Ik vrees voor escalatie Israel/Iran

25-08-2019 14:19 111 berichten
Van de week kregen we al in het nieuws dat Israel Iran had aangevallen op Syrisch grondgebied, waarbij Israel beweerde dat ze dat hebben gedaan om droneaanvallen van Iran te voorkomen.

https://nos.nl/artikel/2298864-israel-v ... komen.html

Nou weet ik het naadje van de kous niet, maar ik heb in het nieuws niets vernomen van eventuele aanvallen van de kant van Iran.
Ik vind wel dat de internationale gemeenschap erg bezig is met het bashen van iran en ik vraag me dan ook af hoe ver men bereid is het te laten komen.
Zo weet ik bijvoorbeeld niet of die olietanker die aan de ketting lag wel naar Syrië onderweg was en volgens mij weet niemand dat en nu die tanker weer vrij is staan landen voorop om te voorkomen dat deze in hun land aanmeert, misschien omdat ze in het kamp van Amerika behoren ofwel bang zijn van de reactie van de Amerikanen.

Nu hoor ik net op de radio dat Israel weer raketten heeft afgevuurd op Libanon omdat de Hezbollah daar actief zou zijn, maar het blijkt dat er in 10 jaar niets is gebeurd in die regio. Nu vraag ik me dus af waar Israel mee bezig is en of die provocaties bedoeld zijn om de boel te laten escaleren, in ieder geval vind ik het gevaarlijk gedrag en vrees ik voor escalatie.

Kan iemand mij op de hoogte stellen van wat er nu eigenlijk allemaal aan de hand is, want hoe ik ook zoek, ik vind geen enkel spatje nieuws over enige agressie van Iran of de Hezbollah ten aanzien van Israel, het wekt dus mijn alomvattende nieuwsgierigheid.
Als ik google op Libanon-Israel zie ik wel degelijk incidenten in de afgelopen 10 jaar.
https://nos.nl/artikel/2015882-doden-bi ... ollah.html
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b34f896e/
https://www.elsevierweekblad.nl/buitenl ... rp-660176/

zomaar een greep uit de media...
-jolijn- schreef:
25-08-2019 14:40
Als ik google op Libanon-Israel zie ik wel degelijk incidenten in de afgelopen 10 jaar.
https://nos.nl/artikel/2015882-doden-bi ... ollah.html
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b34f896e/
https://www.elsevierweekblad.nl/buitenl ... rp-660176/

zomaar een greep uit de media...
Jawel, dat had ik ook al begrepen, maar de regio waar nu raketten op afgevuurd zijn is al tien jaar stil en vredig, althans dat zeiden ze in het nieuws.
Ik hoor regelmatig via kennissen in Israel van raketaanvallen en luchtalarmen die niet in het internationale nieuws aan bod komen.
Ik heb me niet verdiept in dit specifieke geval maar ik neem aan dat het Israëlische leger werkt op basis van signalen van de (al dan niet internationale) militaire inlichtingendienst.
Ik kwam ook wat berichten met recente bedreigingen van Iran tegen Israel tegen, jij niet? Hoe sta jij erin, mag Israel zich pas verdedigen als er doden vallen en dan uiteraard met hoogstens net zoveel doden als aan hun kant gevallen zijn? Of mogen ze ook aan preventie doen? Mogen ze maatregelen nemen tegen aanvallen die ze hebben kunnen tegenhouden (via de iron dome), of mag het alleen als het daadwerkelijk tot menselijke schade heeft geleden?
-jolijn- schreef:
25-08-2019 14:53
Ik hoor regelmatig via kennissen in Israel van raketaanvallen en luchtalarmen die niet in het internationale nieuws aan bod komen.
Ik heb me niet verdiept in dit specifieke geval maar ik neem aan dat het Israëlische leger werkt op basis van signalen van de (al dan niet internationale) militaire inlichtingendienst.
Ik kwam ook wat berichten met recente bedreigingen van Iran tegen Israel tegen, jij niet? Hoe sta jij erin, mag Israel zich pas verdedigen als er doden vallen en dan uiteraard met hoogstens net zoveel doden als aan hun kant gevallen zijn? Of mogen ze ook aan preventie doen? Mogen ze maatregelen nemen tegen aanvallen die ze hebben kunnen tegenhouden (via de iron dome), of mag het alleen als het daadwerkelijk tot menselijke schade heeft geleden?
Het enige dat ik heb gelezen over Iraanse bedreigingen richting Israel komt van de site Joods.nl., dus dat vind ik niet echt objectief nieuws en het is Iraeltoday die aangeeft dat Israel zich aan het voorbereiden is op een oorlog met Iran, maar wat daarvan de aanleiding is daar heeft het westen geen antwoord op en nogmaals, een Joodse site brengt daarin wat mij betreft geen echte helderheid.

Je vraag of Israel moet wachten tot er slachtoffers vallen is snel beantwoord. Ik denk dat als Israel daarop wacht, dat er helemaal niets zal gebeuren van de kant van Iran.

Wat betreft die aanval op Libanon, dat was in Beiroet en het waren drones en dat was nergens voor nodig.
Okay, dus bronnen met een mogelijke joodse achtergrond (niet alleen Israelisch, maar alle joodse bronnen, of het nu uit Nederland, Amerika of waar dan ook) tellen voor jou niet als objectief...

Hoe zit het met Arabische bronnen? Zijn die wel objectief?
Nee, ook niet.


Er bevinden zich in het midden oosten meer dan zat journalisten uit het westen, die zelfs pro westen en pro Israel zijn en zelfs die zwijgen in alle talen, terwijl je toch kunt verwachten dat zij als eerste het op een schreeuwen zetten als er iets verdachts in Iran gebeurt.
Zijn ze geïnfiltreerd in de militaire inlichtingendiensten?
Haha, een in de hoekdrijfvraag. :-D

Ik zou het niet weten.
Het lijkt me niet namelijk...

Maar als er in Nederland met een bruut arrestatieteam een inval wordt gedaan, waarbij dan bijvoorbeeld iemand neergeschoten wordt, omdat er - volgens inlichtingen - een aanslag wordt voorbereid - is het dan pas waar als de internationale journalistiek - of in elk geval correspondenten vanuit andere landen dan Nederland, die in Nederland zijn - erover bericht hebben?
of... is het hele punt van de inlichtingendienst dat het tevoren niet bekend is dat men op de hoogte is van iets....?

Ik vind het wel een filosofische vraag. 'Is iets pas echt gebeurd als mensen die er niet bij waren zeggen dat het echt gebeurd is?'
En dan meteen maar een andere filosofische vraag: stel dat Israel zich volledig ontwapent en demilitariseert - hoe lang denk je dan dat Israel nog bestaat? En waar moeten eventueel overlevende burgers naartoe vluchten als het land niet meer bestaat? En leidt dat dan weer tot een enorme golf van antisemitisme, omdat 'de joden (want, in de volksmond is dat over het algemeen precies hetzelfde als 'israeli's')' hun woningen/banen/ruimte innemen?
Zonder wapens hadden de Israëli's niet meer geleefd. Er zijn teveel mensen op deze wereld die de Israëli's haten. Puur antisemitisme. Altijd maar weer.
Ach, ten eerste is het ook jou niet bekend welke inlichtingendiensten geïnfiltreerd zijn en welke niet, dat hangen ze nou eenmaal niet aan de grote klok, dus heeft het wat mij betreft geen zin of nut om daarover te discussiëren.

Ten tweede is het een kwestie van over de kop slaan als je je afvraagt of pas iets gebeurd is als de internationale pers ervan weet. De pers bericht als er iets gebeurd is tenzij het van tevoren wordt aangekondigd, dat geldt ook voor de Joodse sites waar jij aan refereert en als objectief betrouwbaar beschouwd.

Ik doe niet aan als/dan, wat/als of voor hetzelfde geld, dat is het domein van de, vaak doorgeslagen, fantasie en heeft derhalve niets met filosofie en/of realiteit te maken.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 25-08-2019 16:40
1.19% gewijzigd
De redenen waarom ik me afvraag of er een kans is tot escaleren is omdat als het gebeurt, de hele wereld erin meegesleept wordt en dan maakt het eenvoudigweg niet meer uit aan welke kant je staat.
Naar welke joodse sites refereer ik?
Mijn stelling is juist dat de pers NIET de inlichtingdiensten infiltreert.
Dus je kunt dan niet zeggen dat iets pas waar is als de pers erover geschreven heeft.

Hoe dan ook: ik maak me meer zorgen over wat andere landen in Israel willen aanrichten dan over wat Israel in andere landen wil aanrichten.
Als je naar de geschiedenis kijkt, richten acties van Israel zich vooral op preventie en zelfverdediging.
En op dit moment maak ik me trouwens meer zorgen over Trump en de Brexit en welke invloed dat op de wereld heeft...
Alle reacties Link kopieren
2Italy2 schreef:
25-08-2019 16:34
Zonder wapens hadden de Israëli's niet meer geleefd. Er zijn teveel mensen op deze wereld die de Israëli's haten. Puur antisemitisme. Altijd maar weer.
Yep, exact dit. Antisemitisme en jodenhaat in Europa (en Amerika ook, eigenlijk de hele wereld) is weer aan de orde van de dag. Klein voorbeeldje, elke week staan er hier idioten met een palestijns tintje op de Dam openlijk joden te haten. Politie grijpt niet in en lijkt zelfs aan ‘hun’ kant te staan. Te gek voor woorden. Ik maak me er ernstige zorgen over. Pure propaganda en antisemitisme.
Je citeerde onder andere uit Joods,nl, vandaar.

Tja, jij ziet het als zelfverdediging en preventie, ik zie ze al sinds de jaren 60 alles provoceren dat er te provoceren valt, zelfs tegen de wil van de internationale gemeenschap in.
Ik heb helemaal niets uit Joods.nl geciteerd, of heb ik een blackout? Kun je dat deel voor me citeren?

Ik had al een beetje de indruk dat je anti-Israel bent, inderdaad. Alleen tegen het land of ook tegen het joodse volk (gezien het feit dat je wereldwijde berichtgeving uit de joodse wereld een beetje als één pot nat lijkt te zien)?
https://www.joods.nl/2019/06/de-bedreig ... ken-heeft/


Ooit hadden de Israeliërs 20% van Palestina om in te wonen, nu hebben de Palestijnen nog maar net 15% van hun land over. Kan aan mij liggen hoor, maar iets klopt hier niet.
Cateautje schreef:
25-08-2019 17:01
https://www.joods.nl/2019/06/de-bedreig ... ken-heeft/


Ooit hadden de Israeliërs 20% van Palestina om in te wonen, nu hebben de Palestijnen nog maar net 15% van hun land over. Kan aan mij liggen hoor, maar iets klopt hier niet.
"Palestina' heeft nooit bestaan en het is nooit een moslimstaat geweest. Altijd dat eenzijdige gedoe...
Afbeelding
Wageningen1985 schreef:
25-08-2019 17:03
"Palestina' heeft nooit bestaan en het is nooit een moslimstaat geweest. Altijd dat eenzijdige gedoe...
Het was een kolonie dat bewoond werd en wordt door Palestijnen en ook in de oudheid woonden de Palestijnen al daar. Kan me dan hoegenaamd eigenlijk niet schelen welke naam je aan het beestje geeft.
In de oudheid leefden allerlei woestijnvolken door elkaar heen, ik denk dat er meer sprake was van verschillende stammen dan een land of iets dergelijks.

Heb je er ook problemen mee dat Amerika en Australië de originele bewoners hebben verdreven, of is het alleen een probleem als er joden in het spel zijn?
Maar goed, we dwalen af. Mijn originele vraag staat naar aanleiding van mijn vrees voor escalatie tussen Iran en israel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven