Medepassagiers grijpen wél in

30-07-2019 12:58 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gisteren een foto in de krant van een 46 jarige man wiens gezicht flink was toegetakeld door twee 'jongens in de leeftijd tussen ongeveer 15 of 18 jaar', nadat de man in de trein een opmerking had gemaakt omdat een van de twee jongens telkens zijn schoen aan de bank af veegde. Na de opmerking werd meteen op de man ingeslagen. Afschuwelijk.

Wat ik dan wel echt mooi vond om te lezen was dat deze man hulp kreeg van medepassagiers, de hele coupé bemoeide zich ermee. Een passagier overmeesterde de aanvaller, en de conducteur sloot op verzoek de trein tot dat de politie arriveerde om de aanvaller te arresteren. De andere aanvaller ontsnapte helaas door een raampje.
Gelukkig dat een andere passagier het incident heeft gefilmd en dit bij de politie gemeld.
Het kan gevaarlijk zijn, maar ik denk dat andere mensen dat gedrag ook gewoon spuugzat zijn.

Helaas ontstond er kritiek nadat het slachtoffer op twitter zijn verhaal had gedaan en daarin de agressievelingen als ‘twee zwarte jongens’ omschreef. Hij werd beschuldigd van racisme maar, zo zegt hij " Ik noemde het puur in de hoop dat iemand foto’s of een filmpje van het incident zou delen. Als het witte jongens waren geweest dan had ik dat geschreven.’’

Op de voorpagina van NRC Handelsblad stond in november 2015 een citaat uit een interview met vier allochtone vrouwen: 'Witte mensen moeten eens luisteren.' .
En dan was er dat boek van Anousha met de titel 'Hallo witte mensen' om het over de 'witte privilege' van Nederlanders te hebben alsof ze iets ontzettend verkeerds hebben gedaan, terwijl de schrijfster hier gewoon alle kansen van de wereld kreeg, En dan die man op de kandidatenlijst van een politieke partij die punten wou scoren door te klagen over het oer-Hollands dorpje Jisp omdat het er volgens hem zou stinken naar 'witte suprematie' omdat er veel blanken zouden wonen.

Slaan we niet teveel door met dat geroep over racisme als we het niet over de ernst van mishandelingen hebben maar wel kwaad worden als het woord zwart word genoemd, terwijl de kleur wit met enige regelmaat negatief genoemd word.


Kopschop-incident in trein: medereiziger schiet slachtoffer te hulp https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019072 ... er-te-hulp
LOEP ME MAAR aub.
Ik erger me zo ontzettend aan het feit dat blanke mensen zich opeens wit laten noemen zonder daar tegen in protest te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht een topic te gaan zien over zinloos geweld maar het gaat weer over racisme.
Kies dan een andere titel.
Alle reacties Link kopieren
Word jij nou nooit eens moe van jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Zwarten die zeggen dat witte mensen racisten zijn. Koekoek...
redbulletje schreef:
30-07-2019 13:05
Ik erger me zo ontzettend aan het feit dat blanke mensen zich opeens wit laten noemen zonder daar tegen in protest te komen.
Ik zie als blanke niet zoveel verschil tussen wit of blank maar dat ligt vast aan mijn blonde haar of white privilege.
Alle reacties Link kopieren
en ik maar elke ochtend mijn best doen er zo min mogelijk wit uit te zien....
Lorem Ipsum
YellowLemon schreef:
30-07-2019 13:21
Ik zie als blanke niet zoveel verschil tussen wit of blank maar dat ligt vast aan mijn blonde haar of white privilege.
Ik zie er wel verschil in omdat het kruiperigheid betreft omdat alles zogenaamd als potentieel kwetsend wordt gezien door niet blanken.
Dat begin ik kotsbeu te worden. Het benadrukt tevens juist extra de verschillen, dacht dat dat nu juist niet gewenst was?
redbulletje schreef:
30-07-2019 13:26
Ik zie er wel verschil in omdat het kruiperigheid betreft omdat alles zogenaamd als potentieel kwetsend wordt gezien door niet blanken.
Dat begin ik kotsbeu te worden. Het benadrukt tevens juist extra de verschillen, dacht dat dat nu juist niet gewenst was?
Joh, je bent gewoon wit. Of blank. Andere mensen zijn zwart. Of donker. Als donkere mensen zwart worden genoemd, noem ik blanke mensen wit. Simpel als wat.

En dat benadrukken van die verschillen is natuurlijk driedubbele koeienstront. Dat wordt altijd aangevoerd door mensen die het eigenlijk niet over racisme willen hebben en/of de veelvoorkomendheid hiervan ontkennen. Zwart en wit. Blank en donker.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
30-07-2019 13:05
Ik erger me zo ontzettend aan het feit dat blanke mensen zich opeens wit laten noemen zonder daar tegen in protest te komen.
Ik laat me ook niet wit noemen. Wij zijn blanke mensen. En als zwarten (en hun white helpers) opeens vinden dat ze ons wit moeten noemen dat geeft mij het recht om ze zwart, neger of what ever te noemen
En zo maken de zwarten de wereld beter voor hun zelf
Ik vind juist donker en zwart niet hetzelfde.
Als iemand net zo is toegetakeld mag hij de daders noemen zoals hij of zij wil.
Anyway, niets mis met wat die man zegt toch. Het waren blijkbaar twee zwarte jongens. Als het witte jongens waren had hij dat ook gezegd. Ik geloof hem wel.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
30-07-2019 13:08
Ik dacht een topic te gaan zien over zinloos geweld maar het gaat weer over racisme.
Kies dan een andere titel.

Ja, ik ook. Daar had ik wel even op willen reageren.
I wanna live my life with the volume full!
vivaratje schreef:
30-07-2019 13:50
Ik laat me ook niet wit noemen. Wij zijn blanke mensen. En als zwarten (en hun white helpers) opeens vinden dat ze ons wit moeten noemen dat geeft mij het recht om ze zwart, neger of what ever te noemen
En zo maken de zwarten de wereld beter voor hun zelf
wIJ zIjN BlaNkE MeNsEn.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk noem je bij het geven van een signalement de opvallendste kenmerken van een dader. Of dat nou de kleur van zijn huid is of die van zijn schoenen. Het grootste probleem is dat het gesprek, zodra het een gekleurde dader betreft, vaak niet meer gaat over wat er precies aan de hand is. Die oeverloze discussie vol herhaling van zetten, kennen we nu wel.

Het is veel interessanter om je af te vragen wat je het beste kan doen als omstanders. Zou jij ingrijpen? Zo ja, hoe zou je ingrijpen? Kan je je hierop voorbereiden zodat je bijvoorbeeld snel ziet met welke omstanders je samen iemand kan overmeesteren?
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
30-07-2019 13:50
Ik laat me ook niet wit noemen. Wij zijn blanke mensen. En als zwarten (en hun white helpers) opeens vinden dat ze ons wit moeten noemen dat geeft mij het recht om ze zwart, neger of what ever te noemen
En zo maken de zwarten de wereld beter voor hun zelf
:woa:
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
30-07-2019 14:08
:woa:

En waarom valt bij mijn uitspraak je mond open? Wat zeg ik verkeerd? Nou dan heb je zeker al gestaft
Alle reacties Link kopieren
Europeanen worden inderdaad te vaak beschuldigd als racist. Er zijn er uiteraard. Maar ik denk dat er procentueel meer racisten onder de allochtonen zitten dan onder de autochtonen.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
30-07-2019 14:08
Natuurlijk noem je bij het geven van een signalement de opvallendste kenmerken van een dader. Of dat nou de kleur van zijn huid is of die van zijn schoenen. Het grootste probleem is dat het gesprek, zodra het een gekleurde dader betreft, vaak niet meer gaat over wat er precies aan de hand is.

Dit dus. Waarom dat gehamer. Als ze een tweeling waren geweest had dat het meest opgevallen, rood haar, heel lang dik of klein. Ook juist een extreem bleke huid hád een kenmerk kunnen zijn. Waarom dat zo vallen over dat hij dat donkere/zwarte/gekleurde noemt. Hadden de daders maar een citroen geel shirt en roze broek moeten dragen. Je wordt tegenwoordig gehekeld over de meest onschuldige opmerkingen.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
30-07-2019 14:08
Natuurlijk noem je bij het geven van een signalement de opvallendste kenmerken van een dader. Of dat nou de kleur van zijn huid is of die van zijn schoenen. Het grootste probleem is dat het gesprek, zodra het een gekleurde dader betreft, vaak niet meer gaat over wat er precies aan de hand is. Die oeverloze discussie vol herhaling van zetten, kennen we nu wel.

Het is veel interessanter om je af te vragen wat je het beste kan doen als omstanders. Zou jij ingrijpen? Zo ja, hoe zou je ingrijpen? Kan je je hierop voorbereiden zodat je bijvoorbeeld snel ziet met welke omstanders je samen iemand kan overmeesteren?
Mee eens, ik vind het logisch dat je de huidskleur benoemd in een signalement. In combinatie met dik/dun, klein/lang, kleding, haar etc.
Ik las trouwens het artikel en hij was ook op zoek naar de helpende medepassagier, om hem te bedanken. Deze werd ook omschreven als een 'gekleurd iemand, mogelijk van Surinaamse afkomst.'

Ik hoop altijd dat ik zal ingrijpen in zulke situaties. Door twee momenten in mijn leven (beroving en bijna-verdrinking) weet ik wel dat ik heel kalm blijf in zulke situaties maar dat was beiden waarin ik zelf in gevaar was. Ik hoop dat ik ook zo kan reageren als anderen in gevaar zijn.
Ik ben in ieder geval heel goed in dingen registreren en onthouden dus ik denk dat ik vooral waardevol ben als ooggetuige en voor signalementen.
yette schreef:
30-07-2019 14:08
Natuurlijk noem je bij het geven van een signalement de opvallendste kenmerken van een dader. Of dat nou de kleur van zijn huid is of die van zijn schoenen. Het grootste probleem is dat het gesprek, zodra het een gekleurde dader betreft, vaak niet meer gaat over wat er precies aan de hand is. Die oeverloze discussie vol herhaling van zetten, kennen we nu wel.

Het is veel interessanter om je af te vragen wat je het beste kan doen als omstanders. Zou jij ingrijpen? Zo ja, hoe zou je ingrijpen? Kan je je hierop voorbereiden zodat je bijvoorbeeld snel ziet met welke omstanders je samen iemand kan overmeesteren?
Als ik alleen ben wel. Maar ik ben redelijk getraind op omgaan met agressieve mensen.
Mijn ervaring is dat als je wat zegt of doet anderen geneigd zijn te helpen en je ook de 'schrik' doorbreekt.
Met mijn kinderen erbij hou ik me rustig.
turquasi schreef:
30-07-2019 13:22
en ik maar elke ochtend mijn best doen er zo min mogelijk wit uit te zien....
Hahaha, 'ik ben Mac nc15, jij nw 43!'
Als je het vertaalt naar make up wordt het echt mal deze discussie.
Ik heb laatst bij een cosmeticamerk een foundation besteld waarvan 1 de donkerste en 74 de lichtste kleur is.
Best sympathiek.
redbulletje schreef:
30-07-2019 13:05
Ik erger me zo ontzettend aan het feit dat blanke mensen zich opeens wit laten noemen zonder daar tegen in protest te komen.
Want jij noemt donkere mensen ook niet zwart?
Lotus90 schreef:
30-07-2019 14:26
Want jij noemt donkere mensen ook niet zwart?
Wat is donker, kan je dan vragen. Ik ben bruin, maar niet donker. Zullen we het gewoon bij bruin laten dan? Dat heb je in talloze verschillende tinten, plus het is de meest realistische.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven