Opkomende economische crisis?

19-08-2019 19:08 120 berichten
Het lijkt alsof het niet aan te ontkomen is, de opkomende economische crisis. Maar klopt dat wel?

De arbeidsmarkt is in nog geen jaren zo goed geweest als nu. Bedrijven groeien en investeren volop. De huizenmarkt loopt goed en de rente is laag. En toch hoor je de afgelopen weken continu in het nieuws dat er hoogstwaarschijnlijk een economische crisis eraan zit te komen, op korte termijn. Deze zal zelfs nog erger en langer duren dan de vorige.

Ik ben nogal skeptisch aangelegd en ik vind het allemaal een beetje op propaganda lijken. Ik ben er nog niet over uit wat daar de bedoeling van zou kunnen zijn, maar het is zo over the top, dat ik sterk twijfel over de motieven van het in het nieuws houden van de zogenaamde crisis wat eraan zit te komen. Ik ben ervan op de hoogte dat er altijd een dip komt na de groei maar toch lijkt dit me niet helemaal zuiver.

Ik weet niet hoe het is gegaan bij de vorige crisis. ik was toen te jong en kreeg niet veel mee.
Ik volg nu het economische en politieke klimaat sinds een aantal jaar maar ik ben geen expert hoor.

Zijn er hier nog meer mensen die er zo over denken of misschien heel anders erover denken?

Geloof je dat de info omtrent een opkomende crisis in het nieuws oprecht is?

Totaal aantal stemmen: 95

Ja (59%)
Nee (37%)
Anders (4%)
Natuurlijk gaat die bubbel barsten. Heb het al vaak genoeg gezien.
Alle reacties Link kopieren
Er zit een idioot in Downingstreet 10 en een idioot in het Witte Huis. Deze laatste zorgt voor een handelsoorlog met China en bijna een echte oorlog met Iran. Dit kan gewoon niet goed gaan.
2019 schreef:
19-08-2019 19:10
Natuurlijk gaat die bubbel barsten. Heb het al vaak genoeg gezien.
Dat klopt maar dat is te kort door de bocht.
Bij de vorige crisis was er een duidelijke oorzaak en werd er ook vooraf voor gewaarschuwd. Ik ben er ook van overtuigd dat er een dip gaat komen.
Alleen zie ik de laatste paar weken dat bepaalde nieuwszenders, vooral amerikaanse nieuwsorganisaties er veel op hameren en vaak koppelen ze dit aan Trump en de handelsovereenkomsten met China bijvoorbeeld. Mede hierdoor ben ik gaan twijfelen.
Vorige week zei Bill Maher voor de 2de keer dat hij op een economische crisis hoopt zodat Trump de verkiezingen gaat verliezen.
Shaweena schreef:
19-08-2019 19:14
Er zit een idioot in Downingstreet 10 en een idioot in het Witte Huis. Deze laatste zorgt voor een handelsoorlog met China en bijna een echte oorlog met Iran. Dit kan gewoon niet goed gaan.
Kijk, dit bedoel ik met propaganda. No offense. Maar je herhaalt letterlijk woord voor woord wat er continu herhaald wordt op die zenders. De handelsoorlog (is niet echt een oorlog maar goed) met China kan geen crisis veroorzaken en is meermaals weerlegd door economen maar dat word er niet bij vermeld door CNN ed.
Shaweena schreef:
19-08-2019 19:14
Er zit een idioot in Downingstreet 10 en een idioot in het Witte Huis. Deze laatste zorgt voor een handelsoorlog met China en bijna een echte oorlog met Iran. Dit kan gewoon niet goed gaan.

En als we hier niet oppassen zit er straks ook een idioot in het torentje. Of die idioot nou Geert heet of Thierry maakt dan ook niks meer uit.
Alle reacties Link kopieren
Die crisis die komt er absoluut aan. En dat gaat er eentje worden die zijn weerga niet kent. Daarbij zijn 1929 en 2009 kinderspel.

Alles lijkt nu wel goed, maar vergeet niet dat de economie en de financiële markten nog nooit zo verbonden zijn geweest en de waarschuwingssignalen komen overal vandaan.

Kijk even naar Argentinië hoe snel het kan gaan als mensen het vertrouwen verliezen.

De business cycle loopt op zijn einde en de centrale banken gaan die niet meer verlengen. Dit is een zeer leerzaam en begrijpelijk uitgelegd

https://www.youtube.com/watch?v=SDoIbFuKgfU

De ISM is sinds januari gedaald als een baksteen. Een recessie komt eraan, de schulden moeten uiteindelijk een keer gesettled worden en ik zie niet dat negatieve rentes dat moment veel langer gaan uitstellen.

Je hoeft niet meteen in paniek te zijn, maar ben voorzichtig met het maken van schulden en met je spaargeld op de bank zetten. Je inlezen in dit soort zaken kan je in de toekomst veel ellende besparen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-08-2019 19:21
En als we hier niet oppassen zit er straks ook een idioot in het torentje. Of die idioot nou Geert heet of Thierry maakt dan ook niks meer uit.
:rofl:

Maar serieus, +100
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
19-08-2019 19:22
Die crisis die komt er absoluut aan. En dat gaat er eentje worden die zijn weerga niet kent. Daarbij zijn 1929 en 2009 kinderspel.

Wat fijn, zo’n glazen bol. Mag ik hem eens van je lenen als je hem niet nodig hebt?
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
19-08-2019 19:21
Kijk, dit bedoel ik met propaganda. No offense. Maar je herhaalt letterlijk woord voor woord wat er continu herhaald wordt op die zenders. De handelsoorlog (is niet echt een oorlog maar goed) met China kan geen crisis veroorzaken en is meermaals weerlegd door economen maar dat word er niet bij vermeld door CNN ed.
Natuurlijk kan een handelsoorlog met China wel een crisis veroorzaken. Minder handel = minder business voor bedrijven, hogere prijzen door invoerheffingen en extra onzekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
19-08-2019 19:23
Wat fijn, zo’n glazen bol. Mag ik hem eens van je lenen als je hem niet nodig hebt?
Tuurlijk. Het is wel een beetje mistig dus hopelijk snap je er iets van.

Ik kom binnen nu en 2 jaar wel even `told you so` melden.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees het ook overal, maar als is ik de realiteit zie, is er overal tekort aan personeel, zoals in de zorg, onderwijs en horeca. Over 10 jaar misschien....


Volgens mij is het gewoon bangmakerij.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
19-08-2019 19:17
Dat klopt maar dat is te kort door de bocht.
Bij de vorige crisis was er een duidelijke oorzaak en werd er ook vooraf voor gewaarschuwd. Ik ben er ook van overtuigd dat er een dip gaat komen.
Dat er vooraf werd gewaarschuwd voor de crisis, is een fabeltje. Eerder het omgekeerde is waar. Iedereen dacht eerst dat het helemaal zo’n vaart niet zou lopen, daarna dat de schuldencrisis die begonnen was met slechte leningen in de VS beperkt zou blijven tot de VS, enzovoorts. En ineens gingen hier banken bijna failliet, stortte de huizenmarkt in en regende het faillissementen.
Een aantal economen gaat hier al veel langer van uit. Dat er een “big one” komt. A la 1929. Eerst een enorme beurskrach. En daarna diepe diepe crisis.

https://adbroere.nl/web/ad-broere

Hem mag ik graag lezen.
Nummer*Zoveel schreef:
19-08-2019 19:23
Wat fijn, zo’n glazen bol. Mag ik hem eens van je lenen als je hem niet nodig hebt?

Daar heb je geen glazen bol voor nodig. Simpelweg gezond verstand.

Gevalletje cognitieve dissonantie waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
De film "the big short" vond ik (geen enkel gevoel voor economie hier) heel helder en een eye opener. Het boek van Joris Luyendijk ook. Die crisis gaat er echt wel komen. Ik heb er niet voldoende verstand van om te kunnen zeggen wanneer, maar dat 'ie komt staat wat mij betreft vast.
De meeste zijn hier rond de 30. Economie klapt vanzelf door overconsumptie. De winkels die voorheen in de straat zitten zijn nu eettentjes geworden, geld kan niet blijven rollen. De eettentjes komen als paddestoelen uit de grond maar zijn ook zo weer vertrokken. .
Wel eens een rondje bouwmarkt gedaan? De prijzen zijn extreem hoog.
Mensen stoppen vanzelf met nieuwe spullen aanschaffen met torenhoge prijzen. De huizenmarkt is verschrikkelijk. Wat nu verkocht is krijgen de meeste eigenaren over een paar jaar niet verkocht of met verlies.
Nog steeds krijgen veel mensen geen vast contracten.
Andersom schreef:
19-08-2019 19:21
En als we hier niet oppassen zit er straks ook een idioot in het torentje. Of die idioot nou Geert heet of Thierry maakt dan ook niks meer uit.

Die blonde met dat rare haar zou wel voor de hand liggen.


Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
19-08-2019 19:45
De film "the big short" vond ik (geen enkel gevoel voor economie hier) heel helder en een eye opener. Het boek van Joris Luyendijk ook. Die crisis gaat er echt wel komen. Ik heb er niet voldoende verstand van om te kunnen zeggen wanneer, maar dat 'ie komt staat wat mij betreft vast.
Dat trucje met die subprime leningen hebben ze nu ook weer uitgehaald, maar nu in de automarkt. Ook in de huizenmarkt beginnen ze er weer mee.

Hetzelfde type crisis uit de big short die begint nu op te spelen in China, daar zijn de afgelopen maanden drie banken genationaliseerd. Dat voor het eerst in tientallen jaren én waarbij investeerders niet gered werden. Dat heeft voor veel angst gezorgd in de markt en je ziet de interbancaire rentes stijgen.

De centrale bank kan ook niet zo maar liquiditeit in het systeem pompen zoals gebruikelijk, want door de varkenpest daar is de voedselinflatie al fors gestegen. Een hogere inflatie is vragen om sociale onrust. Ze zitten gevangen.

Uiteindelijk gaat er iets breken. Ikzelf verwacht de bedrijfsschulden in de USA. Die zijn verdubbeld sinds de crisis van 2009. Meer dan de helft zijn obligaties die tegen de junk aanzitten. Bedrijven die nauwelijks de rente kunnen betalen op hun leningen. Het geld daarvoor is voornamelijk gebruikt om aandelen terug te kopen en niet om in het bedrijf zelf te investeren.

Een stijging van de rente of een daling van de consumentenverkopen kan genoeg zijn om een lawine van defaults in gang te zetten. De auto industrie en de energiesector zijn de voornaamste kandidaten.

Het is afwachten, maar dat er iets broeit in het financiële systeem is wel duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
19-08-2019 19:56
Die blonde met dat rare haar zou wel voor de hand liggen.


Afbeelding

:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Recessies horen erbij. In 2008 hadden we alleen veel last van de bad loans in de VS waardoor banken omvielen. The Big Short geeft ook aan dat er niets veranderd is, en dat dit elk moment weer kan gebeuren.

Nederland heeft Duitsland als goede handelspartner. Als het met Duitsland minder gaat, zijn wij binnenkort ook aan de beurt. I.c.m. de situatie in VK, de op handen zijnde handelsoorlog tussen Europa en USA, en de situatie in Italie, is geen goede situatie.

Maak ik mij er zorgen over? Ja en nee. Je kon al voorspellen dat dit met 1, 5 of 7 jaar kon gebeuren... Ik ga nu even niet jobhoppen of grote leningen nemen. Maar ik blijf wel gewoon genieten.
https://www.eulerhermes.nl/over-ons/per ... 72018.html
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
19-08-2019 19:50

Nog steeds krijgen veel mensen geen vast contracten.
Is dat zo? Ik wel hoor en mijn partner ook.

Of ik 'vertrouwen' heb in een positieve toekomst?

Nou nee, niet bepaald. Absurd hoge huizenprijzen, werkelijk alles wordt duurder en duurder. Door alles op geld te baseren wordt elke vorm van menselijkheid vergeten. Alles moet met minder mensen, sneller en efficiënter. Zorg wordt onbetaalbaar, net als onze verzorgingsstaat.
Zelfs een blinde kan nog inzien dat dit verkeerd gaat.
Alle reacties Link kopieren
Om de zoveel jaar is er een crisis dus er zal ongetwijfeld weer een aan komen maar ik hoop dat die gewoon niet zo erg uitvalt en een stuk minder is dan de vorige.
Alle reacties Link kopieren
Wat moet je dan met je spaargeld doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven