Passagier gebruikte oude man als menselijk schild,

10-07-2019 18:35 706 berichten
Tijdens de aanslag op het 24 Oktoberplein in Utrecht heeft een jonge trampassagier zijn eigen hachje gered door een oude man als menselijk schild te gebruiken.

Dat meldt Elsevier Weekblad op basis van getuigenissen van leden van het Korps Mariniers. Zij hebben de bewakingsbeelden van de tram uitgebreid bestudeerd. Volgens Elsevier Weekblad noemden de mariniers de beelden ‘schokkend’.

De mariniers verklaren dat tijdens de schietpartij in de tram, op 18 maart van dit jaar, een jongeman een andere man naar zich toe trok en hem gebruikte als menselijk schild. Op die manier probeerde hij te ontkomen aan schutter Gökmen Tanis. Tijdens een vluchtpoging naar de uitgang van de tram hield hij de oude man tussen zichzelf en Tanis. Of de twee passagiers de aanslag hebben overleefd, is niet bekend.

Bij de aanslag kwamen vier mensen om het leven. Twee anderen raakten zwaargewond. Eerder onthulde het AD al dat bij de aanslag minstens één leven gespaard bleef doordat het wapen van Tanis haperde. Hij hield zijn semi-automatische vuurwapen op korte afstand op een passagier gericht en wilde vuren, toen het wapen dienst weigerde. Daarna verliet Gökmen Tanis de tram, herlaadde zijn wapen en opende opnieuw het vuur.
https://www.tubantia.nl/binnenland/pass ... ~a2584b5f/
anoniem_114563 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 11:28
Reden: https://www.tubantia.nl/binnenland/passagier-gebruikte-bij-tramaanslag-in-utrecht-oude-man-als-menselijk-schild~a2584b5f/
4.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een held. :@@:
Alle reacties Link kopieren
En nu?
Such fun!1
Tja, in paniek doen mensen allerlei dingen die je als je de situatie rustig kon overdenken niet zou doen.
Niet nodig dus om zo iemand aan de schandpaal td nagelen en raar dat dit nu ineens in de media moet.
Alle reacties Link kopieren
Triest.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
10-07-2019 18:41
Tja, in paniek doen mensen allerlei dingen die je als je de situatie rustig kon overdenken niet zou doen.
Niet nodig dus om zo iemand aan de schandpaal td nagelen en raar dat dit nu ineens in de media moet.
Dit is echt niet goed te praten hoor.
En heel eerlijk? Als ik mezelf kon redden door achter iemand anders te kruipen zou ik dat ook doen.
Degene die nu in zijn veilige stoel beweerd dat hij/zij dat niet doet is onrealistisch en een leugenaar.
pamelacourson schreef:
10-07-2019 18:43
Dit is echt niet goed te praten hoor.
Kijk. Een held :rofl:
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
10-07-2019 18:41
Tja, in paniek doen mensen allerlei dingen die je als je de situatie rustig kon overdenken niet zou doen.
Niet nodig dus om zo iemand aan de schandpaal td nagelen en raar dat dit nu ineens in de media moet.
Mee eens. Geen idee wat ik doe als ik in paniek ben, er opeens een gek in de rondte gaat schieten. Ik hoop niet dit maar ik weet het niet. Maar om dit nou in de media te brengen? Zijn de passagiers die dit mee hebben gemaakt al niet genoeg getraumatiseerd?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
10-07-2019 18:41
Tja, in paniek doen mensen allerlei dingen die je als je de situatie rustig kon overdenken niet zou doen.
Niet nodig dus om zo iemand aan de schandpaal td nagelen en raar dat dit nu ineens in de media moet.
Dat geloof ik niet zo. Achter iemand duiken vind ik een paniek reactie. Iemand voor je trekken en zo ontsnappen vind ik een ander verhaal.
Nou, succes met moddersmijten.
Ik ga meteen maar weer.
Maw: ik hoef niet zo nodig een schietschijf te zijn.
:bye:
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
10-07-2019 18:43
Dit is echt niet goed te praten hoor.
Jawel hoor, op precies die manier. Je hebt geen flauw idee hoe je in dat soort situaties reageert en het is nogal menseigen om eigen hachje te redden.
Eerlijk? Ik vind mijn eigen leven meer waard dan een 90-jarige. En ik zou ook een 90-jarige voor een baby zetten als ik die laatste daarmee kon redden.
Alle reacties Link kopieren
Het ziet er vast vreemd uit als je die beelden terug kijkt.
En nu we er in alle rust en met ons volle verstand over kunnen nadenken, vinden we het vast ook allemaal raar en zouden we dat zelf nooit doen.

Vergeet echter niet dat die mensen geen rust hadden en er niet over konden nadenken. Zij zaten in een noodsituatie en je kan niet vooraf zeggen hoe je dan reageert.
Dus wat is het doel met dit topic? Die persoon publiekelijk aan de schandpaal nagelen? Even laten weten hoe goed wíj het gedaan zouden hebben in die situatie?
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
10-07-2019 18:44
Dat geloof ik niet zo. Achter iemand duiken vind ik een paniek reactie. Iemand voor je trekken en zo ontsnappen vind ik een ander verhaal.
Je hebt gelijk, dit was vast een weloverwogen actie waar minutenlang over nagedacht is.
:lol:
-Darkside- schreef:
10-07-2019 18:43
En heel eerlijk? Als ik mezelf kon redden door achter iemand anders te kruipen zou ik dat ook doen.
Degene die nu in zijn veilige stoel beweerd dat hij/zij dat niet doet is onrealistisch en een leugenaar.
Eens
Alle reacties Link kopieren
Ja precies, wat is het doel van de TO?
Such fun!1
Zanahoria schreef:
10-07-2019 18:45
Jawel hoor, op precies die manier. Je hebt geen flauw idee hoe je in dat soort situaties reageert en het is nogal menseigen om eigen hachje te redden.
Eerlijk? Ik vind mijn eigen leven meer waard dan een 90-jarige. En ik zou ook een 90-jarige voor een baby zetten als ik die laatste daarmee kon redden.
En zou je je eigen leven geven voor een baby?
Leuke vragen.
Alle reacties Link kopieren
Mja. Ik zou ook achter andere mensen springen, als ik überhaupt nog na kon denken. Waarschijnlijk ben je alleen maar bezig met wegkomen en hopen dat je je familie ooit nog terugziet.
Sjulia schreef:
10-07-2019 18:44
Dat geloof ik niet zo. Achter iemand duiken vind ik een paniek reactie. Iemand voor je trekken en zo ontsnappen vind ik een ander verhaal.
Het is waarschijnlijk toch echt het overlevingsinstinct wat dit doet. In zo'n situatie kunnen maar weinig mensen rationeel handelen, de rest handelt vanuit de primaire reacties. Zelfs getrainde mensen kunnen iets doen wat ze nooit van zichzelf verwacht hadden.
Er was blinde paniek op dat moment.

Maar hè, laten we vooral vinden dat mensen zoiets bewust doen. Net zoals mensen doodtrappen omdat ze ergens van weg willen komen. Ik zie de beelden van het Heizeldrama nog wel op mijn netvlies. Of andere aanslagen.

Wat mij betreft mag degene die dit openbaar heeft gemaakt aan de schanpaal.
In de Bataclan lagen ze ook onder de (dode) lichamen ter dekking.
Mag dat wel?
Alle reacties Link kopieren
Geen flauw idee wat ik zou doen in zo'n situatie, maar dit topic vind ik puur ramptoerisme. Bah.
nounou
kintsugi schreef:
10-07-2019 18:48
En zou je je eigen leven geven voor een baby?
Leuke vragen.
Dat kan niemand vooraf zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Jemig, je maakt een traumatische schietpartij mee, waarbij je het leven had kunnen laten. Dan wordt naderhand precies uitgezocht wat ieders rol was in deze slechte film èn dit wordt de media ingeslingerd. Veroordeeld door iedereen plus het vivaforum. Dubbel trauma.

Geen idee wat ik gedaan zou hebben. Misschien ook wel iets dat niet zo nobel is. Stress doet rare dingen met een mens.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
10-07-2019 18:47
Je hebt gelijk, dit was vast een weloverwogen actie waar minutenlang over nagedacht is.
:lol:
Ik vind het wel iets zeggen over je karakter als dit in je opkomt om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Lekker slachtoffers van een aanslag aan de schandpaal nagelen, sjiek hoor.
Tjezus, wat vals

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven