Somalische Brexit-terugkeerders krijgen huis

23-08-2019 22:23 654 berichten
Alle reacties Link kopieren
Almere - Een Somalisch-Nederlands gezin dat uit Birmingham naar Nederland is gevlucht, moet per direct een huis krijgen in Almere. Dat oordeelde de rechtbank in Utrecht vrijdag in een spoedprocedure.

Afbeelding
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4162613 ... of75?amp=1

Nog veel meer Somaliërs met een Nederlands paspoort willen weg uit het Verenigd Koninkrijk – meestal vanwege de Brexit. Nederlandse ministeries hebben aan de overkant van het Kanaal zelfs gericht campagne gevoerd onder de circa 25.000 Somalische ex-Nederlanders om te voorkomen dat die massaal hun koffers pakken en terugkeren naar ons land.

Het gaat om een groep Somaliërs die in de jaren negentig als asielzoeker in Nederland is opgevangen en daarna is doorgereisd naar Engeland. Ze gaven de voorkeur aan Engeland vanwege betere mogelijkheden om daar als gemeenschap bij elkaar te wonen. Ook heerste er een beter ondernemersklimaat. Velen hebben daar nu spijt van en willen terug.

Geweld

De rechter baseert zich echter op het kinderrechtenverdrag. Een kind heeft recht op een dak boven het hoofd. Bovendien zou het gezin in Engeland hebben gevreesd voor geweld, waardoor het snel moest vertrekken.

TO trapt af:

Engeland is geen derde wereld land en dus binnen Engeland zijn genoeg mogelijkheden om middels een verhuizing een veilige plek te vinden tegen een eventuele bedreiging.
Wie bewust emigreert en zijn huis in Nederland opgeeft moet zelf - voor hij terug keert naar Nederland - een woning regelen en anders gewoon op de wachtlijst.

Met een kind naar Nederland reizen en dan een woning EISEN is chantage.


Er is in deze draad EXTRA informatie aangeleverd en het is wel zo sportief deze ook te delen
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... k-opvangen

Dat deze familie met voorrang een huis krijgt

Totaal aantal stemmen: 156

Gekker moet het niet worden in Nederland (87%)
Logisch (9%)
Lastig ik geef een toelichting (4%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 24-08-2019 16:12
5.04% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Logisch, je kunt toch niet verwachten dat mensen hun eigen onderdak regelen.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
23-08-2019 22:30
Logisch, je kunt toch niet verwachten dat mensen hun eigen onderdak regelen.
:-D
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Die rechter is ook een malle zeg. Die kinderen hadden een dak boven hun hoofd. In Engeland. Nu pa en moe terug willen moeten ze dan maar een dak boven hun hoofd in Nederland krijgen? Leuke uitspraak hoor, vooral als je het nieuws van vandaag over de daklozen in je achterhoofd houdt.

Terugkeer is nog altijd vrijwillig. Brexit of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ondertussen wonen hier 30’ers noodgedwongen bij hun ouders in, omdat er voor alleenstaande werkenden geen betaalbare woning te vinden is. Die Somaliërs hebben al een keer met voorrang een sociale huurwoning gekregen, waarom zouden ze dat nog een keer moeten krijgen? Ik ken alleenstaande moeders met een kind of zelfs kinderen die noodgedwongen op 1 kleine kamer inwonend zijn. Hebben die kinderen dan geen rechten?
Alle reacties Link kopieren
Als al die 25.000 Somaliërs hierheen terugkomen, krijgen ze dan allemaal met voorrang een woning? Dat is toch niet te verkopen aan alle woningzoekenden en daklozen hier?
Alle reacties Link kopieren
Logisch. Kinderen hebben op basis van het verdrag inderdaad het recht op een dak boven hun hoofd. En kinderen op Nederlands grondgebied met een Nederlands paspoort die geen dak boven hun hoofd hebben krijgen (dus) voorrang. Ik zie niet hoe de rechter tot een andere uitspraak had kunnen komen.
Lijkt me ook niet, maar ik denk dat ze allemaal met voorrang een woning gaan krijgen. Kinderrechten enzo.
LadyStardust schreef:
23-08-2019 22:43
Logisch. Kinderen hebben op basis van het verdrag inderdaad het recht op een dak boven hun hoofd. En kinderen op Nederlands grondgebied met een Nederlands paspoort die geen dak boven hun hoofd hebben krijgen (dus) voorrang. Ik zie niet hoe de rechter tot een andere uitspraak had kunnen komen.

Ehhh...

Ik ben al eens geremigreerd naar Nederland. Wij konden en moesten gewoon zelf ons huis regelen. Lijkt me wel zo logisch.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
23-08-2019 22:39
Als al die 25.000 Somaliërs hierheen terugkomen, krijgen ze dan allemaal met voorrang een woning? Dat is toch niet te verkopen aan alle woningzoekenden en daklozen hier?
Het kan ze allemaal niet schelen.
Gewoon in Engeland je huis opzeggen, baby op de arm en met je prodeo advocaat naar de rechter.


En dan zeiken ze hier op het forum over de boekenkast van Baudet :lol:
Nou ik garandeer je dat dit soort berichten met gejuich ontvangen worden op de partijkantoren van PVV / FVD
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben een nederlands paspoort, dus zijn nederlanders.

Met de (i.m.o.! belachelijke) Britse toekomstperspectieven zou ik ook eieren voor mijn geld kiezen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
23-08-2019 22:43
Logisch. Kinderen hebben op basis van het verdrag inderdaad het recht op een dak boven hun hoofd. En kinderen op Nederlands grondgebied met een Nederlands paspoort die geen dak boven hun hoofd hebben krijgen (dus) voorrang. Ik zie niet hoe de rechter tot een andere uitspraak had kunnen komen.
Als je als gescheiden ouder met je kind op de stoep van het gemeentehuis gaat zitten, dan krijg je echt niet met voorrang een woning en moet je het zelf maar oplossen. Somaliërs hadden ook in Engeland kunnen blijven totdat ze hier onderdak hadden.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
23-08-2019 22:45
Ze hebben een nederlands paspoort, dus zijn nederlanders.

Met de (i.m.o.! belachelijke) Britse toekomstperspectieven zou ik ook eieren voor mijn geld kiezen.
Als je als Nederlander uit het buitenland hierheen komt, dan krijg je echt niet zomaar een woning.
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
23-08-2019 22:43
Logisch. Kinderen hebben op basis van het verdrag inderdaad het recht op een dak boven hun hoofd. En kinderen op Nederlands grondgebied met een Nederlands paspoort die geen dak boven hun hoofd hebben krijgen (dus) voorrang. Ik zie niet hoe de rechter tot een andere uitspraak had kunnen komen.
Vrijwillig vertrek uit Engeland
Een woning achter gelaten.

De meeste mensen hebben ook het fatsoen om dat zelf te regelen als ze emigreren, je regelt je eigen zaken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ze zijn vrijwillig naar Engeland vertrokken. Prima hoor, maar dan moet je niet piepen als er een Brexit komt en aankloppen bij de Nederlandse gemeentes. Jij gaat weg, dus je hebt daar zelf alle verantwoordelijkheid voor.
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
23-08-2019 22:43
Logisch. Kinderen hebben op basis van het verdrag inderdaad het recht op een dak boven hun hoofd. En kinderen op Nederlands grondgebied met een Nederlands paspoort die geen dak boven hun hoofd hebben krijgen (dus) voorrang. Ik zie niet hoe de rechter tot een andere uitspraak had kunnen komen.
Ze hadden een Engels dak boven hun hoofd.
Ik kan morgen ook geen huis opeisen in bv Denemarken omdat ik Nederland te vol vind worden
.
Fizz schreef:
23-08-2019 22:46
Als je als Nederlander uit het buitenland hierheen komt, dan krijg je echt niet zomaar een woning.
Klopt. Terecht ook.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
23-08-2019 22:45
Ze hebben een nederlands paspoort, dus zijn nederlanders.

Met de (i.m.o.! belachelijke) Britse toekomstperspectieven zou ik ook eieren voor mijn geld kiezen.
Zo mogen ook terug verhuizen maar gewoon - net als iedereen - je eigen zaken regelen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
In feite zijn ze gewoon Nederlanders want ze hebben de Nederlandse nationaliteit. Dat ze uit Somalie komen is niet van belang. Als oom Harry na 25 jaar genoeg van Australie heeft kan hij ook gewoon terugkeren. Met andere woorden, ik denk dat hun Somalische achtergrond niet doorslaggevend is.

Ik weet niet of zo een gemeente een aantal huizen op voorhand tot zijn beschikking heeft die als opvang kunnen dienen. Dan vind ik het allemaal wel mee vallen. Staan er nog andere mensen met kinderen al langer op een wachtlijst dan lijkt me dit wel een kwalijke zaak. Want de Brexit is niet echt een acute situatie zodat er sprake is van een vlucht. Dan hebben ze geen voorrang en hadden ze maar beter moeten plannen.

Ik heb dat premium niet dus ik weer niet wat er verder staat.
lange-met-een-korte wijzigde dit bericht op 23-08-2019 22:57
Reden: Het moest NIET doorslaggevend zijn.
0.32% gewijzigd
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
23-08-2019 22:38
Ondertussen wonen hier 30’ers noodgedwongen bij hun ouders in, omdat er voor alleenstaande werkenden geen betaalbare woning te vinden is. Die Somaliërs hebben al een keer met voorrang een sociale huurwoning gekregen, waarom zouden ze dat nog een keer moeten krijgen? Ik ken alleenstaande moeders met een kind of zelfs kinderen die noodgedwongen op 1 kleine kamer inwonend zijn. Hebben die kinderen dan geen rechten?
Inwonen in 1 kamer is niet hetzelfde als dakloos. Wanneer zij geen gebruik meer kunnen maken van die kamer en dakloos worden krijgt dat gezin ook urgentie op grond van precies hetzelfde verdrag.
https://www.trouw.nl/binnenland/uit-eng ... ~bd840854/

... Geen voorrang
Daarbij kampen gemeenten met wachtlijsten, zowel voor maatschappelijke opvang als voor sociale huurwoningen. “We kunnen hen niet met voorrang een woning toewijzen, terwijl andere woningzoekenden zeven jaar moeten wachten”, laat een woordvoerder van Alphen aan den Rijn weten. De gemeenten hebben al onderling afspraken gemaakt over hoe ze omgaan met deze nieuwe groep remigranten en hebben de landelijke overheid om hulp gevraagd.

“De grote fout van mensen zelf is dat ze zich niet goed voorbereiden”, zegt Geddi. “Somalische vluchtelingen zijn in de jaren negentig goed opgevangen in Nederland en nu hebben ze dezelfde verwachtingen.” Ook de gemeente Alphen aan den Rijn heeft het idee dat remigranten denken dat ze, net als toen ze een verblijfsvergunning kregen, recht hebben op een huis en begeleiding van de gemeente.

Dat is niet het geval. Maar nu deze Nederlanders weer terug zijn, moet er iets gebeuren, zegt Geddi. Het helpt volgens hem niet dat mensen kans lopen gekort te worden op de bijstand als ze onderdak verlenen aan mensen die terugkeren. “Daardoor kunnen mensen niet terecht bij hun eigen netwerk. Dat Somaliërs op straat belanden was voorheen ondenkbaar.”
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
23-08-2019 22:46
Vrijwillig vertrek uit Engeland
Een woning achter gelaten.

De meeste mensen hebben ook het fatsoen om dat zelf te regelen als ze emigreren, je regelt je eigen zaken.
Dat zijn de omstandigheden waardoor het gezin dakloos is geraakt. Klopt. Maar dat verandert niets aan het feit dat zij als dakloos gezin met minderjarigen op Nederlands grondgebied en in bezit van een Nederlands paspoort recht hebben op de voorrang bij een woning omdat in het Kinderrechten verdrag staat dat kinderen het recht hebben op een dak boven hun hoofd.

Wat moet de rechter dan doen?
Ladystardust, dat valt dus vies tegen. Je gaat maar bij je ouders wonen ofzo.

Die terugkerende Somalische Nederlanders zijn ook niet dakloos en komen op oneigenlijke gronden terug. Met voorrang. En dat terwijl we dus al veel dak- en thuislozen hebben,

Hoe leg je het uit aan mensen die echt geen dak boven hun hoofd hebben dat een stel remigranten terugkeren en een huis toegewezen krijgen?
*TanteSjaan* schreef:
23-08-2019 22:44
Ehhh...

Ik ben al eens geremigreerd naar Nederland. Wij konden en moesten gewoon zelf ons huis regelen. Lijkt me wel zo logisch.
Was je dakloos zonder inkomen of uitkering?
In een opvang zie je zelden minderjarigen. De ouders krijgen vrijwel altijd urgentie voor een woning. Waarom zou dat voor somaliërs anders moeten?
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
23-08-2019 22:53
Inwonen in 1 kamer is niet hetzelfde als dakloos. Wanneer zij geen gebruik meer kunnen maken van die kamer en dakloos worden krijgt dat gezin ook urgentie op grond van precies hetzelfde verdrag.
Absurd, dit is chantage, je woning opzeggen in Engeland, baby op de arm en een woning eisen.

Op Twitter zijn ze inmiddels ook wakker.

Afbeelding


Maar goed dit is dus gewoon het bewijs dat Otten, Baudet, Wilders, en al hun stemmers gelijk hebben.
Dit land moet op de schop.

We moeten deze rechter een bos bloemen sturen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven