Is de Nederlandse vrouw geëmancipeerd?

11-08-2019 09:46 1050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het Financieel dagblad had gisteren een interview met PvdA-politica Keklik Yücel, journaliste Fidan Ekiz, publiciste Yesim Candan en D66-politica Meryem Cimen
https://fd.nl/achtergrond/1311071/te-la ... tolerantie

Het ging o.a. over de emancipatie van de "Nederlandse" vrouw en er worden stevige uitspraken gedaan.

Bijvoobeeld:

‘Vrouwen hier zijn helemaal niet geëmancipeerd. Totaal niet.’
(door Yesim Candan )


En :

Fidan Ekiz : ‘De rolpatronen zijn hier nog altijd heel traditioneel, al doet iedereen graag alsof dat niet zo is.'

Uiteraard het "verwijt" dat 60% van de Nederlandse vrouwen partime werkt.

En deze opmerkelijke :-D

Als je een afspraak met ze wilt maken, is het altijd (zet zeurstemmetje op): “Dat moet ik eerst thuis even overleggen”.'

Herkennen jullie je in deze uitspraken?
En zo ja zijn jullie het er mee eens?

TO trapt af:

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens, een deeltijdbaan is toch perfect als je daardoor kinderen hebt die door OUDERS worden opgevoed en niet door de dagopvang / school / opa en oma of met een sleutel op zak op straat rond hangen.
Wel denk ik dat vrouw & man allebei (indien mogelijk ) deeltijdbanen moeten nemen voor een betere verdeling opvoeding / huishouden / inkomen.

Tja ik vind het redelijk normaal dat je bij het maken van een afspraak even met het thuisfront overlegd.
En nee het hoeft niet altijd maar ik hoor veel mannen ook overleggen als er iets afgesproken moet worden.
Ik zie dat overleggen met partner nou niet zo zeer als een gebrek aan emancipatie maar als gevolg van bomvolle agenda's

Als ik bezoek uitnodig overleg ik dat met mijn partner

Totaal aantal stemmen: 160

Soms wel, soms niet (48%)
Altijd (40%)
Nooit (12%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien willen gewoon veel vrouwen die moeder worden, niet zoveel meer werken als eerst. Omdat kinderen nu eenmaal veel werk kost en ze niet eeuwig klein blijven ( van genieten als ze nog jong zijn). En als ze ouder zijn zouden ze weer fulltime/ meer kunnen gaan werken.
groentuintje wijzigde dit bericht op 11-08-2019 10:31
14.00% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hamlap schreef:
11-08-2019 10:00
Ik lees alleen maar niet Nederlandse namen.
2 verklaringen: Omdat in landen buiten Nederland veel meer gewerkt wordt door vrouwen. Er zijn bijvoorbeeld ook Italiaanse professoren, verbonden aan een NL universiteit die deze bevindingen hebben gedaan en zich erover hebben uitgesproken in een NL blad (weet niet meer welk). Zij gaven aan dat in Italië fulltime gewerkt wordt door (hoogopgeleide vrouwen), hier in NL nauwelijks.
Soms is het duidelijker te zien wanneer je anders gewend bent...of, 2 dat het buitenlandse namen zijn wil niet zeggen dat het geen nederlanders zijn (die hier geboren en getogen zijn). Er zijn trouwens ook geboren en getogen Nederlanders die pikzwart zijn. Of bruin of geel of rood. Dus.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
11-08-2019 10:26
Ik vind Nederlandse vrouwen inderdaad niet zo geëmancipeerd. Bijna de helft van de vrouwen is nog steeds niet financieel onafhankelijk. Er wordt van vrouwen verwacht dat ze zorgzaam zijn, dat ze zelf voor hun kinderen zorgen, dat ze mantelzorg doen. Dat ze parttime gaan werken als ze zwanger zijn. Als ze hierover overleggen met hun man zijn zij (bijna) altijd degenen die aan het kortste eind trekken, want ja, hij verdient zoveel meer, op zijn werk kan parttime werken niet, ga zo maar door.
Kijk maar hier op het forum, als je je kinderen uitbesteedt kun je reacties verwachten.
Als je je kinderen niet uitbesteedt krijg je ook commentaar.
Alle reacties Link kopieren
Hamlap schreef:
11-08-2019 10:00
Ik lees alleen maar niet Nederlandse namen.
Als je behalve namen ook het interview gaat lezen... Dat verheldert één en ander misschien?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
En wordt de maatschappij er leuker op, om kinderen fulltime altijd ergens anders onder te brengen en zelf altijd aan het werk te zijn? Voor (jonge ) kinderen is het belangrijk om te weten wie nu echt hun verzorger is. Als je beide fulltime werkt, hoe kun je dan zelf ook nog de kinderen opvoeden?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Abby83 schreef:
11-08-2019 10:30
2 verklaringen: Omdat in landen buiten Nederland veel meer gewerkt wordt door vrouwen. Er zijn bijvoorbeeld ook Italiaanse professoren, verbonden aan een NL universiteit die deze bevindingen hebben gedaan en zich erover hebben uitgesproken in een NL blad (weet niet meer welk). Zij gaven aan dat in Italië fulltime gewerkt wordt door (hoogopgeleide vrouwen), hier in NL nauwelijks.
Soms is het duidelijker te zien wanneer je anders gewend bent...of, 2 dat het buitenlandse namen zijn wil niet zeggen dat het geen nederlanders zijn (die hier geboren en getogen zijn). Er zijn trouwens ook geboren en getogen Nederlanders die pikzwart zijn. Of bruin of geel of rood. Dus.
In andere landen wordt niet meer gewerkt, maar is het alles of niets.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
11-08-2019 10:33
Als je behalve namen ook het interview gaat lezen... Dat verheldert één en ander misschien?
Ik kan het interview/artikel niet lezen, anderen vast ook niet.
Hamlap schreef:
11-08-2019 10:00
Ik lees alleen maar niet Nederlandse namen.
Ik lees namen van gekwalificeerde personen:
Keklik Yücel: uit de vrouwenbeweging van de pvda, voorzitter van de vrouwenorganisatie geweest en maakt zich hard voor emancipatie van allerlei groepen.
Fidan Ekiz: journalist en documentairemaakster, maakte onder andere een serie over feminisme voor BNNVARA.
Yesim Candan: schrijft oa vaak over vrouwenzaken.
Meryem Cimen: geboren en getogen in NL en D66 politicus.

Ik kan het artikel helaas niet lezen, misschien kan TO de tekst in een reactie kopieren?

En ik vind het droef gesteld met de emancipatie in Nederland. Ik heb een behoorlijk internationale kennissenkring en in andere landen zijn ze een stúk verder. Wij denken geemancipeerd te zijn zoals we ook denken vrijdenkend te zijn, maar Nederland is de laatste jaren verre van tolerant of modern. Wat mij betreft is dat jammer en zelfs gevaarlijk, we gaan hard de verkeerde kant op. Je hoeft ook alleen maar op viva te lezen om te zien hoe ontzettend overheersend het traditionele rolpatroon is: vrouwen baren en zorgen en mannen verdienen geld. Vrouwen moeten er goed uitzien en mannen regelen de financiën. Om te janken.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-08-2019 10:34
In andere landen wordt niet meer gewerkt, maar is het alles of niets.
Dat idee heb ik ook. Vaak hebben ze ook geen andere keuze.
groentuintje wijzigde dit bericht op 11-08-2019 10:36
0.49% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:30
Misschien willen gewoon veel vrouwen die moeder worden, niet zoveel meer werken als eerst. Omdat kinderen nu eenmaal veel werk kost en ze niet eeuwig klein blijven ( van genieten als ze nog jong zijn). En als ze ouder zijn zouden ze weer fulltime/ meer kunnen gaan werken.
En waarom zou dat niet gelden voor mannen?
Waarom willen mannen juist fulltime blijven werken, ook als er kinderen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
11-08-2019 10:36
En waarom zou dat niet gelden voor mannen?
Waarom willen mannen juist fulltime blijven werken, ook als er kinderen zijn?
Misschien zit dat in het DNA? Ik ken alleen maar mannen die liever fulltime werken dan parttime en thuiszitten.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
11-08-2019 10:28
Dat thuis overleggen met afspraken.. dat heeft toch niks met ongelijkheid te maken maar meer met het drukke leven dat we allemaal hebben.

Hier overleggen we dat ook, maar dan meer omdat we niet altijd weten van elkaar hoe de week eruit ziet. We reizen allebei nog wel eens voor ons werk en dan is het praktisch dat daar afstemming in is. We kunnen ivm de kinderen nou eenmaal niet tegelijkertijd in het buitenland zitten.
Dat overleggen heeft inderdaad met de overleg- en plancultuur te maken en niks met ongeëmancipeerde zeikerige stemmetjes. Echt heel flauw stukje vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man wilde alleen aan een kind beginnen op voorwaarde dat HIJ part-time mocht gaan werken.

Van 4 en 5 dagen zijn we beiden naar 3 dagen gegaan, gedurende de eerste drie jaar. Daarna ging hij naar 4 dagen.
Door eerdere ervaring (sabbatical waarvoor dagen gespaard waren) wist hij dat hij bij 80% werken 90% overhield, ten opzichte van 100%. Iets met belastingschalen e.d.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
11-08-2019 10:23
Maar we zijn toch ook gewoon niet gelijk? Kijk alleen anatomisch maar. Ik moet de eerste man nog tegenkomen die een kind uitperst en borstvoeding geeft. Om maar een voorbeeld te noemen. Heel kort door de bocht, maar zo is het wel.
Nee, ik heb borsten, een vagina, meer vet op mijn lijf en minder spieren. Ik heb andere hormonen en that's it! Deze lichamelijke zaken geven mijn geen andere eigenschappen dan de gemiddelde man. Ik ben niet zorgzaam, ik hou niet van winkelen, ik hou niet van kletsen, schoonmaken, voor kinderen zorgen, noem maar op. Ik ben niet emotioneler, gevoeliger, volgzamer. Deze paar lichamelijke kenmerken maken van mij niet een heel ander type mens. De tweedeling die wij in onze maatschappij aangebracht hebben is veel te groot gemaakt om hierdoor veroorzaakt te worden. Er is meer aan de hand. We hebben nog last van de voorgaande eeuwen waarin vrouwen o.a. door de bijbel op een bepaalde plaats gezet zijn. Daar hebben we nog steeds last van.
julius schreef:
11-08-2019 10:16
Het is natuurlijk ook volledig onzinnig om te beweren dat je niet geëmancipeerd bent als alle taken niet precies 50 -50 zijn verdeeld.

En thuis afstemmen of er bezoek komt of of je een avondje weg kan lijkt me eerder een teken van gelijkheid dan een teken van onderdanigheid.
Inderdaad. Wat een drogberedenering.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:33
En wordt de maatschappij er leuker op, om kinderen fulltime altijd ergens anders onder te brengen en zelf altijd aan het werk te zijn? Voor (jonge ) kinderen is het belangrijk om te weten wie nu echt hun verzorger is. Als je beide fulltime werkt, hoe kun je dan zelf ook nog de kinderen opvoeden?
Dit is dus de ultieme uiting van dat ongeëmancipeerde.
Alsof alleen de biologische ouders echt de verzorger kan zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
11-08-2019 10:38
Nee, ik heb borsten, een vagina, meer vet op mijn lijf en minder spieren. Ik heb andere hormonen en that's it! Deze lichamelijke zaken geven mijn geen andere eigenschappen dan de gemiddelde man. Ik ben niet zorgzaam, ik hou niet van winkelen, ik hou niet van kletsen, schoonmaken, voor kinderen zorgen, noem maar op. Ik ben niet emotioneler, gevoeliger, volgzamer. Deze paar lichamelijke kenmerken maken van mij niet een heel ander type mens. De tweedeling die wij in onze maatschappij aangebracht hebben is veel te groot gemaakt om hierdoor veroorzaakt te worden. Er is meer aan de hand. We hebben nog last van de voorgaande eeuwen waarin vrouwen o.a. door de bijbel op een bepaalde plaats gezet zijn. Daar hebben we nog steeds last van.
Maar nog steeds zijn we niet gelijk. Hoe graag we dat misschien ook zouden willen. Ik ben precies zoals jij. Hou mijn eigen broek op, wil zoveel mogelijk zelf doen. Maar dan nog zie ik wel dat ik soms een man nodig heb, maar ook andersom. En dat maakt ons wel gelijkwaardig, maar niet gelijk. En wat is daar mis mee?
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
11-08-2019 10:40
Inderdaad. Wat een drogberedenering.
Nou idd, lijkt mij toch normaal dat je eerst overlegd voordat je iemand op visite vraagt in je gezamenlijke huis?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook droevig gesteld met de emancipatie in Nederland. Ik vind vooral dat men in Nederland het begrip emancipatie heel erg vreemd en volgens een zelfverzonnen Nederlandse definitie uitlegt waardoor het bijna het tegenovergestelde gaat betekenen.

Typisch Nederlands vind ik de uitspraak: "emancipatie is juist dat je ervoor kunt kiezen om thuis te blijven en afhankelijk te zijn van je man".
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:37
Misschien zit dat in het DNA? Ik ken alleen maar mannen die liever fulltime werken dan parttime en thuiszitten.
Ik ken ook vrouwen die liever fulltime werken, maar die krijgen echt bakken met commentaar.
Dat is bij mannen toch stukken minder.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-08-2019 10:41
Dit is dus de ultieme uiting van dat ongeëmancipeerde.
Alsof alleen de biologische ouders echt de verzorger kan zijn.
Vind ik wel, daarom neem je toch ook die keuze om kinderen te nemen? Je hoeft geen kinderen te nemen, het is niet verplicht. Maar als je ze neemt, vind ik dat je wel een verantwoordelijkheid moet afdragen.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
11-08-2019 10:41
Maar nog steeds zijn we niet gelijk. Hoe graag we dat misschien ook zouden willen. Ik ben precies zoals jij. Hou mijn eigen broek op, wil zoveel mogelijk zelf doen. Maar dan nog zie ik wel dat ik soms een man nodig heb, maar ook andersom. En dat maakt ons wel gelijkwaardig, maar niet gelijk. En wat is daar mis mee?
Maar wat zijn dan dingen die mannen alleen zouden kunnen en vrouwen niet? Behalve sperma leveren dan? Ik zie namelijk in mijn leven niks waar ik specifiek een man voor nodig heb. Of; niets wat een vrouw niet óók zou kunnen. Een mens met specifieke vaardigheden nodig hebben; dat is weer heel iets anders.
humanista schreef:
11-08-2019 10:38
Nee, ik heb borsten, een vagina, meer vet op mijn lijf en minder spieren. Ik heb andere hormonen en that's it! Deze lichamelijke zaken geven mijn geen andere eigenschappen dan de gemiddelde man. Ik ben niet zorgzaam, ik hou niet van winkelen, ik hou niet van kletsen, schoonmaken, voor kinderen zorgen, noem maar op. Ik ben niet emotioneler, gevoeliger, volgzamer. Deze paar lichamelijke kenmerken maken van mij niet een heel ander type mens. De tweedeling die wij in onze maatschappij aangebracht hebben is veel te groot gemaakt om hierdoor veroorzaakt te worden. Er is meer aan de hand. We hebben nog last van de voorgaande eeuwen waarin vrouwen o.a. door de bijbel op een bepaalde plaats gezet zijn. Daar hebben we nog steeds last van.
Halleluja.

Dat we nog steeds zo vastzitten aan een vrouwbeeld en manbeeld is omdat we daar van jongs af aan mee om de oren geslagen worden. Meisjes krijgen en roze speelgoedstofzuiger en jongetjes krijgen een stoere gereedschapset. ja, we zijn wel gelijk. Er zijn zat mannen met wie ik meer overeenkomsten heb dan met willekeurige vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
11-08-2019 10:41
Maar nog steeds zijn we niet gelijk. Hoe graag we dat misschien ook zouden willen. Ik ben precies zoals jij. Hou mijn eigen broek op, wil zoveel mogelijk zelf doen. Maar dan nog zie ik wel dat ik soms een man nodig heb, maar ook andersom. En dat maakt ons wel gelijkwaardig, maar niet gelijk. En wat is daar mis mee?
Die verschillen hebben niets met geslacht te maken, maar gewoon met verschillen tussen mensen.
Ik heb andere mensen nodig, maar nooit per se een man of een vrouw.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-08-2019 10:44
Halleluja.

Dat we nog steeds zo vastzitten aan een vrouwbeeld en manbeeld is omdat we daar van jongs af aan mee om de oren geslagen worden. Meisjes krijgen en roze speelgoedstofzuiger en jongetjes krijgen een stoere gereedschapset. ja, we zijn wel gelijk. Er zijn zat mannen met wie ik meer overeenkomsten heb dan met willekeurige vrouwen.
Ja dat ook idd. Meisjes met poppen en jongens gereedschap.
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven