Wapenbezit in de VS

05-08-2019 12:06 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuw topic om te discussiëren over het wapenbezit in de VS. Ik ben serieus verbaasd dat in een ontwikkeld land als de VS men zo anders denkt over het thuis hebben van een wapen. Hoe heeft dat zo ver kunnen komen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Het staat in hun grondwet dat je recht hebt om vuurwapens te dragen om jezelf te verdedigen. Het is een diepgewortelde geschiedenis daar. Maar het mag van mij zeer zeker gaan veranderen. Alleen dat zal niet zo snel gebeuren.
De voorstanders van wapenbezit vinden dat het hun recht is als vrij mens om een wapen in bezit te hebben ter verdediging en voeren als argument tegen de afschaffing van dat recht aan dat dan juist de criminelen nog illegale wapens bezitten en dat zij zichzelf dan niet meer op gelijke voet kunnen verdedigen.
Voor mijn werk kom ik regelmatig in een bepaalde staat (iets met cowboyhoeden) in Amerika en als je daar zou zeggen dat het verboden zou worden dan wordt je werkelijk door iedereen gekielhaald bij wijze van. Want op een enkeling na heeft werkelijk iedereen niet gewoon een wapen, maar hele arsenalen in huis. En niet 'gewoon' een pistool, maar als gezin een compleet uitgeruste automatische artillerie waar onze gehele landmacht nog een puntje aan kan zuigen. Echt bizar.

In New York bijvoorbeeld denkt men er al weer heel anders over.

Het is waar. Guns don't kill people, stupid people kill people. Helaas zijn er in de US gruwelijk veel 'Stupid People'. Gezien de mening van de huidige president daar zal er ook weinig veranderd worden. Wij als klein kutlandje hebben daar niet zoveel over te zeggen.
overigens de zelfde staat waar je liever NIET hardop zegt dat je Atheïst bent werd me verteld door een opdrachtgever. Dat ik dat maar beter voor me kon houden. Dat deed hij ook. Als zijn buren dat wisten had hij geen leven meer. Maar hij had gelukkig dan weer wel genoeg munitie om ze van het lijf te houden mocht het zover komen.

De verhalen die we hier niet eens altijd horen zijn de 'kleine huisongelukjes' thuis. Kindjes die die dingen vinden en en er leuk mee spelen. Dat zijn er niet een paar tientallen per jaar.... doe daar maar een veelvoud van. Dus nee, ik snap er ook geen ene reet van.
Ik ben wel voor pepperspray. In Nederland. Mag dat wel?
Ik heb altijd wel een busje haarlak. De meest sterke, maar daarmee hebben ze hun ogen ook zo weer open en ik ren echt kut op hakken.
Alle reacties Link kopieren
Het idee dat je een wapen mag hebben om jezelf te verdedigen, stamt uit de tijd van de onafhankelijkheidsoorlog. Het was bedoeld om jezelf te verdedigen tegen een invasie van buitenaf (de Engelsen of de Fransen bijvoorbeeld), niet om je buurman neer te knallen. Althans, zo heb ik het begrepen.
Dit jaar al dagelijks 40 doden door wapens in de VS, zegt NOS.
-
Alle reacties Link kopieren
In bepaalde gebieden in Amerika kan het wel een uur duren voordat de politie eens bij je is in het geval van een overval of inbraak. Dan is de enige manier om jezelf te beschermen een wapen.

In staten zoals California en NY staat op elke straathoek een politiewagen, dan is het iets makkelijker om roepen dat je tegen wapens bent.
Alle reacties Link kopieren
Anonievrouwtje schreef:
05-08-2019 12:40
In bepaalde gebieden in Amerika kan het wel een uur duren voordat de politie eens bij je is in het geval van een overval of inbraak. Dan is de enige manier om jezelf te beschermen een wapen.

In staten zoals California en NY staat op elke straathoek een politiewagen, dan is het iets makkelijker om roepen dat je tegen wapens bent.
Maar er zal toch iets moeten worden ondernomen tegen het nog steeds toenemende wapengeweld?
Alle reacties Link kopieren
Iemand de docu "we will make America safe again" van Britse MP Ed Balls gezien?
De geïnterviewden waren er van overtuigd dat het bewapenen van beveiligers en leraren het enige antwoord is op de "shooters".
Maar het is toch te gek om los te lopen dat alle malls, supermarkten, scholen, bioscopen, musea, theaters, kantoren, banken, ziekenhuizen etc. etc. met wapens bewaakt zouden moeten worden? De NRA wrijft zich in de handjes bij het idee alleen al !

Wat is een reële oplossing voor het nog steeds toenemende wapengeweld?
Anonievrouwtje schreef:
05-08-2019 12:40
In bepaalde gebieden in Amerika kan het wel een uur duren voordat de politie eens bij je is in het geval van een overval of inbraak. Dan is de enige manier om jezelf te beschermen een wapen.

In staten zoals California en NY staat op elke straathoek een politiewagen, dan is het iets makkelijker om roepen dat je tegen wapens bent.
In bepaalde wijken komt ook de politie niet. Te gevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar op rondreis geweest door Californië. Terwijl we in een wallmart bij mcD zaten, kwam er een gezin binnen. Vader, zwangere moeder en 2 kleine kindjes.
Vader droeg een zichtbare holster met 2 geweren.
Waar hij zich waarschijnlijk veilig voelde, heb ik mezelf zelden zo onveilig gevoeld.
Alle reacties Link kopieren
marele schreef:
05-08-2019 13:04
Vorig jaar op rondreis geweest door Californië. Terwijl we in een wallmart bij mcD zaten, kwam er een gezin binnen. Vader, zwangere moeder en 2 kleine kindjes.
Vader droeg een zichtbare holster met 2 geweren.
Waar hij zich waarschijnlijk veilig voelde, heb ik mezelf zelden zo onveilig gevoeld.
O jasses ja. Wel enkele keren in de VS op vakantie geweest maar nooit echt over nagedacht dat iedereen die dat wil zo maar in het rond kan gaan schieten.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een mooi iets eigenlijk dat ze daar nog wapens mogen dragen ter beveiliging. Ja je hebt het niet nodig in een stad maar wel in een afgelegen dorp waar het meer dan 20 minuten duurt voor er politie arriveert. Daarnaast heb je ook nog te maken met de agressieve drugssmokkel uit Mexico daar wil je je ook tegen kunnen verdedigen als je rond de grens woont.

We moeten ook niet vergeten dat het daar normaal is en dat mensen gewoon niet altijd staan te juichen als er iets drastisch gaat veranderen, dat kun je hier wel vergelijken met de zwarte pieten discussie.

Ik vraag me ook ten zeerste af of het verbod op wapens nou echt die schietpartijen laat stoppen. Zelfs in Nederland is het niet zo moeilijk om aan een wapen te komen dus dan straks in Amerika ook niet. Is het niet dat er meer gekeken moet worden naar de reden achter de schietpartijen en dan die oplossen.
Ik zou ook het liefst met gun rondlopen. Tegen straattuig, gasten zoals aanslagpleger Utrecht of tegen de talloze asociale gekken hier in de hoofdstad. Ik kan me voorstellen dat je in de VS. zelf ook een wapen wil, tegen carjackers en ander schietend tuig. Als het gaat om hij of ik, kan je er zeker van zijn dat het hij wordt, is mijn motto. Omdat gun er ff niet in zit, wordt het een reusachtige bulldog Mastif.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
05-08-2019 13:40
O jasses ja. Wel enkele keren in de VS op vakantie geweest maar nooit echt over nagedacht dat iedereen die dat wil zo maar in het rond kan gaan schieten.
Ik ben er ook nooit bang geweest.
Een verbod op wapens gaat er in de VS nooit komen. Hoogstens een aanpassing, Bijvoorbeeld om mensen die wapen willen beter te screenen. Je moet de VS niet willen vergelijken met NL. Vriend van mij heeft ook wapens in huis omdat hij in de natuur woont waar er zwarte beren rondscharrelen. Hij wil zo een beest helemaal nooit doodschieten behalve in noodsituatie. Dus als hij op zijn land loopt om een en ander te controleren heeft hij geweer mee. Hij is trouwens alleen nog maar aangevallen door boos stinkdier ooit. Maar die heeft hij laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
DeMessias schreef:
05-08-2019 13:42
Ik vind het wel een mooi iets eigenlijk dat ze daar nog wapens mogen dragen ter beveiliging. Ja je hebt het niet nodig in een stad maar wel in een afgelegen dorp waar het meer dan 20 minuten duurt voor er politie arriveert. Daarnaast heb je ook nog te maken met de agressieve drugssmokkel uit Mexico daar wil je je ook tegen kunnen verdedigen als je rond de grens woont.

We moeten ook niet vergeten dat het daar normaal is en dat mensen gewoon niet altijd staan te juichen als er iets drastisch gaat veranderen, dat kun je hier wel vergelijken met de zwarte pieten discussie.

Ik vraag me ook ten zeerste af of het verbod op wapens nou echt die schietpartijen laat stoppen. Zelfs in Nederland is het niet zo moeilijk om aan een wapen te komen dus dan straks in Amerika ook niet. Is het niet dat er meer gekeken moet worden naar de reden achter de schietpartijen en dan die oplossen.
Met een verbod of wapenbezit zouden er toch echt minder shootings zijn. Gevaarlijke gekken zijn overal, bijvoorbeeld in NL Tristan vd Vlis. Echter, in landen waar wapens minder makkelijk te verkrijgen zijn, komt zo'n schietpartij veel minder vaak voor.

En wat betreft je verdedigen tegen inbraak in een afgelegen gebied: in Canada zijn wapens minder eenvoudig verkrijgbaar (screening) en zijn er vele afgelegen boerderijen. Toch in Canada beduidend minder wilde schietpartijen door gevaarlijke gekken.
Alle reacties Link kopieren
In de VS worden wapens bewonderd en aanbeden. Wapenbezit zit helemaal in de cultuur verankerd. Slechte zaak.
Inderdaad in cultuur verankerd. Gaat daarom niet veranderen. Als de generatie die nu op school shootings meemaakt volwassen wordt, komen er misschien aanpassingen om de Koop te beperken.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
05-08-2019 14:14
Met een verbod of wapenbezit zouden er toch echt minder shootings zijn. Gevaarlijke gekken zijn overal, bijvoorbeeld in NL Tristan vd Vlis. Echter, in landen waar wapens minder makkelijk te verkrijgen zijn, komt zo'n schietpartij veel minder vaak voor.

En wat betreft je verdedigen tegen inbraak in een afgelegen gebied: in Canada zijn wapens minder eenvoudig verkrijgbaar (screening) en zijn er vele afgelegen boerderijen. Toch in Canada beduidend minder wilde schietpartijen door gevaarlijke gekken.
Het is appels met peren vergelijken want Amerika is gewoon een ander land. Je krijgt die wapens nooit helemaal weg. Als ik Amerikaan zou zijn en ik heb zo'n ding thuis liggen en die wordt illegaal dan verstop ik hem dus en zeg ik dat ik hem kwijt ben. Dat gaan veel mensen doen dus doe ik het ook. Daarnaast grenst Amerika aan Mexico en Canada niet.
Amerikaanse vriendin vertelde laatst dat er een vrouw bij een stoplicht was doodgeschoten door een andere automobilist. Ze stond verkeerd voorgesorteerd en hadden daar ruzie over gekregen.
Alle reacties Link kopieren
DeMessias schreef:
05-08-2019 15:52
Het is appels met peren vergelijken want Amerika is gewoon een ander land. Je krijgt die wapens nooit helemaal weg. Als ik Amerikaan zou zijn en ik heb zo'n ding thuis liggen en die wordt illegaal dan verstop ik hem dus en zeg ik dat ik hem kwijt ben. Dat atgaan veel mensen doen dus doe ik het ook. Daarnaast grenst Amerika aan Mexico en Canada niet.
Wat heeft Mexico hier mee te maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven