The Testaments - Vervolg op 'The Handmaid's Tale'

07-09-2019 14:35 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit boek verschijnt a.s. dinsdag.

Ik ben het van plan om het direct te gaan lezen.
Margaret Atwood is 79 jaar, zij schreef 'The Handmaid's Tale' in 1984.
Nu pas een vervolg omdat ze het actueel vindt, etc.
Zie een interview met haar in De Volkskrant, hier:
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b2f2c741/

Het boek is, door de serie (vind ik), populairder dan ooit. Uiteraard zeer actueel door de huidige politieke ontwikkelingen / klimaat in de wereld.

Iemand anders die het boek / het onderwerp interessant vindt en erover wil discussiëren?

Ik ben zeer benieuwd waarin de schrijver's versie zal verschillen van de serie.
Overigens vond ik de serie in het begin goed maar werd voor mij te veel soap in seizoen 3.
Maar dit topic gaat over het boek THE TESTAMENTS.

Meedoen?
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Zowel het boek is al geschreven, als de serie al gemaakt. Dus hoezo meedoen????
Alle reacties Link kopieren
Geweldig goed boek, The handmaid's tale. De serie ken ik niet - behalve wat trailers - maar daar hoor ik alleen maar lovende kritieken over.
Ik ga het boek nu snel herlezen (niet voor de 2e keer, eerder 4e keer denk ik) zodat ik dinsdag goed voorbereid aan het vervolg kan beginnen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
In 1984 leek het bijna science fiction, tegenwoordig lijkt het ingehaald te worden door de werkelijkheid in sommige landen.
Uiteraard zeer actueel door de huidige politieke ontwikkelingen / klimaat in de wereld.
Ik ken haar en haar boeken niet, maar dit klinkt interessant. Wil iemand de moeite nemen om het uit te leggen zodat ook niet-ingewijden eventueel deel kunnen nemen aan de discussie?
Alle reacties Link kopieren
@Sara9876, precies mijn punt. Daarom lijkt mij dit zo actueel, ook grappig hoe tegenwoordig abortus bijv. in steeds meer Amerikaanse staten verboden wordt, etc.

@Forsyth, google eens gewoon The Handmaid's Tale / Het verhaal van de dienstmaagd.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
CatherineTheGreat schreef:
07-09-2019 21:17
@Sara9876, precies mijn punt. Daarom lijkt mij dit zo actueel, ook grappig hoe tegenwoordig abortus bijv. in steeds meer Amerikaanse staten verboden wordt, etc.

@Forsyth, google eens gewoon The Handmaid's Tale / Het verhaal van de dienstmaagd.
gedaan, maar vind het nogal simplistisch. Wat is er zo actueel?
Ik heb het boek een jaar of tien gelezen en vond het toen erg goed, heel beklemmend. Ik ben zeker nieuwsgierig naar het vervolg.

De serie vond ik ook goed, vooral het eerste seizoen. Ik twijfel nog of ik seizoen 3 ga kijken, ik vond het 2e naar het einde toe minder goed worden.
forsyth schreef:
07-09-2019 21:19
gedaan, maar vind het nogal simplistisch. Wat is er zo actueel?
De situatie in the Handmaid's tale is extreem, maar is niet van de ene op de andere dag extreem geworden. Het inperken van vrouwenrechten is geleidelijk gegaan.
En elke keer dachten de mensen 'het is wel akelig, maar er valt nog mee te leven'. Tot op een dag alle vrouwen ontslagen werden, hun pinpassen en creditcards ongeldig werden, en ze het land niet meer uit konden. En van daaraf werd het steeds erger.

Wat het zo eng maakt, is enerzijds dat alle maatregelen die Atwoord beschrijft, bestaan of op een zeker moment in de geschiedenis echt bestaan hebben, en dat maakt het voorstelbaar dat zoiets weer zou kunnen gebeuren (vrouwen die alleen bedekt over straat mogen, en niet in hun eentje? Check. Vrouwen die niet mogen autorijden? Check. etc)
En anderzijds vind ik het heel eng in het verhaal dat vrouwen zelf aan hun gevangenis meegebouwd hebben. Serena Joy bijvoorbeeld, die zelf boeken schreef en lezingen hield over dat de plaats van vrouwen thuis in het gezin was. En ze heeft haar zin gekregen, maar wel iets meer dan ze bedoeld had.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
08-09-2019 09:39
Ik heb het boek een jaar of tien gelezen en vond het toen erg goed, heel beklemmend. Ik ben zeker nieuwsgierig naar het vervolg.

De serie vond ik ook goed, vooral het eerste seizoen. Ik twijfel nog of ik seizoen 3 ga kijken, ik vond het 2e naar het einde toe minder goed worden.
Ik ben met seizoen 3 begonnen, maar eigenlijk vind ik dat de serie teveel uitgemolken wordt. Wat mij betreft had het na 2 seizoenen een afgerond geheel mogen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Boek is geweldig :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
10-09-2019 15:39
Boek is geweldig :hyper:
Ik ga er vanavond in beginnen. Maar heb al wel 2 interviews met Atwood gelezen, die erg nieuwsgierig maken.
Ik verwacht een super boek!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe is het een super boek! Gelukkig is het vandaag woensdag = ik hoef maar een halve dag te werken, kan ik vanmiddag snel weer verder lezen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
forsyth schreef:
07-09-2019 21:19
gedaan, maar vind het nogal simplistisch. Wat is er zo actueel?
Het boek is allesbehalve simplistisch. Atwood is een heel goede schrijver en het is niet voor niets al jarenlang een invloedrijk en bejubeld boek. Literatuur zit niet alleen in wat het verhaal is maar ook hoe het verteld wordt, dus hier een samenvatting geven is echt zonde. Ik zou zeggen: tik een exemplaar op de kop want je weet niet wat je mist!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen!
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het uit en mag hier natuurlijk niks verklappen, maar ik vond het een erg goed vervolg op the handmaid's tale.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Geweldig boek. Serie 1 heb ik gekeken, om te checken of mijn beeld klopte. Ik ben echter iemand die liever leest. En Margaret Atwood schrijft heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
13-09-2019 20:33
Ik heb het uit en mag hier natuurlijk niks verklappen, maar ik vond het een erg goed vervolg op the handmaid's tale.
Is het een boek met een open einde?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
21-09-2019 11:23
Is het een boek met een open einde?
Nee, dit vervolg heeft een veel duidelijker einde dan the handmaid's tale had. Maar verwacht niet dat alle verhaallijnen en vragen die je hebt beantwoord worden. Zo'n type boek is het niet.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven