Is de Nederlandse vrouw geëmancipeerd?

11-08-2019 09:46 1050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het Financieel dagblad had gisteren een interview met PvdA-politica Keklik Yücel, journaliste Fidan Ekiz, publiciste Yesim Candan en D66-politica Meryem Cimen
https://fd.nl/achtergrond/1311071/te-la ... tolerantie

Het ging o.a. over de emancipatie van de "Nederlandse" vrouw en er worden stevige uitspraken gedaan.

Bijvoobeeld:

‘Vrouwen hier zijn helemaal niet geëmancipeerd. Totaal niet.’
(door Yesim Candan )


En :

Fidan Ekiz : ‘De rolpatronen zijn hier nog altijd heel traditioneel, al doet iedereen graag alsof dat niet zo is.'

Uiteraard het "verwijt" dat 60% van de Nederlandse vrouwen partime werkt.

En deze opmerkelijke :-D

Als je een afspraak met ze wilt maken, is het altijd (zet zeurstemmetje op): “Dat moet ik eerst thuis even overleggen”.'

Herkennen jullie je in deze uitspraken?
En zo ja zijn jullie het er mee eens?

TO trapt af:

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens, een deeltijdbaan is toch perfect als je daardoor kinderen hebt die door OUDERS worden opgevoed en niet door de dagopvang / school / opa en oma of met een sleutel op zak op straat rond hangen.
Wel denk ik dat vrouw & man allebei (indien mogelijk ) deeltijdbanen moeten nemen voor een betere verdeling opvoeding / huishouden / inkomen.

Tja ik vind het redelijk normaal dat je bij het maken van een afspraak even met het thuisfront overlegd.
En nee het hoeft niet altijd maar ik hoor veel mannen ook overleggen als er iets afgesproken moet worden.
Ik zie dat overleggen met partner nou niet zo zeer als een gebrek aan emancipatie maar als gevolg van bomvolle agenda's

Als ik bezoek uitnodig overleg ik dat met mijn partner

Totaal aantal stemmen: 160

Soms wel, soms niet (48%)
Altijd (40%)
Nooit (12%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
MockTurtle schreef:
11-08-2019 10:41
Maar dan nog zie ik wel dat ik soms een man nodig heb, maar ook andersom.
Wanneer heb je een man nodig en wanneer heeft een man echt een vrouw nodig? (en dan bedoel ik alle andere situaties dan 'ik ben hetero en ik wil met iemand zoenen')
Ik heb oprecht nog nooit een man nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:43
Vind ik wel, daarom neem je toch ook die keuze om kinderen te nemen? Je hoeft geen kinderen te nemen, het is niet verplicht. Maar als je ze neemt, vind ik dat je wel een verantwoordelijkheid moet afdragen.
Goede kinderopvang regelen is ook gewoon je verantwoordelijkheid nemen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-08-2019 10:37
Dat overleggen heeft inderdaad met de overleg- en plancultuur te maken en niks met ongeëmancipeerde zeikerige stemmetjes. Echt heel flauw stukje vind ik dat.
Ik vind het juist erg herkenbaar. Het valt me op mijn werk regelmatig op dat de slimste vrouwen die soms zelfs betere banen hebben dan hun partners in hun dagelijkse spraakgebruik praten alsof ze het verlengstuk of een soort blindedarm van hun man zijn. Valt me hier op het forum ook op.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
11-08-2019 10:41
Maar nog steeds zijn we niet gelijk. Hoe graag we dat misschien ook zouden willen. Ik ben precies zoals jij. Hou mijn eigen broek op, wil zoveel mogelijk zelf doen. Maar dan nog zie ik wel dat ik soms een man nodig heb, maar ook andersom. En dat maakt ons wel gelijkwaardig, maar niet gelijk. En wat is daar mis mee?
Dan ben ik wel nieuwsgierig naar waar jij een man voor nodig hebt, behalve om je te laten bevruchten dan.
MockTurtle schreef:
11-08-2019 10:41
Maar nog steeds zijn we niet gelijk. Hoe graag we dat misschien ook zouden willen. Ik ben precies zoals jij. Hou mijn eigen broek op, wil zoveel mogelijk zelf doen. Maar dan nog zie ik wel dat ik soms een man nodig heb, maar ook andersom. En dat maakt ons wel gelijkwaardig, maar niet gelijk. En wat is daar mis mee?
Je ziet soms gewoon dat je een ander mens nodig hebt, dat had ook een vrouw kunnen zijn.
Alles alleen doen heeft niets met de kern van emancipatie te maken.
Solomio schreef:
11-08-2019 10:45
Die verschillen hebben niets met geslacht te maken, maar gewoon met verschillen tussen mensen.
Ik heb andere mensen nodig, maar nooit per se een man of een vrouw.
Oh natuurlijk heb ik andere mensen nodig. En soms heb ik specifieke mannen nodig zoals: ik wil dit met mijn broer bespreken, of ik wil gezellig iets doen met een bepaalde vriend.
Maar dat ik denk: hier moet echt iemand met een penis en aanleg voor baardgroei bij anders kom ik er niet uit? Nope.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
11-08-2019 10:41
Maar nog steeds zijn we niet gelijk. Hoe graag we dat misschien ook zouden willen. Ik ben precies zoals jij. Hou mijn eigen broek op, wil zoveel mogelijk zelf doen. Maar dan nog zie ik wel dat ik soms een man nodig heb, maar ook andersom. En dat maakt ons wel gelijkwaardig, maar niet gelijk. En wat is daar mis mee?
Waarvoor in vredesnaam?

Anders dan voor seks en verliefdheid is er serieus echt helemaal niks wat ik kan bedenken waarvoor ik een man 'nodig heb'. Echt totaal niet.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:43
Vind ik wel, daarom neem je toch ook die keuze om kinderen te nemen? Je hoeft geen kinderen te nemen, het is niet verplicht. Maar als je ze neemt, vind ik dat je wel een verantwoordelijkheid moet afdragen.
Die verantwoordelijkheid, daar heeft iedereen dus andere ideeën over. Wat is verantwoordelijkheid, welke verantwoordelijkheid, welk idee heb je over hoe je je kind als volwassene aflevert?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-08-2019 10:46
Goede kinderopvang regelen is ook gewoon je verantwoordelijkheid nemen.
Kinderopvang vind ik niet te vergelijken met thuis. Een kind weet echt wel het verschil tussen de vertrouwde thuisomgeving of in een opvang met andere kinderen en minder aandacht. Als dit enkele dagen per week is, ben ik er niet op tegen. Wel voor iedere dag fulltime je kind ergens anders onderbrengen.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
11-08-2019 10:43
Maar wat zijn dan dingen die mannen alleen zouden kunnen en vrouwen niet? Behalve sperma leveren dan? Ik zie namelijk in mijn leven niks waar ik specifiek een man voor nodig heb. Of; niets wat een vrouw niet óók zou kunnen. Een mens met specifieke vaardigheden nodig hebben; dat is weer heel iets anders.
Dat ben ik helemaal met je eens, dat het om specifieke vaardigheden gaat. Maar dan nog ben ik van mening dat man en vrouw niet gelijk zijn. En we hoeven ook niet gelijk te zijn om een gelijkwaardig leven te lijden en gelijkwaardig behandeld te worden.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat we "betaalartikelen" niet meer mogen copy-pasten, alleen de links mogen geplakt worden.

Het is een lang artikel, alleen daarom zou ik het al niet willen plakken, i.v.m. scroll-overbelasting.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-08-2019 10:42
Ik ken ook vrouwen die liever fulltime werken, maar die krijgen echt bakken met commentaar.
Dat is bij mannen toch stukken minder.
Dit idd!
Als ik zeg dat ik 32 uur werk en soms in het buitenland zit krijg ik de vraag: oh en je kinderen dan? Mijn standaard antwoord is dan; die hebben ook nog een vader!

Aan mijn man wordt die vraag nooit gesteld.

Of toen ik de baas van mijn man tegen kwam in de kroeg. Die vroeg me letterlijk: oh en past man nu op de kinderen? Hij keek nogal gek toen ik zei: nou het zijn zijn kinderen ook he, dus hij past niet op ze, hij is gewoon thuis.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
11-08-2019 10:48
Dat ben ik helemaal met je eens, dat het om specifieke vaardigheden gaat. Maar dan nog ben ik van mening dat man en vrouw niet gelijk zijn. En we hoeven ook niet gelijk te zijn om een gelijkwaardig leven te lijden en gelijkwaardig behandeld te worden.
Maar wat bedoelde je nu met die uitspraak dan? Waar heb jij in vredesnaam specifiek een man voor nodig?
Am Yisrael Chai!
MockTurtle schreef:
11-08-2019 10:48
Dat ben ik helemaal met je eens, dat het om specifieke vaardigheden gaat. Maar dan nog ben ik van mening dat man en vrouw niet gelijk zijn. En we hoeven ook niet gelijk te zijn om een gelijkwaardig leven te lijden en gelijkwaardig behandeld te worden.
Het probleem is dat we niet gelijkwaardig behandeld worden of een gelijkwaardig leven leiden! Dat is het hele eieren eten.
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:42
Nou idd, lijkt mij toch normaal dat je eerst overlegd voordat je iemand op visite vraagt in je gezamenlijke huis?
Ik heb het idee dat emancipatie gebruikt word om het op te leggen om zoveel mogelijk te werken als ik zulke artikelen lees. Maar in heel veel landen waar beide partners zoveel moeten werken is helemaal niet zoveel welvaart als in Nederland.
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:37
Misschien zit dat in het DNA? Ik ken alleen maar mannen die liever fulltime werken dan parttime en thuiszitten.
Ik betwijfel dit.
In de landen waarin vaderschapsverlof als vanzelfsprekend wordt gezien, nemen vaders, ook aldaar werkende Nederlandse vaders als vanzelfsprekend maximaal vaderschapsverlof op.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle, maar waar heb jij dan een man voor nodig?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-08-2019 10:46
Ik vind het juist erg herkenbaar. Het valt me op mijn werk regelmatig op dat de slimste vrouwen die soms zelfs betere banen hebben dan hun partners in hun dagelijkse spraakgebruik praten alsof ze het verlengstuk of een soort blindedarm van hun man zijn. Valt me hier op het forum ook op.
Ik herken dat dus helemaal niet.

Wél dat ik mannelijke collega's soms dingen zie doen, waarvan ik denk: wat vind je vrouw daar nou van? (Ík notabene, die hier op het forum nogwel bekend sta om de ongelijke verdeling thuis)
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 10:56
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:48
Kinderopvang vind ik niet te vergelijken met thuis. Een kind weet echt wel het verschil tussen de vertrouwde thuisomgeving of in een opvang met andere kinderen en minder aandacht. Als dit enkele dagen per week is, ben ik er niet op tegen. Wel voor iedere dag fulltime je kind ergens anders onderbrengen.
Tja, jij was me al eerder opgevallen wegens niet heel geëmancipeerde opvattingen, dus dit strookt helemaal met mijn beeld van jou.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
11-08-2019 10:48
Dat ben ik helemaal met je eens, dat het om specifieke vaardigheden gaat. Maar dan nog ben ik van mening dat man en vrouw niet gelijk zijn. En we hoeven ook niet gelijk te zijn om een gelijkwaardig leven te lijden en gelijkwaardig behandeld te worden.
Nogmaals: mensen zijn niet gelijk.
Het man-vrouw-verschil is buiten het anatomische verder een verzinsel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
ik denk dat emancipatie niet zozeer zit in het aantal uren die je werkt of wie de vuilnis buiten zet, emancipatie zit hem meer in kennen van je waarde. Ik vind het verbijsterend dat in Nederland vrouwen nog steeds niet gelijk betaald krijgen, dat er vrouwen zijn die lang haar dragen wat hun man vindt kort niet leuk, dat vrouwen denken dat alleen zij de kinderen goed op kunnen voeden, dat te veel vrouwen nog steeds denken dat je geen compleet leven kan hebben zonder een man.

Vrouwen denken nog steeds dat hun onvervangbaarheid zit in het naar zich toe trekken van taken en emoties terwijl dat loslaten juist meer bijdraagt in de emancipatie. Als mensen mij vragen of ik niet iets hoef te overleggen met mijn man en ik antwoord dat dat niet nodig is vinden juist vrouwen mij asociaal en veel te vrij en is mijn man de stakker. Andersom is uiteraard geen probleem, dan is mijn man heerlijk vrijgevochten en weet tijd voor zich zelf te nemen :bonk:

Mijn mening is dan ook dat vrouwen niet zo moeten zeiken over seksistisch gedrag. Zowel thuis als in de buitenwereld moet je het soms hoog laten oplopen om je rechten te pakken, zolang we blijven tutten en zeuren zonder consequenties moeten we niet raar staan te kijken dat we over 100 jaar nog steeds slechter betaald worden en minder vrijheid hebben.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
11-08-2019 10:50
Ik heb het idee dat emancipatie gebruikt word om het op te leggen om zoveel mogelijk te werken als ik zulke artikelen lees. Maar in heel veel landen waar beide partners zoveel moeten werken is helemaal niet zoveel welvaart als in Nederland.
Juist! Net alsof werken het enige belangrijke is in het leven. In veel landen moeten mensen beide hard werken om hun kinderen te kunnen onderhouden. Als dat hier niet nodig is in NL, dan heb je de vrije keuze als vrouw en man om minder te gaan werken. Waarom is dit meteen ongeëmancipeerd?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:48
Kinderopvang vind ik niet te vergelijken met thuis. Een kind weet echt wel het verschil tussen de vertrouwde thuisomgeving of in een opvang met andere kinderen en minder aandacht. Als dit enkele dagen per week is, ben ik er niet op tegen. Wel voor iedere dag fulltime je kind ergens anders onderbrengen.
Maar vind jij dat Franse of Zweedse kinderen, of eigenlijk volwassenen, dan zoveel slechter af zijn?

Ik vind vooral het hele opvangsysteem hier in Nederland zo omslachtig, maar goed, dat is vooral omdat het zo onpraktisch is.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-08-2019 10:52
Tja, jij was me al eerder opgevallen wegens niet heel geëmancipeerde opvattingen, dus dit strookt helemaal met mijn beeld van jou.
Nou prima toch. Ik heb ook zo mijn ideeën over jou.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-08-2019 10:54
Maar vind jij dat Franse of Zweedse kinderen, of eigenlijk volwassenen, dan zoveel slechter af zijn?

Ik vind vooral het hele opvangsysteem hier in Nederland zo omslachtig, maar goed, dat is vooral omdat het zo onpraktisch is.
Geen idee, ik ken ze niet persoonlijk. Maar de cultuur zal daar ook wel anders zijn dan hier.
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven