Aanslagen door extreem-rechts in opmars

18-08-2019 13:08 264 berichten
Alle reacties Link kopieren
“Hij was een uitverkorene van de "heilige Tarrant". Zo verwees de verdachte van de aanslag van vorige week op een moskee in Oslo naar de man die in maart tientallen moskeegangers doodschoot in Christchurch, Nieuw-Zeeland. Als voorbeeld.

Het weekend ervoor schoot een man in de Amerikaanse grensstad El Paso 22 mensen dood. Hij had het op Latijns-Amerikaanse immigranten gemunt en ook de verdachte van deze aanslag noemde Tarrant een inspiratiebron.”
...

“In Amerika zijn er na de aanslagen van 11 september 2001 inmiddels meer doden gevallen door extreem-rechts geweld dan door jihadisten. In Europa zijn in dezelfde periode meer slachtoffers gevallen door terroristische aanslagen door moslimextremisten, maar rechtsextremisten pleegden wel meer aanslagen. In West-Europa waren dat er 28 in 2017, het hoogste aantal in bijna twintig jaar tijd, volgens de Global Terrorism Index.”

...


De opkomst van rechts-extremisme in Europa valt volgens Köhler samen met de vluchtelingencrisis. Extremistische groepen speelden in op de angst onder een deel van de bevolking voor de komst van miljoenen vluchtelingen naar Europa.”
...
“Complottheorieën spelen volgens Köhler een cruciale rol bij de radicalisering. "We weten uit onderzoek dat mensen sneller gewelddadig handelen als ze daar streng in geloven." Internetfora en sociale media maken het makkelijker om zulke theorieën snel en anoniem te verspreiden.”

Volledig artikel: https://nos.nl/l/2297955

————
Gewoon ter info en in de hoop dat mensen niet meer standaard de schuld op moslims schuiven. Het gevaar van extreem-rechts is in opkomst en dat zal echt nog wel erger worden. Ook dankzij een aantal van de rechts-populistische politici. Zeer enge ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat het bekend wordt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan de schuld geven aan rechts-populistische politici maar er staat ook dat de migratie- instroom de oorzaak is van de toename.

De opkomst van rechts-extremisme in Europa valt volgens Köhler samen met de vluchtelingencrisis.

En deze : ook de grote aanslagen van jihadistische organisaties als Islamitische Staat hebben bijgedragen aan de toename van geweld door radicaal-rechts

En in Nederland blijft het rustig:

Inlichtingendiensten in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, de Verenigde Staten en Nederland waarschuwen voor het groeiende gevaar van rechts-extremisme. De AIVD concludeerde dat er in ons land een lichte opleving is, maar dat die nauwelijks tot geweld heeft geleid. Met als uitzondering bijvoorbeeld de brandstichting bij een moskee in Enschede in 2016.


Je kan misschien stellen dat de demonstraties bij de AZC's en de opkomst van Wilders en Baudet legale uitlaatkleppen zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
18-08-2019 13:18
Je kan de schuld geven aan rechts-populistische politici maar er staat ook dat de migratie- instroom de oorzaak is van de toename.

De opkomst van rechts-extremisme in Europa valt volgens Köhler samen met de vluchtelingencrisis.
"Oorzaak" is niet per se "valt samen" (en vice versa).
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
18-08-2019 13:20
"Oorzaak" is niet per se "valt samen" (en vice versa).
In dit geval wel.
Sinds 2015 groeien de rechts populistische partijen als kool, Duitsland had nooit een grote populistische partij en nu is het AFD de 3e partij.
Ik zie geen andere oorzaak.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
18-08-2019 13:26
Ik zie geen andere oorzaak.
Dat betekent niet dat die er niet is.
Alle reacties Link kopieren
De oorzaak lijkt me toch echt het feit dat er zieke individuen rondlopen die vinden dat ze het recht hebben om dit te doen. Het gaat misschien samen met de vluchtelingenstroom, omdat deze individuen nu getriggerd worden door mensen die niet wit zijn, maar ik zou het geen oorzaak noemen.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
18-08-2019 13:27
Dat betekent niet dat die er niet is.
Noem eens wat.
Ik bedoel een andere oorzaak voor de explosieve groei van populistisch rechts.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
pennydreadful schreef:
18-08-2019 13:31
De oorzaak lijkt me toch echt het feit dat er zieke individuen rondlopen die vinden dat ze het recht hebben om dit te doen. Het gaat misschien samen met de vluchtelingenstroom, omdat deze individuen nu getriggerd worden door mensen die niet wit zijn, maar ik zou het geen oorzaak noemen.
Veel van deze aanslagplegers baseren zich op een - merkwaardige - complottheorie over omvolking en die grote migratiestromen zien zij als bewijs van hun gelijk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
18-08-2019 13:26
In dit geval wel.
Sinds 2015 groeien de rechts populistische partijen als kool, Duitsland had nooit een grote populistische partij en nu is het AFD de 3e partij.
Ik zie geen andere oorzaak.
Maar het zijn geen populistische aanslagen; het zijn extreem rechtse aanslagen. En daar heeft Duitsland dan natuurlijk weer wel een geschiedenis mee.
Alle reacties Link kopieren
De great replacement wordt gezien als een van de meest invloedrijke samenzweringstheorieën uit de rechts-radicale hoek. De Noor Breivik en de Australiër Tarrant refereerden in hun manifesten aan deze omvolking-theorie. De kern ervan is dat de witte bevolking in Europa en de VS zou worden vervangen door een "invasie" van immigranten.
(uit het NOS-artikel)

Deze omvolkingstheorie wordt inmiddels in Europa zelfs door ministers en regeringsleiders (Salvini, Orbán, Strache in Oostenrijk) gepredikt.
En door talloze politici, waaronder Wilders en Baudet.

Ik vrees dat toekomstige aanslagplegers dat als aanmoediging zullen zien.
Zij zien zichzelf als een nuttige en noodzakelijke voorhoede.
Het zit helaas al lang niet meer alleen op ranzige fora als 8chan en ondergrondse chatgroepen op Telegram.

Dries van Langenhove, leider van het Belgische Schild en Vrienden, en nu in het Belgische parlement gekozen (met bijna 40.000 voorkeursstemmen) voor Vlaams Belang heeft in een groepsapp van Schild en Vrienden dit beweerd:
‘De dag van geweld komt nog wel hoor, ik weet welke kant voorbereid zal zijn en welke niet,’ liet Van Langenhove in een groepsapp weten. Dit zorgde voor ophef en voor het feit dat hij geschorst is van de raad van de Universiteit Gent. Zelfs de conservatieve N-VA nam afstand van de groep: ‘Ranzigheid en extremisme hebben bij ons geen plaats.’
https://jalta.nl/politiek/leider-van-sc ... emocratie/

Ik maak mij echt grote zorgen.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 18-08-2019 14:07
0.43% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
18-08-2019 13:39
Noem eens wat.
Ik bedoel een andere oorzaak voor de explosieve groei van populistisch rechts.
Ah, Moving the goal posts.
pennydreadful en jij noemden al een andere oorzaak.
Alle reacties Link kopieren
en zo is het toch weer de schuld van de asielzoekers.. Binnen 10 reacties.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik denk dat het toch allemaal wel verband heeft met elkaar hoor.
Een enge ontwikkeling, dat zeker wel.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
18-08-2019 13:50
Maar het zijn geen populistische aanslagen; het zijn extreem rechtse aanslagen
Precies
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het belachelijk dat als je geen onbeperkte instroom van immigranten in Nederland wilt, je gelijk weggezet wordt als rechts-extremist. Op die manier is er geen enkele discussie mogelijk over zaken die ons allemaal aangaan, zoals bijvoorbeeld de houdbaarheid van de verzorgingsstaat, het leefbaar blijven van Nederland, het kunnen huisvesten van een veel te snel groeiende bevolking (veroorzaakt door het hoge immigratiecijfer) en het probleem van het slecht integreren van bepaalde groepen nieuwe Nederlanders.

Door politieke partijen die bovenstaande punten hoog op de agenda hebben staan, de mond te willen snoeren of uit te sluiten, ontstaat er onvrede onder een groot deel van de bevolking die zich niet gehoord voelt, maar wel overal aan mee moet betalen en tot het bot toe uitgeknepen wordt. Een enkeling zal zich dan helaas aangetrokken voelen tot het rechts-extremisme, maar dat zijn foute figuren, net zoals links-extremisten dat zijn.

Het irriteert mij dat als er iets over de islam gezegd wordt er gelijk geroepen wordt dat niet alle moslims over een kam gescheerd mogen worden, maar als je iets van de massa-immigratie in Nederland vindt, je wel zonder problemen over een kam wordt gescheerd met extreem-rechts.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
18-08-2019 13:59
en zo is het toch weer de schuld van de asielzoekers.. Binnen 10 reacties.
Niet van de asielzoekers maar van het falende migratie beleid.

Kijk hier

600.000 uitgeprocedeerde migranten in Italië en dan vreemd opkijken als de mensen Salvini tot nationale held verklaren :@@:
Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Kijkkijk, men probeert van onderwerp te veranderen.

Vraag aan HBG en Fizz : waarom is het zo moeilijk om ontopic te reageren?
Wat vinden jullie van de aanslagen en het verband dat er is met de omvolkingstheorie?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
18-08-2019 14:39
Kijkkijk, men probeert van onderwerp te veranderen.

Vraag aan HBG en Fizz : waarom is het zo moeilijk om ontopic te reageren?
Wat vinden jullie van de aanslagen en het verband dat er is met de omvolkingstheorie?
Hoezo is mijn post niet ontopic? Ik geef toch tekst en uitleg?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-08-2019 14:50
Hoezo is mijn post niet ontopic? Ik geef toch tekst en uitleg?

Lees anders de OP nog een keer. En het NOS-artikel.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
18-08-2019 14:56
Lees anders de OP nog een keer. En het NOS-artikel.
Daar staat o.a. dat de migratie crisis en de islamitische aanslagen MEDE oorzaken zijn van deze extreem rechtse terreur aanslagen.

Dus een falend migratiebeleid - denk hierbij aan Merkel - maakt ook mijn wereld onveiliger.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Nog even uit het artikel gehaald.
Voor alle duidelijkheid MEDE oorzaken.


De opkomst van rechts-extremisme in Europa valt volgens Köhler samen met de vluchtelingencrisis.

ook de grote aanslagen van jihadistische organisaties als Islamitische Staat hebben bijgedragen aan de toename van geweld door radicaal-rechts
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
18-08-2019 14:39
Kijkkijk, men probeert van onderwerp te veranderen.

Vraag aan HBG en Fizz : waarom is het zo moeilijk om ontopic te reageren?
Wat vinden jullie van de aanslagen en het verband dat er is met de omvolkingstheorie?

De omvolkingstheorie is ontstaan door de vraag waarom politici de 'massale' immigratie toestaan. Bij gebrek aan een duidelijke reden daarvoor, komt de complottheorie en komt de complottheorie, komen de aanslagen.

Het lijkt mij dat er een duidelijk verband is.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
18-08-2019 15:07
Dus een falend migratiebeleid - denk hierbij aan Merkel - maakt ook mijn wereld onveiliger.
Dat staat niet in de OP en niet in het artikel. Migratiebeleid en Merkel zijn dus eigen invulling en off-topic.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
18-08-2019 15:20
Dat staat niet in de OP en niet in het artikel. Migratiebeleid en Merkel zijn dus eigen invulling en off-topic.
Een aanvulling bedoel je.

In het artikel (zie OP) staat wel degelijk een verwijzing naar migratie / Merkel


De opkomst van rechts-extremisme in Europa valt volgens Köhler samen met de vluchtelingencrisis....................................................... Duitsland nam de meeste vluchtelingen op en daar was in 2015 en 2016 een piek in het aantal bomaanslagen en brandstichtingen gericht tegen immigranten of etnische minderheden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven