tvprogramma: Lauren! Ik wil een kind

22-08-2019 14:12 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist het programma 'Ik wil een kind' teruggekeken. Een programma dat gaat over het draagmoederschap bij stellen die zelf geen kinderen kunnen krijgen omdat zij bijvoorbeeld homoseksueel zijn, het co-ouderschap aan willen gaan of om medische redenen zelf geen kind kunnen baren. Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik er van schrok. Zelf ben ik heel ruimdenkend en zie het draagmoederschap als iets zeer positiefs en verruimend als het gaat om homostellen met een kinderwens of vrouwen die om medische redenen het kind niet kunnen dragen. Heel goed dat er met dit programma aandacht gekomen is voor deze specifieke doelgroep.
Wat mij tegen de borst stuit is het lesbische stel dat graag co-ouderschap wil aangaan met een ander stel puur omdat zij niet fulltime kinderen willen hebben. Beiden een eigen bedrijf, genieten van hun vrijheden, vakantie en luxe. Co-ouderschap is in hun ogen een handig alternatief om toch aan hun kinderwens te voldoen maar de vrijheden niet te hoeven opgeven. In mijn ogen klinkt dit als puur egoïsme. Het lijkt wel alsof zij niet nadenken over wat het kind zou willen en wat de gevolgen voor het kind zijn, als je ouders je wel willen maar in de avond moet je weer verhuizen omdat je moeders een avondje uit willen. Ik begrijp hier helemaal niks van.
Ook is er een vrouw, Arenda die wel moeder wil zijn maar niet de zorgtaken op zich wil nemen. Zij wil wel draagmoeder zijn voor een homostel maar niet voor een heterostel, want dan is er al een mama in beeld en dat wil ze niet want zij wil wel de mama zijn. Alsof dit bij een homostel niet het geval is? Daar ontwikkelen de natuurlijke rollen van een meer mannelijk en vrouwelijk type zich toch ook uiteindelijk in de meeste gevallen? De meer vrouwelijke, beschermende, zorgelijke man en de meer stoere, grensopzoekende man.
In mijn ogen behoorlijk egoïstisch en vreemd een homostel boven een heterostel te verkiezen en hen niet als gelijkwaardig te zien.
Ik heb veel vraagtekens... hoe kijken jullie hier tegenaan?
Eensch, het is ook egoïstisch. Een draagmoeder om zelf je figuur te behouden vind ik overigens wel weer een goeie reden.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen willen is per definitie egoïstisch. Of zijn er mensen die in het belang van de maatschappij kinderen krijgen? Is toch gewoon iets wat jij dan wil.

In welke vorm je dat giet, ik vind het allemaal prima. Ik word vooral moe van mensen die overal maar over oordelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens dat bij dit soort constructies te vaak onderbelicht blijft wat nog in het belang van het kind is. Alleen die kinderwens staat centraal
Alle reacties Link kopieren
Kinderen krijgen is toch ook egoistisch.

Dat lesbische stel zegt het eerlijk maar hoeveel andere stellen droppen hun kinderen te pas en te onpas bij de oppas of opa en oma omdat ze zelf wat willen?
volgens mij wilde die Arenda juist draagmoeder zijn voor een homostel omdat ze zelf als lesbienne weet hoe moeilijk het is om 'kinderen te krijgen'. En dat er in de geboortezorg veel meer opties zijn voor hetero stellen als homo stellen. (een mannelijk homostel met een draagmoeder komt bv niet in aanmerking voor IVF).

Dus het is een beetje door welke bril je kijkt, to...
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
22-08-2019 14:16
Kinderen willen is per definitie egoïstisch. Of zijn er mensen die in het belang van de maatschappij kinderen krijgen? Is toch gewoon iets wat jij dan wil.

In welke vorm je dat giet, ik vind het allemaal prima. Ik word vooral moe van mensen die overal maar over oordelen.
Natuurlijk krijgen mensen niet in het belang van de maatschappij kinderen. Dat stelt TO toch helemaal niet? Ze stelt dat het egoïstisch is ten opzichte van het kind. Niet ten opzichte van de medemens. Dat je de maatschappij er eerder bij haalt dan het kind, is eigenlijk heel typerend binnen deze discussie.
Ik vind bovenstaande voorbeelden eigenlijk allemaal zelf nog heel acceptabel en legitiem klinken.

Het enige voorbeeld dat mij een aantal jaren geleden tegen de borst stuitte was het voorbeeld van een vrouw dat al drie kinderen had maar per se een vierde (of meer) kind wilde, maar doordat zij haar baarmoeder was verloren na een heftige bloeding kon ze die niet zelf krijgen. En eigenlijk was draagmoederschap een tweede keuze, ze wilde eigenlijk een baarmoedertransplantatie.
Heel irritant mens vond ik dat.
Kikikip schreef:
22-08-2019 14:12
Zij wil wel draagmoeder zijn voor een homostel maar niet voor een heterostel, want dan is er al een mama in beeld en dat wil ze niet want zij wil wel de mama zijn. Alsof dit bij een homostel niet het geval is? Daar ontwikkelen de natuurlijke rollen van een meer mannelijk en vrouwelijk type zich toch ook uiteindelijk in de meeste gevallen? De meer vrouwelijke, beschermende, zorgelijke man en de meer stoere, grensopzoekende man.
In mijn ogen behoorlijk egoïstisch en vreemd een homostel boven een heterostel te verkiezen en hen niet als gelijkwaardig te zien.
Ik heb veel vraagtekens... hoe kijken jullie hier tegenaan?
Is dat zo? Ik ken voorbeelden van (Amerikaanse) open adoptie, waarbij de moeder die het kind op de wereld zet de stellen uitkiest. En daarbij soms ook bewust voor een homoseksueel koppel kiest, zodat zij, ondanks dat ze niet meer voor haar kind kan zorgen, wel nog de rol van de (enige) moeder heeft. Ik begrijp het wel.
Ik vind het vooral erg voor de kinderen die in die constructie opgroeien.
Bij het homo stel denk ik dat het dan meer is dat de moeder dan een soort van tante wordt ofzo die wat vaker langs komt. Tenminste daar ga ik vanuit. Maar die mensen die een kind bewust willen delen... ik denk dan meteen aan hechtingsproblemen. loyaliteit problemen, steeds andere regels en niet weten waar je aan toe bent als kind. Dat is bij gewone stellen met kinderen die uit elkaar gaan soms al een probleem maar in dit geval helemaal.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-08-2019 14:39
Is dat zo? Ik ken voorbeelden van (Amerikaanse) open adoptie, waarbij de moeder die het kind op de wereld zet de stellen uitkiest. En daarbij soms ook bewust voor een homoseksueel koppel kiest, zodat zij, ondanks dat ze niet meer voor haar kind kan zorgen, wel nog de rol van de (enige) moeder heeft. Ik begrijp het wel.
En wat is die rol dan precies? Kunnen zeggen dat je moeder bent? Is dat wat 'moeder zijn' is? Voor het kind ben je geen moeder namelijk en lijkt het mij behoorlijk verwarrend en verdrietig. Prima dat je draagmoeder wil zijn, maar doe er daarna dan ook afstand van zodat zij 100% ouders kunnen zijn. Vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
22-08-2019 14:25
volgens mij wilde die Arenda juist draagmoeder zijn voor een homostel omdat ze zelf als lesbienne weet hoe moeilijk het is om 'kinderen te krijgen'. En dat er in de geboortezorg veel meer opties zijn voor hetero stellen als homo stellen. (een mannelijk homostel met een draagmoeder komt bv niet in aanmerking voor IVF).

Dus het is een beetje door welke bril je kijkt, to...
Als het gaat om draagmoederschap is de wetgeving identiek voor homostellen of heterostellen. Homostellen komen wél in aanmerking voor IVF! (bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bda7706e/)
Kikikip schreef:
22-08-2019 14:50
Als het gaat om draagmoederschap is de wetgeving identiek voor homostellen of heterostellen. Homostellen komen wél in aanmerking voor IVF! (bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bda7706e/)
Vanaf 2019. (zoals in dat artikel vermeld staat)
En dit programma zijn de opnames al gestart in 2016.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
22-08-2019 14:45
Ik vind het vooral erg voor de kinderen die in die constructie opgroeien.
Bij het homo stel denk ik dat het dan meer is dat de moeder dan een soort van tante wordt ofzo die wat vaker langs komt. Tenminste daar ga ik vanuit. Maar die mensen die een kind bewust willen delen... ik denk dan meteen aan hechtingsproblemen. loyaliteit problemen, steeds andere regels en niet weten waar je aan toe bent als kind. Dat is bij gewone stellen met kinderen die uit elkaar gaan soms al een probleem maar in dit geval helemaal.
Precies. Maar toch vind ik het soms te zwart/wit in deze tijd. Best lastig en vooral om een discussie aan te wapperen.
Alle reacties Link kopieren
CherryBlossom- schreef:
22-08-2019 14:58
Precies. Maar toch vind ik het soms te zwart/wit in deze tijd. Best lastig en vooral om een discussie aan te wapperen.
Het is ook een lastige discussie, omdat mensen vaak heel goed een diep gekoesterde kinderwens kunnen begrijpen.. Maar neemt niet weg dat je dan kritisch mag blijven kijken naar de manier waarop die wens wordt vervuld. In Nederland mag anonieme donatie bijvoorbeeld al sinds 2004 niet meer, gewoon bij wet verboden. In het kinderrechtenverdrag staat dat elk kind recht heeft om zijn biologische afkomst te kennen. En ondanks de wet en dit verdrag is het in Nederland gewoon legaal om anoniem sperma uit het buitenland te importeren. Vind ik op zijn minst typisch en zeker niet in het belang van het kind
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
22-08-2019 14:31
Natuurlijk krijgen mensen niet in het belang van de maatschappij kinderen. Dat stelt TO toch helemaal niet? Ze stelt dat het egoïstisch is ten opzichte van het kind. Niet ten opzichte van de medemens. Dat je de maatschappij er eerder bij haalt dan het kind, is eigenlijk heel typerend binnen deze discussie.
To stelt dat deze mensen egoïstisch zijn omdat ze een kind krijgen onder andere omstandigheden of met andere ideeën dan de standaard. Oa omdat ze dan lekker hun leven kunnen leiden enz.

Ik vind kinderen krijgen per definitie egoïstisch. So be it.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
22-08-2019 15:04
To stelt dat deze mensen egoïstisch zijn omdat ze een kind krijgen onder andere omstandigheden of met andere ideeën dan de standaard. Oa omdat ze dan lekker hun leven kunnen leiden enz.

Ik vind kinderen krijgen per definitie egoïstisch. So be it.
Dat stelt ze helemaal niet. Ze noemt het egoistisch tov het kind om hem/haar doelbewust in 2 huizen te laten wonen

Het gaat helemaal niet om de vraag of kinderen krijgen egoistisch is of niet. Uiteraard is dat egoistisch. De vraag is of dan alles kennelijk geoorloofd is, omdat het nu eenmaal een egoischtische daad is?
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
22-08-2019 15:08
Dat stelt ze helemaal niet. Ze noemt het egoistisch tov het kind om hem/haar doelbewust in 2 huizen te laten wonen

Het gaat helemaal niet om de vraag of kinderen krijgen egoistisch is of niet. Uiteraard is dat egoistisch. De vraag is of dan alles kennelijk geoorloofd is, omdat het nu eenmaal een egoischtische daad is?
Zolang het die kinderen aan niks ontbreekt, lijkt me prima.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
22-08-2019 15:11
Zolang het die kinderen aan niks ontbreekt, lijkt me prima.
Het ontbreekt ze aan een vaste plek, dat vind ik best essentieel. Ik zou ook niet elke week een keer willen verhuizen. Verder vraag ik me dan af hoe het gaat als 1 van deze stellen uit elkaar gaat. Komen er dan nog meer huizen bij?
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
22-08-2019 15:22
Het ontbreekt ze aan een vaste plek, dat vind ik best essentieel. Ik zou ook niet elke week een keer willen verhuizen. Verder vraag ik me dan af hoe het gaat als 1 van deze stellen uit elkaar gaat. Komen er dan nog meer huizen bij?
Ben ik met je eens. Ik zou ook niet in 2 huizen willen wonen. Dat het moet als ouders uit elkaar gaan, is al erg genoeg. En wat er gebeurt als ze uit elkaar gaan, is inderdaad een goede, relevante vraag. Dat lijkt me helemaal dramatisch voor het kind, 3-4 huizen
Poeszie schreef:
22-08-2019 15:33
Ben ik met je eens. Ik zou ook niet in 2 huizen willen wonen. Dat het moet als ouders uit elkaar gaan, is al erg genoeg. En wat er gebeurt als ze uit elkaar gaan, is inderdaad een goede, relevante vraag. Dat lijkt me helemaal dramatisch voor het kind, 3-4 huizen
Ja dat ook nog eens. Dan hebben ze eerst bewust co-ouderschap en dan gaan de koppels uit elkaar, kan dar bovenop dan weer een co-ouderschap zijn? Dat zou betekenen dat het kind iedere dag, iedere 2 dagen zou moeten verkassen. Die leeft dan echt uit een koffer. En dan weet je op een gegeven moment toch ook niet meer waar je wat hebt gelaten? Wiskunde huiswerk ligt bij ouder 1, de Nintendo Switch bij ouder 2, dat ligt bij ouder 3... Het enige voordeel is dan wellicht meer cadeautjes op je verjaardag, met sinterklaas en kerst.
Alle reacties Link kopieren
Heb ooit een koppel op tv gezien, die woonden naast elkaar. Hadden samen een kind, maar hadden geen relatie samen. Kind had er totaal geen problemen mee.

Denk dat je als kind altijd nog beter in meerdere fijne huizen kan wonen, dan eentje waar het altijd ellendig is.
Alle reacties Link kopieren
Alsof dit bij een homostel niet het geval is? Daar ontwikkelen de natuurlijke rollen van een meer mannelijk en vrouwelijk type zich toch ook uiteindelijk in de meeste gevallen? De meer vrouwelijke, beschermende, zorgelijke man en de meer stoere, grensopzoekende man.
Waar haal je deze wijsheid vandaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu te kijken.
Ben zo benieuwd of het de stellen is gelukt
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven