Salvini de nieuwe premier van Italie?

08-08-2019 23:00 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
De leider van de Italiaanse Lega, Matteo Salvini, dringt aan op nieuwe verkiezingen. Hij zei in een toespraak dat hij niet gelooft dat de verschillen in de coalitie kunnen worden overbrugd en dat de enig mogelijke vervolgstap wat hem betreft nieuwe verkiezingen zijn.
https://nos.nl/artikel/2296817-regering ... ingen.html

Afbeelding

Mocht Salvini de nieuwe premier worden zal de EU dar niet blij mee zijn maar dat zijn krokodillentranen, Duitse organisaties als Sea-Watch hebben Italië opgescheept met honderdduizenden niet uitzetbare Afrikanen en het verzet daartegen is een voedingsbodem voor de LEGA

Afbeelding

TO geeft als eerste zijn mening:

Italië heeft een Salvini nodig om te voorkomen dat NGO's als Sea-Watch doorgaan met heen en weer pendelen tussen Afrika en Italië
Voorgaande regeringen stonden er bij en keken er naar.

Maaaaaaaaaaaaar ik denk dat Salvini niet te lang moet blijven, hij gaat zich niet aan Europese begrotingsregels houden en als een grote economie als Italië onderuit schuift gaat de hele eurozone.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik volg de Italiaanse politiek nauwelijks.

Maar zo werkt het natuurlijk niet, dat Salvini eerst ingrijpt in het vluchtelingenissue en vervolgens netjes opstapt voordat hij Italië en de eurozone financieel in het ongeluk stort.

Sterker nog, ik zie heel makkelijk een scenario voor me waarin het eerste niet gebeurt en het tweede wel :A:
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
08-08-2019 23:13
Ik volg de Italiaanse politiek nauwelijks.

Maar zo werkt het natuurlijk niet, dat Salvini eerst ingrijpt in het vluchtelingenissue en vervolgens netjes opstapt voordat hij Italië en de eurozone financieel in het ongeluk stort.

Sterker nog, ik zie heel makkelijk een scenario voor me waarin het eerste niet gebeurt en het tweede wel :A:
Hij heeft er al een wet doorheen gekregen die het afzetten van migranten lastiger maakt, ze moeten eerst toestemming vragen.

Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
We hebben al meer dan genoeg populistische leiders die gebruik maken van de huidige crises (klimaatverandering, migratie, vluchtelingen) om de politiek te ontwrichten: Trump, Johnson, Bolsonaro, maar ik houd mijn hart vast: Steve Bannon heeft achter de schermen denk ik een flinke vinger in de pap, en hij heeft zowel in de VS als in het Verenigd Koninkrijk (via Cambridge Analytica) invloed uitgeoefend op de verkiezingsresultaten.

Artikel van 7 augustus, Corrière della serra:

Sunland Park (New Mexico)- "Niet alle huwelijken werken, vertelt iemand die drie keer is getrouwd."De voormalige strateeg van Donald Trump, Stephen K. Bannon, was de eerste die het huwelijk tussen de Liga en Five Stars zegende, sinds de vooravond van 4 maart 2018, en zag de kroon op zijn droom om rechtse nationalisten en populisten van gelaten. Maar nu - in een interview dat vrijdag volledig wordt gepubliceerd - suggereert het dat het misschien tijd is voor de scheiding. "Ik denk dat tussen Salvini en Di Maio een nobel experiment was. Ik zou het graag zien doorgaan, het zou geweldig zijn, maar ik begrijp waarom het misschien niet gebeurt. Ze probeerden twee verschillende visies op de economie bij elkaar te houden, enerzijds het minimumloon en anderzijds de vlakke belasting. En dan geloof ik dat Salvini een boodschap geeft aan degenen die op hem hebben gestemd bij de Europese verkiezingen ».
(...)
Zijn volgelingen aanbidden Salvini: "It's Little Trump"
Onder de activisten die poeder, bagels en roomkaas op 40 graden kauwen, onder de witte tent naast de muur, zijn er mensen die denken dat Salvini al de Italiaanse premier is, zoals de journalist van een christelijke site, Mary Moore: «Lo we houden van, we noemen het Little Trump ». Bannon denkt dat hij premier kan worden, ook al is het "een gewaagde stap om verkiezingen op een riskant moment voor groei te houden, met negatieve rentetarieven van de Europese Centrale Bank". Voor de leider van de Northern League heeft Bannon echter niets dan lof, terwijl hetzelfde niet geldt voor Di Maio. "Ik denk dat Di Maio ongelooflijke naïviteit vertoonde door naar Beijing te gaan, hij liet zien dat hij nog niet klaar is voor de schijnwerpers. Hoe naïef. Ik zag de artikelen die uit China kwamen, hij kwam terug met zijn ogen wijd open en ze kunnen op dit soort dingen aandringen. "
https://www.corriere.it/sette/incontri/ ... resh_ce-cp
(met de 'vertaal-knop')

Dit komt niet uit de lucht vallen, dit is een artikel uit 2018, over Steve Bannon in Italië:
De uiterst rechtse oud-adviseur van Donald Trump probeert zijn Europese beweging van de grond te krijgen. Steve Bannon: "Vanuit Italië kan de revolutie zich over heel Europa verspreiden."
https://www.trouw.nl/nieuws/steve-banno ... ~b666992a/

Hopelijk trappen de Italianen er niet in, maar ja, ze hebben ook meermaals op Berlusconi gestemd.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
08-08-2019 23:32
We hebben al meer dan genoeg populistische leiders die gebruik maken van de huidige crises (klimaatverandering, migratie, vluchtelingen) om de politiek te ontwrichten: Trump, Johnson, Bolsonaro, maar ik houd mijn hart vast: Steve Bannon heeft achter de schermen denk ik een flinke vinger in de pap, en hij heeft zowel in de VS als in het Verenigd Koninkrijk (via Cambridge Analytica) invloed uitgeoefend op de verkiezingsresultaten.

Het is een "leermoment" voor de gevestigde politici.
De angst voor migratie werd niet serieus genomen, critici weggezet als xenofoob, racist etc.
Serieuze oplossingen zoals het Australische model is nooit serieus overwogen, nee laat maar aan land komen en zadel de bevolking er maar mee op.

Nu is het zover dat populistisch rechts als kool groeit en nu kan er in eens veel meer.

Let even op de deelraad verkiezingen in Duitsland
Op 1 september gaan Saksen en Brandenburg naar de stembus.
AFD staat op een gedeelde eerste plaats met de CDU
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
08-08-2019 23:25
Hij heeft er al een wet doorheen gekregen die het afzetten van migranten lastiger maakt, ze moeten eerst toestemming vragen.

Afbeelding

Ik ben minder op migranten gefixeerd dan jij. Bij jou heiligt het doel echt alle middelen. Maar ik heb gewoon echt totaal geen zin in alle andere dingen die gaan gebeuren als populisten meer invloed of zelfs macht krijgen. Je noemt zelf al een financiële crisis in de eurozone. Daar zit echt niemand op te wachten behalve de grote beleggers die speculeren op koersdalingen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
08-08-2019 23:45
Het is een "leermoment" voor de gevestigde politici.
De angst voor migratie werd niet serieus genomen, critici weggezet als xenofoob, racist etc.
Serieuze oplossingen zoals het Australische model is nooit serieus overwogen, nee laat maar aan land komen en zadel de bevolking er maar mee op.

Nu is het zover dat populistisch rechts als kool groeit en nu kan er in eens veel meer.

Let even op de deelraad verkiezingen in Duitsland
Op 1 september gaan Saksen en Brandenburg naar de stembus.
AFD staat op een gedeelde eerste plaats met de CDU


Ja, we staan voor grote crises, en die gaan zich denk ik verdiepen door de grote aanhang voor populistisch rechts. Oplossingen hebben ze namelijk niet.
In sommige peilingen werd AfD de grootste.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
08-08-2019 23:58
Ja, we staan voor grote crises, en die gaan zich denk ik verdiepen door de grote aanhang voor populistisch rechts. Oplossingen hebben ze namelijk niet.
In sommige peilingen werd AfD de grootste.
Niemand heeft een oplossing voor de migrantenproblematiek, maar 'de burger' is klaar met het wegkijken wat nu veelal lijkt te gebeuren.

Als de politiek niet wil dat de populisten de zaak overnemen, moeten ze eens heel snel in Denemarken gaan kijken. Daar wonnen de Sociaal Democraten de verkiezingen, met een links programma gecombineerd met strenge asiel en integratiewetgeving.

Het zal geen oplossing zijn, maar het komt wat mij betreft aardig in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
09-08-2019 00:20
Niemand heeft een oplossing voor de migrantenproblematiek, maar 'de burger' is klaar met het wegkijken wat nu veelal lijkt te gebeuren.

Als de politiek niet wil dat de populisten de zaak overnemen, moeten ze eens heel snel in Denemarken gaan kijken. Daar wonnen de Sociaal Democraten de verkiezingen, met een links programma gecombineerd met strenge asiel en integratiewetgeving.

Het zal geen oplossing zijn, maar het komt wat mij betreft aardig in de buurt.

Sommige burgers, ja, en steeds meer. Het is niet zo dat iedereen, dan wel 'het volk', zo denkt. Populistisch rechts doet dat graag zo voorkomen, maar het is een deel, in sommige landen een aanzienlijk deel, van de bevolking.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
09-08-2019 00:31
Sommige burgers, ja, en steeds meer. Het is niet zo dat iedereen, dan wel 'het volk', zo denkt. Populistisch rechts doet dat graag zo voorkomen, maar het is een deel, in sommige landen een aanzienlijk deel, van de bevolking.
Populistisch rechts trekt alleen kiezers door hun immigratiestandpunten. Als die partijen overal de grootste worden, is dat misschien ergens een signaal dat het wel wat meer dan 'sommige' burgers zijn. Dat nog los van de mensen die niet op populisten willen stemmen, maar het wel eens zijn met hun immigratiepolitiek. Daar ken ik er heel veel van, bijvoorbeeld. Ik ben echt nog nooit iemand tegen gekomen die meer immigranten in zijn of haar buurt wilde hebben wonen.
Laten we het weer eens hebben over populistisch rechts. Jee, wat is het toch erg en alleen maar domme mensen stemmen op populisten.

Al deze mensen die dit roepen hebben geen idee hoe rot de EU is, waarom het zo uit de klauwen is gelopen en weten niet dat er met de huidige politiek niets zal veranderen.

Ook in Nederland is het immigratieprobleem toch wel aanzienlijk. (Ja) Gaat deze coalitie daar iets aan veranderen? Nee. De Nederlandse politiek is nogal van het polderen en ‘kan niet, wil niet, heb geen zin’.

De EU is een log, zinkend schip en dat is het altijd geweest. Landen als Italië en Griekenland hadden nooit toegelaten mogen worden en zowel die landen als de rijke landen plukken daar de wrange vruchten van.

Dus ja, ik zie he gebeuren dat Salvini premier wordt. Ik zou het in ieder geval begrijpen als de Italianen op hem stemmen.
*TanteSjaan* schreef:
09-08-2019 02:20
Laten we het weer eens hebben over populistisch rechts. Jee, wat is het toch erg en alleen maar domme mensen stemmen op populisten.

Al deze mensen die dit roepen hebben geen idee hoe rot de EU is, waarom het zo uit de klauwen is gelopen en weten niet dat er met de huidige politiek niets zal veranderen.

Dat mensen een mening hebben die afwijkt van die van jou, wil nog niet zeggen dat ze ongeïnformeerd zijn.

En waar lees jij iets over domme mensen?
Ajb niet zeg, wat een eikel deze man.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-08-2019 07:54
Dat mensen een mening hebben die afwijkt van die van jou, wil nog niet zeggen dat ze ongeïnformeerd zijn.

En waar lees jij iets over domme mensen?
Kijk dat was natuurlijk een standaard reflex van andere partijen.
Populisme is dom, en mensen die er op stemmen ook.

Nu is de toon wel enigszins aangepast maar je leest het nog regelmatig.

En juist die denigrerende / kleinerende toon versterkt de populistische partijen, die zeggen tegen hun aanhang:
“ze noemen jullie dom” “ze kijken op jullie neer” bla, bla, bla
Zo versterken ze het wij tegen de rest gevoel “de elite is tegen ons”

Je ziet nu een kentering, in plaats van wegzetten als dom juist in debat gaan.
Een goed voorbeeld is het debat tussen Rutte en Baudet waar Baudet het best lastig had bij sommige vragen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
09-08-2019 08:39
Je ziet nu een kentering, in plaats van wegzetten als dom juist in debat gaan.
Een goed voorbeeld is het debat tussen Rutte en Baudet waar Baudet het best lastig had bij sommige vragen.
Prima kentering lijkt me.
TanteSjaan lijkt nog niet zover te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-08-2019 08:52
Prima kentering lijkt me.
TanteSjaan lijkt nog niet zover te zijn.
Volgens mij lees je haar verkeerd.
julius schreef:
09-08-2019 10:05
Volgens mij lees je haar verkeerd.

Ik kan prima begrijpend lezen. Ze schrijft dat ALLE mensen die populistisch rechts erg vinden en vinden dat domme mensen erop stemmen, een verkeerd beeld hebben van de EU.


Vervolgens wordt het topic weer verengd tot de migratiekwestie. Ik zou het vele malen interessanter vinden om die oogkleppen eens af te zetten en populistisch rechts in een breder kader te beschouwen.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-08-2019 10:19
Ik kan prima begrijpend lezen. Ze schrijft dat ALLE mensen die populistisch rechts erg vinden en vinden dat domme mensen erop stemmen, een verkeerd beeld hebben van de EU.
Je kan niet zo goed begrijpend lezen ben ik bang.
Vervolgens wordt het topic weer verengd tot de migratiekwestie. Ik zou het vele malen interessanter vinden om die oogkleppen eens af te zetten en populistisch rechts in een breder kader te beschouwen.
Nou, laten we dat eens doen. Welke standpunten maken populistisch rechts zo populair dat ze overal in Europa de grootste zijn of dreigen te worden?
julius schreef:
09-08-2019 10:26
Je kan niet zo goed begrijpend lezen ben ik bang.



Nou, laten we dat eens doen. Welke standpunten maken populistisch rechts zo populair dat ze overal in Europa de grootste zijn of dreigen te worden?

Eh, toon eerst maar eens aan waar ik niet goed begrijpend lees.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-08-2019 10:29
Eh, toon eerst maar eens aan waar ik niet goed begrijpend lees.

Laten we het weer eens hebben over populistisch rechts. Jee, wat is het toch erg en alleen maar domme mensen stemmen op populisten.

Al deze mensen die dit roepen hebben geen idee hoe rot de EU is, waarom het zo uit de klauwen is gelopen en weten niet dat er met de huidige politiek niets zal veranderen.

Ook in Nederland is het immigratieprobleem toch wel aanzienlijk. (Ja) Gaat deze coalitie daar iets aan veranderen? Nee. De Nederlandse politiek is nogal van het polderen en ‘kan niet, wil niet, heb geen zin’.

De EU is een log, zinkend schip en dat is het altijd geweest. Landen als Italië en Griekenland hadden nooit toegelaten mogen worden en zowel die landen als de rijke landen plukken daar de wrange vruchten van.

Dus ja, ik zie he gebeuren dat Salvini premier wordt. Ik zou het in ieder geval begrijpen als de Italianen op hem stemmen.

Je beweert dat zij stelt dat er alleen maar domme mensen op populistisch rechts stemmen, maar uit haar tweede zin 'Al deze mensen die dit roepen hebben geen idee hoe rot de EU is, waarom het zo uit de klauwen is gelopen en weten niet dat er met de huidige politiek niets zal veranderen' blijkt toch iets heel anders.
julius schreef:
09-08-2019 10:44
Je beweert dat zij stelt dat er alleen maar domme mensen op populistisch rechts stemmen, maar uit haar tweede zin 'Al deze mensen die dit roepen hebben geen idee hoe rot de EU is, waarom het zo uit de klauwen is gelopen en weten niet dat er met de huidige politiek niets zal veranderen' blijkt toch iets heel anders.

Eh, nee :O

Erg gênant dit: iemand betichten van niet begrijpend kunnen lezen terwijl je dat zelf niet kunt.

Ik gooi de handdoek in de ring, dit gaat te veel energie kosten :flag:
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
09-08-2019 10:26
Je kan niet zo goed begrijpend lezen ben ik bang.



Nou, laten we dat eens doen. Welke standpunten maken populistisch rechts zo populair dat ze overal in Europa de grootste zijn of dreigen te worden?

Het is niet zo dat populistisch rechts 'overal in Europa de grootste zijn of dreigen te worden'. Dat is een nogal een grove overschatting, en niet realistisch. Ze zijn wel een factor van belang.
Waarom zou je de situatie zo willen presenteren?

Op Knack staat een interessant stuk over Salvini. Het is van een jaar geleden maar nog steeds zeer informatief.
Op basis van interviews met oa Andrea Vreede en Robin te Slaa.
https://www.knack.be/nieuws/wereld/hoe- ... 81643.html
zazamaenade wijzigde dit bericht op 09-08-2019 11:05
22.60% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-08-2019 10:49
Eh, nee :O

Erg gênant dit: iemand betichten van niet begrijpend kunnen lezen terwijl je dat zelf niet kunt.

Ik gooi de handdoek in de ring, dit gaat te veel energie kosten :flag:
Echt, wat begrijp je hier niet aan:

Laten we het weer eens hebben over populistisch rechts. Jee, wat is het toch erg en alleen maar domme mensen stemmen op populisten.

Al deze mensen die dit roepen hebben geen idee hoe rot de EU is, waarom het zo uit de klauwen is gelopen en weten niet dat er met de huidige politiek niets zal veranderen.



En jij leest dat ze iedereen die op populisten stemt domme mensen vindt. Ik vind het knap.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
09-08-2019 11:04
Echt, wat begrijp je hier niet aan:

Laten we het weer eens hebben over populistisch rechts. Jee, wat is het toch erg en alleen maar domme mensen stemmen op populisten.

Al deze mensen die dit roepen hebben geen idee hoe rot de EU is, waarom het zo uit de klauwen is gelopen en weten niet dat er met de huidige politiek niets zal veranderen.



En jij leest dat ze iedereen die op populisten stemt domme mensen vindt. Ik vind het knap.

Nou, zo lees ik dat ook hoor.
De tekstanalyse en het closereading wat ik hier soms zie vind ik wat wonderlijk.
Alsof we met literatuurlessen bezig zijn. Of elkaar vliegen afvangen.
nounou
Zazamaenade schreef:
09-08-2019 11:10
Nou, zo lees ik dat ook hoor.
Ik niet. En nu? :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven