Hoe lang gaat dit goed?

25-08-2019 07:59 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Een zo lage rentestand dat de bank - in Denemarken - geld toegeeft als ze in je huis mogen beleggen.

Kijk eens naar de spaarrente 0,25% dat is nog niet genoeg om de inflatie te corrigeren.

De ECB is bezig met een kwantitatieve verruiming
https://www.ecb.europa.eu/explainers/sh ... ic.nl.html

Vroeger noemden we dat gewoon geld bijdrukken en is nooit een goed idee geweest.
China en de VS doen precies hetzelfde.

Het zijn natuurlijk allemaal goed bedoelde ideeën om een recessie tegen te gaan alleen geloof ik er niet is, een recessie is als een griep die moet je uitzieken.

Dan hebben we in de eurozone alle landen met elkaar verknoopt en is Nederland afhankelijk van de Zuid Europese grillen.

Een aardige kijktip is deze
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... -valt.html

TO trapt af

Ik geloof nooit dat dit lang goed kan gaan, Wouter Bos (ex minister van financiën) zei onlangs in een interview dat door deze lage rentestand de mogelijkheden om de economie te sturen uitgeput zijn.
Volgens mij leven we op een berg computergeld die vroeger of later als een pudding inzakt.

Ik geloof niet in ideeën als de gulden terug maar misschien is een Noord Europese euro en een Zuid Europese euro wel een goed idee.

Ik heb

Totaal aantal stemmen: 38

Veel vertrouwen in het financiële systeem (5%)
Weinig vetrouwen in het financiële systeem (66%)
Geen geld dus maakt mij niet uit (26%)
Anders zie mijn bijdrage in de draad (3%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het verband niet tussen de lage of negatieve rentestand en Noord en Zuid Europa, dus een Noord en Zuid Europese euro lijkt mij ook niet een oplossing.

Ik heb na de middelbare school ook niks meer met economie gedaan dus ik ben een keek hoor.
Ik heb ook niet veel kaas gegeten van economie, maar mijn boerenverstand beredeneert dat dit voor de lange termijn geen goed idee is. Rijke mensen worden rijker (je krijgt immers een hogere aflossing terug van de bank op een huis van 5 ton vergeleken met een huis van 2,5 ton) en arme mensen worden armer.

Een lagere rente zorgt ervoor dat de prijzen van huizen en andere goederen stijgen. De lage inkomens zullen na een tijd de meest basale dingen niet meer kunnen betalen, maar ook de modale inkomens zullen de prijzen niet meer op kunnen brengen.

Ik denk dat de middenstand compleet uitgekleed wordt. Een land is volgens mij pas welvarend als de middenstand het goed heeft en het is een slecht idee om juist die mensen uit te kleden.

Mevrouw, er stroomt heel veel geld van Noord naar Zuid. De Fransen, Grieken en Italianen hebben een belabberde economie.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
25-08-2019 08:08
Ik heb ook niet veel kaas gegeten van economie, maar mijn boerenverstand beredeneert dat dit voor de lange termijn geen goed idee is. Rijke mensen worden rijker (je krijgt immers een hogere aflossing terug van de bank op een huis van 5 ton vergeleken met een huis van 2,5 ton) en arme mensen worden armer.

Een lagere rente zorgt ervoor dat de prijzen van huizen en andere goederen stijgen. De lage inkomens zullen na een tijd de meest basale dingen niet meer kunnen betalen, maar ook de modale inkomens zullen de prijzen niet meer op kunnen brengen.

Ik denk dat de middenstand compleet uitgekleed wordt. Een land is volgens mij pas welvarend als de middenstand het goed heeft en het is een slecht idee om juist die mensen uit te kleden.

Mevrouw, er stroomt heel veel geld van Noord naar Zuid. De Fransen, Grieken en Italianen hebben een belabberde economie.
Dat snap ik, maar wat die lage of negatieve rentestand daarmee te maken heeft snap ik ik.

Dat er daardoor mensen liever een verschillende euro of zelfs helemaal geen euro of eu willen snap ik ook, maar die rentestand? Wat is die link?

Ik snap in de basis ook wel wat die lage rentestand voor de gewone, arme of rijke man Jan doen, maar dat noord-zuid..
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-08-2019 08:19
Dat snap ik, maar wat die lage of negatieve rentestand daarmee te maken heeft snap ik ik.

Dat er daardoor mensen liever een verschillende euro of zelfs helemaal geen euro of eu willen snap ik ook, maar die rentestand? Wat is die link?

Ik snap in de basis ook wel wat die lage rentestand voor de gewone, arme of rijke man Jan doen, maar dat noord-zuid..

Die kwantitatieve verruiming (geld bij drukken) was natuurlijk vooral om de economie te stimuleren.
Vooral Zuid Europese landen hebben al decennia een kwakkelende economie met hoge staatsschulden.

Een Noord Europese munt kan wat sterker zijn omdat de economieën sterker zijn en dan is geld bijdrukken niet nodig.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Italië stevent blindelings af op zware crisis: groei valt stil, staatsschuld loopt op en begrotingstekort stijgt

https://www.businessinsider.nl/italie-s ... rt-stijgt/

Ik denk dat Italië echt het EU zorgenkind wordt en zit ook in de euro


Zo kan Italië in 9 stappen de eurozone opblazen
https://www.businessinsider.nl/zo-kan-i ... -opblazen/
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-08-2019 08:32
Italië stevent blindelings af op zware crisis: groei valt stil, staatsschuld loopt op en begrotingstekort stijgt

https://www.businessinsider.nl/italie-s ... rt-stijgt/

Ik denk dat Italië echt het EU zorgenkind wordt en zit ook in de euro


Zo kan Italië in 9 stappen de eurozone opblazen
https://www.businessinsider.nl/zo-kan-i ... -opblazen/
Maar met negatieve rente verdienen ze toch aan die staatsschuld?

Het is onze minister die de kas beheerd ook aangeraden.
Alle reacties Link kopieren
Ik begreep dat het "hypotheeksysteem" in Denemarken anders in elkaar zit dan in Nederland. Het geld zou niet bij de banken blijven, maar omgezet worden in obligaties.
Je zou dan waarschijnlijk appels met peren vergelijken.

Na de mavo heb ik niet meer met economie gedaan (de leraar op de havo vond mij een trut, omdat mijn vader -politieagent- hem meermalen in het hok heeft gestopt, daar kwam hij achter op een open dag).
Mijn kennis is nog een tijdje bijgehouden via het blad Money van Elsevier, maar toen die stopte was er niets meer dat voor mij als jongvolwassene leesbaar was.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
25-08-2019 08:54
Ik begreep dat het "hypotheeksysteem" in Denemarken anders in elkaar zit dan in Nederland. Het geld zou niet bij de banken blijven, maar omgezet worden in obligaties.
Je zou dan waarschijnlijk appels met peren vergelijken.

Na de mavo heb ik niet meer met economie gedaan (de leraar op de havo vond mij een trut, omdat mijn vader -politieagent- hem meermalen in het hok heeft gestopt, daar kwam hij achter op een open dag).
Mijn kennis is nog een tijdje bijgehouden via het blad Money van Elsevier, maar toen die stopte was er niets meer dat voor mij als jongvolwassene leesbaar was.
Klopt maar het niet alleen de hypotheekrente
Kijk eens naar je spaarrekening 0,25% max

Mogelijk dat we in de toekomst moeten betalen om te sparen
https://www.fx.nl/blog/negatieve-spaarr ... -nederland
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-08-2019 08:37
Maar met negatieve rente verdienen ze toch aan die staatsschuld?

Het is onze minister die de kas beheerd ook aangeraden.
Klopt ze gaan nu lenen naar uiteindelijk moet het geld toch een keer terug betaald worden.
Als ik van jou 100 euro leen dan moet ik dat - ook zonder rente - wel een keer terug geven.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-08-2019 09:05
Klopt ze gaan nu lenen naar uiteindelijk moet het geld toch een keer terug betaald worden.
Als ik van jou 100 euro leen dan moet ik dat - ook zonder rente - wel een keer terug geven.
Maar met negatieve rente wordt die 100 euro niet 110, zoals normaal met rente, maar 90. Minder schuld dus.
Alle reacties Link kopieren
Maar gaat het jou nou om noord-zuid of die negatieve rente?

Want hoe die twee verknoopt zijn en waarom dit dus in 1 topic moet is mij nog steeds volstrekt onduidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-08-2019 09:09
Maar met negatieve rente wordt die 100 euro niet 110, zoals normaal met rente, maar 90. Minder schuld dus.
Moet je nog steeds 90 euro terug betalen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn ogen zijn de woningen in Nederland veel te duur. Daardoor gaat een te groot deel van het inkomen per huishouden naar de bank, of op aan huur.
Als we beginnen met veel woningen bij te bouwen, en de woningprijzen te laten zakken, met minimaal een ton, dan kan er meer geld de economie in vloeien, in plaats dat teveel geld iedere maand weer naar de bank gaat.

En als er dan huizen worden bijgebouwd, dan moet gemeente grond aankopen voor een goede prijs, zeg 15 euro per meter, en doorverkopen aan burgers voor zeg 50 euro per meter, en niet via projectontwikkelaars die gelijk al 150 euro per meter de knip in laten glijden.

Laat mensen daarna voor groot deel vrij in wat men wil bouwen, en zorg voor percelen waar minimaal 2 a 3 auto's kunnen staan, zodat je niet de toekomstige getto's krijgt
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-08-2019 09:24
Moet je nog steeds 90 euro terug betalen
Je kunt beter nu lenen dan als er een positieve rente is.

Nu de lening terugbetalen kost je dus ook geld.m, want je mist de rente die je erover krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-08-2019 09:11
Maar gaat het jou nou om noord-zuid of die negatieve rente?

Want hoe die twee verknoopt zijn en waarom dit dus in 1 topic moet is mij nog steeds volstrekt onduidelijk.
Staat er wat onbenullig dus een multifunctionele draad met 2 onderwerpen.

1) De problemen door de kwantitatieve verruiming (geldpersen aan)
2) Het verknopen van het economisch sterkere Noorden met het economisch zwakkere Zuiden in de euro

Je mag zelf kiezen welk onderwerp je neemt of allebei ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-08-2019 09:26
Je kunt beter nu lenen dan als er een positieve rente is.

Nu de lening terugbetalen kost je dus ook geld.m, want je mist de rente die je erover krijgt.
De kern van het probleem is dat je niet ongelimiteerd geld in een economie kan pompen door de geldpersen aan te zetten.
Ongeacht of er op korte termijn wat voordelen aanzitten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-08-2019 09:27
Staat er wat onbenullig dus een multifunctionele draad met 2 onderwerpen.

1) De problemen door de kwantitatieve verruiming (geldpersen aan)
2) Het verknopen van het economisch sterkere Noorden met het economisch zwakkere Zuiden in de euro

Je mag zelf kiezen welk onderwerp je neemt of allebei ;)
Lijkt me nogal onhandig als die 2 zaken niks met elkaar te maken hebben. Of jij ziet nog steeds een verband die ik nog steeds niet zie.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-08-2019 08:37
Maar met negatieve rente verdienen ze toch aan die staatsschuld?

Het is onze minister die de kas beheerd ook aangeraden.
De Italiaanse staat moet veel meer rente betalen. De Nederlandse rente op staatsleningen is zo laag omdat Nederland zeer kredietwaardig wordt gevonden door de grote marktpartijen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
25-08-2019 09:33
De Italiaanse staat moet veel meer rente betalen. De Nederlandse rente op staatsleningen is zo laag omdat Nederland zeer kredietwaardig wordt gevonden door de grote marktpartijen.
Dus het gaat níet over de negatieve rente?
Alle reacties Link kopieren
De kwantitatieve verruiming is een zeer slecht idee. Het veroorzaakt inflatie. De officiële inflatie is weliswaar laag, maar deze wordt berekend aan de hand van een “mandje” met bepaalde goederen en diensten. Huizen, aandelen en kunst zitten niet in dat mandje, en laat daar nu juist bijna Zimbabwaanse prijsstijgingen plaatsvinden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
25-08-2019 09:33
De Italiaanse staat moet veel meer rente betalen. De Nederlandse rente op staatsleningen is zo laag omdat Nederland zeer kredietwaardig wordt gevonden door de grote marktpartijen.
Ze willen nu een fonds creëren met tussen de 10 en 20 miljard om in slechte tijden te kunnen investeren.
Op zich een prima idee, beetje zoals de wetten van Keynes

Maar we kunnen het hier nog zo goed doen als in Italië de boel onderuit schuift heb je het nakijken.
Stel de banken in Italië "klappen" het is geen Griekenland.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-08-2019 09:35
Dus het gaat níet over de negatieve rente?
Volgens deze tabel is de rente op een staatslening negatief
https://www.homefinance.nl/algemeen/inf ... trente.asp
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-08-2019 09:35
Dus het gaat níet over de negatieve rente?
Negatieve rente is plaatselijk. Vooral in solide economieën waar veel wordt gespaard en waar de overheden goed met het geld omgaan. In Nederland, Duitsland, Zwitserland en de Scandinavische landen is de rente altijd lager geweest dan elders.
De staat leent via staatsobligaties. Deze worden gewoon op de beurzen verhandeld. En als de staat die het geld leent betrouwbaar is dan stijgt die obligatie in waarde waardoor de effectieve rente daalt. En andersom ook, onbetrouwbare staten betalen zo een hoge rente omdat de obligaties in koers dalen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-08-2019 09:39
Volgens deze tabel is de rente op een staatslening negatief
https://www.homefinance.nl/algemeen/inf ... trente.asp
Oudebaas vertelde net van niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven