De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Paarsebloem schreef:
07-07-2019 10:40
Minder plastic gebruiken, minder vlees eten en ook wel eens dingen tweedehands kopen.

Alle beetjes helpen en je ontdekt er ook nieuwe dingen door. Veel van wat we consumeren gooien we toch in een hoek zonder het veel te gebruiken en dat zorgt alleen maar dat je minder ruimte in huis hebt.
Ik heb het afgelopen half jaar minder vlees gegeten dan normaal: resultaat een te lage ijzerwaarde in mijn bloed. Ik ga dus weer wat vaker een biefstukje bakken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-07-2019 10:44
Ik heb het afgelopen half jaar minder vlees gegeten dan normaal: resultaat een te lage ijzerwaarde in mijn bloed. Ik ga dus weer wat vaker een biefstukje bakken.
Wat heb jij veel vlees nodig dan! Want ik kan me herinneren dat je in een ander topic nog liep te praten over hoeveel vlees je eet.
Alle reacties Link kopieren
Wat Hollebollegijs aangeeft over statiegeld, ik heb het ook gezien in Berlijn en vond het echt fantastisch om te zien. Mensen laten hun lege bierflesje op straat staan en binnen 5 minuten loopt er een dakloze langs met een grote zak met lege flesjes die hij inlevert in de supermarkt voor statiegeld. Win-win situatie in mijn optiek.

Zelf eet ik geen vlees, reis veel met het ov en probeer heel kort te douchen. Ook heb ik een tandenborstel van gerecycled plastic of bamboe (ik wissel af maar de plastic bevalt me beter). Ik kan veel meer doen. Zo wil ik nog een regenton, als ik mijn eigen huis heb ook zonnepanelen, sowieso minder plastic gaan gebruiken. Daarnaast vind ik dat we in NL echt maar dan ook echt veel meer ons best moeten gaan doen voor het milieu. Zag ook artikelen langs komen dat als we meer bomen planten het ook beter gaat met het milieu.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-07-2019 10:44
Ik heb het afgelopen half jaar minder vlees gegeten dan normaal: resultaat een te lage ijzerwaarde in mijn bloed. Ik ga dus weer wat vaker een biefstukje bakken.
Er zijn ook andere voedingsmiddelen om je ijzer omhoog te houden. Lees dit eens: https://www.vegetariers.nl/gezond/gezond-eten/ijzer
Dan zie je dat je echt niet perse biefstuk hoeft te eten voor wat ijzer.
Foodisgood schreef:
07-07-2019 10:57
Wat Hollebollegijs aangeeft over statiegeld, ik heb het ook gezien in Berlijn en vond het echt fantastisch om te zien. Mensen laten hun lege bierflesje op straat staan en binnen 5 minuten loopt er een dakloze langs met een grote zak met lege flesjes die hij inlevert in de supermarkt voor statiegeld. Win-win situatie in mijn optiek.

Zelf eet ik geen vlees, reis veel met het ov en probeer heel kort te douchen. Ook heb ik een tandenborstel van gerecycled plastic of bamboe (ik wissel af maar de plastic bevalt me beter). Ik kan veel meer doen. Zo wil ik nog een regenton, als ik mijn eigen huis heb ook zonnepanelen, sowieso minder plastic gaan gebruiken. Daarnaast vind ik dat we in NL echt maar dan ook echt veel meer ons best moeten gaan doen voor het milieu. Zag ook artikelen langs komen dat als we meer bomen planten het ook beter gaat met het milieu.

In de Achterhoek worden juist veel bomen gekapt om plaats te maken voor heide. Geef mij die bomen maar. Ik word blij van bos.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
06-07-2019 14:10
. Wat mij betreft zouden we vlees mogen verbieden maar daar flipt iedereen natuurlijk van en dan laten ze hun snijtanden zien en vertellen ze hoe wij biologisch in elkaar steken en dat we nou eenmaal jagers zijn die vlees moeten verorberen. :-D
Wat mij betreft passen wij geboortebeperking toe, maar dan flipt iedereen.

Van veel voorgestelde maatregelen is het maar de vraag of het het gewenste effect heeft. En over de bij-effecten van deze maatregelen wordt onvoldoende nagedacht. Aan het effect op de volksgezondheid wordt bijvoorbeeld weinig aandacht besteed. Maar ook aan de productie en recyclen van materialen en producten die wij nu moeten gaan gebruiken wordt weinig aandacht besteed. Veel maatregelen hebben wellicht een positief effect op de CO2 uitstoot, maar leveren op langere termijn weer andere problemen op.

Het gaat overigens niet alleen over CO2 uitstoot, maar bijvoorbeeld ook over NOx.

Plastic is een ander probleem, daar kun je echt eenvoudig zelf iets aan doen.

De aarde overleeft het wel, de flora en fauna zullen ook zeker herstellen. Van de mens mogen er best veel minder zijn of nog beter, de mensheid kan gewoon uitsterven.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
07-07-2019 11:05
Wat mij betreft passen wij geboortebeperking toe, maar dan flipt iedereen.

Van veel voorgestelde maatregelen is het maar de vraag of het het gewenste effect heeft. En over de bij-effecten van deze maatregelen wordt onvoldoende nagedacht. Aan het effect op de volksgezondheid wordt bijvoorbeeld weinig aandacht besteed. Maar ook aan de productie en recyclen van materialen en producten die wij nu moeten gaan gebruiken wordt weinig aandacht besteed. Veel maatregelen hebben wellicht een positief effect op de CO2 uitstoot, maar leveren op langere termijn weer andere problemen op.

Het gaat overigens niet alleen over CO2 uitstoot, maar bijvoorbeeld ook over NOx.

Plastic is een ander probleem, daar kun je echt eenvoudig zelf iets aan doen.

De aarde overleeft het wel, de flora en fauna zullen ook zeker herstellen. Van de mens mogen er best veel minder zijn of nog beter, de mensheid kan gewoon uitsterven.
Zolang Afrikaanse presidenten dit soort uitspraken doen, is de bevolkingsexplosie in Afrika nog lang geen verleden tijd:

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/-b ... ~a6a4fc98/
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
07-07-2019 11:17
Zolang Afrikaanse presidenten dit soort uitspraken doen, is de bevolkingsexplosie in Afrika nog lang geen verleden tijd:

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/-b ... ~a6a4fc98/

Het Hongarije onder Orban is bezig met het bevorderen van grote gezinnen, natuurlijk alleen van de 'eigen' bevolking.
Waarom hoor ik jou daar nooit over?

Financiële hulp bij het kopen van een huis is een van de regelingen die premier Orbáns regering bedacht om Hongaren aan te sporen meer kinderen te krijgen. In februari kondigde hij een nieuw pakket maatregelen aan dat het grote gezinnen makkelijker moeten maken. Op 1 april werden die maatregelen goedgekeurd in het parlement.

Zo kan een Hongaarse vrouw die voor haar veertigste levensjaar trouwt, nu een lening van 30.000 euro opnemen. Op het moment dat haar derde kind wordt geboren, hoeft ze de lening niet terug te betalen. Als ze een vierde kind zou krijgen, hoeft ze haar leven lang geen inkomstenbelasting te betalen.

https://nos.nl/artikel/2281197-30-000-e ... ijfer.html

En dit is wat Baudet in zijn essay in American Affairs erover schreef, ook geen pleidooi voor het krijgen van minder kinderen.

Over de rol van vrouwen schrijft Baudet het volgende: "Tegenwoordig worden vrouwen al vanaf jongs af aan aangemoedigd om een carrière en financiële onafhankelijkheid na te streven. Er wordt verwacht dat ze de traditionele rol afwijzen om een man te ondersteunen. Maar hoe pakt dit daadwerkelijk voor ze uit? Wat gebeurt er als ze 30 worden? Als ze fulltime blijven doorwerken dan wordt het bouwen aan een gezin extreem moeilijk, zelfs onmogelijk. Daarom krijgen vrouwen in de westerse wereld ook steeds vaker minder kinderen – als ze ze überhaupt al krijgen."
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... abortus-en

Ik ben voorstandster van kleine gezinnen met minder kinderen, zodat de wereldbevolking minder hard groeit, en dit soort bevolkingspolitiek vind ik weerzinwekkend.
nounou
CleopatraVII schreef:
07-07-2019 10:38
Als de wereld de handen ineenslaat kunnen we het bij 2 graden houden, maar dan moet dus de CO2-uitstoot teruggedrongen worden tot 0. NUL.
China bouwt nog 1200 kolencentrales. Vergeet dat handen ineenslaan maar en dan moeten India en Afrika nog komen met grootschalige industrialisatie en die geven geen enkele fuck om het milieu. NUL.
Alle reacties Link kopieren
Een mooi stuk over bevolkingspolitiek en het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen:
https://atria.nl/nieuws-publicaties/fem ... -een-buik/
nounou
MissOnigiri schreef:
06-07-2019 17:55
Wat vinden jullie van het Zwitserse idee om bomen te planten? Haalbaar? Geschift?
Totaal onhaalbaar. Kijk even naar Nederland zelf. Alle losse stukjes onbebouwd gebied wordt ontwikkeld als het even kan. Bekijk luchtfoto's van 80 jaar geleden en nu en projecteer dat weer eens 80 jaar in de toekomst; Nederland zal volledig bebouwd zijn buiten de natuurgebieden om.
Foodisgood schreef:
07-07-2019 10:59
Er zijn ook andere voedingsmiddelen om je ijzer omhoog te houden. Lees dit eens: https://www.vegetariers.nl/gezond/gezond-eten/ijzer
Dan zie je dat je echt niet perse biefstuk hoeft te eten voor wat ijzer.
Ik had mijn vleesconsumptie niet geminderd voor het milieu, maar omdat ik door de overgang/hormonen sneller last van etensgeuren had. Groente eet ik niet genoeg, peulvruchten eet ik helemaal niet en noten bevatten veel te veel calorieen om daar genoeg van binnen te krijgen. Dit is voor mij de eerste keer in mijn leven dat ik een ijzertekort had. En lang leve de carpaccio: lekker rundvlees dat niet gebakken hoeft te worden.
Poker schreef:
06-07-2019 21:31
Ik zou het fantastisch vinden als de mensheid uitsterft!
Fijn dat je jezelf waardeloos vindt, maar laat mij erbuiten ja?
Paarsebloem schreef:
07-07-2019 10:48
Wat heb jij veel vlees nodig dan! Want ik kan me herinneren dat je in een ander topic nog liep te praten over hoeveel vlees je eet.
Je zal me vast verwarren met Blondie dan.
Zazamaenade schreef:
07-07-2019 11:48
Ik ben voorstandster van kleine gezinnen met minder kinderen, zodat de wereldbevolking minder hard groeit, en dit soort bevolkingspolitiek vind ik weerzinwekkend.
Totaal andere discussie maar Baudet pleit juist voor omkijken naar elkaar en zet vraagtekens bij de rol die moderne vrouwen wordt opgelegd en breekt dus een lans voor één van de belangrijkste zaken in het leven: het gezin.
Ontopic: De meeste demografen zijn het met elkaar eens dat er een einde aan de groei van de wereldbevolking is. Overal waar de welvaart stijgt zie je dat vrouwen meer zelfbeschikking krijgen en daarmee minder kinderen. Er is hoop.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
07-07-2019 11:56
Totaal onhaalbaar. Kijk even naar Nederland zelf. Alle losse stukjes onbebouwd gebied wordt ontwikkeld als het even kan. Bekijk luchtfoto's van 80 jaar geleden en nu en projecteer dat weer eens 80 jaar in de toekomst; Nederland zal volledig bebouwd zijn buiten de natuurgebieden om.

Als mensen (kleine of grote) bomen zouden planten in hun tuin en alle grote tegelvlakken eruit zouden halen zou dat al een begin zijn.

Bij dit Zwitserse plan is gekeken naar grotere 'loze' gebieden waar bossen geplant zouden kunnen worden. Het denkt op iets grotere schaal dan waar jouw bezwaren op duiden ;-)
nounou
Het lijkt me niet dat het aantal vliegen en muggen lager ligt omdat het aantal zwaluwen gelijk is in mijn buurt. Je zou het tevens terug moeten zien in de vleermuizenbestand.
Zazamaenade schreef:
07-07-2019 12:08
Als mensen (kleine of grote) bomen zouden planten in hun tuin en alle grote tegelvlakken eruit zouden halen zou dat al een begin zijn.

Bij dit Zwitserse plan is gekeken naar grotere 'loze' gebieden waar bossen geplant zouden kunnen worden. Het denkt op iets grotere schaal dan waar jouw bezwaren op duiden ;-)
Bossen zijn in het grootste deel van de wereld juist 'loze' gebieden en worden in een enorm tempo gekapt. Omdat juist die loze gebieden worden ontwikkelt waarmee mensen geld kunnen verdienen. Ik geen geen grotere schaal dan het totale bosoppervlak van de gehele aarde en het tempo waarin dit afneemt.
Vorig jaar verdween 16 miljoen hectare bos. Dat is qua oppervlakte 4x Nederland. Tussen 2001-2017 verdween in totaal 337 miljoen hectare bos. Kijk naar Nederland zelf; hoeveel % onbebouwd gebied hebben wij hier nog? Zuid-Holland maakte van 1996 tot 2015 de grootste spurt van alle provincies qua bebouwde ruimte 20,4% naar 23,4%.
Het is dus niet te stoppen; in Nederland met al zijn regelgeving al niet, laat staan in het corrupte buitenland.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
07-07-2019 12:08
Als mensen (kleine of grote) bomen zouden planten in hun tuin en alle grote tegelvlakken eruit zouden halen zou dat al een begin zijn.

Bij dit Zwitserse plan is gekeken naar grotere 'loze' gebieden waar bossen geplant zouden kunnen worden. Het denkt op iets grotere schaal dan waar jouw bezwaren op duiden ;-)
Als ik naar de rijdende rechter kijk, dan zie ik bij burenruzies altijd een hoop gezeur over bomen. Dan begrijp ik die tegeltuintjes wel.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
07-07-2019 12:07
Totaal andere discussie maar Baudet pleit juist voor omkijken naar elkaar en zet vraagtekens bij de rol die moderne vrouwen wordt opgelegd en breekt dus een lans voor één van de belangrijkste zaken in het leven: het gezin.
Door vrouwen terug te sturen naar het aanrecht. Waarom stuurt ie mannen daar niet naartoe?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
07-07-2019 11:01
In de Achterhoek worden juist veel bomen gekapt om plaats te maken voor heide. Geef mij die bomen maar. Ik word blij van bos.
Oh ja ik ook, heerlijk om zo nu en dan in het bos te lopen.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
07-07-2019 11:01
In de Achterhoek worden juist veel bomen gekapt om plaats te maken voor heide. Geef mij die bomen maar. Ik word blij van bos.
Oh ja ik ook, heerlijk om zo nu en dan in het bos te lopen.
Cateautje schreef:
06-07-2019 15:38
Nou nou, niet zo somber. De natuur overleeft het gewoon, al heeft het tijd nodig te herstellen. De enige soort die echt gevaar loopt dat zijn wij zelf en laten we eerlijk zijn, de aarde kan ons missen als kiespijn.
Oudebaas (waar ben je trouwens?) maakte deze opmerking onlangs ook en daarbij zit ik in een constante twijfel of we ondertussen niet te veel gemaakt hebben opdat de natuur zich direct zou herstellen. Hoeveel tijd zou er nodig zijn om al onze producten te verteren?

Tevens zit ik in tweestrijd over de mens. Ja, we zijn het meest gruwelijke beest dat er leeft en niemand zou ons missen, maar daarnaast zijn we ook het meest goede en is er (op aarde althans) geen enkel ander wezen dat de capaciteit heeft om zoveel te begrijpen en te veranderen in ons universum. Het zou zonde zijn mocht dit potentieel teniet gaan door ons eigen toedoen.

@Hollebollegijs:
Grotendeels eens met je eerdere berichten en ook ik geloof dat de kans bestaat dat het reeds te laat is.
Langs de andere kant zie ik dan ook een studie als deze https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9118307261 verschijnen en meen ik dat de situatie heel snel kan veranderen. Een grote oorlog, een nieuwe variant op de Spaanse Griep,..

Toch is het goed dat we meer en meer stappen nemen om onze kringloop gesloten te maken zodat we in de toekomst minder afhankelijk worden van grondstoffen. Zelfs al doen de grote spelers niet mee, het loont steeds om als land meer zelfvoorzienend te worden.
Daarom ook dat ik meen dat we meer budget moeten vrijmaken voor onze defensie, want mochten de projecties waarheid worden zal de asielcrisis van 2015 in het niet vallen met wat ons te wachten staat. Hoe harteloos het ook klinkt, we zullen moeten kiezen tussen drenkelingen wegduwen en overleven of ze aan boord nemen en samen ten onder gaan.

Over de groene dogma's zit ik met ernstige twijfels. Zonnepanelen en windmolens lijken aantrekkelijk, maar hoe zit het met de energiekost om deze te produceren en daarna te recycleren, idem voor isolatie is het echt beter voor het milieu om je huis te isoleren met materialen die weer geproduceerd en verwerkt moeten worden? Moet je overstappen op een elektrische wagen, of is het beter om met je oude diesel te rijden tot hij onherstelbaar is? Hoop dat hier nog wat studies over verschijnen.
Vroeger hamerden ze erop dat je de kraan dichtdraaide tijdens het tandenpoetsen want waterverspilling, hoe nuttig was dit als je weet dat één t-shirt ruim 2m³ water vergt en we deze kopen aan de lopende band?

Voor mij ligt de oplossing bij een bevolkingsreductie en het aanpakken van ons consumptiepatroon, maar daar wil geen enkele partij van weten want: groei, groei, groei...
Dat herstellen duurt wel een miljoen jaar of meer, maar daar heeft de aarde meer dan genoeg tijd voor.
Cateautje schreef:
08-07-2019 12:26
Dat herstellen duurt wel een miljoen jaar of meer, maar daar heeft de aarde meer dan genoeg tijd voor.
Dan spreken we over tijdseenheden die we niet kunnen bevatten, maar oudebaas sprak toen over mensen "stammen" die zouden overleven en terug op primitieve wijze zouden overleven, dus dan is de tijdsschaal veel beperkter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven