het zijn zaken tussen mensen die niet meer leven.

Je excuus aanbieden voor iets wat een betovergrootfamilielid ooit heeft gedaan vind ik al te ver gaan.
Toch wel benieuwd of er mensen uit Amsterdam zijn die het met het bovenstaande eens zijn.
Een meerderheid in de gemeenteraad van Denk, GroenLinks, Bij1, ChristenUnie, PvdA, D66 en SP wil dat er volgend jaar op 1 juli, bij de herdenking van het slavernijverleden, excuses worden aangeboden namens de hoofdstad. Fractievoorzitter Taimounti van Denk in Amsterdam, de partij die het voortouw nam, noemt het een historische dag.
bron: https://nos.nl/artikel/2290461-gemeente ... leden.html

Een meerderheid van Amsterdammers (ook D66, SP, GroenLinks en ChristenUnie) vinden dus wel dat er excuses gemaakt moet worden. Ik snap het ook niet - want ik vind ook het idee van excuus maken nogal ver gaan - maar kennelijk denken veel Amsterdammers daar anders over.
Alle reacties Link kopieren
oudmannetje schreef:
01-07-2019 12:38
Uiteindelijk draait alles weer om geld. Ikzelf word een beetje moe van al dit geneuzel. Alsof ik er wat aan had kunnen doen toendertijd. Maar ik mag wel mee betalen. Nu slaven, dan krijgen we nog de molukkers, volgende stap zijn de moslims, wie volgd. Want er is geld te halen.
:HA:


Ik snap niet waarom het om iets anders dan geld zou moeten draaien.. Het is niet alsof die slaven werden geronseld voor hun esthetische waarde.
Ik ben vrij geboren in een vrij land en heb nooit slavernij meegemaakt en heb ook nooit iemand gekend die zich ermee heeft bezig gehouden of onder geleden heeft, maar als er wat te halen valt sta ik natuurlijk als eerste in de rij en mocht er gevraagd worden of ik aan ptss lijd vanwege de slavernij die al 150 jaar geleden is opgeheven, dan weet ik er nog wel een traantje uit persen ook.
Ja hoor, geen moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij betekent Keti Koti veel. De slavernij was een groot onrecht en heeft veel leed veroorzaakt. Het afschaffen ervan staat voor een belangrijke stap naar een samenleving waarin alle belangen even zwaar meegewogen worden en irrelevante criteria als huidskleur zo min mogelijk invloed hebben op de mogelijkheden die iemand krijgt. Ik voel tegelijk grote vreugde en hoop om de weg die we al afgelegd hebben en verdriet omdat we zo'n samenleving nog steeds niet helemaal bereikt hebben.

Ik woon niet in Amsterdam, maar ik vind het heel goed dat de stad excuses maakt. Het gaat wat mij betreft niet om excuses namens individuele inwoners - die hebben natuurlijk geen enkele schuld aan wat hun voorouders gedaan hebben - maar namens de stad. Ik hoop dat het helpt bij het verwerken van het verdriet dat sommige mensen nog steeds voelen over het feit dat hun voorouders tot slaaf gemaakt werden.
Alle reacties Link kopieren
Gaan Afrikanen dan ook herstelbetalingen doen? Dat waren (naast Arabieren) zo'n beetje de grootste slavenhandelaren. (Als Afrikaanse stammen met elkaar vochten werden de verliezers doorgaans door de winnaars als slaaf verkocht...)
courtneytt wijzigde dit bericht op 01-07-2019 12:56
3.84% gewijzigd
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
01-07-2019 12:37
Deze jongens zeggen precies zo als het is (vind ik) https://www.youtube.com/watch?v=LfXKYXed3p0 Bij 15.40
Dit komt de jongens van UP Network weer op een hoop bagger vanuit de links extremistische hoek te staan.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg niet waarom het uitblijven van herstelbetalingen zou leiden tot nieuwe slavernij. Waar maak je dat uit op, Bombus?
Alle reacties Link kopieren
Botanical schreef:
01-07-2019 12:55
Voor mij betekent Keti Koti veel. De slavernij was een groot onrecht en heeft veel leed veroorzaakt. Het afschaffen ervan staat voor een belangrijke stap naar een samenleving waarin alle belangen even zwaar meegewogen worden en irrelevante criteria als huidskleur zo min mogelijk invloed hebben op de mogelijkheden die iemand krijgt. Ik voel tegelijk grote vreugde en hoop om de weg die we al afgelegd hebben en verdriet omdat we zo'n samenleving nog steeds niet helemaal bereikt hebben.

Ik woon niet in Amsterdam, maar ik vind het heel goed dat de stad excuses maakt. Het gaat wat mij betreft niet om excuses namens individuele inwoners - die hebben natuurlijk geen enkele schuld aan wat hun voorouders gedaan hebben - maar namens de stad. Ik hoop dat het helpt bij het verwerken van het verdriet dat sommige mensen nog steeds voelen over het feit dat hun voorouders tot slaaf gemaakt werden.
Serieus? Nou sorry maar als de nazaten van de slaven nu nog iets te "verwerken" hebben dan is er iets misgegaan met de opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk! Maar het kan veel simpeler hoor. Gewoon de appel verbieden en vrouwen niet meer met slangen laten praten.

Als je zo redeneert hebben wij trouwens nog het een en ander tegoed. Het afslachten in Rome van christenen. De christenen tegen de moren (die waren ook niet mals) Eigenlijk hebben wij nog heel wat te goed dus hier in het westen. Misschien eerst daar beginnen? Of gewoon alles tegen elkaar wegstrepen.
vivaratje schreef:
01-07-2019 13:02
Serieus? Nou sorry maar als de nazaten van de slaven nu nog iets te "verwerken" hebben dan is er iets misgegaan met de opvoeding.
Dat is de spijker op de kop.
Botanical schreef:
01-07-2019 12:57
Ik volg niet waarom het uitblijven van herstelbetalingen zou leiden tot nieuwe slavernij. Waar maak je dat uit op, Bombus?
Zie het tweede citaat.
Alle reacties Link kopieren
Botanical schreef:
01-07-2019 12:57
Ik volg niet waarom het uitblijven van herstelbetalingen zou leiden tot nieuwe slavernij. Waar maak je dat uit op, Bombus?
Het is een citaat van beroepsslachtoffer Esajas niet van Bombus zelf.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
nina1966 schreef:
01-07-2019 13:03
Ja natuurlijk! Maar het kan veel simpeler hoor. Gewoon de appel verbieden en vrouwen niet meer met slangen laten praten.

Als je zo redeneert hebben wij trouwens nog het een en ander tegoed. Het afslachten in Rome van christenen. De christenen tegen de moren (die waren ook niet mals) Eigenlijk hebben wij nog heel wat te goed dus hier in het westen. Misschien eerst daar beginnen? Of gewoon alles tegen elkaar wegstrepen.
Oh nou mooi dan dat ik mijn lidmaatschap van de RK kerk nog niet heb opgezegd, wie weet kan ik nog een keer cashen! ;-D
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk onzin om nu te betalen voor de slavenhandel als Nederland zijnde. Je gaat ook niet de achter achter kleinkinderen van een moordenaar straffen puur omdat de moordenaar niet meer leeft. Daarnaast is Nederland puur een tussenpersoon geweest en is dus eigenlijk veel minder schuldig dan de Afrikaanse bevolking zelf.

Zo goed als elke bevolking ter wereld is in het verre verleden slaaf geweest en dus verhandeld door een andere of zelfs hun eigen volk. Laten we dit gewoon lekker tegen elkaar wegstrepen en niet gaan zeiken om geld met zijn alle. Ook excuses vindt ik veel en veel te ver gaan. De gene die nu hun excuses gaan maken uit naam van een land, stad of whatever kunnen het simpel weg niet oprecht zeggen want ze hebben er geen donder mee te maken. Dat het gevierd wordt dat de slavernij is afgeschaft is natuurlijk helemaal prima maar laat het daar lekker bij.
redbulletje schreef:
01-07-2019 12:28
Onzin, het is verjaard. Het zijn zaken tussen mensen die niet meer leven.

Je excuus aanbieden voor iets wat een betovergrootfamilielid ooit heeft gedaan vind ik al te ver gaan.
+100.

Je kan ook wel erg ver doordraven met dit soort zaken.
https://speld.nl/2019/06/24/nog-altijd- ... slavernij/

Maar goed, dat was om te lachen.

Verder vind ik dat excuses niet nog eens gemaakt hoeven te worden en herstelbetalingen ook niet.

Ik bedoel, dan wil ik ook wel geld zien voor het feit dat mijn familie een eeuw geleden oorlogsvluchteling was.
CourtneyTT schreef:
01-07-2019 12:55
Gaan Afrikanen dan ook herstelbetalingen doen? Dat waren (naast Arabieren) zo'n beetje de grootste slavenhandelaren. (Als Afrikaanse stammen met elkaar vochten werden de verliezers doorgaans door de winnaars als slaaf verkocht...)
En ook dit dus. Echt waar gaat dit over?
Wat een politiek correct geneuzel weer.
Alle reacties Link kopieren
Excuses kun je interpreteren als erkenning en met erkenning valt er vast te cashen.

Weet je wat die beroepszuigers pas zou sieren? Dat ze hun "kostbare" tijd eens gingen besteden aan het bestrijden van slavernij die nu nog bestaat. Zoals slaven in de kledingfabrieken, seks en kindslaven in Noord Afrika en dat soort landen. Maar dan moet je aan de bak.

Een herdenking kan wat mij betreft prima, of een feestdag. Mag ook best wat uitgebreider. Maar het zoooo doorzichtig dat het uiteindelijk allemaal om geld vangen draait.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven