Mag minister gemeente dwingen islam. school toe te staan?

18-07-2019 12:08 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik keek naar het journaal en luisterde naar de gemeente die goede redenen noemden om een islamitische school niet toe te staan in hun gemeente, en toch dwingt de minister hen om die wel toe te staan. De gemeente word buiten spel gezet en de minister gaat tekenen namens de gemeente. Wel vrijheid voor geloofsuiting, maar de gemeente heeft hier geen vrijheid in.

Ik vind dit niet correct. Kan dit zomaar?


Verzet lokale politiek Westland tegen islamitische school https://www.telegraaf.nl/t/1232504976/ via @telegraaf

Verzet lokale politiek Westland tegen islamitische school

Door Wierd Duk
Updated Gisteren, 07:26
16 jul. 2019 in BINNENLAND

NAALDWIJK - De soap in de gemeente Westland rond de komst van een islamitische basisschool kent geen einde. De gemeenteraad kondigde dinsdag aan in beroep te gaan tegen het besluit van minister Slob om de komst van de school af te dwingen. Die beslissing neemt Slob naar verwachting woensdag.

[foto]

De lokale partijen LPF Westland, GemeenteBelang Westland en Westland Verstandig, die samen een meerderheid vormen in de gemeenteraad, blijven zich met hand en tand verzetten tegen de komst van de islamitische basisschool. Zij keren zich daarmee tegen een uitspraak van de Raad van State en tegen onderwijsminister Arie Slob (ChristenUnie).

Slob zal woensdag de gemeenteraad buiten spel zetten door alsnog groen licht te geven voor de school. De gemeenteraad kondigde alvast aan tegen dit besluit in beroep te zullen gaan bij de Raad van State.

Een dergelijke gang van zaken is in Nederland hoogst ongebruikelijk.

Het initiatief voor de school komt van Scholenvereniging Yunus Emre. Deze stichting beheert in Den Haag al vier scholen op islamitische grondslag en er zijn plannen voor een school in Zoetermeer.


[video]

Bemoeilijkt integratie

Volgens de tegenstribbelende partijen is er in het Westland geen behoefte aan islamitisch onderwijs. Dit type scholen zou bovendien de integratie van moslimjongeren bemoeilijken.

Ook minister Slob zag aanvankelijk weinig in de plannen van Yunus Emre omdat er onvoldoende belangstelling voor zo’n school zou bestaan. Maar de initiatiefnemers gingen in beroep en in april werd de minister door de Raad van State opgedragen om de oprichting van de school toch te bekostigen. Tevens gaf de Raad te kennen dat de gemeente Westland de school moet opnemen in het Plan van Scholen.

De minister kan niet anders dan het besluit van de Raad van State, het hoogste bestuursorgaan, te respecteren. Hij gaf de gemeenteraad van Westland een week om op andere gedachten te komen, anders zou hij ingrijpen met een maatregel. Tijdens een raadsvergadering op dinsdag bleek dat de drie afwijzende partijen niet van plan zijn om van hun lijn af te wijken.

Slob maakt nu gebruik van een zogeheten ’indeplaatsstelling’: de minister neemt een besluit namens de gemeenteraad en hij zal zelf het gemeentelijke scholenplan ondertekenen. Dit is in Nederland een unicum.

Volgens fractievoorzitter Peter Duijsens van Westland Verstandig is de lokale schoolstrijd nog niet voorbij. ,,De minister kan wel vinden dat die school er moet komen, maar de gemeente gaat over de locaties. En geschikte plekken zijn er hier in Naaldwijk maar weinig. Dat kan dus nog best lastig worden.”
LOEP ME MAAR aub.
Dit soort dingen (of het nou om een school gaat, of elke andere kwestie) is vrij normaal... De hogere hand beslist. Zo hebben we in Nederland ook niks te zeggen als de EU een wet aan heeft genomen of een beslissing wordt gemaakt. Niks tegen te doen, vaak helaas, maar zo werkt het...
anoniem_64c7f31e9a26f wijzigde dit bericht op 18-07-2019 12:14
10.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja dat mag. Ze weigeren toch ook geen christelijke school?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
De rechter heeft hier al uitspraak gedaan. Dat respecteren wij toch als voorstanders van de democratie?
Loop niet zo te jammeren...
Alle reacties Link kopieren
De wet moet aangepast worden. Moslimscholen bevorderen nu niet bepaald de integratie. Er wordt ook nog eens heel veel gesjoemeld op die scholen, niet alleen met geld, maar ook met toetsen en examens. Vooral nu het salafisme groeit en scholen zoals het Haga daar nauwe banden mee hebben, wordt het tijd dat de politiek handvatten krijgt om in te grijpen.

In Den Haag gaat het ondertussen ook lekker met de integratie. Zelfs de “jongerenwerkers” zijn salafisten:

https://www.ad.nl/binnenland/invloed-is ... ~a3542f66/

https://www.ad.nl/binnenland/de-marokka ... ~ac9d342f/

En voordat er hier forummers beginnen te klagen over Marokkanen-bashen:

https://mobile.twitter.com/ArnoudvDoorn

De vuilspuiterij van die rat Van Doorn hitst ook de boel nog eens lekker op.
Die hele islam en het gedram erom heen komen zo langzamerhand mijn neus uit.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
18-07-2019 12:27
Die hele islam en het gedram erom heen komen zo langzamerhand mijn neus uit.
Mij ook, maar de geest is uit de fles en zie die er ooit maar weer eens in te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
18-07-2019 12:24
Loop niet zo te jammeren...
Want? Lekker alles op zijn beloop laten en wachten tot je kinderen straks op een festival opgeblazen worden? Zoiets? Kop in het zand steken en doorgaan?
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
18-07-2019 12:20
De rechter heeft hier al uitspraak gedaan. Dat respecteren wij toch als voorstanders van de democratie?
Onze democratie is helaas niet ingesteld op de aanwezigheid van een zeer dominante religieuze ideologie in Nederland. Een ideologie met normen en waarden die haaks op onze westerse normen en waarden staan. Erger nog, onze democratie wordt door de aanhangers van die ideologie misbruikt. Daarom is het hoog tijd om onze wetgeving daarop aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-07-2019 12:34
Want? Lekker alles op zijn beloop laten en wachten tot je kinderen straks op een festival opgeblazen worden? Zoiets? Kop in het zand steken en doorgaan?

Nee maar jij en ik kunnen daar echt niets tegen doen hoor. Onze politici haalt dit geloof, deze ideogie met groepen tegelijk naar binnen. Ik denk eerder dat wij straks bijv. onze kleding moeten aanpassen e.d.. Niet zozeer aan terrorisme, maar dat west Europa islamitisch wordt.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
18-07-2019 12:37
Nee maar jij en ik kunnen daar echt niets tegen doen hoor. Onze politici haalt dit geloof, deze ideogie met groepen tegelijk naar binnen. Ik denk eerder dat wij straks bijv. onze kleding moeten aanpassen e.d.. Niet zozeer aan terrorisme, maar dat west Europa islamitisch wordt.
In ieder geval zouden we kunnen beginnen met allemaal op een islam-kritische partij te stemmen.
Zucht.
Binnen één pagina al off topic.
Fizz schreef:
18-07-2019 12:36
Onze democratie is helaas niet ingesteld op de aanwezigheid van een zeer dominante religieuze ideologie in Nederland. Een ideologie met normen en waarden die haaks op onze westerse normen en waarden staan. Erger nog, onze democratie wordt door de aanhangers van die ideologie misbruikt. Daarom is het hoog tijd om onze wetgeving daarop aan te passen.
Wat zou je aan willen passen?
Noem eens wat wetsartikeltjes.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
18-07-2019 12:37
Nee maar jij en ik kunnen daar echt niets tegen doen hoor. Onze politici haalt dit geloof, deze ideogie met groepen tegelijk naar binnen. Ik denk eerder dat wij straks bijv. onze kleding moeten aanpassen e.d.. Niet zozeer aan terrorisme, maar dat west Europa islamitisch wordt.
Gezellig toch? Hoef ik mn haar ook niet meer te doen, mn benen niet te scheren, win win.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
De godsdienstvrijheid afschaffen.
Alleen nog openbaar onderwijs financieren.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-07-2019 12:40
Binnen één pagina al off topic.
Wat is er dan off topic?
swannie12 schreef:
18-07-2019 12:43
De godsdienstvrijheid afschaffen.
Alleen nog openbaar onderwijs financieren.
Uitstekend idee. Benieuwd wat Slob daarvan vindt.

Zolang die school binnen de wettelijke kaders valt, komt hij er gewoon.
'Ik vind jouw godsdienst stom' is gelukkig nog geen juridisch argument waarmee je iemand zijn grondrechten kunt ontnemen.
swannie12 schreef:
18-07-2019 12:43
De godsdienstvrijheid afschaffen.
Alleen nog openbaar onderwijs financieren.
En wie houdt dat tegen...
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-07-2019 12:57
En wie houdt dat tegen...
Daarom zou de wet aangepast moeten worden.
Fizz schreef:
18-07-2019 12:59
Daarom zou de wet aangepast moeten worden.
Nee, je snapt het niet. Wie houdt die wetswijziging tegen? De christenen.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
18-07-2019 12:50
Uitstekend idee. Benieuwd wat Slob daarvan vindt.

Zolang die school binnen de wettelijke kaders valt, komt hij er gewoon.
'Ik vind jouw godsdienst stom' is gelukkig nog geen juridisch argument waarmee je iemand zijn grondrechten kunt ontnemen.
Reduceer jij het probleem maar tot “jouw godsdienst is stom”. :facepalm:

Dit soort scholen zou dus niet meer binnen de wettelijke kaders moeten vallen. De problemen met de integratie van te grote groepen moslims zijn ondertussen al niet meer beheersbaar.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-07-2019 13:01
Reduceer jij het probleem maar tot “jouw godsdienst is stom”. :facepalm:

Dat is nou precies het probleem. Mensen zien het niet.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-07-2019 13:00
Nee, je snapt het niet. Wie houdt die wetswijziging tegen? De christenen.
Slob is ook helemaal de verkeerde man op die positie. De CU met die paar zetels gijzelt nu zo’n beetje het kabinet.

Ik vraag mij af in hoeverre die christelijke scholen benadeeld zullen worden door nieuwe wetgeving. Om mij heen zie ik alleen maar christelijke scholen verdwijnen of fuseren en ik heb nog niet meegemaakt dat er een nieuwe christelijke school is gesticht. De nieuwe islamitische scholen schieten echter als paddestoelen uit de grond, dus daar is zeker winst te behalen.

Bestaande bijzondere scholen kunnen blijven bestaan, tenzij er sprake is van zaken die tegen de wet zijn. De onderwijsinspectie zou moeten beginnen met onaangekondigde inspecties en scholen die de inspecteurs de toegang weigeren moeten gesloten worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven