De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Boselfje3 schreef:
06-07-2019 15:26
Dat denk ik ook. De mensheid is een ernstigere plaag dan de eikenprocessierups. Ik zie het somber in. Vraag me ook serieus af wat het nut van mijn werk nog is, dweil toch alleen met de kraan open. Dumpingen van (drugs)afval gebeurt vrijwel dagelijks, ben onderhand meer vuilnisman dan boswachter. Je struikelt over de recreanten waar je ook alleen een grote bek van krijgt als je ze wijst op de openstellingsvoorwaarden, de lol is er voor mij wel af. Geniet nog wel van het al het moois in het bos, maar het is zo kwetsbaar. Vanmiddag vlogen twee jonge buizerds met hun moeder rondjes boven mijn hoofd, ontzettend mooi gezicht. Maar het eerste wat ik me afvraag is hoe lang het duurt voordat ze het loodje leggen door vergiftigde prooien. Er gaat zoveel gif om in de voedselketen. En al zouden we in Nederland gif gaan verbieden, dan spuiten ze net over de grens nog steeds vrolijk verder. Wat heeft het voor zin?
Nou nou, niet zo somber. De natuur overleeft het gewoon, al heeft het tijd nodig te herstellen. De enige soort die echt gevaar loopt dat zijn wij zelf en laten we eerlijk zijn, de aarde kan ons missen als kiespijn.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-07-2019 15:38
Nou nou, niet zo somber. De natuur overleeft het gewoon, al heeft het tijd nodig te herstellen. De enige soort die echt gevaar loopt dat zijn wij zelf en laten we eerlijk zijn, de aarde kan ons missen als kiespijn.
Welke natuur overleeft het dan? Niet de soorten die wij onder de voet lopen die zich niet meer kunnen handhaven.
Wij verdringen heel veel huidige natuur alleen al omdat we de ruimte nodig hebben. Hier om mij heen zie ik dat mensen natuur noemen wat gewoon aangelegde grasvelden en aangeplante bossen voor houtkap zijn.
De aarde zal echt niet levenloos worden, maar of het mooier wordt weet je niet.
Boselfje3 schreef:
06-07-2019 15:26
De mensheid is een ernstigere plaag dan de eikenprocessierups.
Dit ja! Zolang mensen zich blijven voortplanten is het water naar de zee dragen.
parbleumondieu schreef:
06-07-2019 15:49
Welke natuur overleeft het dan? Niet de soorten die wij onder de voet lopen die zich niet meer kunnen handhaven.
Wij verdringen heel veel huidige natuur alleen al omdat we de ruimte nodig hebben. Hier om mij heen zie ik dat mensen natuur noemen wat gewoon aangelegde grasvelden en aangeplante bossen voor houtkap zijn.
De aarde zal echt niet levenloos worden, maar of het mooier wordt weet je niet.
De natuur heeft een enorm groot herstellend vermogen, dat herstellen is niet in een eeuw gebeurt, maar gebeurt wel, zodra wij opgehoepeld zijn.
parbleumondieu schreef:
06-07-2019 15:49
Welke natuur overleeft het dan? Niet de soorten die wij onder de voet lopen die zich niet meer kunnen handhaven.
Wij verdringen heel veel huidige natuur alleen al omdat we de ruimte nodig hebben. Hier om mij heen zie ik dat mensen natuur noemen wat gewoon aangelegde grasvelden en aangeplante bossen voor houtkap zijn.
De aarde zal echt niet levenloos worden, maar of het mooier wordt weet je niet.
Zodra de mens uitsterft krijgt de natuur weer vrij baan.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-07-2019 15:38
Nou nou, niet zo somber. De natuur overleeft het gewoon, al heeft het tijd nodig te herstellen. De enige soort die echt gevaar loopt dat zijn wij zelf en laten we eerlijk zijn, de aarde kan ons missen als kiespijn.

Ja, de natuur, of de aarde in het algemeen overleeft het wel, maar je kunt toch niet ontkennen hoeveel soorten er al uitgestorven zijn, mede door toedoen van de mens, en hoeveel soorten gevaar lopen. Onlangs nog dat nieuwe rapport van het IPBES https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... n-bedreigd

En als je alleen al ziet hoeveel schade de dumpingen van drugsafval in de natuur en in het riool veroorzaken.

Ik ben ook somber. Zelf leef ik voor Nederlandse, of West-Europese, begrippen erg sober, ik vlieg eens in de 10 jaar, eet vrijwel geen vlees, heb geen auto. De meeste mensen vinden dat ofwel idioot ofwel bewonderenswaardig maar niet realistisch.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Misschien sterft de mens niet uit.
Misschien blijft de mens niet alleen supervruchtbaar maar ook quasi onsterfelijk.
Weinig zin Boselfje.

We kunnen maatregelen nemen wat we willen, maar zolang de bevolking groeit en Schiphol mag groeien, heeft het weinig zin. De aarde heeft veel te veel mensen en vooral West-Europa is te dicht bevolkt.

Zolang 'we' massaal bij ome Ali bestellen voor een appel en een ei, veel terugsturen naar onder andere Zalando en het hele jaar door avocado's willen eten, zie ik het somber in.
Cateautje schreef:
06-07-2019 15:38
Nou nou, niet zo somber. De natuur overleeft het gewoon, al heeft het tijd nodig te herstellen. De enige soort die echt gevaar loopt dat zijn wij zelf en laten we eerlijk zijn, de aarde kan ons missen als kiespijn.

Hier ben ik het mee eens.

De aarde heeft een enorm zelfherstellend vermogen en dat kan je nou niet bepaald zeggen van de mens. Veel natuur zal verloren gaan, maar daar zal een andere natuur voor terugkomen.
parbleumondieu schreef:
06-07-2019 15:58
Misschien sterft de mens niet uit.
Misschien blijft de mens niet alleen supervruchtbaar maar ook quasi onsterfelijk.
Dat is dan niet mijn probleem meer, ik leef nog een paar jaar en dan houdt het op. Met wat we nu weten over overbevolking en vervuiling kiezen mensen echter nog steeds bewust voor het verwekken van een nieuwe generatie. Daar kun je niet tegenaan consuminderen, dus dat doe ik dan ook maar niet.
Alle reacties Link kopieren
Minder plastic dat kan in de supermarkt al beginnen.
Voorbeeldje: hier bij Jumbo een gewone bloemkool zo in een kistje daarnaast de biologische bloemkool €1,- duurder en jawel hoor in plastic,idem voor komkommers.
Waarom die biologische in plastic?
Dan heb ik het nog niet eens over alle voorgesneden groente in de koeling.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
06-07-2019 16:15
Minder plastic dat kan in de supermarkt al beginnen.
Voorbeeldje: hier bij Jumbo een gewone bloemkool zo in een kistje daarnaast de biologische bloemkool €1,- duurder en jawel hoor in plastic,idem voor komkommers.
Waarom die biologische in plastic?
Dan heb ik het nog niet eens over alle voorgesneden groente in de koeling.

Ik hoorde dar laatst iets over op de radio.
Dat in plastic verpakken de houdbaarheid verlengd, dus minder afval.

Makkelijk is het niet :-]
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk sterft de natuur wel uit. Als we zo doorgaan, gaat de aarde richting de 6 graden opwarming. En dan is 95% van al het leven op aarde uitgestorven.

Die 5% die overblijft zijn alleen hele kleine organismen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Het gaat rap bergafwaarts en iedereen houdt zijn oogkleppen op. Over 30 jaar hebben we een ernstig watertekort in Nederland. Er komt hongersnood. Er breken burgeroorlogen uit. Echt een heel fijn toekomstscenario.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
06-07-2019 16:36
Natuurlijk sterft de natuur wel uit. Als we zo doorgaan, gaat de aarde richting de 6 graden opwarming. En dan is 95% van al het leven op aarde uitgestorven.

Die 5% die overblijft zijn alleen hele kleine organismen.
Groenland was vroeger groen. Teken dat de aarde warmer is geweest dan nu. De aarde anticipeert wel op dat soort veranderingen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2019 16:37
Groenland was vroeger groen. Teken dat de aarde warmer is geweest dan nu. De aarde anticipeert wel op dat soort veranderingen.
Ja, daarom weten we ook dat 95% van al het leven op aarde bij een opwarming van 6 graden niet meer mogelijk is. Dat was toen namelijk ook zo.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
De hoeveelheid mensen is het probleem. Harde maatregelen zijn nodig maar geen politicus die daar zijn vingers aan durft re branden. Strenge geboortebeperking wereldwijd zou een goede eerste stap zijn om de oorzaak ipv de symptomen aan te pakken. Bijvoorbeeld het afschaffen van kinderbijslag en allerlei andere kindgebonden toeslagen vanaf het tweede kind. (Of eerste kind). Ja de economie zal een deuk oplopen want minder werkenden en teveel ouderen. Maar als de planeet sterft is de economie niet meer zo boeiend.
Alle reacties Link kopieren
Crovax schreef:
06-07-2019 16:47
De hoeveelheid mensen is het probleem. Harde maatregelen zijn nodig maar geen politicus die daar zijn vingers aan durft re branden. Strenge geboortebeperking wereldwijd zou een goede eerste stap zijn om de oorzaak ipv de symptomen aan te pakken. Bijvoorbeeld het afschaffen van kinderbijslag en allerlei andere kindgebonden toeslagen vanaf het tweede kind. (Of eerste kind). Ja de economie zal een deuk oplopen want minder werkenden en teveel ouderen. Maar als de planeet sterft is de economie niet meer zo boeiend.
Precies. De enige oplossing. 1-kind politiek en niets anders.

Helaas zal dat niet gebeuren of te laat. Als we eenmaal naar de 3 graden opwarming gaan is er geen weg meer terug, dan komen we in een stroomversnelling terecht.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
De planeet sterft niet hoor.
Wel ben ik het met je eens dat al die toeslagen en kinderbijslag afgeschaft mogen worden.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
06-07-2019 16:49
De planeet sterft niet hoor.
Wel ben ik het met je eens dat al die toeslagen en kinderbijslag afgeschaft mogen worden.
Alleen maar 95% van al het leven.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
06-07-2019 17:04
Alleen maar 95% van al het leven.

Is dat werkelijk zo erg? Er komt wel iets anders voor in de plaats. wellicht een dottig dinootje. :)
Alle reacties Link kopieren
Er is ook elke keer maar weinig animo voor deze topics over het klimaat. Daar blijkt uit hoe weinig het leeft. Het boeit mensen gewoon niet. Ze denken 'dat is voor na mijn tijd'.

Ze verdiepen zich er niet in, anders zouden ze niet nog een kind nemen. Ik snap echt niet dat mensen niet beter nadenken en dat ze dit hun bloedeigen kinderen aandoen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
06-07-2019 17:07
Is dat werkelijk zo erg? Er komt wel iets anders voor in de plaats. wellicht een dottig dinootje. :)
Ja, maar pas na miljarden jaren. We gaan nu af op een opwarming van 6 graden. Bij een opwarming van 6 graden is het dus zo warm dat 95% van al het leven is uitgestorven. We gaan nu namelijk naar een opwarming van 3 graden, en als we die 3 graden bereikt hebben is er geen weg meer terug omdat we dan in een stroomversnelling komen en dus sowieso doorgaan naar de 6. Je moet het vergelijken met koorts: bij 3 graden koorts ga je dood. De aarde heeft koorts en we verhogen de koorts alleen maar in plaats van het te minderen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
06-07-2019 17:04
Alleen maar 95% van al het leven.

Ik vraag me vaak af wat die mensen zich daarbij voorstellen als ze zeggen dat de planeet het wel redt. Het klinkt allemaal zo vroom en vredig.
Ik zeg het zelf ook, maar ik realiseer me wel dat als we niets doen er grote chaos kan gaan ontstaan, misoogsten, nog meer oorlogen en vluchtelingenstromen. Nieuwe ziekten, massaal sterven van soorten waardoor er explosies aan andere soorten komen. Wat wij dan als plagen gaan ervaren.

Maar goed, we kunnen natuurlijk ook de lijn Trump-Baudet volgen, en helemaal niets doen want het is slechts een hoax en we zetten gewoon een hek om ons land, niks aan de hand.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Als we op de huidige weg doorgaan met de uitstoot van broeikasgassen, is een temperatuurstijging van 4 graden ten opzichte van het pre-industriële tijdperk in de tweede helft van deze eeuw de realiteit.
Een dergelijke opwarming lijkt gering, maar heeft grote gevolgen: langere en extremere hitte, stormen en overstromingen, droogtes, bosbranden en verwoestijning, zeespiegelstijging en massaal uitsterven van diersoorten. Omstandigheden die het leven op Aarde zeer onaangenaam en gevaarlijk zullen maken.

VOEDSELZEKERHEID

De extreme weersomstandigheden zullen grote gevolgen hebben voor landbouwopbrengsten overal ter wereld en daarmee de wereldvoedselvoorziening ernstig onder druk zetten. Onderzoek laat zien dat sommige gewassen zelfs bij 1 graden opwarming al 20% minder oogst geven. Bij 4 graden opwarming is de verwachting dat veel oogsten volledig ineen zullen klappen.
Droogtes, overstromingen, mislukte oogsten en stromen vluchtelingen als gevolg van onbewoonbaar geworden land zullen de druk verhogen in gebieden die kwetsbaar zijn voor massamigraties, onrust en gewapende conflicten. Het Amerikaanse leger noemt klimaatverandering als de grootste bedreiging voor de veiligheid van de Verenigde Staten in de 21e eeuw.

Waar bij 2 graden opwarming de beschikbaarheid van zoetwater op veel plaatsen met 20% daalt, kan dat bij 4 graden zelfs verminderen tot 50%. Bijvoorbeeld in Zuid-Azië zal men te maken krijgen met lange perioden van droogte en veranderende moessonregens.

Dit is de wereld waar de voorzitter van het IMF over sprak toen zij in een toespraak voor een zaal vol wereldleiders zei: “We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.”

https://www.urgenda.nl/themas/klimaat-e ... n-opwarmt/

(hierboven stukjes geknipt van de website, klik op de link om alles te lezen + filmpje).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven