Boos over jagers met hun jacht-trofeeën ( jachtreizen )

16-07-2019 08:17 88 berichten
En weer zie ik een toeristisch koppel dat trots poseert op een foto met een geschoten leeuw. De twee zijn zich van geen kwaad bewust en vinden de discussie rondom jachtfoto’s
’gepolitiseerd’.

Onlangs kwam een ondernemersechtpaar in Frankrijk ook al in opspraak door het afschieten van leeuwen, luipaarden, nijlpaarden en antilopen. Dat leidde zelfs tot hun ontslag en een oproep tot het boycotten van de supermarkt waar ze werkten.

Ook vanuit Nederland worden dit soort reizen georganiseerd [...] en moet dus wel legaal zijn ?

Wat voor lol kan je er aan beleven om deze prachtige dieren te doden ?
Ik vind het walgelijk en snap niet waarom dit niet verboden is of kan worden ?

bron o.a. : https://www.telegraaf.nl/nieuws/1410049 ... oten-leeuw
kadanz schreef:
16-07-2019 13:27
Het feit dat ik mijn leren schoenen weggooi als de zool versleten is, is een grotere misdaad dan een selfie boven het karkas van een afgeschoten leeuw.
Wat een bizarre uitspraak. Het is inderdaad niet goed te praten als je goede schoenen weggooit ipv te laten verzolen. Maar het een misdaad noemen die groter is dan het voor de lol schieten van een leeuw slaat nergens op.
kadanz schreef:
16-07-2019 08:41
Want? Ik kan het niet vinden of het daadwerkelijk zo is, maar als het vlees van deze leeuw gewoon opgegeten wordt, wat is dan het probleem?
Misschien omdat de leeuw met uitsterven wordt bedreigd en de koe niet?
Ik snap niet dat je voor je lol een giraffe of leeuw doodschiet net zoals ik niet snap dat je voor je lol een koe of varken doodschiet.

Het moet niet al te lastig te snappen zijn dat het (dieren)leed wat men niet ziet minder aandacht krijgt, zo werkt dat nu eenmaal. Lijkt mij niet echt een nieuw inzicht.
Een gids tijdens een safari in Afrika vertelde dat zij dankzij jachttoerisme hun National Parks goed in balans kunnen houden. Vaak gaat het om een oude leeuw die toch al aan 't eind van z'n leven is gekomen. Dan lapt een rijke Amerikaan 10.000 dollar en mag 'm uit z'n lijden verlossen. Toch een soort van win-win.
Ik volg ook sites over Alaska en daar zie je regelmatig jagers poseren met een eland of vissers met een meterslange vis.
redbulletje schreef:
16-07-2019 15:28
Een gids tijdens een safari in Afrika vertelde dat zij dankzij jachttoerisme hun National Parks goed in balans kunnen houden. Vaak gaat het om een oude leeuw die toch al aan 't eind van z'n leven is gekomen. Dan lapt een rijke Amerikaan 10.000 dollar en mag 'm uit z'n lijden verlossen. Toch een soort van win-win.
Walgelijk.
Het oude beestje wordt opgejaagd voor de lol. Nog erger.
Wel een helder signaal naar de lokale bevolking trouwens: die rijke westerling mag wel 'jagen' op uitstervende soorten maar jij stroper niet, foei!
Torment schreef:
16-07-2019 15:29
Walgelijk.
Het oude beestje wordt opgejaagd voor de lol. Nog erger.
Z'n natuurlijke dood en al aangevreten worden door de roofdieren/aaseters is prettiger volgens jou?
redbulletje schreef:
16-07-2019 15:31
Z'n natuurlijke dood en al aangevreten worden door de roofdieren/aaseters is prettiger volgens jou?
Dat is de natuur.
Torment schreef:
16-07-2019 15:31
Dat is de natuur.
Dat schot zorgt voor een snellere pijnlozere dood en levert de rangers tevens geld op voor het onderhoud van zo'n NP.
JuriaanB schreef:
16-07-2019 15:15
Natuurlijk kun je die twee zaken met elkaar in verband brengen, maar dan vergelijk je wel appels en peren. Of de plezierjacht op wild nou een goede achterliggende reden heeft of niet, dat is een discussie die je kunt voeren en eventueel in relatie tot het houden en doden van dieren voor consumptie. Maar dit topic en mijn punt gaat daar niet over. Ik wind me niet op over jagers of beheerders die jagen om een bepaalde goed afgewogen reden. Ik wind me op over het plezier dat plezier/trofeejagers beleven aan het doden an sich. Die mensen hebben wat mij betreft een gemankeerde persoonlijkheid.
Nou ja, nobel dat je dat vindt, maar daar schiet dus geen leeuw iets mee op. En de impala's hebben er waarschijnlijk ook wel een mening over.

Zie je alle slagers en slachters van Nederland ook als halve psychopaten, of denk je dat ze iedere ochtend huilend van medelijden aan de slag gaan omdat ze echt geen ander werk kunnen vinden?

In het strafrecht is het zo dat degene die de opdracht tot moord geeft even strafbaar is als degene die uiteindelijk de trekker overhaalt.
Ik snap dat dat geen populaire manier is om naar het doden van dieren te kijken, omdat je dan je eigen gedrag kritisch onder de loep moet nemen, maar het blijft hypocriet om uitsluitend te vallen over het feit of iemand plezier beleeft aan het doden van een dier.
redbulletje schreef:
16-07-2019 15:37
Dat schot zorgt voor een snellere pijnlozere dood en levert de rangers tevens geld op voor het onderhoud van zo'n NP.
Voorafgaand aan dat schot gaat eerst nog een heleboel stress aan vooraf. Ik vind het echt goedpraten van een vies zaakje.
Torment schreef:
16-07-2019 15:24
Misschien omdat de leeuw met uitsterven wordt bedreigd en de koe niet?
Onzin. Die leeuw is waarschijnlijk in dat park gekweekt voor de jacht. Het gaat sowieso altijd om legale jacht bij dit soort akties. En de leeuw sterft sowieso nog niet uit.

Storm in een glas water dus, puur emotie.
Zielig doen om een leeuw maar wel je bonuskaart scannen in de appie omdat de tartaartjes in de bonus zijn.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 16-07-2019 15:44
31.93% gewijzigd
redbulletje schreef:
16-07-2019 15:37
Dat schot zorgt voor een snellere pijnlozere dood en levert de rangers tevens geld op voor het onderhoud van zo'n NP.

Dat valt te bezien, schijnbaar zijn veel van deze jagers niet getraind genoeg en worden de dieren dus niet gelijk 'goed' geraakt.
Bovendien worden er ook dieren in slechte condities gehouden om vervolgens te dienen als prooi voor deze jagers. Als er flink geld mee verdiend kan worden wordt het misbruikt, dat geldt voor alles.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 16-07-2019 15:46
0.10% gewijzigd
JuriaanB schreef:
16-07-2019 15:23
Wat een bizarre uitspraak. Het is inderdaad niet goed te praten als je goede schoenen weggooit ipv te laten verzolen. Maar het een misdaad noemen die groter is dan het voor de lol schieten van een leeuw slaat nergens op.
Het is juist een uitstekend voorbeeld. Door je leren schoenen te vervangen in plaats van te verzolen geef je indirect opdracht tot de volkomen overbodige dood van een dier. Misschien zelfs wel aan een slachter met plezier in zijn werk, weet jij veel?
De dood van die leeuw draagt bij aan het welzijn van alle andere dieren in het reservaat. Die koe is echt voor niks gestorven.
Of is het oké als je het maar niet hoeft te zien?

Kadanz ziet in ieder geval in dat zijn acties gevolgen hebben, al zijn die dan niet direct zichtbaar. Je hebt echt boter op je hoofd als je gaat jammeren over de plezierjacht terwijl je zelf een kast vol leren schoenen hebt.
anoniem_317725 wijzigde dit bericht op 16-07-2019 15:45
0.05% gewijzigd
Snarky schreef:
16-07-2019 15:44
Het is juist een uitstekend voorbeeld. Door je leren schoenen te vervangen in plaats van te verzolen geef je indirect opdracht tot de volkomen overbodige dood van een dier. Misschien zelfs wel aan een slachter met plezier in zijn werk, weet jij veel?
De dood van die leeuw draagt bij aan het welzijn van alle andere dieren in het reservaat. Die koe is echt voor niks gestorven.
Of is het oké als je het maar niet hoeft te zien?

Kadanz ziet in ieder geval in dat zijn acties gevolgen hebben, als zijn die dan niet direct zichtbaar. Je hebt echt boter op je hoofd als je gaat jammeren over de plezierjacht terwijl je zelf een kast vol leren schoenen hebt.
100%
kadanz schreef:
16-07-2019 15:41
Onzin. Die leeuw is waarschijnlijk in dat park gekweekt voor de jacht. Het gaat sowieso altijd om legale jacht bij dit soort akties. En de leeuw sterft sowieso nog niet uit.

Storm in een glas water dus, puur emotie.
Zielig doen om een leeuw maar wel je bonuskaart scannen in de appie omdat de tartaartjes in de bonus zijn.
Ga je eens inlezen.
kadanz schreef:
16-07-2019 15:41
Onzin. Die leeuw is waarschijnlijk in dat park gekweekt voor de jacht. Het gaat sowieso altijd om legale jacht bij dit soort akties. En de leeuw sterft sowieso nog niet uit.

Storm in een glas water dus, puur emotie.
Zielig doen om een leeuw maar wel je bonuskaart scannen in de appie omdat de tartaartjes in de bonus zijn.

Je verhaal klopt feitelijk niet, zal de emotie wel zijn.
Hetvrijewoord schreef:
16-07-2019 15:59
Je verhaal klopt feitelijk niet, zal de emotie wel zijn.
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Torment schreef:
16-07-2019 15:24
Misschien omdat de leeuw met uitsterven wordt bedreigd en de koe niet?
Koeien en varkens en kippen zijn eigenlijk grote winnaars?
Ze zijn er in zeer grote getale, dankzij de mens. De bofhammen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
16-07-2019 16:12
Koeien en varkens en kippen zijn eigenlijk grote winnaars?
Ze zijn er in zeer grote getale, dankzij de mens. De bofhammen.
En als de mens de leeuw met rust laat, komen die ook weer terug met grote getale.
Hetvrijewoord schreef:
16-07-2019 15:59
Je verhaal klopt feitelijk niet, zal de emotie wel zijn.
Wat klopt niet?
Het was een legale jacht georganiseerd door een legale organisatie (http://legelelasafaris.co.za), onderdeel van Zuidafrikaanse professionele jagers vereniging. Die jagen niet op uitstervende beesten, lijkt me.

Maar als ik het mis heb dan lees ik het wel!
Torment schreef:
16-07-2019 15:51
Ga je eens inlezen.
Vertel, wat doet http://legelelasafaris.co.za/ verkeerd?

De leeuw is in ieder geval nog niet aan het uitsterven.
Torment schreef:
16-07-2019 16:15
En als de mens de leeuw met rust laat, komen die ook weer terug met grote getale.
Wil jij dat? In wiens achtertuin? Niet de jouwe neem ik aan.
Als je stelt dat het 'sowieso altijd om legale jacht gaat' is dat feitelijk onjuist.
Als ik kan googlen kun jij dat ook, toch?

https://www.awf.org/wildlife-conservation/lion

Hangt het er een beetje van af welk clubje je het vraagt. Bij de een heeft de leeuw dus de status 'vulnerable' gekregen dat een trapje lager is als endangered. Bij anderen krijgt hij de status endangered. Met uitsterven bedreigd.

Logica a la 'dat zullen ze heus niet doen' is naïef: zo werkt de wereld niet, zeker niet als er wat te verdienen valt. En dat valt er.
Interessant leesvoer in deze. Weer wat bijgeleerd.

"International Union for Conservation of Nature (IUCN) Species Survival Commission (SSC), states “that well-managed trophy hunting can provide both revenue and incentives for people to conserve and restore wild populations, maintain areas of land for conservation, and protect wildlife from poaching.”

According to a much touted study by Lindsey et al (2006), trophy Hunting is big business in Africa bringing in a revenue of US$ 200 million. The researchers argued that private hunting operations in Africa control more than 540,000 square miles (1.4 million square kilometers) of land, 22 percent more land than is protected by national parks. As demand for land increases with swelling human populations, conservationists can garner more effective results by working with hunters.

“Trophy hunting is of key importance to conservation in Africa by creating financial incentives to promote and retain wildlife as a land use over vast areas,” said lead researcher Peter Lindsey at the time and added: “To justify the continued existence of protected areas in the context of increasing demand for land, wildlife has to pay for itself and contribute to the economy, and hunting provides an important means of achieving this.”

But almost a decade later, Africa faces an unprecedented wildlife catastrophe. Many iconic species, especially those favoured by trophy hunters, are in a sharp decline mainly due to widespread poaching and habitat loss but an analysis of six African countries – South Africa, Zimbabwe, Zambia, Mozambique, Namibia and Tanzania – where trophy hunting has long been regarded as an effective conservation tool, shows that trophy hunting, contrary to the common view, not only is having negative impacts on wild populations, but that there is also an extremely close link between legal hunting and poaching.

Five iconic species – elephants, rhinoceroses, leopards, cheetahs and lions – were selected for this report primarily because they are facing an unprecedented decline in their populations and because they are some of the most targeted trophy species.

The analysis will reveal that trophy hunting is an activity that fuels corruption, it encourages the unfair redistribution of the wealth generated without adequate involvement of communities, causes the loss of healthy individuals that are still key for reproduction and social cohesion and, most damagingly, contributes to the decline of all five species considered in this report."


Volledig tekst, plus onderzoek:
https://conservationaction.co.za/resour ... s-analysis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven