Radicaal Islamitisch onderwijs in Nederland

10-09-2019 20:14 488 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kinderen op salafistische moskeescholen leren dat mensen met een ander geloof of levensovertuiging de doodstraf verdienen. Ook leren zij zich af te keren van de Nederlandse samenleving en de beginselen van gelijkheid en vrijheid.

Tijdens de lessen en uit de boeken leren kinderen welke groepen en soorten mensen 'vijanden' of 'ongelovigen' zijn, en gaat het over de doodstraf die onder anderen overspeligen, homoseksuelen, afvalligen of zogeheten 'tovenaars' verdienen. Kinderen krijgen hierbij invuloefeningen en multiple choice vragen. Ze moeten bijvoorbeeld kiezen welke straf de juiste is: a. zweepslagen, b. stenigen, c. doden met een zwaard.

Op verschillende moskeescholen onderwijzen docenten dat moslimjongeren moéten vertrekken uit dit 'ongelovige land' om zich te vestigen in een islamitisch land. Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur en NRC Handelsblad naar salafistische instellingen die buiten het reguliere onderwijs vallen.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230115 ... holen.html

Gelukkig zijn er ook binnen de islamitische gemeenschap genoeg verontwaardigde geluiden zoals o.a.

Said Bouharrou van de Raad van Marokkaanse Moskeeën maakt zich ernstige zorgen over de invloed van het salafisme binnen het islamonderwijs in Nederland, die ook hij ziet groeien. "Het is vijf voor twaalf", zegt hij. Volgens Bouharrou maken verschillende Marokkaans-Nederlandse imams zich zorgen maar durven zij zich niet altijd uit te spreken uit angst voor represailles.


To trap af:

Ik heb een en ander gewijzigd omdat artikel 23 van de grondwet niet over zaterdag / zondag scholen etc. gaat daar werd terecht op gewezen in de draad.
Dan hoop ik dat de islamitische gemeenschap genoeg zelfreinigend vermogen heeft om dit soort misstanden aan te pakken verder denk dat dat publiciteit een probaat middel is.
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:07
26.71% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Je verwacht het niet.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
havermout1 schreef:
10-09-2019 20:18
Je verwacht het niet.
De signalen waren er al eerder natuurlijk.
Ik vermoed dat er nu ter linkerzijde van de politiek gewezen gaat worden op intolerante christenen te beginnen bij de kruistochten ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
10-09-2019 20:26
De signalen waren er al eerder natuurlijk.
Ik vermoed dat er nu ter linkerzijde van de politiek gewezen gaat worden op intolerante christenen te beginnen bij de kruistochten ;)
Ik ben stikstrontlinks maar juist daarom helemaal eens met dat er alleen maar openbaar (geloofsneustraal) onderwijs zou moeten zijn.

of het de problematiek in de OP oplost vraag ik me af, want dit soort gedachtegoed wordt ook heus op andere manieren en plekken verspreid. Maar het zou wel helpen.
Alle reacties Link kopieren
De verzuiling was altijd al een slecht idee, helemaal in het onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Dit is verontrustend, maar wat je blijkbaar gemist hebt in je verontwaardiging is dit: het zijn moskeescholen.
Daar heeft artikel 23 helemaal geen invloed op, het is geen basisonderwijs, maar een variant op zondagsschool.

Van die OP klopt dus niet veel.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 10-09-2019 20:48
14.16% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Maar het zijn toch avond- en weekendscholen waar dit over gaat? Dus dat heeft dan volgens mij vrij weinig te maken met vrijheid van onderwijs..een zondagsschool van de kerk valt daar bijvoorbeeld ook niet onder.

Edit: wat Zazamaenade zegt dus
Alle reacties Link kopieren
die scholen zouden verboden moeten zijn. En die ouders die hun kinderen daarheen sturen horen niet thuis in Nederland met hun idiote gedachtengoed.
Alle reacties Link kopieren
Water is nat.
Alle reacties Link kopieren
Wat vreemd dat op Salafistische scholen het Salafisme wordt onderwezen. Dat verwacht je toch helemaal niet?

Ben benieuwd wat de #boerkabuddies vinden van de religie van hun #boerkavrouwtjes :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Tja zolang we mensen binnenhalen die Nederland eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden en we ons blijven aanpassen aan hun overtuigingen gewoontes en moraal dan blijf je dit toch houden.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-09-2019 20:46
Dit is verontrustend, maar wat je blijkbaar gemist hebt in je verontwaardiging is dit: het zijn moskeescholen.
Daar heeft artikel 23 helemaal geen invloed op, het is geen basisonderwijs, maar een variant op zondagsschool.

Van die OP klopt dus niet veel.

Dan pas ik het even aan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Goh ja jee. Echt een verrassing is dit niet. Vind het schokkender dat dit nu pas naar buiten komt.

Ik heb op een aantal openbare scholen les gegeven waarvan veruit de meerderheid uit islamitische kinderen bestond die de meest vreselijke dingen over Nederlander zeiden. Dit was al een aantal jaar geleden en ik heb dat wel eens gepost, maar velen vonden dat ik overdreef.

Net zoals de middelbare school in de Schilderswijk waar ik als noordelijk type les gaf. Ze flyerden destijds voor IS en school kon amper ingrijpen. Ook dat was niet waar volgens sommigen.

Ik weet wat ik heb gehoord en gezien, dus dit nieuws is allesbehalve een verrassing. Ik denk dat dit voor iedereen geldt die regelmatig in de Schilderswijk, Feyenoord of Kanaleneiland komt.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
10-09-2019 20:47
Maar het zijn toch avond- en weekendscholen waar dit over gaat? Dus dat heeft dan volgens mij vrij weinig te maken met vrijheid van onderwijs..een zondagsschool van de kerk valt daar bijvoorbeeld ook niet onder.

Edit: wat Zazamaenade zegt dus
Op op dat punt gewijzigd jij en ZAZA hadden gelijk het betreft een soort zondagsscholen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Zondagsschool of niet: feit is dat kinderen worden geïndoctrineerd wat betreft het oh zo slechte Nederland.
*TanteSjaan* schreef:
10-09-2019 21:07
Goh ja jee. Echt een verrassing is dit niet. Vind het schokkender dat dit nu pas naar buiten komt.

Ik heb op een aantal openbare scholen les gegeven waarvan veruit de meerderheid uit islamitische kinderen bestond die de meest vreselijke dingen over Nederlander zeiden. Dit was al een aantal jaar geleden en ik heb dat wel eens gepost, maar velen vonden dat ik overdreef.

Net zoals de middelbare school in de Schilderswijk waar ik als noordelijk type les gaf. Ze flyerden destijds voor IS en school kon amper ingrijpen. Ook dat was niet waar volgens sommigen.

Ik weet wat ik heb gehoord en gezien, dus dit nieuws is allesbehalve een verrassing. Ik denk dat dit voor iedereen geldt die regelmatig in de Schilderswijk, Feyenoord of Kanaleneiland komt.

o_o
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen het bijzondere onderwijs volledig afschaffen en alleen nog maar openbare scholen.
Mooi, heeft het OM weer wat te doen.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel hard nodig dat de islamitische gemeenschap, zoals de imams uit de OP, zich hier actief mee gaan bemoeien en weerstand gaat bieden aan de druk (en financiering) vanuit salafistische kringen.
Het OM kan dat niet alleen.
Het lijkt me heel moeilijk dit te bestraffen, vanwege de vrijheid van meningsuiting.
Haatzaaien is niet eenvoudig te bewijzen, dacht ik, al lijkt het klinkklaar.
nounou
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
10-09-2019 21:07
Goh ja jee. Echt een verrassing is dit niet. Vind het schokkender dat dit nu pas naar buiten komt.

Ik heb op een aantal openbare scholen les gegeven waarvan veruit de meerderheid uit islamitische kinderen bestond die de meest vreselijke dingen over Nederlander zeiden. Dit was al een aantal jaar geleden en ik heb dat wel eens gepost, maar velen vonden dat ik overdreef.

Net zoals de middelbare school in de Schilderswijk waar ik als noordelijk type les gaf. Ze flyerden destijds voor IS en school kon amper ingrijpen. Ook dat was niet waar volgens sommigen.

Ik weet wat ik heb gehoord en gezien, dus dit nieuws is allesbehalve een verrassing. Ik denk dat dit voor iedereen geldt die regelmatig in de Schilderswijk, Feyenoord of Kanaleneiland komt.
Dit idd.
Zazamaenade schreef:
10-09-2019 21:39
Het is heel hard nodig dat de islamitische gemeenschap, zoals de imams uit de OP, zich hier actief mee gaan bemoeien en weerstand gaat bieden aan de druk (en financiering) vanuit salafistische kringen.
Het OM kan dat niet alleen.
Het lijkt me heel moeilijk dit te bestraffen, vanwege de vrijheid van meningsuiting.
Haatzaaien is niet eenvoudig te bewijzen, dacht ik, al lijkt het klinkklaar.

Zet het sarcasme vinkje even aan.
Zazamaenade schreef:
10-09-2019 21:39
Het is heel hard nodig dat de islamitische gemeenschap, zoals de imams uit de OP, zich hier actief mee gaan bemoeien en weerstand gaat bieden aan de druk (en financiering) vanuit salafistische kringen.
Het OM kan dat niet alleen.
Het lijkt me heel moeilijk dit te bestraffen, vanwege de vrijheid van meningsuiting.
Haatzaaien is niet eenvoudig te bewijzen, dacht ik, al lijkt het klinkklaar.
Precies dit. Allee van binnenuit kan er verandering komen. Verder exact dezelfde ervaringen als tanteSjaan, niet alleen met leerlingen, maar ook met collega’s.
*TanteSjaan* schreef:
10-09-2019 21:11
Zondagsschool of niet: feit is dat kinderen worden geïndoctrineerd wat betreft het oh zo slechte Nederland.
En dat ze dus zowel thuis als in vrije tijd dit soort gedachtengoed leren. Daar kan een paar uur school per dag niet tegenop.
anoniem_389813 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 22:02
0.80% gewijzigd
Suðri schreef:
10-09-2019 21:53
En dat ze dus zowel thuis als in vrije tijd Duits oort gedachtengoed leren. Daar kan een paar uur school per dag niet tegenop.

Niet echt nee. Ik stond daar met de beste bedoelingen zwaar naïef te denken dat ze echt wel graag wilden, maar dat ik vooral mijn best moest doen. Ik ben daar na een aantal vervelende incidenten van terug gekomen en heb zwaar gedesillusioneerd met een burn-out ontslag genomen.
*TanteSjaan* schreef:
10-09-2019 21:59
Niet echt nee. Ik stond daar met de beste bedoelingen zwaar naïef te denken dat ze echt wel graag wilden, maar dat ik vooral mijn best moest doen. Ik ben daar na een aantal vervelende incidenten van terug gekomen en heb zwaar gedesillusioneerd met een burn-out ontslag genomen.
Ongeveer net zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven