Effect van minder vleeseten op het klimaat.

15-08-2019 12:13 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als reactie op het nieuwe IPCC-rapport kopten de media dat we minder vlees moeten eten om de klimaatverandering tot staan te brengen. Maar in dit rapport wordt nauwelijks over vleesminderen gerept. Dat de mens minder vlees moet gaan eten, is vooral de ‘framing’ door ngo’s met een anti-vleesagenda en media die niet de moeite hebben genomen het rapport te lezen en de juiste uitleg te geven. De wereld moet het landgebruik en landbouwmethoden drastisch veranderen. Dat is wat het IPPC-rapport in heel veel woorden zegt.

lees de rest van het verhaal via de link:

https://www.vork.org/nieuws/vlees-als-z ... randering/
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Er is niks mis met vlees eten, dus ik blijf dat gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat minder vlees eten (ligt er wel aan welk vlees) effect heeft op de landbouw toch?
Alle reacties Link kopieren
jottem weer een vega-onderwerp

Kun je niet beter in dat van gisteren meedoen?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 12:29
jottem weer een vega-onderwerp

Kun je niet beter in dat van gisteren meedoen?
welke bedoel je?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
lilalinda schreef:
15-08-2019 12:29
jottem weer een vega-onderwerp

Kun je niet beter in dat van gisteren meedoen?

Inderdaad. Here we go again... :yawnee:
In plaats van de jacht op rokers gaat dit de nieuwe jacht worden.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
15-08-2019 12:30
welke bedoel je?
In actueel, de aanleiding was opkomst vleesvervangers
Alle reacties Link kopieren
eten/sterke-groei-vleesvervangers/list_messages/447594

astu
Dit. Ga maar fijn daar kletsen.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
15-08-2019 12:32
In plaats van de jacht op rokers gaat dit de nieuwe jacht worden.
Wat mij betreft terecht. Het is echt niet meteen nodig dat iedereen stopt met vlees eten, maar veel mensen eten zóveel vlees. Bij het ontbijt, bij de lunch, een grote lap bij het avondeten. Ik was laatst bij een evenement en toen ik wat wilde eten, was het enige zonder vlees wat ik kon kopen een wit bolletje met kaas (zelfs ook nog dierlijk dus). Verder waren er broodjes hamburger, hotdogs, broodjes kip piri piri, broodjes kroket en frikandel en saucijzenbroodjes. Nog afgezien van dat het allemaal ongezonde fastfood was, was er dus alleen maar vlees, vlees en nog eens vlees. Of je moest een Twix uit de automaat halen.
Maaltijden en snacks draaien gewoon téveel om vlees. Ik vind het goed dat er steeds meer aandacht aan besteed wordt.

En nogmaals, we hoeven echt niet massaal vegetariër te worden, maar het is allemaal too much.
pamelacourson schreef:
15-08-2019 12:40
Wat mij betreft terecht. Het is echt niet meteen nodig dat iedereen stopt met vlees eten, maar veel mensen eten zóveel vlees. Bij het ontbijt, bij de lunch, een grote lap bij het avondeten. Ik was laatst bij een evenement en toen ik wat wilde eten, was het enige zonder vlees wat ik kon kopen een wit bolletje met kaas (zelfs ook nog dierlijk dus). Verder waren er broodjes hamburger, hotdogs, broodjes kip piri piri, broodjes kroket en frikandel en saucijzenbroodjes. Nog afgezien van dat het allemaal ongezonde fastfood was, was er dus alleen maar vlees, vlees en nog eens vlees. Of je moest een Twix uit de automaat halen.
Maaltijden en snacks draaien gewoon téveel om vlees. Ik vind het goed dat er steeds meer aandacht aan besteed wordt.

En nogmaals, we hoeven echt niet massaal vegetariër te worden, maar het is allemaal too much.
Was ik ook niet van plan en dat laatste klopt ook wel.
Alle reacties Link kopieren
slotje dan maar
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik had ook al zoiets van kan dat niet in dat andere topic van gisteren?!
pamelacourson schreef:
15-08-2019 12:40
En nogmaals, we hoeven echt niet massaal vegetariër te worden, maar het is allemaal too much.

Inderdaad. Dat mensen veel te veel vlees eten, en vooral ook teveel bewerkt vlees is een feit. Dat het ongezond is om zoveel (bewerkt) veel te eten ook. Nederlanders eten teveel vlees.
Maar vegetariër of veganist worden is ook weer niet nodig. Soms ook niet eens wenselijk.

Maar de zendingsdrang van vegetariërs/veganisten is wel iets wat me vreselijk tegen de borst stuit. Die zijn vaak nog veel erger dan de Jehova's Getuigen! :@@:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-08-2019 13:12
Maar de zendingsdrang van vegetariërs/veganisten is wel iets wat me vreselijk tegen de borst stuit. Die zijn vaak nog veel erger dan de Jehova's Getuigen! :@@:

Wat geinig, ik lees juist alleen maar evangeliserende vleeseters.

Irl kom ik geen van beide kampen tegen, in mijn omgeving is iedereen vooral beleefd over elkaars voedselovertuigingen.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
15-08-2019 13:22
Wat geinig, ik lees juist alleen maar evangeliserende vleeseters.

Irl kom ik geen van beide kampen tegen, in mijn omgeving is iedereen vooral beleefd over elkaars voedselovertuigingen.
Eens. Van die mensen die zeggen: “ik leg vanavond een extra stuk vlees op mijn bord” als ze een bericht lezen waaruit blijkt dat het slecht is voor mens en milieu.

In de praktijk wel mensen die het niet snappen, dat zijn dan vooral oudere mensen zoals mijn schoonouders. Maar verder geen commentaar op elkaars overtuiging.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-08-2019 13:12
Maar de zendingsdrang van vegetariërs/veganisten is wel iets wat me vreselijk tegen de borst stuit. Die zijn vaak nog veel erger dan de Jehova's Getuigen! :@@:

Maar de dieren die doodgemaakt moeten worden zodat jij ze kunt eten, kunnen zich niet uitspreken tegen de huidige industrie. Dan is het niet zo verwonderlijk als er mensen zijn die wel een stem geven aan dat dierenleed.

Ik begin trouwens irl nooit uit mezelf hierover. En jij kunt er natuurlijk ook zelf voor kiezen om niet in zo'n topic te reageren als je niet de mening van anderen wil horen.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
15-08-2019 14:28

Ik begin trouwens irl nooit uit mezelf hierover.
Ik ook niet. En als iemand ernaar vraagt, geef ik gewoon antwoord waarom ik vegetariër ben en ga ik diegene echt niet proberen over te halen of zo.

Wat ik wel lastig vind, is dat best veel mensen het als onzin afdoen, alsof het nergens op slaat dat ik gestopt ben met vlees en vis eten.
Mijn vriend is zijn hele leven al vegetariër. Sinds wij samen zijn eet ik minder vlees en nu met alle artikelen over klimaatverandering ed is dat de afgelopen jaren nog minder geworden. Ik wil ook niemand overtuigen. Wij doen het gewoon zo en dochter en ik eten max 2 a 3 x pw vlees en vriend dus niks.

Wel vraag ik mij af in hoeverre het daadwerkelijk zin heeft qua milieu effect als we hier minder vlees gaan eten terwijl de populatie op aarde zo ontzettend gaat stijgen. De bevolkingsgroei van alleen al Nigeria is zo onvoorstelbaar groot de komende decennia. Dan denk ik weleens wat heeft het voor zin dat ik de kachel lager zet, hr met ik weet niet hoeveel plussen neem en met het ov reis en de auto zoveek mogelijk laat staan. Eerst maar eens die anticonceptie gratis over de hele wereld en een discussie over geboortebeperking.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
19-08-2019 22:31
Mijn vriend is zijn hele leven al vegetariër. Sinds wij samen zijn eet ik minder vlees en nu met alle artikelen over klimaatverandering ed is dat de afgelopen jaren nog minder geworden. Ik wil ook niemand overtuigen. Wij doen het gewoon zo en dochter en ik eten max 2 a 3 x pw vlees en vriend dus niks.

Wel vraag ik mij af in hoeverre het daadwerkelijk zin heeft qua milieu effect als we hier minder vlees gaan eten terwijl de populatie op aarde zo ontzettend gaat stijgen. De bevolkingsgroei van alleen al Nigeria is zo onvoorstelbaar groot de komende decennia. Dan denk ik weleens wat heeft het voor zin dat ik de kachel lager zet, hr met ik weet niet hoeveel plussen neem en met het ov reis en de auto zoveek mogelijk laat staan. Eerst maar eens die anticonceptie gratis over de hele wereld en een discussie over geboortebeperking.


Klimaatmaatregelen die alleen voor Nederland gelden hebben geen enkel effect op het klimaat. Dat gezegd hebbende is er natuurlijk helemaal niets mis met het voorkomen van verspilling.

Er is dan echter ook weer geen enkele klimaatactivist die mij gaat overtuigen dat ik minder vlees moet eten omdat dat beter zou zijn voor het klimaat.
Alle reacties Link kopieren
Als iedereen denkt 'nou als alleen ik het doe heeft het weinig effect en daarom doe ik het niet' dan zal er nooit iets (ten goede) veranderen. Daarnaast kun je als land ook als voorbeeld dienen. Dat als je allemaal je best doet (overheid, bedrijven, consumenten) je zeker je CO2 uitstoot kunt beperken en dat kan anderen weer motiveren.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
19-08-2019 22:37
Er is dan echter ook weer geen enkele klimaatactivist die mij gaat overtuigen dat ik minder vlees moet eten omdat dat beter zou zijn voor het klimaat.

Dit vind ik raar. Je kunt ook best iets weten en er toch voor kiezen om het niet te doen. Geen vlees eten is beter voor het milieu, betekent niet dat dat voor jou een reden zou zijn om geen vlees te eten.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
20-08-2019 00:15
Als iedereen denkt 'nou als alleen ik het doe heeft het weinig effect en daarom doe ik het niet' dan zal er nooit iets (ten goede) veranderen. Daarnaast kun je als land ook als voorbeeld dienen. Dat als je allemaal je best doet (overheid, bedrijven, consumenten) je zeker je CO2 uitstoot kunt beperken en dat kan anderen weer motiveren.

Als Nederland als voorbeeld wil dienen, dan moeten we heel snel ophouden met die hele energietransitie en al het geld dat we daarmee besparen investeren in universiteiten en wetenschappelijke instituten. Haal de allerslimste wetenschappers ter wereld naar Nederland, zet ze bij elkaar en zie waarmee ze weer naar buiten komen. Innovaties die wereldwijd misschien wel een verschil kunnen maken.

Wat er nu gebeurd is symboolpolitiek.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
20-08-2019 00:19
Dit vind ik raar. Je kunt ook best iets weten en er toch voor kiezen om het niet te doen. Geen vlees eten is beter voor het milieu, betekent niet dat dat voor jou een reden zou zijn om geen vlees te eten.

Mijn hele bestaan is niet goed voor het milieu. Maar ik zou stoppen met vlees eten als ik het idee had dat ik daarmee de mensheid zou redden hoor, dat wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven