Is de Nederlandse vrouw geëmancipeerd?

11-08-2019 09:46 1050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het Financieel dagblad had gisteren een interview met PvdA-politica Keklik Yücel, journaliste Fidan Ekiz, publiciste Yesim Candan en D66-politica Meryem Cimen
https://fd.nl/achtergrond/1311071/te-la ... tolerantie

Het ging o.a. over de emancipatie van de "Nederlandse" vrouw en er worden stevige uitspraken gedaan.

Bijvoobeeld:

‘Vrouwen hier zijn helemaal niet geëmancipeerd. Totaal niet.’
(door Yesim Candan )


En :

Fidan Ekiz : ‘De rolpatronen zijn hier nog altijd heel traditioneel, al doet iedereen graag alsof dat niet zo is.'

Uiteraard het "verwijt" dat 60% van de Nederlandse vrouwen partime werkt.

En deze opmerkelijke :-D

Als je een afspraak met ze wilt maken, is het altijd (zet zeurstemmetje op): “Dat moet ik eerst thuis even overleggen”.'

Herkennen jullie je in deze uitspraken?
En zo ja zijn jullie het er mee eens?

TO trapt af:

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens, een deeltijdbaan is toch perfect als je daardoor kinderen hebt die door OUDERS worden opgevoed en niet door de dagopvang / school / opa en oma of met een sleutel op zak op straat rond hangen.
Wel denk ik dat vrouw & man allebei (indien mogelijk ) deeltijdbanen moeten nemen voor een betere verdeling opvoeding / huishouden / inkomen.

Tja ik vind het redelijk normaal dat je bij het maken van een afspraak even met het thuisfront overlegd.
En nee het hoeft niet altijd maar ik hoor veel mannen ook overleggen als er iets afgesproken moet worden.
Ik zie dat overleggen met partner nou niet zo zeer als een gebrek aan emancipatie maar als gevolg van bomvolle agenda's

Als ik bezoek uitnodig overleg ik dat met mijn partner

Totaal aantal stemmen: 160

Soms wel, soms niet (48%)
Altijd (40%)
Nooit (12%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de Nederlandse vrouw echt niet minder geëmancipeerd dan vrouwen in andere landen. Volgens mij is dat een grote mythe.
Alle reacties Link kopieren
Afhankelijk van of partner thuis is en hoe goed ze het bezoek kent en hoe aardig m'n partner die mensen wellicht vind en of het ons beiden uitkomt en waar het bezoek voor komt zou ik meedelen of overleggen of misschien niets zeggen, al zou ik het denkelijk tenminste zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Fidan Ekiz : ‘De rolpatronen zijn hier nog altijd heel traditioneel, al doet iedereen graag alsof dat niet zo is.'
Los van of dit waar is of niet; waar is dit niet zo volgens mevrouw Ekiz?
Ik lees alleen maar niet Nederlandse namen.
Alle reacties Link kopieren
Hamlap schreef:
11-08-2019 10:00
Ik lees alleen maar niet Nederlandse namen.
Ja, want zij kunnen vergelijken. Nederlandse namen blijkbaar niet. Ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf helemaal niet zo geëmancipeerd. Wij zijn vrij traditioneel. en dat vind ik prima. Ik heb ook het idee dat iedereen denkt dat tegenwoordig man en vrouw zo gelijk zijn maar dat valt wel tegen vind ik. Als ik bijvoorbeeld kijk in een Facebook groep voor kinderkleding zitten daar duizenden vrouwen in die groep en letterlijk niet één man.
Ik vind zelf dat we de verschillen tussen mannen vrouw niet perse zo klein mogelijk hoeven te maken. We hebben allebei onze eigen kwaliteiten en dat is prima. In dat opzicht zijn man en vrouw gelijkwaardig. Sommige dingen zijn nou eenmaal anders, ik vind dat juist leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik las de topictitel, ik las de topictitel (en het topic) eronder (klussen/lamp-van-electriciteit-loskoppe ... ges/447424) en dacht geëmancipeerd? Valt best tegen. :P

Maar je ziet nog vrij vaak de traditionele rolverdeling inderdaad. Al denk ik ook, als beiden daar blij mee zijn, is het prima. Zolang je je kinderen maar meegeeft dat het niet zo móet, maar dat wel zo mág en dat je dat samen beslist en anderen hun eigen keuzes daarin laat maken. En zolang je zelf dealt met de consequenties van je keuzes, dat dan weer wel.

Wat betreft afspraken afstemmen, wij weten heel goed van elkaar wanneer we wel of niet even moeten afstemmen. Een vriend die altijd uren blijft plakken, stemmen we af. Een vriend die half tot de inboedel behoort niet. Werken buiten de normale tijden stemmen we af ivm de kinderen.
-red- wijzigde dit bericht op 11-08-2019 10:11
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja.. wanneer ben je volledig geëmancipeerd?

Ik werk idd parttime, 32 uur.. mijn man werkt fulltime.
Wel werkt mijn man deels thuis om er zo voor te zorgen dat de kinderen thuis kunnen zijn.
Ik vind emancipatie een overtrokken iets. Mocht er iets gebeuren in mijn relatie dan verdien ik genoeg om mijn eigen broek op te houden en goed te leven zonder afhankelijk te zijn van alimentatie of de staat. Dat vind ik geëmancipeerd.

Ik doe meer in het huishouden dan mijn man. Niet omdat ik vind dat het mijn rol is als vrouw. Wel omdat ik het gewoon beter en sneller doe (naar mijn mening)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
11-08-2019 10:09
Ik las de topictitel, ik las de topictitel (en het topic) eronder (klussen/lamp-van-electriciteit-loskoppe ... ges/447424) en dacht geëmancipeerd? Valt best tegen. :P

Maar je ziet nog vrij vaak de traditionele rolverdeling inderdaad. Al denk ik ook, als beiden daar blij mee zijn, is het prima. Zolang je je kinderen maar meegeeft dat het niet zo móet, maar dat wel zo mág en dat je dat samen beslist en anderen hun eigen keuzes daarin laat maken. En zolang je zelf dealt met de consequenties van je keuzes, dat dan weer wel.

Wat betreft afspraken afstemmen, wij weten heel goed van elkaar wanneer we wel of niet even moeten afstemmen. Een vriend die altijd uren blijft plakken, stemmen we af. Een vriend die half tot de inboedel behoort niet. Werken buiten de normale tijden stemmen we af ivm de kinderen.
Mwah, ze stelt de vraag en probeert hem zelf op te lossen. Ik gok zo dat de helft van mijn leerlingen (jongens en meisjes) ook miet weet hoe dat moet als ze eenmaal op kamers wonen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-08-2019 10:01
Ja, want zij kunnen vergelijken. Nederlandse namen blijkbaar niet. Ofzo.
Mmmmmmm misschien wel, publiciste Yesim Candan zegt over rolpatronen dit: ‘Veel meer dan in Turkije, terwijl je dat niet zou verwachten. Als je daar als vrouw een baan hebt, werk je ook gewoon fulltime. Dat is standaard. Iets presteren en hard werken wordt daar ook gezien als statussymbool.’

Dat zou best kunnen kloppen voor de grote steden vermoed ik.

En ze vervolgt:

‘Ik schrijf nu 50 Shades of Turkey – een boek over vrouwen en seks in Turkije. Als ik dat aan een Nederlandse vrouw vertel is de eerste vraag steeds: “Wat vindt je man daar nou van, dat je dat doet?”

Ook hier weer, is het een rare vraag?
Draai het om, stel een man maakt - als fotograaf - reportages naaktfoto's dan is toch een - redelijk normale- vraag: Wat vind je vrouw hier van?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk ook volledig onzinnig om te beweren dat je niet geëmancipeerd bent als alle taken niet precies 50 -50 zijn verdeeld.

En thuis afstemmen of er bezoek komt of of je een avondje weg kan lijkt me eerder een teken van gelijkheid dan een teken van onderdanigheid.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
11-08-2019 10:09
Ik las de topictitel, ik las de topictitel (en het topic) eronder (klussen/lamp-van-electriciteit-loskoppe ... ges/447424) en dacht geëmancipeerd? Valt best tegen. :P

Maar je ziet nog vrij vaak de traditionele rolverdeling inderdaad. Al denk ik ook, als beiden daar blij mee zijn, is het prima. Zolang je je kinderen maar meegeeft dat het niet zo móet, maar dat wel zo mág en dat je dat samen beslist en anderen hun eigen keuzes daarin laat maken. En zolang je zelf dealt met de consequenties van je keuzes, dat dan weer wel.

Wat betreft afspraken afstemmen, wij weten heel goed van elkaar wanneer we wel of niet even moeten afstemmen. Een vriend die altijd uren blijft plakken, stemmen we af. Een vriend die half tot de inboedel behoort niet. Werken buiten de normale tijden stemmen we af ivm de kinderen.
Want iedere man is natuurlijk wel handig..... Mijn ex kreeg het nog niet voor elkaar om een gaatje in de muur te boren. Dus beetje flauw dit. En ze probeert het toch zelf? Volgende keer hoeft ze het niet te vragen.

OT: Waarom moet iedereen iets vinden van hoe een ander zijn leven invult? Leven en laten leven, ook op het gebied van emancipatie.
mockturtle wijzigde dit bericht op 11-08-2019 10:19
6.04% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Emancipatie m.i staat voor vrijheid in keuzes maken, voor zowel man als vrouw.
Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. Er zijn toch echt biologische verschillen. Dat betekend dus niet dat de één beter is, of hoger staat dan de ander. Ik als vrouw heb in ons gezin de keuze om te werken, of thuis te blijven bij de kinderen. Wat mij het beste acht.
Als je in een gezin leeft, is afspraken maken altijd goed. Wat een gezeik zeg.
Alle reacties Link kopieren
Lyze88 schreef:
11-08-2019 10:17
Emancipatie m.i staat voor vrijheid in keuzes maken, voor zowel man als vrouw.
Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. Er zijn toch echt biologische verschillen. Dat betekend dus niet dat de één beter is, of hoger staat dan de ander. Ik als vrouw heb in ons gezin de keuze om te werken, of thuis te blijven bij de kinderen. Wat mij het beste acht.
Als je in een gezin leeft, is afspraken maken altijd goed. Wat een gezeik zeg.
Ik kan er de vinger niet opleggen waarom, maar toch vind ik dit ergens best een tricky uitspraak.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
11-08-2019 10:14
Mmmmmmm misschien wel, publiciste Yesim Candan zegt over rolpatronen dit: ‘Veel meer dan in Turkije, terwijl je dat niet zou verwachten. Als je daar als vrouw een baan hebt, werk je ook gewoon fulltime. Dat is standaard. Iets presteren en hard werken wordt daar ook gezien als statussymbool.’

Dat zou best kunnen kloppen voor de grote steden vermoed ik.

En ze vervolgt:

‘Ik schrijf nu 50 Shades of Turkey – een boek over vrouwen en seks in Turkije. Als ik dat aan een Nederlandse vrouw vertel is de eerste vraag steeds: “Wat vindt je man daar nou van, dat je dat doet?”

Ook hier weer, is het een rare vraag?
Draai het om, stel een man maakt - als fotograaf - reportages naaktfoto's dan is toch een - redelijk normale- vraag: Wat vind je vrouw hier van?
Wat vind je man daar nou van, dat is wel een vraag die ik me niet kan voorstellen hier.

Ik vind het ook beetje appels met peren vergelijken. Fulltime of parttime en dat als emancipatie uitleggen, vooral ‘gewoon fulltime’. Ik moet de cijfers er weer bijzoeken, maar het aandeel vrouwen dát werkt ligt in Nederland hoger dan in andere landen, ook hoger dan de in onze ogen geëmancipeerdere landen.
Alle reacties Link kopieren
Hamlap schreef:
11-08-2019 10:00
Ik lees alleen maar niet Nederlandse namen.
Misschien is dat de opzet van het artikel. Hoe vrouwen met een andere achtergrond er naar kijken.

Ik kan helaas het artikel niet lezen zonder me te registreren. Dus moeten we het doen met wat TO ons vertelt.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
11-08-2019 10:19
Ik kan er de vinger niet opleggen waarom, maar toch vind ik dit ergens best een tricky uitspraak.
Maar we zijn toch ook gewoon niet gelijk? Kijk alleen anatomisch maar. Ik moet de eerste man nog tegenkomen die een kind uitperst en borstvoeding geeft. Om maar een voorbeeld te noemen. Heel kort door de bocht, maar zo is het wel.
mockturtle wijzigde dit bericht op 11-08-2019 10:24
5.85% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
11-08-2019 10:16
Het is natuurlijk ook volledig onzinnig om te beweren dat je niet geëmancipeerd bent als alle taken niet precies 50 -50 zijn verdeeld.

En thuis afstemmen of er bezoek komt of of je een avondje weg kan lijkt me eerder een teken van gelijkheid dan een teken van onderdanigheid.
Exact.
Het kan zomaar toevallig zijn dat je ervoor kiest je leven in te richten dat toevallig hetzelfde is als een traditioneel rolpatroon, maar dat betekent in zijn geheel niet dat je niet geëmancipeerd bent. Ik heb daar op dit forum ook altijd discussies over.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je de vraag andersom stellen. Zijn Nederlandse mannen wel genoeg geëmancipeerd? Ik denk dat daar ook nog wel een hoop verbeterd kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de Nederlandse vrouw idd niet zo geëmancipeerd, maar ik kan het niet vergelijken met vrouwen uit andere landen of culturen, omdat ik daar helemaal niets van weet.

Ik Vergelijk het dus met wat ik onder geëmancipeerd versta en dan valt er nog aardig wat te verbeteren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Nederlandse vrouwen inderdaad niet zo geëmancipeerd. Bijna de helft van de vrouwen is nog steeds niet financieel onafhankelijk. Er wordt van vrouwen verwacht dat ze zorgzaam zijn, dat ze zelf voor hun kinderen zorgen, dat ze mantelzorg doen. Dat ze parttime gaan werken als ze zwanger zijn. Als ze hierover overleggen met hun man zijn zij (bijna) altijd degenen die aan het kortste eind trekken, want ja, hij verdient zoveel meer, op zijn werk kan parttime werken niet, ga zo maar door.
Kijk maar hier op het forum, als je je kinderen uitbesteedt kun je reacties verwachten.
Nee, over het algemeen vind ik Nederlandse vrouwen, maar ook de Nederlandse mannen, niet geëmancipeerd. Hier zijn recentelijk ook een aantal wetenschappelijk onderzoeken over gepubliceerd.
Alle reacties Link kopieren
Dat thuis overleggen met afspraken.. dat heeft toch niks met ongelijkheid te maken maar meer met het drukke leven dat we allemaal hebben.

Hier overleggen we dat ook, maar dan meer omdat we niet altijd weten van elkaar hoe de week eruit ziet. We reizen allebei nog wel eens voor ons werk en dan is het praktisch dat daar afstemming in is. We kunnen ivm de kinderen nou eenmaal niet tegelijkertijd in het buitenland zitten.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
11-08-2019 10:23
Maar we zijn toch ook gewoon niet gelijk? Kijk alleen anatomisch maar. Ik moet de eerste man nog tegenkomen die een kind uitperst en borstvoeding geeft. Om maar een voorbeeld te noemen. Heel kort door de bocht, maar zo is het wel.
Als het alleen om zwangerschappen en borstvoeding gaat: akkoord. Ik heb echter het idee dat de uitspraak "niet gelijk, wel gelijkwaardig" en het stukje biologie op andere dingen wordt toegepast en bijdraagt aan een soort maatschappelijke consensus waarin vrouwen daarom dan ook automatisch zorgzamer zouden zijn dan mannen (en daarom vaak ook verantwoordelijk worden gehouden voor opvoeding/huishouden/opdraaien voor mantelzorg/etc.). En dat vind ik wel een zorgelijke conclusie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven