Billenkoek terug van weg geweest?

17-08-2019 17:00 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Omdat ik het niet terug kan vinden moet ik het doen met de 15 minuten die Nieuwsweekend (Radio 1) vanmorgen aan het onderwerp besteedde.

Een rechter heeft dus geoordeeld dat een corrigerende tik op de billen geen geweld is en dus niet strafbaar.
Deze uitspraak zou dus een opening zijn naar wat meer ruimte voor een pedagogische tik.

Hoogleraar pedagogiek Mischa de Winter erkende dat hij zijn dochter ook een keer een tik voor haar billen had verkocht toen ze - zonder op te letten - de weg op wilde rennen.

TO trapt af:

Ik heb zelf een 2 keer een tik uit gedeeld (iedere dochter een) waarom kan ik me nauwelijks meer herinneren.
Een pedagogische tik is - in mijn ogen - in uitzonderlijke gevallen de oplossing om heel snel ongewenst gedrag te corrigeren of aanstormend gevaar te bezweren (denk hierbij aan verkeer)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 17-08-2019 17:00
Reden: Origineel bericht
0.00% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Heb de mods gevraagd de schrijffout te corrigeren
Moet zijn billeNkoek
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik heb het tweede gestemd.
Ik heb er jarenlang trauma's van gehad. Mijn band was ook slecht met mijn vader hierdoor. Ik was altijd bang, het voelde heel erg vernederend, ik voelde mij onbegrepen en ik vind het mishandeling. Die band is nooit 100% goed meer geweest tussen mijn vader en mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fel tegen. Het heeft in mijn ogen geen ander doel dan je eigen onmacht laten zien.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
17-08-2019 17:03
Ik heb het tweede gestemd.
Ik heb er jarenlang trauma's van gehad. Mijn band was ook slecht met mijn vader hierdoor. Ik was altijd bang, het voelde heel erg vernederend, ik voelde mij onbegrepen en ik vind het mishandeling. Die band is nooit 100% goed meer geweest tussen mijn vader en mij.
Dat ging dan vermoedelijk niet om een - incidentele - tik op de billen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Natuurlijk moet dat kunnen. Ben ook opgegroeid in de tijd van de 'draai rond je oren' en heb daar zeker geen trauma aan overgehouden. Ik vroeg er ook bijna letterlijk om als ik na de paar waarschuwingen voorafgaand nog door ging met iets. Zo'n tik haalt je letterlijk uit je hysterie en lucht op. Moge duidelijk zijn dat ik er nooit een blauwe plek o.i.d. aan over hield, dus mijn ouders hebben zeker nooit hard geslagen.
In die tijd kregen kinderen ook gerust midden in de supermarkt een pak rammel als ze vervelend waren. Dat mis ik nu wel; ouders durven in het openbaar niet meer door die achterlijke regeltjes.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-08-2019 17:10
Natuurlijk moet dat kunnen. Ben ook opgegroeid in de tijd van de 'draai rond je oren' en heb daar zeker geen trauma aan overgehouden.
Ik dus ook niet.
Mijn ouders waren echt van die linkse boomknuffelaars in die tijd die waren ook tegen geweld maar ik haalde ze dan het bloed onder de nagels vandaan (was toen al irritant) tja en dan kreeg ik wel eens een klap op mijn kont.

Pffffffffff ja en?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of het handig is als mensen elkaar corrigerende tikken en/of billenkoek gaan geven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat het onderscheid tussen een 'corrigerende tik' en een 'gewone tik' niet zo eenduidig is en dat ze beide evenveel schade kunnen doen.

Als je kind dreigt de straat op te rennen moet je hem/haar vastpakken. Daarnaast moet je eerst in de buurt komen voordat je überhaupt een tik kan geven. Voor de veiligheid is het dus absoluut niet nodig.

Dat gezegd hebbende: ik heb mijn kinderen wel eens geslagen. En daar heb ik spijt van, maar het is gebeurd.
Vanuit machteloosheid. Maar het was wel voor mij een teken dat er hulp moest komen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
17-08-2019 17:14
Weet niet of het handig is als mensen elkaar corrigerende tikken en/of billenkoek gaan geven.
Maar ja het alternatief schreeuwen is ook niet altijd een oplossing.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het trouwens wel absurd om een tik strafbaar te stellen.
Ik zou wel verplichte hulp willen inzetten, maar een straf lost in dit geval zeker niks op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik had er een poll onder gezet maar die is verdwenen :-o
Kunnen jullie die nog wel zien?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
17-08-2019 17:15
Maar ja het alternatief schreeuwen is ook niet altijd een oplossing.
Soms ben ik op straat en denk ik: "Wat jij doet is niet okay." Dan kan ik het laten, hem/haar aanspreken, schreeuwen(?), een corrigerende tik geven, ...
Eerste twee zijn okay. Heb wel familie die ik misschien een corrigerende tik zou willen geven, maar denk dat ze er niet naar luisteren en dat het niet helpt. Corrigerende meppen of trappen vind ik dan weer te ver gaan.

Zie de poll niet meer. Komt het doordat mods de titel aanpasten?
hollebollegijs schreef:
17-08-2019 17:19
Ik had er een poll onder gezet maar die is verdwenen :-o
Kunnen jullie die nog wel zien?
Mijn stem is gone in the mist.
Bij mij vinden ze billenkoek wel leuk, want dat wordt alleen spelenderwijs toegepast. Overigens heb ik ook geen trauma’s overgehouden aan een tik, eerlijk is eerlijk soms was ie welverdiend.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
17-08-2019 17:19
Soms ben ik op straat en denk ik: "Wat jij doet is niet okay." Dan kan ik het laten, hem/haar aanspreken, schreeuwen(?), een corrigerende tik geven, ...
Eerste twee zijn okay. Heb wel familie die ik misschien een corrigerende tik zou willen geven, maar denk dat ze er niet naar luisteren en dat het niet helpt. Corrigerende meppen of trappen vind ik dan weer te ver gaan.

Zie de poll niet meer.
Ik weet niet of je zelf kinderen hebt maar soms moet je snel en effectief handelen.
Dan werkt: Kom eens even bij papa, we praten dit uit niet en zal je iets anders moeten doen.

Zoals ik al schreef, heb het weinig nodig gehad, een keer schreeuwen was bij de oudste voldoende (bijvoorbeeld bij gevaar)
en de jongste was wel redelijk braaf.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
17-08-2019 17:19


Zie de poll niet meer. Komt het doordat mods de titel aanpasten?
Precies , ga het even melden :-)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
redbulletje schreef:
17-08-2019 17:10
Natuurlijk moet dat kunnen. Ben ook opgegroeid in de tijd van de 'draai rond je oren' en heb daar zeker geen trauma aan overgehouden. Ik vroeg er ook bijna letterlijk om als ik na de paar waarschuwingen voorafgaand nog door ging met iets. Zo'n tik haalt je letterlijk uit je hysterie en lucht op. Moge duidelijk zijn dat ik er nooit een blauwe plek o.i.d. aan over hield, dus mijn ouders hebben zeker nooit hard geslagen.
In die tijd kregen kinderen ook gerust midden in de supermarkt een pak rammel als ze vervelend waren. Dat mis ik nu wel; ouders durven in het openbaar niet meer door die achterlijke regeltjes.
Mijn kinderen zijn nog nooit hysterisch geweest en ik heb ze nooit geslagen. Ik loste het gewoon met mijn mond op. Je hoeft niet te slaan om autoritair over te komen op een kind dat zich misdraagt. Tenminste, ik niet. En hoezo mis jij dat dan? Het gaat jou niks aan hoe anderen hun kinderen opvoeden. Als jij je aan hun gedrag ergert is dat eerder jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er best veel ouders zijn die hun kind wel eens een tik hebben verkocht, en dat dit echt niet altijd direct onder ernstige kindermishandeling geschaard hoeft te worden.

Toch ben ik er voor om het bij wet verboden te houden, omdat de grens enorm gaat schuiven als je dat niet doet. Want wanneer is het dan wel kindermishandeling? Bij 1 tik of meer? Wel of geen blauwe plekken? Hoe hard? Hoe frequent?

Kortom, laten we gewoon afspreken dat we het niet doen, en een incidentele tik kan dan - afhankelijk van de omstandigheden en gevolgen voor het kind - mogelijk een keer door de vingers gezien worden.
Alle reacties Link kopieren
Heldens schreef:
17-08-2019 17:23
Mijn kinderen zijn nog nooit hysterisch geweest en ik heb ze nooit geslagen. Ik loste het gewoon met mijn mond op.
Wat bij jou kinderen werkt is geen handboek voor andere kinderen natuurlijk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Vind dat het wel moet kunnen onder bepaalde omstandigheden.
Mijn nichtje bijvoorbeeld had een fase waarin ze het leuk vond om overal aan te trekken inclusief mijn tafelkleed, waar dan ook vaak hete koffie of thee op stond. Moeder gaf haar op een dag een tikje op haar handje toen ze het zag en sindsdien heeft mijn nichtje het nooit meer gedaan en dat is gewoon voor haar eigen veiligheid uiteindelijk. Het was ook maar een heel zacht tikje enkel voor het schrikeffect maar het werkt dus wel bij die kleintjes.
Zodra het kind oud genoeg is om een gesprek mee te voeren vind ik dat het niet meer kan en dan is praten en straffen vaak een betere methode.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze kinderen nooit geslagen en zullen dat ook nooit doen. Heeft vast te maken met het feit dat ik binnenkort in behandeling ga voor de trauma's van mijn jeugd. Slaan hoeft niet, echt niet. Het is een teken van onmacht en overheersing. Je creëert wel luisterende kinderen, maar niet omdat ze weten waarom. Angst is een slechte raadgever in je leven.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
17-08-2019 17:23
Ik weet niet of je zelf kinderen hebt maar soms moet je snel en effectief handelen.
Dan werkt: Kom eens even bij papa, we praten dit uit niet en zal je iets anders moeten doen.
Bij snel en effectief handelen denk ik niet aan een corrigerende tik maar aan verplaatsen, iets afpakken o.i.d.
hollebollegijs schreef:
17-08-2019 17:23
Precies , ga het even melden :-)
Hopelijk kan het hersteld worden.
Alle reacties Link kopieren
Tegen de corrigerende tik, als ouder ben jij de volwassene die het prima af moet kunnen met de mond.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo vaak een draai om mijn oren gehad en er niks aan over gehouden hoor. En laatst leek mijn jongste wel gek geworden ofzo, ik kreeg hem niet meer in het hier en nu, toen kreeg hij ook even een tik( je). Hij was gelijk weer terug op aarde. Ik vind het geen teken van onmacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven