Moeten we hondenrassen zoals pitbulls laten uitsterven?

22-08-2019 11:17 458 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/d ... ~a75dff92/

Naar aanleiding van dit artikel...

Jullie mening?

Mijn mening.

Volmondig... JA!

In werk al vele jaren vrijwillig in een hondenschool omdat ik heel veel van honden hou en ik heb er doorheen de jaren veel kennis van opgedaan.

Er zijn veel studies die beweren dat een ras niet gevaarlijk kan zijn, enkel de eigenaar. Dit is nochthans wetenschappelijke nonsens.

Ik leg uit waarom:

Iedere hond kan bijten als hij zich bedreigt voelt. Het maakt niet uit hoeveel uren hij in de school doorbrengt, het bijten bij angst zit in een hond gebakken en kan je er onmogelijk uit krijgen.


Het grote verschil zit hem echter in het bijtinstinct.
"ongevaarlijke" rassen zoals, labradors bijten, laten los en verlaten de gevaarlijke situatie. Dit geeft zelden ernstige verwondingen.

Echter zijn er hondenrassen die bij gevaar hun prooidrift toepassen. (denk aan staffords,pitbulls enz...) Zij bijten en laten niet los tot hun "prooi" niet meer beweegt. Zij passen dus de "vluchtreactie" niet toe. Vanzelfsprekend is dit gevaarlijk.


Interessante weetjes:

De "pit" in het woord pitbull, verwijst naar de "fighting pit" waarvoor deze honden vroeger gebruikt werden. Vrij frappant dat die honden vrij loslopen in onze maatschappij.
De bijtkracht van een pitbull is ongeveer 250 psi. Lees, 750 kg, geen mens op deze aarde die de beet kan "breken". Het is dus enkel hopen dat hij om één of andere reden toch zijn beet lost.

Bepaalde rassen verbieden?

Totaal aantal stemmen: 232

Ja (80%)
Neen (20%)
anoniem_382708 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 11:36
14.34% gewijzigd
Ja.
Mensen die deze honden graag als ‘huisdier’ houden sporen niet.
Kinderen van zulke mensen zouden wat mij betreft onmiddelijk uit huis geplaatst moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
ik vind vooral hondenrassen (naaktkatten trouwens ook) die veel last van hun uiterlijk hebbben heel naar.
Mopshonden bijvoorbeeld. Laten we alsjeblieft de doorfok verbieden. Arme beesten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van mening dat het fokken van rassen afgeschaft moet worden, omdat het leidt tot verminkte dieren.
Alle mopsneuzen verbieden (ook bij katten), rare oren, staarten, bolle ogen, kromme ruggegraten, weg ermee. Gewoon honden die gezond kunnen leven zonder maffe uiterlijkheden die wij 'grappig' vinden.
Verder vind ik dat een assertieve hond alleen nog naar een eigenaar mag na driedubbele training en een check van hoe het dier gehuisvest gaat worden.
(Gaat nooit gebeuren, weet ik wel)
Alle reacties Link kopieren
Ook een ja. Vooral omdat zoals to aangeeft de honden niet loslaten voordat prooi dood is of in ieder geval niet meer beweegt.
De meeste, ik benadruk de meeste van deze honden hebben een rotleven bij hun eigenaren. Komen weinig buiten, leven in kleine huisjes arme dieren.

Er zijn ook eigenaren die het goed doen zeker weten.
Ja.
Een pitbull is sowieso geen specifiek ras, maar een door mensen gefokte verschijning.

Het doorfokken van beesten moet gewoon verboden worden of in ieder geval streng worden gereguleerd. Ook hier in de straat een aso (sorry, ik kan hem niet anders noemen) met zo'n hijgend, snuivend, mank lopend, plat-snuitig misbaksel. De tranen schieten me in de ogen elke keer dat hij langs loopt om dat beestje 'ui te laten'.

Wat bezielt die lui? Die fokkers? Pure dierenmishandeling.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 11:32
8.86% gewijzigd
lilalinda schreef:
22-08-2019 11:23
ik vind vooral hondenrassen (naaktkatten trouwens ook) die veel last van hun uiterlijk hebbben heel naar.
Mopshonden bijvoorbeeld. Laten we alsjeblieft de doorfok verbieden. Arme beesten.
Dit. Ik word doodmoe van mensen die altijd maar een raszuivere hond willen. Werkt vooral doorfokproblemen op. Om maar niet te zwijgen van broodfok. Verschrikkelijk. In dit geval (staffords,Pittbulls) worden ze vooral door tokkies gefokt die even goed geld willen verdienen. Asiels zitten nu vol met deze rassen en zelden vinden zij een nieuw baasje.
Ik snap de mensen echt niet he.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zeker van mening dat sommigen honden/kattenrassen niet meer gefokt zouden mogen worden. Omdat het karakter of de aard van het beest teveel risico geeft (Pitbull). Of omdat een dier zelf last heeft van vereiste fokstandaarden (bv King Cavalier Spaniël).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Pitbull is toch geen ras? Dat is toch een benaming voor een type hond? Afkomstig van Amerikaanse pitbullterriër. Maar in NL vallen alle Staffords etc eronder?
parbleumondieu schreef:
22-08-2019 11:24
Ik ben van mening dat het fokken van rassen afgeschaft moet worden, omdat het leidt tot verminkte dieren.
Alle mopsneuzen verbieden (ook bij katten), rare oren, staarten, bolle ogen, kromme ruggegraten, weg ermee. Gewoon honden die gezond kunnen leven zonder maffe uiterlijkheden die wij 'grappig' vinden.
Verder vind ik dat een assertieve hond alleen nog naar een eigenaar mag na driedubbele training en een check van hoe het dier gehuisvest gaat worden.
(Gaat nooit gebeuren, weet ik wel)
En dit.
Nee want 1 dit zijn niet de honden met de meeste bijtincidenten en 2 gedrag van honden wordt voor een groot deel bepaald door de opvoeding-baasje.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
22-08-2019 11:31


Het doorfokken van beesten moet gewoon verboden worden of in ieder geval streng worden gereguleerd. Ook hier in de straat een aso (sorry, ik kan hem niet anders noemen) met zo'n hijgend, snuivend, mank lopend, plat-snuitig misbaksel. De tranen schieten me in de ogen elke keer dat hij langs loopt om dat beestje 'ui te laten'.
daar heb ik trouwens meer last van, dan van 'vechthonden'. Dat soort mopshonden (hoop dat ik het ras goed heb), heeft gewoon dagelijks pijn zo'n vechthond zal best een aardig leven hebben.
Alle reacties Link kopieren
Alle gefokte uiterlijkheden die last bezorgen mogen wat mij betreft verboden worden. De platte snoeten bij katten en honden, lage achterhand bij herders, bolle toetjes bij konijnen, lange vachten bij konijnen, gebrek aan vacht bij "skinny pigs" (kale cavia's), de extreem lange oren bij Engelse hangoren...Mag wat mij betreft allemaal opgedoekt worden.

Edit: Ah, even wat meer on topic. Bull rassen an sich storen mij niet, zo lang ze onder controle gehouden worden. Dus ik zou pleiten voor een bepaalde certificering die je moet behalen als je bull rassen in huis wilt halen.
ugli wijzigde dit bericht op 22-08-2019 11:41
24.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
22-08-2019 11:34
Nee want 1 dit zijn niet de honden met de meeste bijtincidenten en 2 gedrag van honden wordt voor een groot deel bepaald door de opvoeding-baasje.
dat is een misverstand, als je het procentueel bekijkt, zijn al die terrierachtigen bovenmatig betrokken bij bijtincidenten. Helemaal bij de serieuze incidenten. Helemaal bij slachtoffers die niet het 'baasje' zijn.

https://www.minderhondenbeten.nl/bijtin ... ken-rassen
Het asiel zit vol met dit soort vechthonden, allemaal met een gedragsprobleem veroorzaakt door de vorige eigenaar. Ik ken wel mensen met zo’n hond en die roepen allemaal dat het de liefste van de wereld is en je ze moet opvoeden. Jammer alleen dat het gelijk een levensgevaarlijk risico wordt als mensen dat niet doen, en laten we wel zijn, de meeste honden in Nederland zijn nu eenmaal niet goed opgevoed. In mijn omgeving ken ik er twee die echt onder appel staan, de rest zijn (weliswaar ongevaarlijke) onopgevoede blafpoepers die op de bank zitten en eten mogen bedelen.
Ik ben eigenlijk wel voor versneld uitsterven van vechthonden (hoe sneu ook, want ze hebben er niet om gevraagd en ik ben een dierenliefhebber), en scholingsplicht voor hondeneigenaren.
Laatst kwam ik erachter dat het nu hip is om een herdershond te kruisen met een wolf. Echt, mensen sporen voor geen meter. Vooral in Amerika is het helemaal hot and happening.De Wolfdog.
anoniem_64989bb158d94 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 11:43
3.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
22-08-2019 11:34
Nee want 1 dit zijn niet de honden met de meeste bijtincidenten en 2 gedrag van honden wordt voor een groot deel bepaald door de opvoeding-baasje.
Dit klopt niet. Ook vanuit mijn eigen ervaring kan deze stelling beroepsmatig tegenspreken. Er staat ook genoeg informatie online hierover.
Sophiever schreef:
22-08-2019 11:34
Nee want 1 dit zijn niet de honden met de meeste bijtincidenten en 2 gedrag van honden wordt voor een groot deel bepaald door de opvoeding-baasje.
2x oneens.

Volgens een recent onderzoek blijken de meeste bijtincidenten met schade toch te komen door dit type honden. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/mee ... ottweiler/

Gedrag van honden wordt voor een groot deel bepaald door de opvoeding. Maar als het gaat om aangeboren gedrag bij stressmomenten, dan kun je daar niet tegenop met je opvoeding. Een vechthond heeft in zijn DNA zitten dat als hij bijt, dat hij dan door blijft bijten en niet loslaat.


Van mij mag het zoals het in Frankrijk geregeld is. Dus onder hele strenge voorwaarden kunnen deze honden gehouden worden. Dus niet voor iedereen, hoe goed de intenties ook zijn.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-08-2019 11:37
Het asiel zit vol met dit soort vechthonden, allemaal met een gedragsprobleem veroorzaakt door de vorige eigenaar. Ik ken wel mensen met zo’n hond en die roepen allemaal dat het de liefste van de wereld is en je ze moet opvoeden. Jammer alleen dat het gelijk een levensgevaarlijk risico wordt als mensen dat niet doen, en laten we wel zijn, de meeste honden in Nederland zijn nu eenmaal niet goed opgevoed. In mijn omgeving ken ik er twee die echt onder appel staan, de rest zijn (weliswaar ongevaarlijke) onopgevoede blafpoepers die op de bank zitten en eten mogen bedelen.
Ik ben eigenlijk wel voor versneld uitsterven van vechthonden (hoe sneu ook, want ze hebben er niet om gevraagd en ik ben een dierenliefhebber), en scholingsplicht voor hondeneigenaren.
Zo zie ik het ook.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Die beesten hoeven van mij niet uit te sterven maar ik vind wel dat deze honden ongeschikt zijn om (als huisdier) te houden. Wat mij betreft hoeven ze hier dan ook niet te zijn.

Deze specifieke honden zijn nu doodgeschoten en zullen het dus geen tweede keer meer doen. Maar eigenlijk vind ik het vooral triest dat dit ras zichzelf niet kan en mag zijn maar door de mens onderdrukt/in toom gehouden wordt. Je kunt trainen wat je wilt maar je kunt het die honden niet kwalijk nemen als dit hun instinct is. Een wolf kun je ook niet aan een lijn uitlaten.
lilalinda schreef:
22-08-2019 11:37
dat is een misverstand, als je het procentueel bekijkt, zijn al die terrierachtigen bovenmatig betrokken bij bijtincidenten. Helemaal bij de serieuze incidenten. Helemaal bij slachtoffers die niet het 'baasje' zijn.

https://www.minderhondenbeten.nl/bijtin ... ken-rassen
Een aantal jaar geleden kwam dat uit meerdere onderzoeken dus dat is geen misverstand. Maar een onderzoek van nipo, die thuiswerkers een zeer beperkt onderzoeksgroep laat opbellen kan ik niet zo serieus nemen. Natuurlijk worden deze rassen dan genoemd in tijden van discussie over deze groep honden.
Alle reacties Link kopieren
Vol trots zeg ik dat ik een Amerikaanse stafford heb als huisdier!
Prachtig beest om te zien maar ook qua karakter! Heel erg onderdanig en deinst al terug voor een tekkel.
Verder komt hij veel buiten en heeft een heerlijk leven.

Vechtersbaas? Nou deze dus echt niet.
Ja hij zal mij beschermen wanneer het nodig zou zijn en nee hij laat dan niet los.

Maar ik laat het ook nooit los lopen. Altijd aan de lijn en volledig onder controle.

Dus scheer lekker alles over 1 kam😅
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-08-2019 11:37
Het asiel zit vol met dit soort vechthonden, allemaal met een gedragsprobleem veroorzaakt door de vorige eigenaar. Ik ken wel mensen met zo’n hond en die roepen allemaal dat het de liefste van de wereld is en je ze moet opvoeden. Jammer alleen dat het gelijk een levensgevaarlijk risico wordt als mensen dat niet doen, en laten we wel zijn, de meeste honden in Nederland zijn nu eenmaal niet goed opgevoed. In mijn omgeving ken ik er twee die echt onder appel staan, de rest zijn (weliswaar ongevaarlijke) onopgevoede blafpoepers die op de bank zitten en eten mogen bedelen.
Ik ben eigenlijk wel voor versneld uitsterven van vechthonden (hoe sneu ook, want ze hebben er niet om gevraagd en ik ben een dierenliefhebber), en scholingsplicht voor hondeneigenaren.
100 % eens + verbod op fokken honden met een te hoog gezondheidsrisico (zoals de franse en engelse bulldog en de mopshond)
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Als we gewoon erkennen dat het korte lontje van stafford achtigen niet aan de eigenaar/opvoeding ligt maar een raseigenschap is, dan komen we al een stuk verder.
Nu doet iedereen maar alsof het wel daaraan ligt waardoor vele onwetende eigenaren dit geloven en hun hond maar met andere vreemde honden in contact laten komen en dan opeens gaat het op een dag fout.

Elk bijtincident met een mens in het nieuws zijn tot nu toe stafford achtigen geweest, dus zonder stamboom.

Ik ben wel voor verbod van stafford achtigen zonder stamboom, daar zit teveel rotzooi in (denk aan kruising met rassen die 'manscherpte' hebben en dan kruisen met een stafford met enorme bijtkracht, dit moet men gewoon niet willen) en teveel onwetende eigenaren.

Dat een stafford vaak niet graag met andere honden in contact wil komen moet geen probleem zijn als je dit accepteert als eigenaar én hiernaar handelt. Dan zullen er ook geen bijtincidenten zijn met andere honden.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-08-2019 12:05
Reden: ongepast
98.96% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven