Is de Nederlandse vrouw geëmancipeerd?

11-08-2019 09:46 1050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het Financieel dagblad had gisteren een interview met PvdA-politica Keklik Yücel, journaliste Fidan Ekiz, publiciste Yesim Candan en D66-politica Meryem Cimen
https://fd.nl/achtergrond/1311071/te-la ... tolerantie

Het ging o.a. over de emancipatie van de "Nederlandse" vrouw en er worden stevige uitspraken gedaan.

Bijvoobeeld:

‘Vrouwen hier zijn helemaal niet geëmancipeerd. Totaal niet.’
(door Yesim Candan )


En :

Fidan Ekiz : ‘De rolpatronen zijn hier nog altijd heel traditioneel, al doet iedereen graag alsof dat niet zo is.'

Uiteraard het "verwijt" dat 60% van de Nederlandse vrouwen partime werkt.

En deze opmerkelijke :-D

Als je een afspraak met ze wilt maken, is het altijd (zet zeurstemmetje op): “Dat moet ik eerst thuis even overleggen”.'

Herkennen jullie je in deze uitspraken?
En zo ja zijn jullie het er mee eens?

TO trapt af:

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens, een deeltijdbaan is toch perfect als je daardoor kinderen hebt die door OUDERS worden opgevoed en niet door de dagopvang / school / opa en oma of met een sleutel op zak op straat rond hangen.
Wel denk ik dat vrouw & man allebei (indien mogelijk ) deeltijdbanen moeten nemen voor een betere verdeling opvoeding / huishouden / inkomen.

Tja ik vind het redelijk normaal dat je bij het maken van een afspraak even met het thuisfront overlegd.
En nee het hoeft niet altijd maar ik hoor veel mannen ook overleggen als er iets afgesproken moet worden.
Ik zie dat overleggen met partner nou niet zo zeer als een gebrek aan emancipatie maar als gevolg van bomvolle agenda's

Als ik bezoek uitnodig overleg ik dat met mijn partner

Totaal aantal stemmen: 160

Soms wel, soms niet (48%)
Altijd (40%)
Nooit (12%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:37
Misschien zit dat in het DNA? Ik ken alleen maar mannen die liever fulltime werken dan parttime en thuiszitten.
Zulk soort ideeën zitten echt nog heel sterk verankerd in de belevingswereld van heel veel mensen. Ik zie dat ook niet zo snel verdwijnen, helemaal niet nu politieke partijen als die van Baudet in opkomst zijn.
Alle reacties Link kopieren
Van mijn oma moest ik studeren, een goede baan vinden en nooit afhankelijk worden van "een" man.

"Déze" man moest ik maar houden, volgens haar. Hij kon goed klussen, en zo'n man in huis hebben was wel praktisch.

Altijd naar je oma luisteren.
:D
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:54
Juist! Net alsof werken het enige belangrijke is in het leven. In veel landen moeten mensen beide hard werken om hun kinderen te kunnen onderhouden. Als dat hier niet nodig is in NL, dan heb je de vrije keuze als vrouw en man om minder te gaan werken. Waarom is dit meteen ongeëmancipeerd?
Zolang nog steeds veel meer vrouwen dan mannen 'kiezen' voor minder werken is het dús niet geëmancipeerd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:48
Kinderopvang vind ik niet te vergelijken met thuis. Een kind weet echt wel het verschil tussen de vertrouwde thuisomgeving of in een opvang met andere kinderen en minder aandacht. Als dit enkele dagen per week is, ben ik er niet op tegen. Wel voor iedere dag fulltime je kind ergens anders onderbrengen.
Tot je vent er vandoor gaat met een ander of er op de een of andere manier een kink in de kabel komt en je niet meer samen verder wil en je niet in je eigen levensonderhoud kunt voorzien doordat je al jaren niet gewerkt hebt en je dus volledig afhankelijk bent van de alimentatie. En dát is voor mij ook echt een groot deel van emancipatie. Ik kan in mijn eigen onderhoud voorzien. Ik ben financieel onafhankelijk als dat nodig is.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:54
Juist! Net alsof werken het enige belangrijke is in het leven. In veel landen moeten mensen beide hard werken om hun kinderen te kunnen onderhouden. Als dat hier niet nodig is in NL, dan heb je de vrije keuze als vrouw en man om minder te gaan werken. Waarom is dit meteen ongeëmancipeerd?
Het gaat niet alleen om werken maar ook om het (mogen) verdelen van de zorg. Kijk alleen maar naar hoeveel geboorteverlof een man krijgt: hij staat daardoor direct 1-0 achter. Dat is omdat we er in onze maatschappij nog steeds van uitgaan dat de vrouw gaat zorgen en de man gaat werken. Het is dus helemaal geen vrije keuze, een bepaalde verdeling wordt opgedrongen.
ik wil nog steeds graag weten waarvoor ik een man nodig zou hebben.
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 10:54
Juist! Net alsof werken het enige belangrijke is in het leven. In veel landen moeten mensen beide hard werken om hun kinderen te kunnen onderhouden. Als dat hier niet nodig is in NL, dan heb je de vrije keuze als vrouw en man om minder te gaan werken. Waarom is dit meteen ongeëmancipeerd?

Het gaat erom dat die keus helemaal niet zo vrij is. Ik lees hier zo vaak dat de minder gaat werken omdat de man meer verdient. Waarom verdient die vrouw niet minstens evenveel? Waarom worden vooral vrouwen erop aangesproken dat ze fulltime werken? Waarom wordt er vooral naar vrouwen gekeken als het om de zorg voor de kinderen of het huishouden gaat? Zo lang dat allemaal nog ongelijk is, zijn we niet geëmancipeerd.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-08-2019 10:58
Het gaat niet alleen om werken maar ook om het (mogen) verdelen van de zorg. Kijk alleen maar naar hoeveel geboorteverlof een man krijgt: hij staat daardoor direct 1-0 achter. Dat is omdat we er in onze maatschappij nog steeds van uitgaan dat de vrouw gaat zorgen en de man gaat werken. Het is dus helemaal geen vrije keuze, een bepaalde verdeling wordt opgedrongen.
Juist! En het lijkt alsof iedereen hier een vrije keuze in heeft, maar (bewust of onbewust) spelen zulk soort zaken een hele grote rol. En ik wou dat iedereen dat nou eens begreep!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-08-2019 10:59
ik wil nog steeds graag weten waarvoor ik een man nodig zou hebben.
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-08-2019 10:58
Het gaat niet alleen om werken maar ook om het (mogen) verdelen van de zorg. Kijk alleen maar naar hoeveel geboorteverlof een man krijgt: hij staat daardoor direct 1-0 achter. Dat is omdat we er in onze maatschappij nog steeds van uitgaan dat de vrouw gaat zorgen en de man gaat werken. Het is dus helemaal geen vrije keuze, een bepaalde verdeling wordt opgedrongen.
Ja ik snap ook niet waarom mannen zo weinig verlof krijgen. Als is dat nu wel een beetje veranderd geloof ik. Mannen verdienen ook meer dan vrouwen, dat begrijp ik dan weer niet. Dat motiveert ook niet om als vrouw meer te gaan werken.
groentuintje wijzigde dit bericht op 11-08-2019 11:02
5.23% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Solomio schreef:
11-08-2019 10:52
Tja, jij was me al eerder opgevallen wegens niet heel geëmancipeerde opvattingen, dus dit strookt helemaal met mijn beeld van jou.
Wat is jouw definitie van emancipatie?
Alle reacties Link kopieren
Geboorteverlof, papaverlof en je kunt natuurlijk ook je overuren, adv en andere fratsen inzetten om voor je pasgeboren baby te zorgen als man.

Die "vele tijd" die je als vrouw krijgt (het is blijkbaar een gunst?) is niet om te tutten, maar om fysiek alles uit te kunnen houden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
11-08-2019 11:00
Ja ik snap ook niet waarom mannen zo weinig verlof krijgen. Als is dat nu wel een beetje veranderd geloof ik. Mannen verdienen ook meer dan vrouwen, dat begrijp ik dan weer niet.
Mannen verdienen meer omdat er helaas nog steeds veel mannen aan de top staan die wel volgens de ouderwetse opvatting leven (ik heb ook ooit zijn baas gehad die het volledig terecht vond dat mijn medemanagers met dezelfde verantwoordelijkheid zo’n 50(!!) % meer verdiende.. ik was immers een vrouw en vrouwen zaten eerder aan hun top). Daarnaast zijn mannen doorgaans beter in onderhandelen..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving zie ik veel dat vrouwen met een "eenvoudig" geachte baan feitelijk de kostwinner zijn, omdat hun man met zijn eigen bedrijf en 50 uur werken in de week zijn gezin niet kan onderhouden.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 11:06
0.50% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
11-08-2019 11:02
Geboorteverlof, papaverlof en je kunt natuurlijk ook je overuren, adv en andere fratsen inzetten om voor je pasgeboren baby te zorgen als man.

Die "vele tijd" die je als vrouw krijgt (het is blijkbaar een gunst?) is niet om te tutten, maar om fysiek alles uit te kunnen houden.
Feit blijft dat het als vrouw standaard is en de man fratsen in moet zetten. Bevallingsverlof is niet alleen om te herstellen, veel vrouwen zijn ruim voor het aflopen van het verlof hersteld. Er zijn ook landen waar je gewoon samen een jaar krijgt en dan samen die tijd kan verdelen, als het alleen om fysiek herstel zou gaan zou dat niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
11-08-2019 11:00
Juist! En het lijkt alsof iedereen hier een vrije keuze in heeft, maar (bewust of onbewust) spelen zulk soort zaken een hele grote rol. En ik wou dat iedereen dat nou eens begreep!
Ja, ik weet dat het bewust en onbewust een rol speelt in veel gevallen. Dat begrijp ik heel goed!
En toch blijf ik de vrijheid om een rolverdeling te kunnen kiezen die lijkt op een traditionele verdedigen.

Net zoals het omgekeerde, of de 50-50, of de 70-30.

Ik wou dat iedereen dat eens begreep en niet meteen doorwauwelt over dat dit een opgelegd denkpatroon is omdat we het zo in de jaren 50 deden.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
11-08-2019 11:03
Mannen verdienen meer omdat er helaas nog steeds veel mannen aan de top staan die wel volgens de ouderwetse opvatting leven (ik heb ook ooit zijn baas gehad die het volledig terecht vond dat mijn medemanagers met dezelfde verantwoordelijkheid zo’n 50(!!) % meer verdiende.. ik was immers een vrouw en vrouwen zaten eerder aan hun top). Daarnaast zijn mannen doorgaans beter in onderhandelen..
En wat ik hieraan lastig vind is dat ook die verantwoordelijkheid alleen vaak bij de vrouw wordt gelegd i.p.v. dat er maatschappijbreed kritisch naar gekeken wordt. Je kan niet meisjes gedurende hun hele schoolcarrière prijzen voor/aansturen op 'lief zijn en niet kattig zijn' en 'goed luisteren' en dan later op diezelfde vrouwen hameren dat ze het zichzelf aandoen want ze "kunnen nou eenmaal niet goed genoeg onderhandelen".
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hadden beiden flink wat hersteltijd nodig, met vier maanden lang, twintig uur per dag een huilbaby...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Mevrouw75 schreef:
11-08-2019 11:06
Ja, ik weet dat het bewust en onbewust een rol speelt in veel gevallen. Dat begrijp ik heel goed!
En toch blijf ik de vrijheid om een rolverdeling te kunnen kiezen die lijkt op een traditionele verdedigen.

Net zoals het omgekeerde, of de 50-50, of de 70-30.

Ik wou dat iedereen dat eens begreep en niet meteen doorwauwelt over dat dit een opgelegd denkpatroon is omdat we het zo in de jaren 50 deden.
Pas als het niet meer de standaard is, is het een vrije keuze. Tot die tijd is doorwauwelen van zeer groot belang.
Ik denk dat de dames uit het artikel zich beter druk kunnen maken over de emancipatie van Turkse en Marokkaanse vrouwen in Nederland.
YellowLemon schreef:
11-08-2019 11:01
Wat is jouw definitie van emancipatie?

Dat je geslacht geen verschil maakt bij maatschappelijke kansen, mogelijkheden, beperkingen, rechten en plichten. En dat er geen maatschappelijke ongelijkheid is op basis van geslacht die keuzes in je privé-leven beperkt of negatief beïnvloed.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-08-2019 11:08
Pas als het niet meer de standaard is, is het een vrije keuze. Tot die tijd is doorwauwelen van zeer groot belang.
Dat doorwauwelen doel ik op antwoorden op mijn input, i.p.v. ingaan op wat ik werkelijk zeg.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
11-08-2019 11:06
En wat ik hieraan lastig vind is dat ook die verantwoordelijkheid alleen vaak bij de vrouw wordt gelegd i.p.v. dat er maatschappijbreed kritisch naar gekeken wordt. Je kan niet meisjes gedurende hun hele schoolcarrière prijzen voor/aansturen op 'lief zijn en niet kattig zijn' en 'goed luisteren' en dan later op diezelfde vrouwen hameren dat ze het zichzelf aandoen want ze "kunnen nou eenmaal niet goed genoeg onderhandelen".
Klopt! Er wordt aan meisjes nog veel te vaak geleerd dat ze prima kunnen volstaan met een zorgende rol i.p.v. die vrouwen ook klaar te stomen voor een hoge functie
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
11-08-2019 10:50
Ik heb het idee dat emancipatie gebruikt word om het op te leggen om zoveel mogelijk te werken als ik zulke artikelen lees. Maar in heel veel landen waar beide partners zoveel moeten werken is helemaal niet zoveel welvaart als in Nederland.
Dit vind ik ook weer zo typisch Nederlands, om emancipatie uit te leggen als "opleggen dat we moeten werken". Arbeidsparticipatie is het gevolg van emancipatie, niet de oorzaak.
Am Yisrael Chai!
Mevrouw75 schreef:
11-08-2019 11:06
Ja, ik weet dat het bewust en onbewust een rol speelt in veel gevallen. Dat begrijp ik heel goed!
En toch blijf ik de vrijheid om een rolverdeling te kunnen kiezen die lijkt op een traditionele verdedigen.

Net zoals het omgekeerde, of de 50-50, of de 70-30.

Ik wou dat iedereen dat eens begreep en niet meteen doorwauwelt over dat dit een opgelegd denkpatroon is omdat we het zo in de jaren 50 deden.
:worship:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven