De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
06-07-2019 17:17
Ik vraag me vaak af wat die mensen zich daarbij voorstellen als ze zeggen dat de planeet het wel redt. Het klinkt allemaal zo vroom en vredig.
Ik zeg het zelf ook, maar ik realiseer me wel dat als we niets doen er grote chaos kan gaan ontstaan, misoogsten, nog meer oorlogen en vluchtelingenstromen. Nieuwe ziekten, massaal sterven van soorten waardoor er explosies aan andere soorten komen. Wat wij dan als plagen gaan ervaren.

Maar goed, we kunnen natuurlijk ook de lijn Trump-Baudet volgen, en helemaal niets doen want het is slechts een hoax en we zetten gewoon een hek om ons land, niks aan de hand.
Ja, en die oorlogen zien we niet meer in het nieuws, daar zitten we straks zelf middenin. Wat denk je dat er gebeurt als er water- en voedseltekort is? Mensen gaan elkaars hersens inslaan. We krijgen 3e wereld omstandigheden in het rijke westen. Alleen maar omdat we onze ogen dicht hielden en het allemaal niet wilden weten. Zeker hier in Europa. Over 30 jaar zit Europa bomvol. Nog voller dan nu. Te vol. Te veel mensen op een te klein stukje land met te weinig water en voedsel = groot probleem (eufemisme).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Wat gebeurt er bij een opwarming van 3 graden:

Temperatuurstijging van gemiddeld 3°C
Een temperatuurstijging van 3°C wordt als kantelpunt gezien. Als we deze grens bereiken zou opwarming van de aarde volledig uit de hand kunnen lopen. Positieve feedback cycli zullen veranderingen versterken en temperaturen mogelijk verder doen stijgen tot een gemiddelde opwarming van 4°C.

Het mogelijk uit de hand lopen van klimaat verandering wordt onder andere veroorzaakt doordat de kans extreem groot is dat tropische regenwouden blootgesteld worden aan bosbranden. Deze bossen zijn niet bestand zijn tegen droogte, en niet geëvolueerd zijn om zichzelf te beschermen tegen bosbranden. Het verbranden van de Amazone leidt ertoe dat grote hoeveelheden CO2 doe tot nu toe in de wouden opgeslagen waren, in de atmosfeer terecht komen.

Als gevolg van droogte en hitte zullen grote delen van Australië en het zuiden van Afrika onbewoonbaar worden. Ook stormen zullen heftiger worden, waarbij orkanen voor kunnen komen van ten minste een halve categorie hoger dan de categorie vijf die wij in het heden kennen. In Europa en de UK worden ’s zomers droogten verwacht, terwijl het continent in de winter waarschijnlijk te maken krijgt met overstromingen als gevolg van extreme regenval. Als gevolg van al deze extreme weersomstandigheden worden miljoenen klimaatvluchtelingen verwacht.

https://wetenschap.infonu.nl/natuurvers ... armer.html
cleopatravii wijzigde dit bericht op 06-07-2019 17:25
4.28% gewijzigd
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Wat gebeurt er bij een opwarming van 6 graden:

Temperatuurstijging van gemiddeld 6°C
Het einde van de Perm (251 miljoen jaar geleden) kende temperaturen van gemiddeld 6°C warmer dan het huidige gemiddelde. 95% van alle soorten op aarde was op dit moment uitgestorven. De aarde stond op het punt te veranderen in een levenloze planeet. Zowel land als oceanen waren vergiftigd door de grote hoeveelheden rottende organismen. Woestijnen reikten tot de poolcirkels. Wat nog over is van de mensheid in een klimaat als dit, zal zich vestigen nabij de poolcirkels.

Het is niet zeker dat de geschiedenis zich op dezelfde manier zal herhalen, maar een dergelijke temperatuurstijging moet koste wat kost voorkomen worden. Als we dezelfde richting blijven volgen die we nu op gaan, dan is een 6°C temperatuurstijging aan het einde van de 21ste eeuw niet uitgesloten.

https://wetenschap.infonu.nl/natuurvers ... armer.html

We hebben geen 100 jaar meer. Iedereen die denkt dat hij of zijn kinderen het niet mee zal maken, is echt heel dom. Of heel naïef. Of allebei.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Er zijn hier twee extremen die gepost worden, ik denk dat het daarom niet door iedereen al te serieus wordt genomen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-07-2019 17:38
Er zijn hier twee extremen die gepost worden, ik denk dat het daarom niet door iedereen al te serieus wordt genomen.

Omdat iets een onprettige boodschap bevat is het nog niet extreem. Dat is de val waarin nogal massaal getrapt wordt.
Het is aangenamer voor het gemoed om weg te kijken en te denken dat het allemaal wel zal meevallen, of dat de techniek wel een oplossing zal vinden. Dat is goed voorstelbaar. Het lijkt ook allemaal ver weg omdat we hier in een redelijk gematigd klimaat leven, en erg rijk zijn, vergeleken met grote delen van de wereld.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-07-2019 17:38
Er zijn hier twee extremen die gepost worden, ik denk dat het daarom niet door iedereen al te serieus wordt genomen.
???

Lees de milieurapporten: we gaan richting de 3 graden opwarming in 2050 als we nu NIETS doen!!!!

DAAR gaan alle debatten over: hoe we de opwarming kunnen inperken tot 2 graden.

Maar daar blijft het bij: debatten. Dus we gaan richting de 3. En daarna dus de onvermijdelijke 6.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Zazamaenade schreef:
06-07-2019 17:43
Omdat iets een onprettige boodschap bevat is het nog niet extreem. Dat is de val waarin nogal massaal getrapt wordt.
Het is aangenamer voor het gemoed om weg te kijken en te denken dat het allemaal wel zal meevallen, of dat de techniek wel een oplossing zal vinden. Dat is goed voorstelbaar. Het lijkt ook allemaal ver weg omdat we hier in een redelijk gematigd klimaat leven, en erg rijk zijn, vergeleken met grote delen van de wereld.
Ik trap niet in de val, want ben ervan overtuigd dat het op een goed moment faliekant misgaat, alleen maak ik me er niet druk over.
Ten eerste voel ik me niet aangesproken als het gaat om schuld, want mijn voetafdruk is daar te klein voor en ten tweede zal het mijn tijd wel duren, ben niet in de veronderstelling dat dit alles binnen, pakweg 40 jaar voor mekaar is, dus ik pluk daar de wrange vruchten niet van en al zou het wel eerder gaan gebeuren, ben ik nog niet bang, 't zal me roesten.

Het lijkt me wel een afknapper voor de jonge mensen die zo opportunistisch met de toekomst bezig zijn, als ze ineens worden geconfronteerd met zaken die al die plannen in duigen laten vallen.
Wat vinden jullie van het Zwitserse idee om bomen te planten? Haalbaar? Geschift?

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190705_04495236

(Ik kon zo niet direct het nos artikel vinden :) )
CleopatraVII schreef:
06-07-2019 17:51
???

Lees de milieurapporten: we gaan richting de 3 graden opwarming in 2050 als we nu NIETS doen!!!!

DAAR gaan alle debatten over: hoe we de opwarming kunnen inperken tot 2 graden.

Maar daar blijft het bij: debatten. Dus we gaan richting de 3. En daarna dus de onvermijdelijke 6.
In 2050 verwacht ik niet meer te leven.
En iedereen gilt wel moord en brand maar ondertussen blijft de overbevolking toenemen. Die hoeveelheid mensen zorgt voor vermindering van natuur. Enige optie is om de komende 30 jaar geen enkele voortplanting meer toe te staan bij de mens. Dan sterft het rap uit en kan de natuur zich herstellen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2019 17:55
In 2050 verwacht ik niet meer te leven.
En iedereen gilt wel moord en brand maar ondertussen blijft de overbevolking toenemen. Die hoeveelheid mensen zorgt voor vermindering van natuur. Enige optie is om de komende 30 jaar geen enkele voortplanting meer toe te staan bij de mens. Dan sterft het rap uit en kan de natuur zich herstellen.
Ja, jammer die mensen die zo denken 'dan ben ik toch al dood'. JA, maar wij niet!!!!

Met de rest van je post eens, al zal dat niet gebeuren.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
MissOnigiri schreef:
06-07-2019 17:55
Wat vinden jullie van het Zwitserse idee om bomen te planten? Haalbaar? Geschift?

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190705_04495236

(Ik kon zo niet direct het nos artikel vinden :) )
Hoe meer bomen hoe beter, maar elk leeg stukje landschap volplanten kan natuurlijk niet. Daarnaast moet de oorzaak aangepakt worden: de mens. Want over 30 jaar zijn we met meer dan 9 miljard, er is gewoonweg niet genoeg eten en drinkwater voor zoveel mensen.

Dus: zo veel mogelijk bomen planten + 1-kind politiek.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik heb geen auto, woon gestapeld, koop zo min mogelijk plastic of zaken met plastic verpakking, alles dat geschilderd is in mijn huis is gedaan met verf op waterbasis, ik heb een recyclebare vloer en dat geldt ook voor de meeste meubels, ik vlieg nooit, ben niet zo scheutig met water alsof het niet op kan, heb overal spaarlampen, dus als ik zeg dat ik er dan toch lekker niet meer ben, dan heb ik dat goed recht, want ik heb er erg weinig mee te maken gehad om het zover te laten komen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2019 17:55
In 2050 verwacht ik niet meer te leven.
En iedereen gilt wel moord en brand maar ondertussen blijft de overbevolking toenemen. Die hoeveelheid mensen zorgt voor vermindering van natuur. Enige optie is om de komende 30 jaar geen enkele voortplanting meer toe te staan bij de mens. Dan sterft het rap uit en kan de natuur zich herstellen.
Het hele land vol zonne en windparken pleuren gaat ook niet echt meehelpen.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Rosabella1 schreef:
06-07-2019 18:03
Het hele land vol zonne en windparken pleuren gaat ook niet echt meehelpen.
Nee, met vinexwijken ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-07-2019 18:06
Nee, met vinexwijken ook niet.
Maar dat is wel wat er gaat gebeuren.
Er komen steeds meer mensen bij die ook allemaal ergens moeten wonen en ondertussen overal zonne en windparken.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Rosabella1 schreef:
06-07-2019 18:18
Maar dat is wel wat er gaat gebeuren.
Er komen steeds meer mensen bij die ook allemaal ergens moeten wonen en ondertussen overal zonne en windparken.
Alles moet de hoogte in, dat betekent dat er meer ruimte overblijft voor belangrijke zaken.
Cateautje schreef:
06-07-2019 18:21
Alles moet de hoogte in, dat betekent dat er meer ruimte overblijft voor belangrijke zaken.
Ruimte om je heen vind ik toch een zeer essentiele zaak en dat hebben mensen niet die gestapeld leven. Hebben we het voor kippen afgeschaft gekregen, worden de mensen opgehokt.
Alle reacties Link kopieren
MissOnigiri schreef:
06-07-2019 17:55
Wat vinden jullie van het Zwitserse idee om bomen te planten? Haalbaar? Geschift?

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190705_04495236

(Ik kon zo niet direct het nos artikel vinden :) )

Het is in ieder geval een hoopvol idee, dat kunnen we wel gebruiken.
In India en China schijnen erg veel bomen aangeplant te worden, in India is zelfs een record verbroken, met 800.000 mensen die 50 miljoen bomen hebben geplant in 24 uur. https://www.forbes.com/sites/trevornace ... b1c9316e13
nounou
redbulletje schreef:
06-07-2019 18:24
Ruimte om je heen vind ik toch een zeer essentiele zaak en dat hebben mensen niet die gestapeld leven. Hebben we het voor kippen afgeschaft gekregen, worden de mensen opgehokt.
Ik woon gestapeld, maar niet opgehokt. Het is niet zo dat appartementen niet groter zouden kunnen zijn dan 25 vierkante meter 3 hoog achter, dat heeft zeker Rotterdam wel bewezen.
Zazamaenade schreef:
06-07-2019 18:26
Het is in ieder geval een hoopvol idee, dat kunnen we wel gebruiken.
In India en China schijnen erg veel bomen aangeplant te worden, in India is zelfs een record verbroken, met 800.000 mensen die 50 miljoen bomen hebben geplant in 24 uur. https://www.forbes.com/sites/trevornace ... b1c9316e13
:heart:
Cateautje schreef:
06-07-2019 18:30
Ik woon gestapeld, maar niet opgehokt. Het is niet zo dat appartementen niet groter zouden kunnen zijn dan 25 vierkante meter 3 hoog achter, dat heeft zeker Rotterdam wel bewezen.
Maar het zou mij niet gaan om de grote van het woongedeelte, maar om de ruimte tussen mij en m'n buren. Bij appartementen zit je er altijd tussen in. Voor mij is groen om me heen toch wel een eerste levensbehoefte.

Ik heb loofbomen en veel struiken in m'n tuin, dus ik geef O2 terug aan de maatschappij! ;-D
Je mist belangrijke mogelijkheden in je poll Hollebollegijs en dat zijn "Misschien" of "waarschijnlijk".
Uit metingen blijkt dat het klimaat verandert. Dat kun je ontkennen maar dan ontken je data. Over de oorzaak kan je natuurlijk speculeren. Dat de mens hier een hand in heeft is goed mogelijk maar is lastig te bewijzen.

Aan de andere kant vind ik het prima dat we er alles aan doen onze footprint qua rotzooi zo klein mogelijk te maken. Als je nu langs de A2 lucht inademt is dat een stuk beter voor je gezondheid dan 30 jaar geleden terwijl het verkeer enorm is toegenomen. Allemaal leuk en aardig natuurlijk maar zolang ze in de rest van de wereld daar geen boodschap aan hebben is het feitelijk wel geld weggooien.
Persoonlijk doe ik niets speciaals dat milieuvriendelijk is. Als ik op vakantie wil, maak ik geen afweging of een cruise of een vliegtuig misschien te slecht is voor het milieu. Ik scheid papier en plastic ongeveer met 20% succesrate. Ik rij in een auto als het moet en als ik zin heb.

China gaat nog 1.171 nieuwe kolencentrales bouwen. Wij zijn echt hartstikke gestoord om Slochteren te sluiten.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 06-07-2019 18:42
21.60% gewijzigd
redbulletje schreef:
06-07-2019 18:35
Maar het zou mij niet gaan om de grote van het woongedeelte, maar om de ruimte tussen mij en m'n buren. Bij appartementen zit je er altijd tussen in. Voor mij is groen om me heen toch wel een eerste levensbehoefte.

Ik heb loofbomen en veel struiken in m'n tuin, dus ik geef O2 terug aan de maatschappij! ;-D
Ik zeg ook niet dat alle vrijstaande huizen afgebroken moeten worden, maar om dit land toekomstbestendig te maken moet wel degelijk de lucht in waar het gaat om wonen, anders is er straks helemaal geen ruimte meer voor groen.

Ik woon dan wel met mensen in één gebouw, maar het heeft dezelfde rust als een dorp.
Heb 2 grote loggia's op het zuiden en westen, de hele wijk is groen, ik zit centraal en toch rustig. Ik zou niet met je willen ruilen.
Cateautje schreef:
06-07-2019 18:40
Ik zeg ook niet dat alle vrijstaande huizen afgebroken moeten worden, maar om dit land toekomstbestendig te maken moet wel degelijk de lucht in waar het gaat om wonen, anders is er straks helemaal geen ruimte meer voor groen.
Er moet gewoon een verbod komen op het opofferen van 'groen' voor bebouwing. Dus wil je bouwen dan sloop je maar eerst iets en ga je inderdaad maar de hoogte in.
Alle reacties Link kopieren
Dit is de website van Science, waar het bomenrapport ook op besproken wordt.
https://www.sciencemag.org/news/2019/07 ... al-warming

En dit is een nieuwe manier waarop de opwarming gevisualiseerd wordt, 'Show your stripes' https://www.sciencemag.org/news/2019/06 ... st-century
Of direct naar de site, waarin je je land kunt opzoeken en vergelijken met andere landen, qua opwarming in de laatste ruim 100 jaar.
https://showyourstripes.info/

Nederland:

Afbeelding

België:

Afbeelding

De aarde als geheel:

Afbeelding
zazamaenade wijzigde dit bericht op 06-07-2019 20:32
1.00% gewijzigd
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven