Halsema pijnlijk getroffen; kwajongensstreek?

14-08-2019 10:19 1211 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2894893 ... -getroffen

De zoon van Femke Halsema is opgepakt vanwege baldadigheid, inbreken in een verlaten woonboot met een nepwapen.
In juli.

Wat vinden jullie?
Mag je als baas van de politie jouw agenten vragen dit discreet te behandelen om een kind van 15 jaar oud niet te schaden, of ruikt dat naar een voorkeursbehandeling omdat je eigen reputatie geschaad kan worden?

Ik weet wel dat iedereen een keer domme dingen doet, maar niet voor iedere 15-jarige zijn de gevolgen even groot. Net als voor de ouders.

Doet me een beetje aan Herman Koch's Het Diner denken. Maar dat was wel erger.
Fizz schreef:
30-01-2020 12:41
Ik zeg toch niet dat hij niet in beroep mag gaan? Ik vind het alleen geen handige zet en dat is heel iets anders. Als ik hem was geweest dan had ik mijn taakstraf met verve uitgevoerd, bijvoorbeeld door bij het Leger des Heils of een andere daklozenopvang maaltijden te verstrekken of bij een voedselbank aan de slag te gaan. Dat had positief op zijn imago en zeker ook op dat van zijn vrouw kunnen werken. Hij zou daarmee kunnen laten zien dat hij betrokken is bij de Amsterdamse burgers die aan de onderkant van de samenleving bungelen. Nu heeft hij de schijn van arrogantie om zich heen hangen en als een rechter zou beslissen dat hij al genoeg gestraft zou zijn door alle publiciteit, dan krijgt het stel heel wat kritiek van burgers zoals bijvoorbeeld klassenjustitie over zich heen.

Het gaat er dus duidelijk niet om of hij het recht heeft om in beroep te gaan, want dat recht heeft hij natuurlijk net als ieder ander. Het gaat er meer om hoe je de imagoschade voor met name zijn vrouw zoveel mogelijk kunt beperken. Daar lijkt hij in ieder geval weinig oog voor te hebben.

Precies dit ja!
Zeer arrogant.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
30-01-2020 12:41
Ik zeg toch niet dat hij niet in beroep mag gaan? Ik vind het alleen geen handige zet en dat is heel iets anders. Als ik hem was geweest dan had ik mijn taakstraf met verve uitgevoerd, bijvoorbeeld door bij het Leger des Heils of een andere daklozenopvang maaltijden te verstrekken of bij een voedselbank aan de slag te gaan. Dat had positief op zijn imago en zeker ook op dat van zijn vrouw kunnen werken. Hij zou daarmee kunnen laten zien dat hij betrokken is bij de Amsterdamse burgers die aan de onderkant van de samenleving bungelen. Nu heeft hij de schijn van arrogantie om zich heen hangen en als een rechter zou beslissen dat hij al genoeg gestraft zou zijn door alle publiciteit, dan krijgt het stel heel wat kritiek van burgers zoals bijvoorbeeld klassenjustitie over zich heen.

Het gaat er dus duidelijk niet om of hij het recht heeft om in beroep te gaan, want dat recht heeft hij natuurlijk net als ieder ander. Het gaat er meer om hoe je de imagoschade voor met name zijn vrouw zoveel mogelijk kunt beperken. Daar lijkt hij in ieder geval weinig oog voor te hebben.
Je mag niet zelf kiezen waar je je taakstraf uitvoert.

Het recht heeft hij, maar dom is het wel. Het is niet goed voor zijn imago, de kans dat het een vrijspraak wordt is nihil en het is zelfs nog mogelijk dat zijn straf hoger uitvalt. Plus: alle media zullen aanwezig zijn bij die zitting, dus tegen de tijd dat iedereen dit net een beetje vergeten is, begint het hele circus weer van voren af aan. Ik kan me niet voorstellen dat zijn advocaat dit een goed idee vindt, het is op geen enkele manier in Oeys belang om verzet aan te tekenen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat hem denk ik om het strafblad. Als filmregisseur kan hij dan mogelijk minder vrij gaan en staan waar hij wil.
Misschien krijgt hij geen visum meer voor de USA.
Wellicht zal hij aanvoeren dat het strafblad hem in zijn werk beperkt?

Hij had, zoals eerder gezegd hier, beter een taakstraf kunnen kiezen waarbij hij zich had kunnen inzetten voor een goed doel/feelgood interest.
Hij is een liability voor Femke. Ik vind haar een sterke vrouw die onterecht meer onder vuur ligt dan haar mannelijke voorgangers maar wat ze in haar partner ziet is me een raadsel.
De toekomst is niet meer wat het was
het is niet goed voor haar imago, maar hij heeft natuurlijk het recht om in bezwaar te gaan. Gaat haar imago boven zijn recht? ik vind van niet
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
31-01-2020 18:51
Het gaat hem denk ik om het strafblad. Als filmregisseur kan hij dan mogelijk minder vrij gaan en staan waar hij wil.
Misschien krijgt hij geen visum meer voor de USA.
Wellicht zal hij aanvoeren dat het strafblad hem in zijn werk beperkt?

Hij had, zoals eerder gezegd hier, beter een taakstraf kunnen kiezen waarbij hij zich had kunnen inzetten voor een goed doel/feelgood interest.
Hij is een liability voor Femke. Ik vind haar een sterke vrouw die onterecht meer onder vuur ligt dan haar mannelijke voorgangers maar wat ze in haar partner ziet is me een raadsel.
Maar de strafbeschikking of OM-beschikking staat ook gewoon vermeld op zijn strafblad.
En zoals ik al zei: je mag niet zelf de locatie van je taakstraf uitkiezen.
meisje85 wijzigde dit bericht op 31-01-2020 19:16
1.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-01-2020 18:58
het is niet goed voor haar imago, maar hij heeft natuurlijk het recht om in bezwaar te gaan. Gaat haar imago boven zijn recht? ik vind van niet
Natuurlijk heeft hij dat recht, maar of dat het uiteindelijk waard gaat zijn? Hij heeft al bekend, dus hij zal nog steeds schuldig bevonden worden lijkt me. Gaat het alleen nog over de straf(maat).
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
31-01-2020 18:51
. Ik vind haar een sterke vrouw die onterecht meer onder vuur ligt dan haar mannelijke voorgangers maar wat ze in haar partner ziet is me een raadsel.
Wat iedereen behalve ik in zijn of haar partner ziet is me een raadsel waar ik me verder niet mee bezig houd.
Tenzij een bestuurder hele nare dingen doet thuis of gedwongen prostitués verkiest om lusten op te botvieren moet ieder het lekker zelf weten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
31-01-2020 19:02
Maar de strafbeschikking of OM-beschikking staat ook gewoon vermeld op zijn strafblad.
En zoals ik al zei: je mag niet zelf de locatie van je taakstraf uitkiezen.
Met de juiste lijntjes zal er echt wel iets te regelen zijn v.w.b. de locatie van de taakstraf. Een daklozenopvang of voedselbank zal dan vast ook wel een optie zijn. Het lijkt mij stug dat de man van de burgemeester papiertjes in het plantsoen moet prikken.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-01-2020 18:58
het is niet goed voor haar imago, maar hij heeft natuurlijk het recht om in bezwaar te gaan. Gaat haar imago boven zijn recht? ik vind van niet
Zou Femke er ook zo over denken?
Alle reacties Link kopieren
Heel goed van Femke zegt dat ze schrikt en dit ter sprake brengt. Ik heb wel moeite als uitgerekend Femke het woord 'zwijgcultuur' gebruikt. En dat in combinatie met 'jongeren in vooral kansarme wijken'. Haar zoon heeft alle kansen van de wereld, hij liep met een wapen en op de boot werden messen gevonden.

24.02.2020
https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/ ... et-messen/
.................
Zwijgcultuur

De gemeente en politie konden maandag op de persbijeenkomst geen harde cijfers overleggen over het aantal jongeren met een wapen op zak. “Ondanks dat harde cijfers nog ontbreken, schrik ik enorm van de anekdotes die ik in de wijken hoor”, zegt Halsema.

De burgemeester en de Amsterdamse politiechef Frank Paauw vinden het probleem lastig op te lossen. Dat komt door de zwijgcultuur onder jongeren in vooral kansarme wijken “Snitchen doe je niet, lijkt steeds vaker het motto”, zegt Paauw over het verlinken van anderen. Volgens hem signaleren vooral wijkagenten en jongerenwerkers dat. “Als ik jeugdwerkers spreek en vraag of ze jongeren naar ons willen doorverwijzen, zijn ze steeds vaker huiverig om hun vertrouwensband met de jongeren op het spel te zetten.”
.................
missie_m wijzigde dit bericht op 26-02-2020 14:19
Reden: nog een klein stukje toegevoegd
16.49% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-02-2020 14:09
Heel goed van Femke zegt dat ze schrikt en dit ter sprake brengt. Ik heb wel moeite als uitgerekend Femke het woord 'zwijgcultuur' gebruikt. En dat in combinatie met 'jongeren in vooral kansarme wijken'. Haar zoon heeft alle kansen van de wereld, hij liep met een wapen en op de boot werden messen gevonden.

24.02.2020
https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/ ... et-messen/
.................
Zwijgcultuur

De gemeente en politie konden maandag op de persbijeenkomst geen harde cijfers overleggen over het aantal jongeren met een wapen op zak. “Ondanks dat harde cijfers nog ontbreken, schrik ik enorm van de anekdotes die ik in de wijken hoor”, zegt Halsema.

De burgemeester en de Amsterdamse politiechef Frank Paauw vinden het probleem lastig op te lossen. Dat komt door de zwijgcultuur onder jongeren in vooral kansarme wijken
.................
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt.

Ik begreep 'zwijgcultuur onder jongeren' als het probleem dat jongeren uit kansarme wijken niet makkelijk met hulpverleners praten, niet makkelijk vertellen wat er werkelijk aan de hand is, zodat het moeilijker is om inzicht te krijgen in de problemen en ook lastiger om een oplossing te vinden.

Begrijp ik het verkeerd? Lees jij het anders? Of zie ik iets over het hoofd?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Dit:
:sherlock:
missie_m schreef:
15-08-2019 23:40
'Die arme jongen toch'. Dat gemiep over dat "Iedereen schuld heeft dat hij zich voorlopig gebrandmerkt voelt" gaat mij weer te ver.

Ook burgemeesterskinderen kunnen kattenkwaad uithalen. Ook burgemeesters zijn gewone mensen die de handen vol kunnen hebben aan hun 15 jarige kinderen. Anders krijg je weer een riedel over dat het kind dat kattenkwaad uithaalt een tokkie of aso is, of dat die laag opgeleid is of niet goed is opgevoed.

Ik neem aan dat die jongen best intelligent genoeg is en een goede opleiding volgt. Met 15 jaar wist ik in ieder geval wel dat een verboden nepwapen een verboden nepwapen is. Dat wegrennen voor de politie, wegrennen voor de politie is. Door het nepwapen weg te gooien laat zien dat hij zich daar ook bewust van is.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben de handen vol aan de criminaliteit. Heftig.

Criminaliteit in Amsterdam neemt niet meer af: aantal misdrijven schommelt rond 88.400 per jaar https://www.parool.nl/ts-be9ce3ea via @parool
..................
Messenverbod

Ook andere ontwikkelingen baren zorgen, zoals jongeren die vaker met messen lopen én die gebruiken. In drie gebieden in Amsterdam is een messenverbod afgekondigd (in delen van Oost, Zuidoost en de binnenstad); de politie helpt scholen bij controles van kluisjes, jassen en scooters en test een gerichtere manier van preventief fouilleren.

....................
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Nee, sorry, ik begrijp het nog niet. Echt niet hoor, het is geen discussie-truukje ofzo.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
26-02-2020 16:21
Nee, sorry, ik begrijp het nog niet. Echt niet hoor, het is geen discussie-truukje ofzo.
Die stukken tekst die Missie hier nu post hebben niets met het originele topic te maken. Dus het is logisch dat je het niet begrijpt.
Criminaliteit in Amsterdam heeft niets met het akkefietje van de zoon van Halsema te maken.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... wapenbezit
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-02-2020 14:09
Heel goed van Femke zegt dat ze schrikt en dit ter sprake brengt. Ik heb wel moeite als uitgerekend Femke het woord 'zwijgcultuur' gebruikt. En dat in combinatie met 'jongeren in vooral kansarme wijken'. Haar zoon heeft alle kansen van de wereld, hij liep met een wapen en op de boot werden messen gevonden.

24.02.2020
https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/ ... et-messen/
.................
Zwijgcultuur

De gemeente en politie konden maandag op de persbijeenkomst geen harde cijfers overleggen over het aantal jongeren met een wapen op zak. “Ondanks dat harde cijfers nog ontbreken, schrik ik enorm van de anekdotes die ik in de wijken hoor”, zegt Halsema.

De burgemeester en de Amsterdamse politiechef Frank Paauw vinden het probleem lastig op te lossen. Dat komt door de zwijgcultuur onder jongeren in vooral kansarme wijken “Snitchen doe je niet, lijkt steeds vaker het motto”, zegt Paauw over het verlinken van anderen. Volgens hem signaleren vooral wijkagenten en jongerenwerkers dat. “Als ik jeugdwerkers spreek en vraag of ze jongeren naar ons willen doorverwijzen, zijn ze steeds vaker huiverig om hun vertrouwensband met de jongeren op het spel te zetten.”
.................
Wapenbezit komt vooral voor onder jongeren in kansarme wijken, begrijp ik uit het stuk dat je post. Wat er met de zoon van Femke is gebeurd, doet daar niets aan af. Daar worden de cijfers niet anders van.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
26-02-2020 16:21
Nee, sorry, ik begrijp het nog niet. Echt niet hoor, het is geen discussie-truukje ofzo.

Sorry dat ik niet duidelijk ben.

Klopt, in het artikel gaat het erover dat jongeren in kansarme wijken elkaar niet verlinken.
En daarover word een zwijgcultuur bedoeld. Maar als Femke het woord 'zwijgcultuur' in deze gebruikt vind ik dat wel raar, tenslotte was het burgemeester Femke die in het begin er veel aan deed om te verzwijgen dat het haar zoon was die met nepwapen (messen?) rond liep. De zoon uit een kansrijke wijk.

Tuurlijk moet die jongen niet aan de schandpaal omdat hij de zoon van de burgemeester is. Maar denkend aan die brief van haar echtgenoot, en denkend aan de woorden van koningin Juliana destijds toen Beatrix en Irene betrapt waren vind ik het allemaal wel raar.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren

Verstandig van Oey, het werd wel kort-dag zie ik.

25 februari 2020 16:37
Morgen zou hij voor de politierechter moeten komen, maar die zitting is nu van de baan.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-01-2020 18:58
het is niet goed voor haar imago, maar hij heeft natuurlijk het recht om in bezwaar te gaan. Gaat haar imago boven zijn recht? ik vind van niet

Nee maar het maakt helemaal niets uit wat hij of zij wel of niet doet: Famke wordt standaard de hand boven het hoofd gehouden, wat ze ook doet.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-02-2020 19:13
Sorry dat ik niet duidelijk ben.

Klopt, in het artikel gaat het erover dat jongeren in kansarme wijken elkaar niet verlinken.
En daarover word een zwijgcultuur bedoeld. Maar als Femke het woord 'zwijgcultuur' in deze gebruikt vind ik dat wel raar, tenslotte was het burgemeester Femke die in het begin er veel aan deed om te verzwijgen dat het haar zoon was die met nepwapen (messen?) rond liep. De zoon uit een kansrijke wijk.

Tuurlijk moet die jongen niet aan de schandpaal omdat hij de zoon van de burgemeester is. Maar denkend aan die brief van haar echtgenoot, en denkend aan de woorden van koningin Juliana destijds toen Beatrix en Irene betrapt waren vind ik het allemaal wel raar.
In het ene geval gaat het om het delen van informatie met de politie, in het andere geval over het delen van informatie met het hele land. Is nogal een verschil.
De jongens uit de kansarme wijken komen niet met naam en toenaam in de krant, dat hoeft met de zoon uit de kansrijke wijk ook niet te gebeuren.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaasde mij meer over het gebruik van het woord anekdote door Halsema in die aangehaalde zin ("...“Ondanks dat harde cijfers nog ontbreken, schrik ik enorm van de anekdotes die ik in de wijken hoor”, zegt Halsema....")

Anekdote. 1) Amusant kort verhaal 2) Amusant verhaal 3) Amusant verhaaltje 4) Grap 5) Grappig en kort verhaal over iets dat echt gebeurd is 6) Grappig verhaal ...
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-02-2020 19:16
Verstandig van Oey, het werd wel kort-dag zie ik.

25 februari 2020 16:37
Morgen zou hij voor de politierechter moeten komen, maar die zitting is nu van de baan.
.
.

Onnodige belasting van de rechtbank. De wachttijden zijn al onacceptabel lang.

Asociaal gedrag van hem en zijn advocaat.



https://nos.nl/l/2312320
De huidige, lange wachttijden van weken, maanden en soms jaren levert bij rechtzoekenden grote onvrede op. Veel rechtzoekenden (45 procent) hebben aan het begin en tijdens een procedure geen idee hoe lang die (nog) gaat duren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Schattig huis.


Halsema koopt tweede huis in Amsterdam http://a.msn.com/01/nl-nl/BB10ZFL7?ocid=st

Afbeelding
LOEP ME MAAR aub.
Om een beetje in het kader van dit topic te blijven en wat context te schetsen bij bovenstaand bericht: de kritiek op Halsema in dezen is dat de gemeente Amsterdam haar inwoners geen tweede woning toestaat binnen de gemeentegrenzen. Dat geldt voor zowel koop- als huurwoningen. Deze maatregel is genomen vanwege de woningnood in Amsterdam, een tweede woning erop na houden wordt gezien als onttrekking aan de woningvoorraad. Immers in theorie is er geen noodzaak om in dezelfde woonplaats op twee plekken tegelijk te wonen. Halsema zou volgens critici dus weer eens de hand lichten met haar 'eigen' regels.

Persoonlijk ben ik het daar niet zo mee eens. Het gezin zal toch ergens moeten wonen na haar ambtstermijn, men kijkt gewoon vooruit. Bovendien gaat het hier om een kluswoning (enkel glas bijvoorbeeld, dus niet erg groen), er zal er tijd nodig zijn om het te renoveren.

Een tweede punt van kritiek van haar tegenstanders is dat ze een woning heeft gekocht op eigen grond en ze dus niet de grond van de gemeente pacht, terwijl haar eigen partij vindt dat de waardestijging van de grond ten goede moet komen aan de gemeenschap (= de erfpachtconstructie waar de gemeente zwaar op binnenloopt).

Tja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven